Data Killer har ihjäl data med en knapptryckning

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Teorin är den att magnetismen inte byts helt. Säg att 90% av magnetismen byter riktning vid skrivning av en bit. Alltså kan man ta reda på vad som stod på disken innan den blev överskriven. Vi pratar dock om mer avancerad utrustning än att plugga in disken i en dator och boota.

2 skott förstör inte hela disken och limmet går att ta bort om man verkligen vill.

Jag tror inte all data förstörs - precis som att all data på ett VHS-band inte förstörs om man inte har en extremt stark magnet. Vanliga VHS-spelare kan säkert inte läsa banden men data finns troligtvis kvar.

Pratar vi hårddiskar kan t.ex. några bitar på MBR eller motsvarande rensas och inget mer. Kanske fältet som anger hårddiskens storlek nollas?

Du vet inte vad du snackar om.

Jag har läst teoretisk elektroteknik och skrivit en uppsats om hårddiskar.
Men om du står på dig så vill jag ha din vetenskapliga förklaring till att "magnetismen inte byts helt". Då kommer jag gärna med motargumentet

Har man ett tillräckligt starkt magnetfält kan man polarisera hela disken på en gång.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av s2weden:

man har återskapat raderade data i åratal ..det finns program som fixar sånt ..jag pratar inte om något du kan googla efter och ladda ner

Hmm konstigt, för det var så jag återskapade ett par bilder jag råkat raderat. Hittade programmet via google.

Men förstår vad du menar, skriver man över datan ett antal gånger så behöver man ett elektronmikroskop för att kunna plocka fram den igen.

Permalänk
Skrivet av freak.s2k:

va bra nu kan pedofiler leva en lugn ostressad live!! bra dagens teknik bra!!!

Tror nog pedofiler har använt stark kryptering ganska länge nu

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fille3002:

Teorin är den att magnetismen inte byts helt. Säg att 90% av magnetismen byter riktning vid skrivning av en bit. Alltså kan man ta reda på vad som stod på disken innan den blev överskriven. Vi pratar dock om mer avancerad utrustning än att plugga in disken i en dator och boota.

2 skott förstör inte hela disken och limmet går att ta bort om man verkligen vill.

Jag tror inte all data förstörs - precis som att all data på ett VHS-band inte förstörs om man inte har en extremt stark magnet. Vanliga VHS-spelare kan säkert inte läsa banden men data finns troligtvis kvar.

Pratar vi hårddiskar kan t.ex. några bitar på MBR eller motsvarande rensas och inget mer. Kanske fältet som anger hårddiskens storlek nollas?

Fast magnetfältet är inte exakt på en hårddisk. Det är en spridning på hur starkt fältet för en etta eller en nolla är. Den lilla skillnad som föregående fält har drunknar i detta brus. Så även om man kör med MFM (Magnetic Force Microscope), som kan läsa exakt fält på varje enskild bit så spelar det ingen roll för att det går inte att extrahera någon användbar data.

Det gick i teorin att lösa på gamla disketter men det är omöjligt att få fram något användbart från en hårddisk. Inte ens om hårddisken är ny och bara överskriven en gång går det att återställa något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Hmm konstigt, för det var så jag återskapade ett par bilder jag råkat raderat. Hittade programmet via google.

Men förstår vad du menar, skriver man över datan ett antal gånger så behöver man ett elektronmikroskop för att kunna plocka fram den igen.

Och det har endast en teoretisk möjlighet att lyckas, ingen har lyckats göra det. För att du i så fall tittar på bitnivå, så måste du veta exakt var det är för information du tittar på, för att dom bitarna ska någon som helst nytta och mening.

Och programmet du pratar om plockar bara fram data som markerats som "borta", men som fortfarande ligger kvar. Det andra programmet som s2weden pratar om ska på något magiskt vis kunna trolla fram data igen. Det skulle i så fall kanske gå att få tag rikets hemligheter från en nytillverkad hårddisk, eller något annat exotiskt.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

En sådan skulle jag behöva ha. Men undrar om man kan lita på den. Eller snarare om man kan hur mycket får utanflör chassit på maskinen.

