HJÄLP...vad ger bäst kylning?

Permalänk

HJÄLP...vad ger bäst kylning?

Funderar på att köpa ett Corsair 650D och till det chassit sluten vattenkylning i form av antingen Corsair's H80 eller annars H100. Det jag undrar över är vad som ger bäst (lägst) temperatur...

...att köra på H80 som monteras i bakändan av chassit och därför ersätter den 120mm fläkt som sitter där i original

...att köra på H100 som monteras i taket på chassit och därför ersätter den 200mm fläkt som sitter där i original

Det jag själv tänker är att kör jag på H80 kan jag ta den 120mm fläkt jag får över från bakändan och montera in på den plats som finns i golvet på chassit för en 120-140mm fläkt och samtidigt behålla 200mm fläkten i taket vilket känns rätt OK. Samtidigt om jag ser till radiatorerna och själva vattenkylningen ger ju H100 med sin större radiator något bättre kylning än H80. Dock om jag kör på H100 måste jag ju ta bort den 200mm fläkt som sitter i taket och jag får ingen 120mm fläkt över att sätta på golvet i chassit såvida jag inte köper en extra fläkt förstås.

Hmm...tacksam för smart input om vad ni tror ger bäst temperatur. Har köpt en 2700K som jag hoppas kunna klocka upp i runt 5 GHz.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köpa en H100 för den är allmänt bättre som kylare till cpun.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Avstängd

Vargavinter

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av lindbergski:

Personligen skulle jag köpa en H100 för den är allmänt bättre som kylare till cpun.

Inte helt säker på vilket sätt du menar att H100 är allmänt bättre som kylare eftersom de tester jag läst visat att det endast skiljer någon enstaka grad mellan H80 och H100. Det jag funderar mer över är som sagt designen i chassit när det gäller resulterande luftflöde osv beroende på vilken modell av kylare jag väljer.

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Vargavinter

Nej tack

Permalänk
Avstängd

...men det kyler bäst

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Kan du hjälpa mig få in den i min låda och se till att den bara håller sig där och ingen annanstans och gör det året runt är jag idel öra

Permalänk
Avstängd

Nordpolen, året om

...dock ingen kul tanke att bo där, men det håller datorn kall

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Funderar på att köpa ett Corsair 650D och till det chassit sluten vattenkylning i form av antingen Corsair's H80 eller annars H100. Det jag undrar över är vad som ger bäst (lägst) temperatur...

...att köra på H80 som monteras i bakändan av chassit och därför ersätter den 120mm fläkt som sitter där i original

...att köra på H100 som monteras i taket på chassit och därför ersätter den 200mm fläkt som sitter där i original

Det jag själv tänker är att kör jag på H80 kan jag ta den 120mm fläkt jag får över från bakändan och montera in på den plats som finns i golvet på chassit för en 120-140mm fläkt och samtidigt behålla 200mm fläkten i taket vilket känns rätt OK. Samtidigt om jag ser till radiatorerna och själva vattenkylningen ger ju H100 med sin större radiator något bättre kylning än H80. Dock om jag kör på H100 måste jag ju ta bort den 200mm fläkt som sitter i taket och jag får ingen 120mm fläkt över att sätta på golvet i chassit såvida jag inte köper en extra fläkt förstås.

Hmm...tacksam för smart input om vad ni tror ger bäst temperatur. Har köpt en 2700K som jag hoppas kunna klocka upp i runt 5 GHz.

Jag byggde en vattenkyld 650D förra våren. Vet inte riktigt vad du menar fläkt i golvet av chassit då det mig verkligen inte finns någon fläktplats där om du inte tänker på platsen där du ska ha nätaggregatet?

Det där med att spara en 120 mm fläkt känns som ganska oviktigt. Fläktarna som följde med min 650D var inge vidare så jag bytte alla i vilket fall. Speciellt 200mm fläktarna lät mycket, så ingen sorg där.

