klockfreq går upp och ner på asus crosshair formula iv

Permalänk
Medlem

klockfreq går upp och ner på asus crosshair formula iv

Hej!

Jag har stängt av dom funktionerna jag sett, inklusive turbo och cool and quiet. Endå så går klockfreq mellan 800 och det man ställt in den på.

Vilken mer funktion kan man stänga av för den ska ligga på samma freq förutom cool and quied?

mvh

Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

Hej!

Jag har stängt av dom funktionerna jag sett, inklusive turbo och cool and quiet. Endå så går klockfreq mellan 800 och det man ställt in den på.

Vilken mer funktion kan man stänga av för den ska ligga på samma freq förutom cool and quied?

mvh

Andreas

varför vill du stänga av det? varför vilja ligga på tillex: 4Gz så den slukar massa ström mm när du kanske inte ens sitter vid dator?

EDIT: det är bara cool´n quiet vad jag vet där är! så då är det fortfarande på eller så är det ngt annat mysko

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen är ovesentlig. Det är förvirrande när den ska gå upp och ner hela tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

Strömförbrukningen är ovesentlig. Det är förvirrande när den ska gå upp och ner hela tiden..

förvirvirrande!!? sitter du och tittar på din klockfrekvens hela tiden?
Nej men låt det va som det är, den går upp i maxfrekvensen när det behöves,(när du spelar eller annat)
finns ingen mening att stänga av sådana funktioner:)

Men är du helt 100% på att du stängde av cool´n quiet? har du den klockad, eller du kör på standard?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

ja cool and quied är avstängt. Den ligger på 4ghz så den är klockad!

Permalänk
Medlem

Lättare alternativ.
Windows 7?
Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Energialternativ > (Bocka in Hög Prestanda) > Ändra schemainställningar > Ändra avancerade inställningar > (Scrolla ner till Energisparfunktioner för processorn) > Minsta processortillstånd > (Sätt värdet på 100%).

Fungerar det bättre?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

ja cool and quied är avstängt. Den ligger på 4ghz så den är klockad!

jag hade liknande problem med min innan när jag klockade min(1090T) fast det blev tvärt om satte jag på cool´n quit så låste den ändå sig på 4GHz hela tiden. men det rätta till sig när jag ändra till lite andra frekvenser mm i BIOS
Du klockar i BIOS så du inte har ngt annat program o kör med som kanske gör så det strular?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Lättare alternativ.
Windows 7?
Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Energialternativ > (Bocka in Hög Prestanda) > Ändra schemainställningar > Ändra avancerade inställningar > (Scrolla ner till Energisparfunktioner för processorn) > Minsta processortillstånd > (Sätt värdet på 100%).

Fungerar det bättre?

Jag har inte den sista menyn (minsta processortillstånd). :/

Skrivet av Solding:

jag hade liknande problem med min innan när jag klockade min(1090T) fast det blev tvärt om satte jag på cool´n quit så låste den ändå sig på 4GHz hela tiden. men det rätta till sig när jag ändra till lite andra frekvenser mm i BIOS
Du klockar i BIOS så du inte har ngt annat program o kör med som kanske gör så det strular?

aha, jag klockar i bios.
Jag har problem att få den stabil och bryr mig inte om idle temp / ljudnivå strömförbrukning. Därför ville jag ha bort det.

Tyvärr ser det ut som modekortet är för klent att den inte kommer upp i freq iaf så det är väl skit sammma.

Vid load kan den inte leverera mer volt än strax över 1,4 till cpu. Ställer du den på 1,5 i bios så ligger den på 1,475 i idle men såfort den börjar jobba doppar den och när den börjar gå ner mot 1,4 blir det bluescreen.

Får bli ett gigabyte mobo nästa gång

Permalänk
Skrivet av Mintboll:

Jag har inte den sista menyn (minsta processortillstånd). :/

aha, jag klockar i bios.
Jag har problem att få den stabil och bryr mig inte om idle temp / ljudnivå strömförbrukning. Därför ville jag ha bort det.

Tyvärr ser det ut som modekortet är för klent att den inte kommer upp i freq iaf så det är väl skit sammma.

Vid load kan den inte leverera mer volt än strax över 1,4 till cpu. Ställer du den på 1,5 i bios så ligger den på 1,475 i idle men såfort den börjar jobba doppar den och när den börjar gå ner mot 1,4 blir det bluescreen.

Får bli ett gigabyte mobo nästa gång

Du måste höja LLC för att den inte ska droppa

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|