Edit1:

Skrivet av harith:

trevligt skulle vara bra om det fanns ett företag man kan gå till och be dom köra hårddisken igenom en sån här maskin eftersom det är så snabbt så gör dom det medans du tittar på :3 och shreda en hård disk är ett väldigt bra sätt att döda den snabbare och du kanske vill ge borten eller sälja vidare den

Ja har en massa gamla diskar med bokföring samt gamla filer från gamla jobb. Tror det kanske ligger på några av dem men. om man kunde det vore det kanon. Kankse vore en affärs ide. Men tror att det kanske är lite för litet för det här i stockholms trakten där jag bor. Har man det behovet på ett färetag så läser man det. Är man småföretagare så letar man inte efter det på det sättet tror jag. Men vad vet jag. Gärana kommentare på det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Bra att ha när Pontén och Company står utanför dörren...

Då har man en dörrklocka som endast ponten trycker på så är det knappen till boxen

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Entusiast

http://www.vidarholen.net/~vidar/overwriting_hard_drive_data....

Intressant läsning angående möjligheten att återställa data som blivit överskriven. Kan sammanfatta det med nej, det går inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Behöver man ens skriva över hela disken för att förstöra data, eller räcker det med FAT-filen? Utan FAT-filen (vad den nu heter på andra filsystem än Microsofts) borde ju inte övriga 1:or och 0:or gå att sätta i ett sammanhang.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Synd bara att du har fel.

Har han. Mattematisk går det. Och kan du förklara varför man kan vara villig att betala några hundra tusen får att få ut några kb från en trasig hd.

Jag vet inte hur det fungerar. Men så vitt jag fattat så om du skriver bara 0 eller 1 på disken så kollar man på hur de är skrivna. alla för att se hur mycket de har påverkat nord syd. och sen börjar rärnka hur de borde ha stått innan. efter det man kommer fram till. Sen samkör man det med rästen av magnetfelten tidigare efter hur läshuvudet och styrkrättsar fungberar. Sen borde man köra det genom mjukvara som letar efter kända data kombinationer hedders på filler mm. Men att plocka ut skivor och delar av skivor och försöka läsa trasig eller överskrivet material gör man. Det kostar däremot. Men om 5kb handlar om en mer än en halv miljon kr. så tar man den smällen om man tror att man kan få 300k för det och det kostar 120k. Detta är bara ett exempel. men ja...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Hmm konstigt, för det var så jag återskapade ett par bilder jag råkat raderat. Hittade programmet via google.

Men förstår vad du menar, skriver man över datan ett antal gånger så behöver man ett elektronmikroskop för att kunna plocka fram den igen.

Hade du bara tagit bort dem i papperskorgen eller hade du aktivt srivit över dem?

Om jag förstått det hela rätt, så när du tar bort en fil i papperskorgen skrivs den inte över. Datorn får bara reda på att platsen filen låg på får skrivas över i framtiden. Ifall man då har ett program som tar bort detta "tillstånd att skriva över" samt återinför sökvägen får man tillbaka sin fil.

Om filen är överskriven med data kan man omöjligen få tillbaka den, ens om den bara delvis är överskriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om man får fråga er två av ren nyfikenhet ? Vilken data är det ni är så rädd om? Fotot på Farmor? Skoluppsatsen? Det private brevet? "Era egna tankar och ord som ni har skrivit som är "hemliga" ? Pr0n? Nakenfotot på flickvännen? (eller dig själv) Är du en hemligspion? Eller är du bara riktigt kraftigt Skitsofren, som tror att din data är väldigt viktigt för "överlevnaden" ? Eller är det bara känslan att dom kan titta som är jobbig?

Absolut får du vara nyfiken, överlag gillar jag inte att folk har tillgång till att peta i mina filer oavsett vad det är. Men i första hand är det material som har med kod från mitt arbete (sekretessbelagt) eller mina privata kodnings projekt att göra som ingen får röra vilket du borde förstå, sen är den en principsak även om det rör diskar med matterial som intehåller oviktigheter är det mina filer och inget som jag vill att någon främmling skall ha tillgång till då det just är mitt och ingen annans,
Samma sak som många skulle ogilla att deras samtal blir avlyssnade och inspelade eller deras mail blir lästa eller att dem blir filmade oavsett om dem inte gör något olagligt eller privat så är vetskapen att någon gör det inte rolig.