Om du vill pressa max ur din processor med en H100 så gäller det att fläkta på den ordentligt. Push n pull borde ge en del, men betänk att det inte finns så mycket utrymme i toppen på en 650D. Det kanske går bättre med en 240mm radiator än en 280mm (som jag har) om du inte har någon fläns eller kabel som kommer ur moderkortet i överkanten. Värt att tänka på att du bara har ca 65mm totalt att spela på annars.

Jag vågar inte säga vilken av H80 och H100 som är bäst om du byter ut fläktarna, men jag skulle tro att H100 vinner?

Om du vidare vill optimera effekten ur din radiator så borde du överväga "shrouds", fast då blir paketet ännu mer skrymmande.

En annan viktig faktor är ju som redan nämnts i tråden är ju den omgivande lufttemperaturen. Om du har utblås i toppen så vill du minimera temperaturen i chassit. Mao: inga grafikkort som bara virvlar runt varmluften där inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Argh. Dubbelpost...

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk

Tack för din input!

Ang fläkt i botten finns det mycket riktigt ingen plats för det i 650D utan tänkte nog på Fractal R3.

Blir en H100 nu med 4 st Noctua NF-F12 i push pull, en Cooler Master MegaFlow 200mm till fronten och sen en Noctua NF-S12B för utblås bak.

Hoppas det blir bra och enligt en kille i Corsairs forum ska det få plats för han kör samma setup själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tack för din input!

Ang fläkt i botten finns det mycket riktigt ingen plats för det i 650D utan tänkte nog på Fractal R3.

Blir en H100 nu med 4 st Noctua NF-F12 i push pull, en Cooler Master MegaFlow 200mm till fronten och sen en Noctua NF-S12B för utblås bak.

Hoppas det blir bra och enligt en kille i Corsairs forum ska det få plats för han kör samma setup själv.

Ingen orsak. Låter bra det där. Kolla bara så att det inte skiljer något när det gäller "utstickande grejjer" mellan era två moderkort.

Det där att Noctua hade nya 120mm fläktar anpassade för radiatorer var nyheter för mig. De ser ju rätt lovande ut. Innan det var det väl Gentle Typhoon AP-15 som gällde.

När det gäller frontfläkten ska jag tipsa om Bitfenix Spectre PRO fläktarna. De verkar lovande även om jag inte provat dem själv ännu. Har en äldre Spectre fram själv och den är rätt tyst, men flyttar inte så mycket luft. Som du säkert vet måste du vara beredd att flytta hårddiskburarna till det "bakre läget" om du vill få in en 200 mm fläkt som är 30mm tjock. Även 25mm kan vara gränsfall. Min spectre är 20mm, vilket förmodligen är orsaken till varför den inte flyttar luft särskilt effektivt.

Här har du förövrigt en bra länk med test av push/pull configurationer för vattenkylningsradiatorer med och utan shrouds:
http://martinsliquidlab.petrastech.com/Radiator-Fan-Orientati...
Så att du vet vilken typ av resultat du kan förvänta dig.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tack för din input!

Ang fläkt i botten finns det mycket riktigt ingen plats för det i 650D utan tänkte nog på Fractal R3.

Blir en H100 nu med 4 st Noctua NF-F12 i push pull, en Cooler Master MegaFlow 200mm till fronten och sen en Noctua NF-S12B för utblås bak.

Hoppas det blir bra och enligt en kille i Corsairs forum ska det få plats för han kör samma setup själv.

NEJ för tusan. Din lösning är onödigt dyr och kommer inte ge märkbart bra kylning.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Ingen orsak. Låter bra det där. Kolla bara så att det inte skiljer något när det gäller "utstickande grejjer" mellan era två moderkort.

Det där att Noctua hade nya 120mm fläktar anpassade för radiatorer var nyheter för mig. De ser ju rätt lovande ut. Innan det var det väl Gentle Typhoon AP-15 som gällde.

