Tips på mat som passar nörd-livet!

Permalänk
Medlem

Tips på mat som passar nörd-livet!

Som rubriken lyder så tänkte jag att vi kunde diskutera/ge förslag till varandra på enkel mat som passar in i nördlivet. Och då tänker jag inte rena lan-maten som en Billys Panpizza, utan något lite nyttigare än så.

Anledningen till tråden är att jag själv kommit på att det blir mest onyttig mat under dagarna: friterat, stekt och annat som gör att vågen sätter en klump i halsen. Jag tkr personligen att det kan vara svårt att fantisera ihop mat som är någorlunda nyttig, det blir mest halvfabrikat av diverse härkomst.

Jag tvivlar på att jag är ensam om detta? Kom med förslag och idéer!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Skicka ner några friskpinnar i brödrosten, sedan ner med de i korvbröd (fullkorn ofc), på med lite remouladsås. Klart! Både nyttigt (Fisk lixom), snabbt och gott

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av akka:

Skicka ner några friskpinnar i brödrosten, sedan ner med de i korvbröd (fullkorn ofc), på med lite remouladsås. Klart! Både nyttigt (Fisk lixom), snabbt och gott

Haha, det var nog fan dagens bästa. Kan inte du göra en kokbok och skicka till den där Anna Skipper?

För att spinna vidare på trådens frågeställning, finns ju en rad jävligt snabblagade alternativ som ändå är ordentligt nyttiga. Ugnsstekt kyckling eller lax till exempel är ju helt okej ur ett näringsperspektiv, lägg till lite grönsaker och råris så har du en riktigt komplett måltid som knappast kommer påverka vikten negativt. Till mellanmål (förutsatt att du äter det) fungerar Kesella med Fun-light riktigt bra. Även nötter och annat skit är ju bra att knapra på för att få i sig lite näring=)

Permalänk

Som sagt, lax och kyckling är sjukt simpelt att bara slänga ner i en ugnsform, dutta på örtsalt och släng på tex lite frusna potatisklyftor på sidan om, så låter du det stå i ugnen i typ 25 minuter bara, så är det bara att ta ut och slänga upp på en tallrik sen.

Med en större ugnsform eller två så kan du göra ännu mer på samma gång, och då även göra matlådor för iaf 2 dagar framåt, så slipper du böka med ugnen varje dag

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Skicka ner några friskpinnar i brödrosten, sedan ner med de i korvbröd (fullkorn ofc), på med lite remouladsås. Klart! Både nyttigt (Fisk lixom), snabbt och gott

Den där måste jag erkänna var ny! Fiskpinnar inhandlades idag, så det ska absolut prövas framöver

[QUOTE=Mr. Bravo;12272097]Med en större ugnsform eller två så kan du göra ännu mer på samma gång, och då även göra matlådor för iaf 2 dagar framåt, så slipper du böka med ugnen varje dag :D[/QUOTE]

Också bra tänkt! Jag har börjat göra makaroni-pudding, i en "vanlig" form, som räcker 2-3 dagar. ~1h arbete/väntetid för att slippa laga mat några dagar efter. "Extra mycket mat för lagring" är en viktig teknik i ungkarlen/datanördens arsenal för överlevnad!

Skrivet av malm1987:

För att spinna vidare på trådens frågeställning, finns ju en rad jävligt snabblagade alternativ som ändå är ordentligt nyttiga. Ugnsstekt kyckling eller lax till exempel är ju helt okej ur ett näringsperspektiv, lägg till lite grönsaker och råris så har du en riktigt komplett måltid som knappast kommer påverka vikten negativt. Till mellanmål (förutsatt att du äter det) fungerar Kesella med Fun-light riktigt bra. Även nötter och annat skit är ju bra att knapra på för att få i sig lite näring=)

Jag har nyss ätit (fiskbullar, potatis och mini-tomater idag, jäklar anamma ) men blir ändå nästan hungrig igen av tänka på den där ungsstekta laxen

För övrigt så är jag väldigt skeptisk till det där med Fun Light! Duger det gott med vanlig saft, det innehåller mindre socker och fett än vad mjölk gör!

