Permalänk
Avstängd

Dags att sluta röka..

Nu har jag bestämt mig! Viljan finns men behöver små knep och tips för att underlätta när suget kommer.. värst är det på morgonen till kaffet, kanske ska begränsa mig till cigg å kaffe på morgonen och ev. på kvällen - då slipper man de där ciggen under dagen!

Någon som slutat röka som kan ge tips ?

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Jag rökte i drygt 29år och slutade för ca 2år sedan. Det var det bästa jag någonsin gjort och önskar jag slutat långt tidigare. Det är inte lätt, men med stark motivation så går det. När suget blev som värst så gick jag ut o gick en sväng för att komma på andra tankar. Jag skrev även ut en bild från nätet på en svart äcklig rök-cancerlunga och satt på kylskåpsdörren. I den situationen ville man ju absolut inte hamna och en titt på bilden ökade motivationen ännu mer.
Men egentligen fuskade jag och är inte helt nikotinfri, jag började snusa. Men snus är långt ifrån lika skadligt som vad cigaretter är. Men bäst är ju om man låta bli allt vad nikotin heter. Men det har varit stora hälsovinster sen jag slutade röka. Konditionen har blivit enormt mycket bättre. Tidigare då jag tex var ute o skottade på vintrarna så flåsade jag som en halvdöd häst efter 5min. Men nu kan jag lungt hålla på ovabrutet 1tim utan större svårigheter. Man blir helt enkelt mycket piggare.
Slembollarna och rethostan jag hade ibland på morgonen är helt borta o det går lättare att andas. Mat smakar bättre och dofterna är mycket starkare.
Var ganska blek innan rökstoppet. Men efter ett par veckor så hade jag fått en helt annan färg i ansiktet.

Desto längre du håller ut, desto längre mellan "sug-attackerna" blir det.
Värsta suget brukar hålla i sig 1-2min mellan attackerna. Efter ca 1 vecka så börjar det kännas betydligt bättre och efter 2veckor så känns det väldigt bra.
Men cigaretter är som sagt väldigt beroendeframkallade och jag tror knappast det bara är nikotinet i dom man blir beroende av. Än idag så kan jag bli röksugen, särskilt när jag dricker kaffe.
Men jag önskar dig lycka till. Blir det ett nederlag någon gång så ge inte upp. Förr eller senare är du helt rökfri och vill inte hamna där igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimbo66:

Jag rökte i drygt 29år och slutade för ca 2år sedan. Det var det bästa jag någonsin gjort och önskar jag slutat långt tidigare. Det är inte lätt, men med stark motivation så går det. När suget blev som värst så gick jag ut o gick en sväng för att komma på andra tankar. Jag skrev även ut en bild från nätet på en svart äcklig rök-cancerlunga och satt på kylskåpsdörren. I den situationen ville man ju absolut inte hamna och en titt på bilden ökade motivationen ännu mer.
Men egentligen fuskade jag och är inte helt nikotinfri, jag började snusa. Men snus är långt ifrån lika skadligt som vad cigaretter är. Men bäst är ju om man låta bli allt vad nikotin heter. Men det har varit stora hälsovinster sen jag slutade röka. Konditionen har blivit enormt mycket bättre. Tidigare då jag tex var ute o skottade på vintrarna så flåsade jag som en halvdöd häst efter 5min. Men nu kan jag lungt hålla på ovabrutet 1tim utan större svårigheter. Man blir helt enkelt mycket piggare.
Slembollarna och rethostan jag hade ibland på morgonen är helt borta o det går lättare att andas. Mat smakar bättre och dofterna är mycket starkare.
Var ganska blek innan rökstoppet. Men efter ett par veckor så hade jag fått en helt annan färg i ansiktet.

Desto längre du håller ut, desto längre mellan "sug-attackerna" blir det.
Värsta suget brukar hålla i sig 1-2min mellan attackerna. Efter ca 1 vecka så börjar det kännas betydligt bättre och efter 2veckor så känns det väldigt bra.
Men cigaretter är som sagt väldigt beroendeframkallade och jag tror knappast det bara är nikotinet i dom man blir beroende av. Än idag så kan jag bli röksugen, särskilt när jag dricker kaffe.
Men jag önskar dig lycka till. Blir det ett nederlag någon gång så ge inte upp. Förr eller senare är du helt rökfri och vill inte hamna där igen

Tack för ett grymt svar!! Kommer nog gå på den linjen att jag slutar helt, snus har jag provat med blir så jävla illamående utav ett..
Det knasiga och de man kommer sakna är ju en cigg, till kaffet, i bilen osv. Just vid speciella tillfällen under dagen.
Känner att min kropp inte mår bra utav skiten och vill inte dö i förtid pågrund utav kol eller dylikt - dör hellre på racerbanan i min bil

I´ll let u know how it goes!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Har du provat sån munsprej? Annars finns ju snuspåsar utan tobak, något nikotinshohejsan för att trappa ner. Skulle inte rekommendera elektronisk cigg (om du funderat på de) hör läst flera gånger om att dom smäller i käften på en...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Nikotinersättning fungerar bevisligen inte. Bästa metoden, statistiskt sett är att bara bestämma sej och låta bli på ren viljestyrka.

Nertrappning drar bara ut på pinan och låter en börja om lättare eftersom "man inte har lika mycket att förlora på det" jfrt med om man lidit genom dom 2 veckorna det tar att bryta det fysiska beroendet. För mej sitter vanan att röka i trots att det är 3 år sen jag slutade och jag saknar ibland något att hålla i eller sysselsätta mej med på obekanta platser då jag inte har något annat att göra.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Avstängd

Jag har rökt sedan 14 mao 18 år, men senaste 10 åren har jag nästan bara feströkt. Lade av med feströkandet i år har inte rökt på några månader nu, stört nöjd

edit: jag har en E-cigg som åker fram ibland på festen om behovet visar sig för stort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min farsa slutade röka med massor av Läkerol och viljestyrka, testa det.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Svåraste metoden är att tvärsluta.
Börja med att trappa ner så du får kontroll över viljan.

Farsan fick en infarkt och han fick ordern att sluta direkt.
Och han sa själv att det är det svåraste för han, och han har slutat och börjat ett par ggr.
Han faller alltid på mållinjen pga yrket då han tar ciggen som "nervlugnande"

Som sagt, börja trappa ner så du ser hur det utvecklar sig

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Att trappa ner var verkligen inget som fungerade för mig då jag alltid hade lite nikotin i kroppen, att sluta tvärt var bara jobbigt för mig den första veckan, efter det gick det bättre och bättre för varje dag!

Permalänk
Avstängd

Tack för alla era svar! Själv är man inne på sista packet cigg sen är det bom stopp!

Men som med alla beroenden så finns ju abstinensen som sitter helt och hållet i pschyket, det svåra är väll att vänja av kroppen från nikotinet.

Någon som provat de där tabletterna som läkaren kan skriva ut som gör att cigg smakar skit å man spyr ? Typ sånna tabletter som ges till många alkolister.

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Tack för alla era svar! Själv är man inne på sista packet cigg sen är det bom stopp!

Men som med alla beroenden så finns ju abstinensen som sitter helt och hållet i pschyket, det svåra är väll att vänja av kroppen från nikotinet.

Någon som provat de där tabletterna som läkaren kan skriva ut som gör att cigg smakar skit å man spyr ? Typ sånna tabletter som ges till många alkolister.

Vet ej hur dom är, men för morsan funkade dom perfa, hon är helt rökfri sen några år tillbaka och säger att finns inte ens ett lite sug efter cigg, hon kan börja må illa när andra röker i närhete dock.
Det sitter väl i psyket hur hon upplevde rökning med dom tabletterna.

Sen finns ju dom som tvingar sig själva att kunna röka samtidigt med dom tabletterna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Vet ej hur dom är, men för morsan funkade dom perfa, hon är helt rökfri sen några år tillbaka och säger att finns inte ens ett lite sug efter cigg, hon kan börja må illa när andra röker i närhete dock.
Det sitter väl i psyket hur hon upplevde rökning med dom tabletterna.

Sen finns ju dom som tvingar sig själva att kunna röka samtidigt med dom tabletterna.

Okej, dessa tabletterna får nog bli ett alternativ om jag inte lyckas sluta med ren vilja - får hålla mig motiverad genom att tänka på hur mycket jag kommer orka leka med den kommande ungen

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....