När det gäller frontfläkten ska jag tipsa om Bitfenix Spectre PRO fläktarna. De verkar lovande även om jag inte provat dem själv ännu. Har en äldre Spectre fram själv och den är rätt tyst, men flyttar inte så mycket luft. Som du säkert vet måste du vara beredd att flytta hårddiskburarna till det "bakre läget" om du vill få in en 200 mm fläkt som är 30mm tjock. Även 25mm kan vara gränsfall. Min spectre är 20mm, vilket förmodligen är orsaken till varför den inte flyttar luft särskilt effektivt.

Här har du förövrigt en bra länk med test av push/pull configurationer för vattenkylningsradiatorer med och utan shrouds:
http://martinsliquidlab.petrastech.com/Radiator-Fan-Orientati...
Så att du vet vilken typ av resultat du kan förvänta dig.

Blev inte mycket plats över men nu sitter H100'an där den ska inkl 4 st Noctua-fläktar i push pull. Har ett ASUS P8Z68 Deluxe/Gen3 och 12V-kontakten satt lite illa till men gick precis klämma H100 på plats och var nog inte mer än en halv mm tillgodo för minnesplatserna heller men som sagt...nu sitter allt på plats iaf

Har alltid gillat Noctua-fläktar och ska bli intressant att se hur bra de här funkar ihop med H100an, finns en video om det här -> http://www.youtube.com/watch?v=3qAvH3yJ_A8&feature=plcp jag kollat på som verkar lovande.

Kollade in Bitfenix Spectre Pro fast valde sen ändå CM-fläkten eftersom den var mycket tystare. Är ju även därför jag valt Noctua-fläktarna både för H100an och för utblåset bak i chassit, lika mycket för att de är extremt tysta jämfört med original-fläktarna från Corsair samtidigt som de flyttar rejält med luft.

Tack för länken till push pull-testerna, var intressant! Inte hunnit få igång burken än trots en del sena nätter (som just nu t ex men hoppas få snurr på burken snart och ska bli kul att se hur den funkar då både avseende prestanda och kylning.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

NEJ för tusan. Din lösning är onödigt dyr och kommer inte ge märkbart bra kylning.

Tack för din input men redan hunnit både öppna förpackningar och installera prylarna så lite försent att ångra mig nu men vad är det som får dig att så bestämt ha den här åsikten?

Har ändå läst runt hyfsat mycket innan jag bestämde mig för de prylar jag införskaffat nu och både när det gäller ljudnivå och kylning vill jag gärna tro att det är bra grejer jag skaffat.

Skulle varit intressant ifall du kunde utvecklat ditt svar lite grand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tack för din input men redan hunnit både öppna förpackningar och installera prylarna så lite försent att ångra mig nu men vad är det som får dig att så bestämt ha den här åsikten?

Har ändå läst runt hyfsat mycket innan jag bestämde mig för de prylar jag införskaffat nu och både när det gäller ljudnivå och kylning vill jag gärna tro att det är bra grejer jag skaffat.

Skulle varit intressant ifall du kunde utvecklat ditt svar lite grand.

Dels är den dyr. Noctua är ett bra märke men kostar lite väl mycket för den prestandan man får för varje krona. Samma gäller h100
Det är inte på något sätt dåliga saker du har köpt och du kommer bli nöjd. Men för att spara pengar och få en snarlik kyllösning hade jag personligen satsat på h80+ GT fläktar

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Dels är den dyr. Noctua är ett bra märke men kostar lite väl mycket för den prestandan man får för varje krona. Samma gäller h100
Det är inte på något sätt dåliga saker du har köpt och du kommer bli nöjd. Men för att spara pengar och få en snarlik kyllösning hade jag personligen satsat på h80+ GT fläktar

OK, då är jag med på vad du menar och visst...lösningen var inte helt gratis och kändes lite sådär ärligt talat att spendera lika mycket pengar på fläktarna som på H100an fast eftersom jag sällan uppgraderar min dator HW-mässigt och inte gjort det på länge nu kände jag att jag kunde kosta på mig "det bästa" både för att tjäna någon grad temperaturmässigt (skillnaden mellan H80 och H100) och några eller t om rätt många decibel (skillnaden mellan Noctua-fläktar och andra märken).