Exempel (per 100ml):

  • Coca Cola - 10.6g

  • Mjölk - 5g

  • Vanlig Saft - 1-2g

1/10 av sockret i Coca Cola - och då är det beräknat på hur de som gör saften tkr att den ska blandas. Själv brukar jag ha i 1-2dl vatten extra för att få "rätt" styrka.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Den där måste jag erkänna var ny! Fiskpinnar inhandlades idag, så det ska absolut prövas framöver

Också bra tänkt! Jag har börjat göra makaroni-pudding, i en "vanlig" form, som räcker 2-3 dagar. ~1h arbete/väntetid för att slippa laga mat några dagar efter. "Extra mycket mat för lagring" är en viktig teknik i ungkarlen/datanördens arsenal för överlevnad!

Jag har nyss ätit (fiskbullar, potatis och mini-tomater idag, jäklar anamma ) men blir ändå nästan hungrig igen av tänka på den där ungsstekta laxen

För övrigt så är jag väldigt skeptisk till det där med Fun Light! Duger det gott med vanlig saft, det innehåller mindre socker och fett än vad mjölk gör!

Exempel (per 100ml):

  • Coca Cola - 10.6g

  • Mjölk - 5g

  • Vanlig Saft - 1-2g

1/10 av sockret i Coca Cola - och då är det beräknat på hur de som gör saften tkr att den ska blandas. Själv brukar jag ha i 1-2dl vatten extra för att få "rätt" styrka.

Fun light nämnde jag bara eftersom att det är ett ganska vanligt smaksättningsalternativ (med andra ord inga stora mängder). Självklart finns det ju långt mer hälsosamma alternativ till smaksättning, som exempelvis bär (gärna färska) och frukt (äpplen/apelsin etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av malm1987:

Fun light nämnde jag bara eftersom att det är ett ganska vanligt smaksättningsalternativ (med andra ord inga stora mängder). Självklart finns det ju långt mer hälsosamma alternativ till smaksättning, som exempelvis bär (gärna färska) och frukt (äpplen/apelsin etc).

Vänta lite, smaksättningsalternativ? Blandar du det med Kesellan, eller vad har du för fuffens för dig?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Finns jättemycket mat som tar 20-30 min att laga från grunden. Håll dig till få och enkla ingredienser och strunta i halvfabrikaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vänta lite, smaksättningsalternativ? Blandar du det med Kesellan, eller vad har du för fuffens för dig?

Ja det gör man.
Väldigt många som gymmar kör på den beprövade kombinationen, även jag

Bara att öppna locket på kvargen och hälla i lite funlight och käka direkt med sked, busenkelt och nyttigt

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Den där måste jag erkänna var ny! Fiskpinnar inhandlades idag, så det ska absolut prövas framöver

Också bra tänkt! Jag har börjat göra makaroni-pudding, i en "vanlig" form, som räcker 2-3 dagar. ~1h arbete/väntetid för att slippa laga mat några dagar efter. "Extra mycket mat för lagring" är en viktig teknik i ungkarlen/datanördens arsenal för överlevnad!

Jag har nyss ätit (fiskbullar, potatis och mini-tomater idag, jäklar anamma ) men blir ändå nästan hungrig igen av tänka på den där ungsstekta laxen

För övrigt så är jag väldigt skeptisk till det där med Fun Light! Duger det gott med vanlig saft, det innehåller mindre socker och fett än vad mjölk gör!

Exempel (per 100ml):

  • Coca Cola - 10.6g

  • Mjölk - 5g

  • Vanlig Saft - 1-2g

1/10 av sockret i Coca Cola - och då är det beräknat på hur de som gör saften tkr att den ska blandas. Själv brukar jag ha i 1-2dl vatten extra för att få "rätt" styrka.

Sedan är sockret i mjölk laktos och inte sackaros, så det lite äpplen och päron.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Hedersmedlem

"Mat som passar nördlivet" - ???

