Skyrim ospelbar fps drops!? Extremt låg gpu användning

Permalänk

Skyrim ospelbar fps drops!? Extremt låg gpu användning

hej har spelat skyrim ett tag nu och har generellt upplevt en ostabil fps (precis som många andra gör). Men har en gång förut och även nu i spelet kommit till en grotta eller liknande miljö där min gpu användning går mellan 0-100% väldigt snabbt. min fps går alltså mellan ca 200 ner till 20 på någon sekund och upp igen konstand. Spelet blir helt ospelbart. Har tittat på min cpu användning och den ligger på 80-90% oftast. Det konstiga är ju att jag är inomhus och jag borde ha mycket lägre användning på cpu jämfört med utomhus (där jag har en mycket stabilare fps och användning på gpu och cpu). Som det är nu är det HELT ospelbart.

Något ni upplevt? Några tips? Förövrigt så använder jag mods.
Min gissning är att det är en fruktansvärt dålig konsolport.

Dator i sign.

LÖST! (för tillfället i alla fall) se längst ner i tråden!

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

hej har spelat skyrim ett tag nu och har generellt upplevt en ostabil fps (precis som många andra gör). Men har en gång förut och även nu i spelet kommit till en grotta eller liknande miljö där min gpu användning går mellan 0-100% väldigt snabbt. min fps går alltså mellan ca 200 ner till 20 på någon sekund och upp igen konstand. Spelet blir helt ospelbart. Har tittat på min cpu användning och den ligger på 80-90% oftast. Det konstiga är ju att jag är inomhus och jag borde ha mycket lägre användning på cpu jämfört med utomhus (där jag har en mycket stabilare fps och användning på gpu och cpu). Som det är nu är det HELT ospelbart.

Något ni upplevt? Några tips? Förövrigt så använder jag mods.
Min gissning är att det är en fruktansvärt dålig konsolport.

Dator i sign.

Har du installerat alla uppdateringar som kommit ut?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Har du installerat alla uppdateringar som kommit ut?

senaste versionen ja, inklusive hd texturer

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

senaste versionen ja, inklusive hd texturer

Testa stänga av alla mods och kolla hur det fungerar då, blir ju lättare att hitta felet om du vet ifall det är spelet eller modsen som är problemet. Eller du hade kanske samma problem innan du installerade mods?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Testa stänga av alla mods och kolla hur det fungerar då, blir ju lättare att hitta felet om du vet ifall det är spelet eller modsen som är problemet. Eller du hade kanske samma problem innan du installerade mods?

Testade att stänga av modsen och köra en snabbis. Problemet kvarstod men inte alls lika illa.

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Jag har 6000-serien och vi har ännu inte fått en bra, stabil drivrutin. Du med 7000-serien får nog vänta ytterligare ett par år. Men det blir nog bra när det blir klart.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Skrivet av bartil:

Jag har 6000-serien och vi har ännu inte fått en bra, stabil drivrutin. Du med 7000-serien får nog vänta ytterligare ett par år. Men det blir nog bra när det blir klart.

haha antar det...

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

200 fps?
Sätt på vsync igen, eller hitta något annat sätt att begränsa fps, spelet beter sig helt värdelöst när bildfrekvensen rusar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

200 fps?
Sätt på vsync igen, eller hitta något annat sätt att begränsa fps, spelet beter sig helt värdelöst när bildfrekvensen rusar.

Verkligen? tycker att det flyter så dåligt med 60fps i skyrim droppar ju hela toden, så ostabilt...

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Verkligen? tycker att det flyter så dåligt med 60fps i skyrim droppar ju hela toden, så ostabilt...

Input lag kan vara lite störande, men det blir ju totalt ospelbart med 200fps, heller 60fps stabilt i detta fallet.
och nä, har inte märkt av/sett några dropp, fick dock sänka till 4xAA när jag bytte från 1680x1050 till 1920x1200(ny skärm) för att behålla stabila 60.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Skyrim + 7970 = fail, add crossfire.... BOOM!

Är typ ospelbart för mig oxå. Har testat allt... även med 60 stabila fps så känns det som 25. Med CF avslaget oxå.

Bara o avinstallera spelet o lira D3 ist!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Skyrim + 7970 = fail, add crossfire.... BOOM!

Är typ ospelbart för mig oxå. Har testat allt... även med 60 stabila fps så känns det som 25. Med CF avslaget oxå.

Bara o avinstallera spelet o lira D3 ist!

haha, synd bara att jag spenderat 500kr på det och vill ha mina pengar värt så att säga älskar ju spelet för det mesta...

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Jag hade också lite strul med fps-drop med dator i sign, men jag testade följande och tyckte att det fungerade bättre.

- Avinstallerade Grafikkortsdrivrutiner
- Körde Driversweeper
- Installerade 12.4 drivrutiner
- Tog bort Skyrim.ini filen
- Ställde in grafikinställningar (i Skyrim) + .ini tweaks
- Satte "Texture Filtering Quality" på Performance i CCC
- Triple Buffering PÅ (i CCC) ifall man kör v-sync

Jag kör: Ultra, 8x AF, FXAA, 0x FSAA, upplösning 1360x768 eller 1680x1050 (beroende på skärm).
Senaste uppdateringar och HD-Textures.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Skrivet av galaXy:

Jag hade också lite strul med fps-drop med dator i sign, men jag testade följande och tyckte att det fungerade bättre.

- Avinstallerade Grafikkortsdrivrutiner
- Körde Driversweeper
- Installerade 12.4 drivrutiner
- Tog bort Skyrim.ini filen
- Ställde in grafikinställningar (i Skyrim) + .ini tweaks
- Satte "Texture Filtering Quality" på Performance i CCC
- Triple Buffering PÅ (i CCC) ifall man kör v-sync

Jag kör: Ultra, 8x AF, FXAA, 0x FSAA, upplösning 1360x768 eller 1680x1050 (beroende på skärm).
Senaste uppdateringar och HD-Textures.

Får ta en titt på den lösningen

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Skrivet av galaXy:

Jag hade också lite strul med fps-drop med dator i sign, men jag testade följande och tyckte att det fungerade bättre.

- Avinstallerade Grafikkortsdrivrutiner
- Körde Driversweeper
- Installerade 12.4 drivrutiner
- Tog bort Skyrim.ini filen
- Ställde in grafikinställningar (i Skyrim) + .ini tweaks
- Satte "Texture Filtering Quality" på Performance i CCC
- Triple Buffering PÅ (i CCC) ifall man kör v-sync

Jag kör: Ultra, 8x AF, FXAA, 0x FSAA, upplösning 1360x768 eller 1680x1050 (beroende på skärm).
Senaste uppdateringar och HD-Textures.

Testade det du sa och det funkade! Gick igenom det stället dätr jag fick enorma fps drops och spelet funkade ganska bra aktiverade vsync och trippelbuffer, det känns ganska hackigt (ungefär som 40fps) men en enorm förbättring! kan ju vara så att spelet har problem med vissa ställen där den kan bara behålla en viss fps och eftersom jag slagit av vsync blev det väldigt uppenbart. Vsync är ju direkt kopplat till physiken i spelet, kanske dessutom detta?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger