Tesoro Durandal G1N och Ultimate G1NL

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

En till grej som jag har märkt med Cherry-brytarna är att om man trycker lite mot sidan samtidigt som man trycker på en tangent så "krockar" brytaren i plastväggen på sidan och man får en "skrapande" plast mot plast-känsla. De borde smeta in brytarna i fett eller något, så man slipper den känslan.

Jag tycker att man ibland hör fjädrarna göra ett "boing" ljud om man rör tangenterna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

hoppas qpad stämmer dom en ren kopia

Ska inte X-Armor stämma Q-pad då? Det handlar ju bara om en grund och rebranding som alla företag köpt...

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

När jag såg tjockleken på tangentbordet (http://www.sweclockers.com/image/red/2012/05/11/IMG_9323.jpg?...) bestämde jag mig för att aldrig köpa det

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna prova ett Filco nån gång. Problemet är att efter jag skaffade ett topre så känns allt annat meningslöst att köpa. Där kan man prata stridsvagnskvalite. Mycket bra keycaps från början också till skillnad från 99% av alla cherry-bord där man behöver köpa separata double-shots för att få lite kvalite. Då är det inte lika stor prisskillnad upp till ett topre sen. Jag kommer inte behöva köpa nåt mer tangentbord på typ 20 år. Tur att man kan köpa grejer på kul också och inte bara för att man verkligen behöver

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Zamn:

Jag skulle gärna prova ett Filco nån gång. Problemet är att efter jag skaffade ett topre så känns allt annat meningslöst att köpa. Där kan man prata stridsvagnskvalite. Mycket bra keycaps från början också till skillnad från 99% av alla cherry-bord där man behöver köpa separata double-shots för att få lite kvalite. Då är det inte lika stor prisskillnad upp till ett topre sen. Jag kommer inte behöva köpa nåt mer tangentbord på typ 20 år. Tur att man kan köpa grejer på kul också och inte bara för att man verkligen behöver

Men nu köper man ju inte Cherry eller topre switchar för att knapparna på dom är sköna, man köper det för karaktären på switchen och den är HELT annorlunda på ett topre än vad det är på ett cherry tangentbord.

Men ja, topre är sjukt bra grejer, men det är fortfarande ett rubberdome tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Men ja, topre är sjukt bra grejer, men det är fortfarande ett rubberdome tangentbord.

Vad är det dåliga med det? Det har i stort sett perfekt mjukhet i karaktären, mycket linjärare än cherrys brytare och det håller längre. Jag ser inte problemet mer än att det kanske blir inte hårdare med åren.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Breddas:

Vad är det dåliga med det? Det har i stort sett perfekt mjukhet i karaktären, mycket linjärare än cherrys brytare och det håller längre. Jag ser inte problemet mer än att det kanske blir inte hårdare med åren.

Sa inte att det är något fel med det, men karaktären på topre är helt annorlunda mot karaktären på Cherrys brytare, det var det jag framförde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parabellum:

Hoppas iOne stämmer Qpad!

..nä bara skoja, hela marknaden är fullt av rebadgade grejer.

Men, jag längtar efter Filco Majestouch som jag fått för mig skulle komma till Sverige om inte för länge!

Jo tack upplys oss när filco finns i sverige...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Inte så mycket att längta efter. Tangenterna håller dålig kvalité och blir blanka som is bara efter några månader.

Men seriöst, varför recensera alla dessa tangentbord med cherrybrytare, det finns andra brytare på marknaden också! *host* TOPRE *host*

Topre i alla ära, men för det otränade fingret så känns dom som fina rubberdomes

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av joshoa:

Topre i alla ära, men för det otränade fingret så känns dom som fina rubberdomes

Det gör dom även för det tränade fingrarna.
Men jag gillar det iaf! Inget fel med att få ett balanserat rubberdome tangentbord, det är bara fint.

Gillar dock att man känner mekaniken på Cherrys brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Topre i alla ära, men för det otränade fingret så känns dom som fina rubberdomes

Kanske det, men det är inget fel med det. Kollar man på mätningar så ser man att topre är nästan perfekt och cherrys brytare är väldigt tveksamma. Cherrys känns mer "distinkta" för att de inte är långt ifrån lika "lena" som topre.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Entusiast

Något som vore intressant att ni på Sweclockers testar med tangentbord som har hörlur och microfon-kontakter: Ljudkvaliten. Behöver inte vara märkvärdigt.

Anledningen är att de flesta tangentbord som har någon form av hörlursutgångar, oftast plockar upp "crosstalk" från USB-ledningarna som löper i samma kabel. Det låter som ett svagt "modemliknande" oljud. I synnerhet när trafikintensiva USB-enheter används tillsammans med tangentbordet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Kanske det, men det är inget fel med det. Kollar man på mätningar så ser man att topre är nästan perfekt och cherrys brytare är väldigt tveksamma. Cherrys känns mer "distinkta" för att de inte är långt ifrån lika "lena" som topre.