Så i det stora hela om man bortser från viktigt material som inte skall skådas av andra så är det principen att ingen skall rota i mina saker oavsett hur viktiga eller oviktiga det är, men sen är det just för att dem är främmlingar.

Familj vänner har jag absolut inga problem av om dem rotar igenom mina diskar då få av dem skulle ha behållning av valfri källkod samt att jag inte har något som är hemligt för dem. Så jag blir absolut inte upprörd om familj/vänner använder min dator (så lägne dem inte stänger ner något viktigt program/dokument som är uppe såklart).

Men vetskapen att främmlingar rotar i mina saker utan min vetskap är en annan femma.
Då ens datorer är högst personliga och ovetande tillgång är för mig ett intrång i mitt privatliv.

Sen vet jag många personer som fullständigt struntar i om en reparatör från valfri firma rotar i deras dator när dem lagas men sen har dem inte det dator intresset jag har och lägger inte ner den tiden vid datorn som jag gör och den blir inte lika personlig för dem dock kan samma tjej som struntar i sin dator bli enormt upprörd över om någon rotat i deras handväska även om inget är stulet just av samma anledning som jag inte vill att någon rotar i mina diskar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Fagge:

Modda in ett moderkort i lådan också, så har ni den ultimata fildelningsburken

Jag dog lite inombords där.

Permalänk

Bara att bygga in hårddisken i skärmen och koppla in med USB, polisen pluggar ur allt och tar med allt förutom skärm, tangentbord och mus.

En vän blev misstänkt för att laddat ner något mindre trevligt, alla datorer och USB prylar som såg ut som lagringsenheter plockades med förutom det som satt på sladdar och skärmen som hade USB hub stod kvar på bordet..
Han var helt oskyldig, men mår fortfarande inte bra av händelsen (5år sen)..
Orsaken till misstaget var att två kommuner slogs ihop och båda hade samma gatuadress på flera gator...
Och jag har fått packet med posten som borde gått till andra hålan.

Men ärligt talat, behöver man verkligen vara så extremt rädd?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

skog1s, om du läser lite längre upp så ser du att det är jobbdata.
Jag jobbar åt andra och har skrivit på sekretessavtal. Om t.ex. information om en produkt som inte finns marknaden än läcker ut och jag har slarvat är jag rökt för gott ...
Så enkelt är det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hACmAn:

Har han. Mattematisk går det. Och kan du förklara varför man kan vara villig att betala några hundra tusen får att få ut några kb från en trasig hd.

Jag vet inte hur det fungerar. Men så vitt jag fattat så om du skriver bara 0 eller 1 på disken så kollar man på hur de är skrivna. alla för att se hur mycket de har påverkat nord syd. och sen börjar rärnka hur de borde ha stått innan. efter det man kommer fram till. Sen samkör man det med rästen av magnetfelten tidigare efter hur läshuvudet och styrkrättsar fungberar. Sen borde man köra det genom mjukvara som letar efter kända data kombinationer hedders på filler mm. Men att plocka ut skivor och delar av skivor och försöka läsa trasig eller överskrivet material gör man. Det kostar däremot. Men om 5kb handlar om en mer än en halv miljon kr. så tar man den smällen om man tror att man kan få 300k för det och det kostar 120k. Detta är bara ett exempel. men ja...

Fast på en använd disk har du en sannolikhet på ca 56 % att få ut rätt värde på varje enskild bit. Sannolikheten att få ett enda tecken rätt är alltså ca 1 %. För att få ut 8 tecken rätt har du en sannolikhet på 0.00000000000000765 % chans att få rätt. Det är alltså i princip samma sak som att singla slant. Sen spelar det ju ingen roll om ett tecken på hundra är rätt för har du inte originalet att jämföra med så har du ingen aning om vilka tecken som är rätt.

Problemet är inte att läsa av exakt fält i varje enskild bit, det är inga problem alls. Problemet är att det inte går att statistiskt säkerställa vilket värde biten hade innan överskrivning.

Jag postade en länk till en artikel i ämnet som är läsvärd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fagge:

Modda in ett moderkort i lådan också, så har ni den ultimata fildelningsburken

Fantastiskt!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Men ärligt talat, behöver man verkligen vara så extremt rädd?

