7970 - Framtida drivrutiner

Permalänk
Medlem

7970 - Framtida drivrutiner

Tjena, tänkte ställa en fråga er som har varit med ett tag.

Hur brukar det vara efter att AMD släppt nya kort med drivrutiner och prestanda boost? Det har gått några månader nu och vad jag har sätt så har jag inte sätt någon ökad prestanda i ex spel när man har läst ändringsloggarna.

Sammanfattat: Kan man förvänta sig drivers i framtiden som kommer ger prestanda boost för 7000-serien?

Mvh Max.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Antielefant

För enskilda nya spel, ja. Rent allmänt, nej. Sådana generella ändringar ser man betydligt snabbare än fyra månader efter release.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Vad AMD försöker fixa just nu är hur illa HD7000 serien presterar när AA tas till bruk, 12.4 fixade några buggar samt "1fps" extra på populära titlar, vilket skulle minska prestandaavståndet mellan HD7970 och GTX680.

Sen andra grejer som jag sett många haft strul med är i spel där 3d objekt står på 2d spelfält där det uppstår flimmer ( tex LoL, AoE3).

Samt Crossfire där flera spel skalar negativt med HD7000 crossfire när HD6000 Crossfire inte har några problem.

AMD måste sedan fixa ett bättre forum diskussioner kan tas, deras tekniska tjänst känns 20 år gammal, något nVidia gör mycket bättre.

Permalänk
Avstängd

Själv så sitter jag på 90+ FPS i samma sekvens som Sweclockers 7970 test. där deras medelvärde är 62 och min minsta har varit 91. Dock har jag inte samma kort och sitter på sapphires 7970 OC dock så är min clock minimalt högre med lite från 925 till 950 clock på GPUn.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Vad AMD försöker fixa just nu är hur illa HD7000 serien presterar när AA tas till bruk....

Märkte detta problem när jag tänkte köra lite Just Cause 2, aktiverade jag AA droppade jag från 130 fps till 40 fps när jag stod still ute på nån ö. Fick alltså sämre prestanda än med mitt 5870 jag hade tidigare.
Nu kanske Just Cause 2 inte är världens mest stabila spel (måste ju ha mest inputlag i hela jävla världen, helt otroligt) men det är rent ut sagt katastrofalt att ta en så stor prestandaförlust.

Permalänk

Crossfire har extrema problem tycker jag, från start har man stött på negativ skalning, flimmer även fast FPS'en sitter på 60 (V-sync)
Innan satt jag på 6970 CF och var inga problem med crossfire.

Skall man clocka 7970 i CF är totalt omöjligt, så fort ena kortet går till "Zero-core" så flippas överklockningen ur i MSI AB. Samt övervakningen av temps, clock, volt etc på kort "nr:2" försvinner.

Brukar få köra spel i window-mode eller boardless. Då funkar det bra för mig iaf!

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Crossfire har extrema problem tycker jag, från start har man stött på negativ skalning, flimmer även fast FPS'en sitter på 60 (V-sync)
Innan satt jag på 6970 CF och var inga problem med crossfire.

Skall man clocka 7970 i CF är totalt omöjligt, så fort ena kortet går till "Zero-core" så flippas överklockningen ur i MSI AB. Samt övervakningen av temps, clock, volt etc på kort "nr:2" försvinner.

Brukar få köra spel i window-mode eller boardless. Då funkar det bra för mig iaf!

AMD måste verkligen ordna Zero core, varannan gång datorn släcker skärmen måste jag starta om datorn...

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

AMD måste verkligen ordna Zero core, varannan gång datorn släcker skärmen måste jag starta om datorn...

Stötte på det problemet med, förstod inte vad det var för fel från början tills jag googla. Nu mera låter jag bli att datorn stänger av skärmen, jag gör den manuellt istället.

Permalänk
Medlem

Ett par stabila och fungerande drivrutiner hade ju varit bra till att börja med.

Visa signatur

[ Intel i5-2500K ][ ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 ][ Kingston HyperX 1600MHz 8GB ][ XFX Radeon HD 7950 ][ OCZ SSD Agility 3 120gb ]

Permalänk

Någon annan än jag som har problem med att korten klockar ner sig till 500MHz med de senaste drivrutinerna?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Någon annan än jag som har problem med att korten klockar ner sig till 500MHz med de senaste drivrutinerna?

Jag hade det problemet, med crossfire aktiverat (12.4), kör nu på 12.5 beta drivrutinerna funkar helt okej!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Eftersom 7970 fortfarande har stora problem med krasher i flera spel-titlar (Shogun 2 är ett lysande exempel på detta) så tror jag optimering av prestanda för tillfället ligger lågt på önskelistan.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Någon annan än jag som har problem med att korten klockar ner sig till 500MHz med de senaste drivrutinerna?

Jag har det med.

Skrivet av tjobbo:

Jag hade det problemet, med crossfire aktiverat (12.4), kör nu på 12.5 beta drivrutinerna funkar helt okej!

Vart hittar man dessa beta-drivare?

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Någon annan än jag som har problem med att korten klockar ner sig till 500MHz med de senaste drivrutinerna?

Jag har det med, har inte hänt på ett tag nu men har haft senaste drivrutiner hela tiden(12.4). Hände mest i bf3 när jag gjorde något i bakgrunden innan det starta. Det jobbiga var att det enda sättet att lösa det på var att starta om.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Måste säga att AMD sköter hateringen av sina drivrutins släpp väldigt dåligt. Satt själv här om dagen och svor över mina 6950 i CF som jag satt en hel kväll med. Byte av drivisar, rensning av regedit you name it. Till slut fick jag såklart det att funka men faktum är att om man köper ett AMD kort så är det nästan ett måste att man är väldigt tekninkt lagd och att man är redo att grotta ner sig rejält i hur drivisar funkar osv.
Gick till och med så långt att jag fick ett mindre rage och annonserade ut mina kort på fejjan haha. Kan säga att jag sneglade rätt seriöst på ett nVidia kort där ett tag.

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Jag har det med.

Vart hittar man dessa beta-drivare?

En googling bort. Brukar ofta komma upp på guru3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Vart hittar man dessa beta-drivare?

..Eller så kan du kika in i den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1088278-vart-i-he...

skrev du länkar till 12.5b där någonstans på någon av de sista sidorna

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk

Såg att flera haft problem med att korten klockar ner sig, dock kör jag nu 12.1 eller 12.2, och där funkar det bra, dock köpte min kompis ett 7950 för några dar sen, och märkte igår att hennes också klockar ner sig till 500MHz med 12.4

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Jag tror inte jag fått något spel att gå bättre med crossfire. Typiskt är att ena kortet går i halvfart vilket ger en vansinnigt hackig upplevelse. Som singel kort funkar dock 7970 bra.

Bästa drivis om man vill köra crossfire är nog 12.5 betan. Då kan man få båda korten att gå i full fart.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Skrivet av Bullit1968:

Jag tror inte jag fått något spel att gå bättre med crossfire. Typiskt är att ena kortet går i halvfart vilket ger en vansinnigt hackig upplevelse. Som singel kort funkar dock 7970 bra.

Bästa drivis om man vill köra crossfire är nog 12.5 betan. Då kan man få båda korten att gå i full fart.

Gav dem en prövning, värkar som dem buggar ur med 12.4 CAP profilen (får BSOD när jag startar ett spel som "stödjer" CF)

EDIT: Hitta strulet, en nyckel i registret ville inte samarbeta med CF (Från mina gamla kort)