Nåja, det är bara en ren smaksak och personlig åsikt vad för typ av brytare och vilken känsla man vill ha på sitt tangentbord.
Sen håller jag med om att man borde testa andra brytare än cherry mx, efter som cherry red alltid är samma

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Mina samlade kriterier på ett gamingtangentbord har ingen lyckats uppfylla än:

1) Mekaniskt men med lågprofil på tangenterna

2) Knappbelysning (jag kör mycket i dämpad belysning)

3) Riktiga makroknappar och inte som i artikeln, fejk. De vanliga F-tangenterna är INTE detsamma som makroknappar

4) Snygg design och inte ett utseende som antingen är från 90-talets IBM design eller i andra änden ser ut som en leksak. Ska det vara så svårt att få till en elegant design?

5) Kvalitet, dvs flätade kablar osv.

De tangentbord som finns på marknaden uppfyller vissa av ovanstående punkter men inte alla och oftast inte ens flera. Punkt 1 och 4 är det ingen som uppfyller.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Omitron:

Mina samlade kriterier på ett gamingtangentbord har ingen lyckats uppfylla än:

1) Mekaniskt men med lågprofil på tangenterna

2) Knappbelysning (jag kör mycket i dämpad belysning)

3) Riktiga makroknappar och inte som i artikeln, fejk. De vanliga F-tangenterna är INTE detsamma som makroknappar

4) Snygg design och inte ett utseende som antingen är från 90-talets IBM design eller i andra änden ser ut som en leksak. Ska det vara så svårt att få till en elegant design?

5) Kvalitet, dvs flätade kablar osv.

De tangentbord som finns på marknaden uppfyller vissa av ovanstående punkter men inte alla och oftast inte ens flera. Punkt 1 och 4 är det ingen som uppfyller.

Punkt 1 : Cherry G80-3800.

Punk 4: Topre Realforce.

Permalänk
Medlem

1) Lite svårt att se på bilden om det verkligen är lågprofiltangenter.

4) Det var i mitt tycke en ful 90-tals design

Som sagt finns inget tangentbord som uppfyller mina 5 kriterier (inte bara ett av dom) tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mig med mitt filco tenkeyless.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

innebär mekaniska brytare att tangentborden klickar? isf kan jag spara pengarna , har redan ett från ibm i källaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

innebär mekaniska brytare att tangentborden klickar? isf kan jag spara pengarna , har redan ett från ibm i källaren

Nej, inte nödvändigtvis. Att tangentbordet är "mekaniskt" betyder bara att brytarna är mekaniska, sedan hur de är mekaniska är en annan sak. Dvs ett samlingsord för tangentbord med alla möjliga sorters mekaniska brytare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Någon som vet när återförsäljarna kommer få in modellerna?

Permalänk
Avstängd

Trist att det inte finns något behov av att byta steelseries motsvarigheter då det i princip är samma sak. Det enda jag saknar på mitt 6v2 är handledsstödet.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

hoppas qpad stämmer dom en ren kopia

Men snälla rara, dem har samma leverantör.

I de tänket som du har så ska ASETEK stämma Intel, för dem säljer samma kylare under annat namn, Filco ska stämma Steelseries för dem har samma stomme för sina tangentbord, och FPS kan stämma en radda olika märken, för dem har FSP's nätagg och säljer dem under annat namn....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Köpte ett Tesoro Durandal G1N med bruna brytare häromdan och tänkte ge ett första intryck.Har använt ett billigt "vanligt" tangentbord dom sista åren och har tyckt att det funkat ok.Men jag gillar att lira CS bl.a då och då och alla som gör det vet att kontroll är A och O så bra utrustning känns rätt.Det är inte kul att vara begränsad av fel anledning.

Det känns direkt att Tesoro Durandal G1N är helt annorlunda att använda än det jag haft innan.Tangenterna slamrar en del när man trycker ner dom och det beror på att tangentbordet är byggt kring ett metallskal skulle jag tro.Om andra tillverkare av tgb med mekaniska brytare slamrar likadant vet jag icke.Bruna brytare ska ju vara en av dom tysta men bordets konstruktion gör att dom låter rätt mycket iaf.
Och jag trycker ner dom väldigt ofta märkte jag, inte tänkt på det förut faktiskt.Men samtidigt har jag klart bättre kontroll över mina rörelser.Kan knappt förklara varför det blir bättre men man får en feedback från tangenterna eftersom dom fjädrar mot fingrarna som saknas på andra tgb och rörelsen blir också märkbart större uppåt-nedåt på knapparna.Det kanske går till sig när man blivit mer van vad vet jag?Bättre kontroll infann sig från sekund 1 jag använde det och jag är än så länge jättenöjd.Men ett handledsstöd blir att skaffa.

Skulle va intressant att veta hur skillnaden mot tex svarta brytare är eftersom det rekommenderas av en del som lirar fps spel.Tror inte det är en jätteskillnad men marginalerna är ju små på cs-servrarna.

Permalänk
Medlem

Beställde just hem en Durandal för att använda på jobbet, man blir lite less på rubberdome när man sitter och skriver 8h/dag..

Bruna blev det, röda kändes inge vidare att skriva på och bruna ger bra feedback utan att leva om alldeles för mycket, som blåa.
Kände på ett g710+ på teknikmagasinet, fan vad han fick packa upp och så snopen han såg ut när jag sa att jag "bara ville känna hur brytarna kändes"