Nej men den är nog knappast tänkt till den vanliga användaren utan till diverse myndigheter, företag och personer med foliehatt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast på en använd disk har du en sannolikhet på ca 56 % att få ut rätt värde på varje enskild bit. Sannolikheten att få ett enda tecken rätt är alltså ca 1 %. För att få ut 8 tecken rätt har du en sannolikhet på 0.00000000000000765 % chans att få rätt. Det är alltså i princip samma sak som att singla slant. Sen spelar det ju ingen roll om ett tecken på hundra är rätt för har du inte originalet att jämföra med så har du ingen aning om vilka tecken som är rätt.

Problemet är inte att läsa av exakt fält i varje enskild bit, det är inga problem alls. Problemet är att det inte går att statistiskt säkerställa vilket värde biten hade innan överskrivning.

Jag postade en länk till en artikel i ämnet som är läsvärd.

Förklaring till uträkningen tack.
Jag tänker inte gå in på detaljer, men jag har tidigare vart med om ett scenario där vi på mitt förra arbete skickade iväg en disk på återskapning (disken hade då blivit nollad av misstag) ja, klantig tekniker, killen jobbar inte kvar..
Vi fick tillbaka enormt viktig data, till vilket pris? Ja sisådär 500 lappar..

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om man får fråga er två av ren nyfikenhet ? Vilken data är det ni är så rädd om? Fotot på Farmor? Skoluppsatsen? Det private brevet? "Era egna tankar och ord som ni har skrivit som är "hemliga" ? Pr0n? Nakenfotot på flickvännen? (eller dig själv) Är du en hemligspion? Eller är du bara riktigt kraftigt Skitsofren, som tror att din data är väldigt viktigt för "överlevnaden" ? Eller är det bara känslan att dom kan titta som är jobbig?

Att ingen får rota runt bland andras filer är egentligen mer av en principsak, snarare än att du har något att dölja.

Jag tror inte någon skulle bli särskilt glad om de kom hem och hittade en främmande person rotandes bland sina lådor.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Att ingen får rota runt bland andras filer är egentligen mer en principsak, snarare än att du har något att dölja.

Jag tror inte någon skulle bli särskilt glad om de kom hem och hittade en främmande person rotandes bland dina lådor.

Tack, precis vad jag tycker fast jag överflörklarade det

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Så man köper in en (förmodligen dyr) maskin för att förstöra fullt fungerande hårddiskar därför att det är billigare än att låta någon skriva över datan på diskarna och sedan använda dom diskarna till något annat. Makes perfect sense...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trbo:

Förklaring till uträkningen tack.
Jag tänker inte gå in på detaljer, men jag har tidigare vart med om ett scenario där vi på mitt förra arbete skickade iväg en disk på återskapning (disken hade då blivit nollad av misstag) ja, klantig tekniker, killen jobbar inte kvar..
Vi fick tillbaka enormt viktig data, till vilket pris? Ja sisådär 500 lappar..

73% av all statistik är påhittad

Permalänk

Det här visar bara hur känslig magnetiskt lagrad data är för magnetiska fält. Frågan jag ställer mig är hur stor ökning av Jordens magnetiska fält som krävs för att förstöra all magnetiskt lagrad data på hela planeten. Trafiken, sjukvården, banksystemen, handeln, allt styrs av datorer numera och vi är alla beroende av datorer för att samhället i stort ska fungera.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1up:

Så man köper in en (förmodligen dyr) maskin för att förstöra fullt fungerande hårddiskar därför att det är billigare än att låta någon skriva över datan på diskarna och sedan använda dom diskarna till något annat. Makes perfect sense...

Ja, har man tusentals diskar med hemlig data på kan man inte bara ge dem till alla anställda och be dem tömma dem innan de använder dem, det enda sättet att göra något vettigt med dem är att tömma dem och återvinna dem.

Man vill också ofta tömma diskar som har gått sönder innan man lägger dem i soptunnan om de inehåller hemlig information. Så att inte någon bara byter kontrollerkortet och hämtar alla ens hemliga bitar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ElectroGeeza:

Det här visar bara hur känslig magnetiskt lagrad data är för magnetiska fält. Frågan jag ställer mig är hur stor ökning av Jordens magnetiska fält som krävs för att förstöra all magnetiskt lagrad data på hela planeten. Trafiken, sjukvården, banksystemen, handeln, allt styrs av datorer numera och vi är alla beroende av datorer för att samhället i stort ska fungera.