Varför skulle ett nördliv förhindra någon att göra riktig hemlagad mat som både är god och nyttig? Varför skulle ett "nördliv" förhindra en att ta sig till gymmet?

Jag förstår ingenting.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Ja det gör man.
Väldigt många som gymmar kör på den beprövade kombinationen, även jag

Bara att öppna locket på kvargen och hälla i lite funlight och käka direkt med sked, busenkelt och nyttigt

Det var också något nytt, det får jag nog också ta och pröva!

Skrivet av aniron:

Sedan är sockret i mjölk laktos och inte sackaros, så det lite äpplen och päron.

Det har du ju förstås rätt i, men jag tänkte som en jämförelse på hur förhållandevis lite socker det är ändå i vanlig saft. Det är ju inte "nyttigare" än mjölk, men då saft även innehåller mindre energi så tror jag att det är bättre för mig som ämnar ändra maten till något lättare. Äter ju ändå ost och får således i mig mejeri-produkter.

Skrivet av Rich:

"Mat som passar nördlivet" - ???

Varför skulle ett nördliv förhindra någon att göra riktig hemlagad mat som både är god och nyttig? Varför skulle ett "nördliv" förhindra en att ta sig till gymmet?

Jag förstår ingenting.

Då kanske du borde ta och läsa igenom tråden en gång till. Tråden har heller ingenting med gym att göra, så snälla nämn inte det igen (kommer bara gå off-T).

Skrivet av Gandalf_^:

Finns jättemycket mat som tar 20-30 min att laga från grunden. Håll dig till få och enkla ingredienser och strunta i halvfabrikaten.

Ja, jo. Finns jättemkt, men det jag frågar efter är recept då jag har 0 fantasi till att koka ihop något själv! Inga förslag?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Är väll bara göra vanlig mat? Lasagne, fisksoppa, hemgjorda burgare (egna burgare och bröd), kött med sallad för att nämna några saker som man vanligen äter.

Bara göra allting själv från egna råvaror helt enkelt.,

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Det var också något nytt, det får jag nog också ta och pröva!

Det har du ju förstås rätt i, men jag tänkte som en jämförelse på hur förhållandevis lite socker det är ändå i vanlig saft. Det är ju inte "nyttigare" än mjölk, men då saft även innehåller mindre energi så tror jag att det är bättre för mig som ämnar ändra maten till något lättare. Äter ju ändå ost och får således i mig mejeri-produkter.

Då kanske du borde ta och läsa igenom tråden en gång till. Tråden har heller ingenting med gym att göra, så snälla nämn inte det igen (kommer bara gå off-T).

Ja, jo. Finns jättemkt, men det jag frågar efter är recept då jag har 0 fantasi till att koka ihop något själv! Inga förslag?

Jag förstår fortfarande inte. Som sista personen skrev är det väl bara att göra vanlig mat? Att man är "nörd" behöver väl inte automatiskt betyda att det bara blir onyttigt. En vanlig kokbok är ett bra första-steg.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Jag förstår fortfarande inte. Som sista personen skrev är det väl bara att göra vanlig mat? Att man är "nörd" behöver väl inte automatiskt betyda att det bara blir onyttigt. En vanlig kokbok är ett bra första-steg.

Jag menar såklart att man som "nörd" inte har någon större lust att engagera sig i timvis med matlagning varje dag. En kokbok hjälper inte heller speciellt mkt då det är sällan ingredienserna finns hemma till att göra något ur en sådan. Det skall vara enkel mat som inte kräver så mkt eftertanke när man handlar och inte heller ta allt för lång tid att göra. Alltså något som ersätter halvfrabrikaten som man vanligtvis slänger ihop på 10-20 minuter (exempel: makaroner och scans köttbullar). Att göra egna köttbullar är förstås ett alternativ, men då snackar vi timmar med att faktiskt göra egna som sedan kan frysas in.

Visst finns det många alternativ, men det jag söker är enkla tips och inget "du blir vad du äter"-tjafs. Nog för att jag söker hyfsat nyttig mat, men det är inte så att jag lider av grov övervikt p.g.a. taskiga matvanor. Och om jag vill ha en kokbok så köper jag det, nu frågar jag efter tips hos mina med-Swecare som kanske besitter kunskap om någon beprövad metod.

Exemepl: sallad. Räkor, tonfisk eller kyckling är mitt val - tillsammans med diverse grönsaker. Tar 30 min att slänga ihop och går även att göra mer av så det räcker nån dag extra Men variation är ju bra, därför jag efterfrågar nya idéer.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Jag menar såklart att man som "nörd" inte har någon större lust att engagera sig i timvis med matlagning varje dag. En kokbok hjälper inte heller speciellt mkt då det är sällan ingredienserna finns hemma till att göra något ur en sådan. Det skall vara enkel mat som inte kräver så mkt eftertanke när man handlar och inte heller ta allt för lång tid att göra. Alltså något som ersätter halvfrabrikaten som man vanligtvis slänger ihop på 10-20 minuter (exempel: makaroner och scans köttbullar). Att göra egna köttbullar är förstås ett alternativ, men då snackar vi timmar med att faktiskt göra egna som sedan kan frysas in.

Visst finns det många alternativ, men det jag söker är enkla tips och inget "du blir vad du äter"-tjafs. Nog för att jag söker hyfsat nyttig mat, men det är inte så att jag lider av grov övervikt p.g.a. taskiga matvanor. Och om jag vill ha en kokbok så köper jag det, nu frågar jag efter tips hos mina med-Swecare som kanske besitter kunskap om någon beprövad metod.

Exemepl: sallad. Räkor, tonfisk eller kyckling är mitt val - tillsammans med diverse grönsaker. Tar 30 min att slänga ihop och går även att göra mer av så det räcker nån dag extra Men variation är ju bra, därför jag efterfrågar nya idéer.

Generellt sett, och jag kan mycket väl vara ute och cykla här, men om man frågar efter tips/hjälp brukar det vara en relativt god idé att åtminstone försöka att låta en aning trevlig. Sättet som du svarar på inlägg är knappast fördelaktigt, men det är förstås helt och hållet upp till dig hur pass angeläget du vill ha svar på frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malm1987:

Generellt sett, och jag kan mycket väl vara ute och cykla här, men om man frågar efter tips/hjälp brukar det vara en relativt god idé att åtminstone försöka att låta en aning trevlig. Sättet som du svarar på inlägg är knappast fördelaktigt, men det är förstås helt och hållet upp till dig hur pass angeläget du vill ha svar på frågeställningen.

Jag svarade enbart med den ton jag själv bemöttes med. Var förövrigt inget otrevligt i den, så jag förstår inte poängen med att du helt random ska hoppa in och gå off-topic? "Har du inget vettigt att säga, så säg inget alls"?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Jag svarade enbart med den ton jag själv bemöttes med. Var förövrigt inget otrevligt i den, så jag förstår inte poängen med att du helt random ska hoppa in och gå off-topic? "Har du inget vettigt att säga, så säg inget alls"?

Inget random alls över mitt inlägg, däremot är det som du skriver väldigt mycket off-topic. Det jag ville ha sagt med det är att istället för att förkasta folks svar till höger och vänster skulle det kanske vara mer "givande" att faktiskt ta till sig det som skrivs här. Precis som många andra redan frågat, på vilket sätt skiljer sig en nörds matsituation nämnvärt från medelsvenssons? I och med att du faktiskt skriver den här tråden får man väl kanske anta att du trots din "nördstämpel" har ett visst intresse för matlagning (om än ytterst litet) och i så fall är det väl inte en helt avlägsen tanke att faktiskt införskaffa någon form av kokbok? Eller för den delen, Googla recept eller kolla sidor som tasteline.se(?), där finns det gott om snabblagade recept och det är även lätt att söka recept utifrån vad man har hemma i kylen.

Permalänk
Medlem

Gjorde grisenkel middag idag. Rårakor med rödlök och dutta med creme fraiche.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malm1987:

Inget random alls över mitt inlägg, däremot är det som du skriver väldigt mycket off-topic. Det jag ville ha sagt med det är att istället för att förkasta folks svar till höger och vänster skulle det kanske vara mer "givande" att faktiskt ta till sig det som skrivs här. Precis som många andra redan frågat, på vilket sätt skiljer sig en nörds matsituation nämnvärt från medelsvenssons? I och med att du faktiskt skriver den här tråden får man väl kanske anta att du trots din "nördstämpel" har ett visst intresse för matlagning (om än ytterst litet) och i så fall är det väl inte en helt avlägsen tanke att faktiskt införskaffa någon form av kokbok? Eller för den delen, Googla recept eller kolla sidor som tasteline.se(?), där finns det gott om snabblagade recept och det är även lätt att söka recept utifrån vad man har hemma i kylen.

Vet inte om du missat det, men detta är ett diskussions-forum där man diskuterar och jag efterfrågade varken kokböcker eller hemsidor (som jag även sagt). Jag frågade om andra medlemmars tips och trix, inte om hur man googlar fram recept. Det är förövrigt döfött då jag till att börja med inte vet vad jag ska googla (0 fantasi, som jag nämnt några ggr) och hittills mestadels har handlat halvfabrikat av den sämre sorten. Alltså funkar varken google eller tasteline.

Om du har svårt att ta till dig detta så föreslår jag att du går till en annan tråd. Det är flera andra medlemmar som iaf hajat grejen, utan behovet att opponera sig.

Stort tack också, till er som faktiskt kommer med förslag!

Skrivet av P-NILZ:

Gjorde grisenkel middag idag. Rårakor med rödlök och dutta med creme fraiche.

Gör du rårakorna själv, eller är det halvfabrikat? Rårakor är fint

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Vet inte om du missat det, men detta är ett diskussions-forum där man diskuterar och jag efterfrågade varken kokböcker eller hemsidor (som jag även sagt). Jag frågade om andra medlemmars tips och trix, inte om hur man googlar fram recept. Det är förövrigt döfött då jag till att börja med inte vet vad jag ska googla (0 fantasi, som jag nämnt några ggr) och hittills mestadels har handlat halvfabrikat av den sämre sorten. Alltså funkar varken google eller tasteline.

Om du har svårt att ta till dig detta så föreslår jag att du går till en annan tråd. Det är flera andra medlemmar som iaf hajat grejen, utan behovet att opponera sig.

Stort tack också, till er som faktiskt kommer med förslag!

Gör du rårakorna själv, eller är det halvfabrikat? Rårakor är fint

Jag vet inte om DU har missat det, men diskussionsforum tenderar att *drumroll* kunna innehålla en och en annan diskussion. Men du har rätt, jag har definitivt inte "hajat" det egentliga syftet med den här tråden. Faktum är att det enda som egentligen har klargjorts med all önskvärd tydlighet är att du är en nörd och att du har 0 fantasi (dina egna ord). Och ja, du gillar inte kokböcker, hemsidor med recept eller köttbullar som tar flera timmar att göra (fan vet hur man kommer upp i timmar, men det är ju rätt Off-topic). Tjae, det enda du egentligen verkar gilla är brödrostade fiskpinnar och rårakor, så det är väl bara att gratulera dig till starten av en fantastisk kulinarisk resa. Jag kan hålla med dig om att jag inte har något alls att tillföra till den här tråden och håller mig borta från och med nu. GLHF;)

Permalänk

..... suck!

Vem som helst måste väl kunna fatta att snubben eftersöker nämnvärda/enklare och kortfattade recept. 5st möjligtvis (mån till fre). Jag jag vet precis hur han menar då du inte har timjan, gräslök och fan och hans moster som kan stå i recept. Okej visa saker har man kanske hemma men, ja de räcker väl med att man inte köper på sig vad som helst. Tärnad kyckling, ris och sallad med majs blandat med lite randomwok-påse just. Kokta grönsaker är dessutom de bästa.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Recept är oftast värdelöst om man ska laga något enkelt. Vad man gör är istället att man funderar ut vad man är sugen på och hur man ska tillaga det för att det ska bli gott, på enklast möjliga sätt. Därefter köper man ingredienserna och lagar maten. Har man haft en någorlunda normal uppväxt borde man ha lärt sig tillräckligt för att kunna arbeta enligt den metoden. Givetvis krävs det träning för att bli duktig på det.

Att tänka i termer om onyttigt och nyttigt är oftast också kontraproduktivt.

Permalänk

köp krossade tomater och linser och rör ihop har för mig att kikärtor,lök kanske.. går bra också detta går fort och till det går det ha pasta till... eller nudlar om det nu skall gå uber fort.

krossade tomater i sås typ går ju göra sjukt mycket med bara fantasin sätter stopp typ :P....

Permalänk
Medlem
Skrivet av donic1989:

köp krossade tomater och linser och rör ihop har för mig att kikärtor,lök kanske.. går bra också detta går fort och till det går det ha pasta till... eller nudlar om det nu skall gå uber fort.

krossade tomater i sås typ går ju göra sjukt mycket med bara fantasin sätter stopp typ :P....

Bra tanke där! När jag tänker pasta så tänker jag "köttfärssås", vilket alltid går rent åt helvete för min del. Din metod lät lite enklare och mindre risk för fel!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra köttfärs (rulla till bollar om du orkar) med valfri krydda och nudlar båda går fort.
Det är även rätt lätt att göra pannkakor även om det kanske inte är så nyttigt.

Skrivet av Rich:

Jag förstår fortfarande inte. Som sista personen skrev är det väl bara att göra vanlig mat? Att man är "nörd" behöver väl inte automatiskt betyda att det bara blir onyttigt. En vanlig kokbok är ett bra första-steg.

Varifrån får du att han eftersöker onyttig mat? Eller har jag förstått dig helt fel? Jag tycker mer det ser ut som pojken söker bättre alternativ än vad han kör på nu, men fortfarande simpla grejer. Sen att komma med kokbok som tips känns ju nästan lika drygt som de som ger följande svar på frågor http://lmgtfy.com/ istället för att ge tips/svar du kan ju i alla fall länka till en bok du tycker har enkla och snabba recept?.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vita bönor, går att tillaga på många olika sätt, eller tillochmed ätas kalla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Gör du rårakorna själv, eller är det halvfabrikat? Rårakor är fint

De gjorde jag själv, fick en hushållsmaskin av mor i julklapp så rivningen gick fort sen vara det bara att greppa en näve och platta ut i stekpanna med smör.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag menar såklart att man som "nörd" inte har någon större lust att engagera sig i timvis med matlagning varje dag. En kokbok hjälper inte heller speciellt mkt då det är sällan ingredienserna finns hemma till att göra något ur en sådan. Det skall vara enkel mat som inte kräver så mkt eftertanke när man handlar och inte heller ta allt för lång tid att göra. Alltså något som ersätter halvfrabrikaten som man vanligtvis slänger ihop på 10-20 minuter (exempel: makaroner och scans köttbullar). Att göra egna köttbullar är förstås ett alternativ, men då snackar vi timmar med att faktiskt göra egna som sedan kan frysas in.

Visst finns det många alternativ, men det jag söker är enkla tips och inget "du blir vad du äter"-tjafs. Nog för att jag söker hyfsat nyttig mat, men det är inte så att jag lider av grov övervikt p.g.a. taskiga matvanor. Och om jag vill ha en kokbok så köper jag det, nu frågar jag efter tips hos mina med-Swecare som kanske besitter kunskap om någon beprövad metod.

Exemepl: sallad. Räkor, tonfisk eller kyckling är mitt val - tillsammans med diverse grönsaker. Tar 30 min att slänga ihop och går även att göra mer av så det räcker nån dag extra Men variation är ju bra, därför jag efterfrågar nya idéer.

Om du tycker det tar timmar att göra egna köttbullar är ju inte problemet att det inte är enkel matlagning utan att du borde öva upp dina färdigheter i köket.

Om du dessutom anser att man sällan har ingredienserna hemma när man lagar mat från en kokbok borde du gå till butiken och handla basvaror.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"