Hur som helst, tack för din input och ska skruva ihop det sista nu och försöka få fart på datorn istället för att bara bygga och sitta i forum och surra

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Hur som helst, tack för din input och ska skruva ihop det sista nu och försöka få fart på datorn istället för att bara bygga och sitta i forum och surra

Hoppas du lägger upp bygget i galleriet med lite tester

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Tog låååång tid att bli helt klar med nya burken men nu äntligen är allt på plats inklusive installation av MS FSX vilket är vad jag primärt använder burken till och varför jag vill ha en snabb burk. Är sjukt nöjd faktiskt och även om det gick åt mer pengar på den här "uppgraderingen" som mer blev en komplett helt ny burk känner jag att det var värt det och skönt att kunna känna så iaf när man bränt en hel del pengar.

Ang fläktar slutade det faktiskt med att jag lämnade tillbaka Noctua-fläktarna eftersom deras implementation av PWM inte funkade något vidare med varken den inbyggda fläktkontrollern i H100 eller med den externa NZXT Sentry 2 jag senare köpte. Efter en hel del funderande fram och tillbaka slutade det med att jag köpte just 2 st GT 1850 RPM. Första gången jag testar deras fläktar med är riktigt nöjd med dem och nöjde mig som sagt med 2 st eftersom skillnaden mellan 2 eller 4 st tillsammans med H100 ändå är så liten. Inte så mycket för pengarna eftersom dessa fläktar dessutom kostade nästan bara hälften av Noctua-fläktarna men framför allt för att det blir väldigt tajt om plats med 4 st.

Tack för input i tråden och kanske lägger upp lite bilder i galleriet sen om jag orkar och någon är intresserad. Är ju ingen märkvärdig burk sådär men som sagt...väldigt nöjd själv med den nu när allt äntligen är klart!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tog låååång tid att bli helt klar med nya burken men nu äntligen är allt på plats inklusive installation av MS FSX vilket är vad jag primärt använder burken till och varför jag vill ha en snabb burk. Är sjukt nöjd faktiskt och även om det gick åt mer pengar på den här "uppgraderingen" som mer blev en komplett helt ny burk känner jag att det var värt det och skönt att kunna känna så iaf när man bränt en hel del pengar.

Ang fläktar slutade det faktiskt med att jag lämnade tillbaka Noctua-fläktarna eftersom deras implementation av PWM inte funkade något vidare med varken den inbyggda fläktkontrollern i H100 eller med den externa NZXT Sentry 2 jag senare köpte. Efter en hel del funderande fram och tillbaka slutade det med att jag köpte just 2 st GT 1850 RPM. Första gången jag testar deras fläktar med är riktigt nöjd med dem och nöjde mig som sagt med 2 st eftersom skillnaden mellan 2 eller 4 st tillsammans med H100 ändå är så liten. Inte så mycket för pengarna eftersom dessa fläktar dessutom kostade nästan bara hälften av Noctua-fläktarna men framför allt för att det blir väldigt tajt om plats med 4 st.

Tack för input i tråden och kanske lägger upp lite bilder i galleriet sen om jag orkar och någon är intresserad. Är ju ingen märkvärdig burk sådär men som sagt...väldigt nöjd själv med den nu när allt äntligen är klart!!

Kul att du blev nöjd! Jo, GT fläktarna är sjukt stabila och startar på låg volt. Om du desperat behöver sänka tempen så har du ju rätt bra drag vid 1850 RPM också. Mina GT går på bara 600 RPM just nu när datorn idlar och då hörs de verkligen inte alls.

För all del, lägg gärna upp nån bild om du orkar. Det kan ju vara kul för någon som funderar på just 650D + H100 i taket att se en bild eller två på hur pass trångt det blir med två resp. fyra fläktar.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk

Ska se i om jag har nån bild att ladda upp imorrn med GT-fläktarna monterade, någon bild med 4 fläktar i push-pull har jag nog inte tyvärr om jag minns rätt eftersom jag aldrig stannade vid den lösningen. Finns ju dock gott om klipp på YouTube t ex som visar olika lösningar med H100.