Det krävs en jättebamsing till ökning. Såg du plåtdörren på lådan i filmen?

Jordens magnetiska fältstyrka brukar talas om i nanotesla. För att sabotera en hårddisk så krävs ungefär en tesla.
Det motsvarar en ökning med 1 000 000 000 gånger.

De superstarka magneterna (sätter du dem på en metallyta är det riktigt klurigt att ta loss dem) som bor i hårddisken och styr läsararmen är för svaga för att påverka bitarnas läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast på en använd disk har du en sannolikhet på ca 56 % att få ut rätt värde på varje enskild bit. Sannolikheten att få ett enda tecken rätt är alltså ca 1 %. För att få ut 8 tecken rätt har du en sannolikhet på 0.00000000000000765 % chans att få rätt. Det är alltså i princip samma sak som att singla slant. Sen spelar det ju ingen roll om ett tecken på hundra är rätt för har du inte originalet att jämföra med så har du ingen aning om vilka tecken som är rätt.

Problemet är inte att läsa av exakt fält i varje enskild bit, det är inga problem alls. Problemet är att det inte går att statistiskt säkerställa vilket värde biten hade innan överskrivning.

Jag postade en länk till en artikel i ämnet som är läsvärd.

Mitt exempel var felaktigt. Vi hade delar av den data som skulle finnas. Vi saknade de fulständiga aktorisationskåderna däremot.

Edit: Så mitt exempel handlara mer om en disk krash av okänd anledning. Oftast kontrolerkort , eller läshuvud som har dykt i disken. Men det går att få ut mer än vad vissa här påstår. Men det är inte lätt och det är inte säkert att det blir rätt snarare tvärt om. Men att som vissa gör jämföra profisionella instioner som plockar ut plattorna för att återskapa data med program som fösöker göra det går inte att gämföra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det här visar bara hur känslig magnetiskt lagrad data är för magnetiska fält. Frågan jag ställer mig är hur stor ökning av Jordens magnetiska fält som krävs för att förstöra all magnetiskt lagrad data på hela planeten. Trafiken, sjukvården, banksystemen, handeln, allt styrs av datorer numera och vi är alla beroende av datorer för att samhället i stort ska fungera.

De två magneter som håller läshuvudet fast i en HDD är så starka att man kan ta den ena i handen och den andra sätter man på andra sidan och den andra sitter kvar genom handen trots tyngdkraften. De sitter några mm från platornas ytterkant. Då vet du hur känsligt det är.

Edit:
Killbom jag var lite sen.¨

Edit2:
Killbom ang "73% av all statistik är påhittad" http://en.wikipedia.org/wiki/Lies,_damned_lies,_and_statistic.... Jag minns det som Samuel Clemens.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trbo:

Förklaring till uträkningen tack.
Jag tänker inte gå in på detaljer, men jag har tidigare vart med om ett scenario där vi på mitt förra arbete skickade iväg en disk på återskapning (disken hade då blivit nollad av misstag) ja, klantig tekniker, killen jobbar inte kvar..
Vi fick tillbaka enormt viktig data, till vilket pris? Ja sisådär 500 lappar..

"ok"
Om du menar att den blivit formaterad när du skriver nollad. Så visst. Men om du menar att datan blivit överskriven av något ordentligt överskrivnings program så nej.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

"ok"
Om du menar att den blivit formaterad när du skriver nollad. Så visst. Men om du menar att datan blivit överskriven av något ordentligt överskrivnings program så nej.

Vadå nej? Jo säger jag, hur kan du ens påstå att jag har fel? Ja disken var överskriven med annan data, snälla nån, uttala dig inte om något när du inte har historien bakom. 99% av de personer som skriver i den här tråden saxar all information de kan hitta på nätet, för att sedan försöka skriva ett så trovärdigt "svar" som möjligt, jag säger inte att någon har mer rätt än någon annan, och jag säger heller inte att jag har rätt.
Men att du säger att jag har fel, när jag vet vad som har hänt, det är bara korkat.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre