Problem med alla spel HD5800 Series

Permalänk
Medlem

Problem med alla spel HD5800 Series

Jag är ingen datorexpert men jag är relativt säker på att mitt problem är relaterat till mitt grafikkort.

När jag spelar spel, faktiskt alla spel, så dör datorn/skärmen efter ett tag. Det som händer är att skärmen blir svart, och det står på skärmen typ "lost signal" som när man drar ut sladden till skärmen ungefär. Jag kan lösa detta i den flesta spel genom att dra ner precis alla grafiska prefersenser till lägsta möjliga kvalitet, d.v.s 800x600 upplösning med alla eventuella effekter på "low" eller "off". När jag gör detta brukar samtliga spel fungera. Skärmen blir alltså svart, men mumble t.ex. fungerar ett par 5-10 sekunder efter detta har hänt. Sen är det bara att starta om datorn på resetknappen. Det kraschar alltså inte till windows eller liknande.

Jag sitter för närvarande på jobbet och kan inte lämna exakta system specs. men datorn är "bra" och skall klara nya spel med hyffsade inställningar.

Windows 7, i7 cpu, ati radeon HD5800 series (HD5870 tror jag det heter).

Har någon en aning vad detta kan röra sig om eller behövs mer info?

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg har du?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Kolla temp och nätagg.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem

Jag skall kika nätagg när jag är hemkommen, tror ni att detta kan bero på för låg strömtillförsel?

Jag tvivlar på att tempen skulle vara särskilt hög men jag skall inte utesluta detta till 100%. Får undersöka detta mer noggrant om ni tror att detta kan vara en rimlig orsak till mina problem.

Tack så mycket för svar och fortsatt hjälp uppskattas

Permalänk

Ta en äldre drivrutin så bör det fungera, det finns en del problem, bland annat kring Diablo 3 och den senaste Catalyst versionen.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Det var Diablo 3 som fick bägaren att rinna över, men jag har samma problem med andra spel t.ex. BF3 och Portal 2 som ligger nu närmast i tiden.

Wow fungerade dock bra med högre inställningar. Jag tycker bara det är så jävla skumt och det finns ingen logik i varför och hur dessa fel uppenbarar sig. Frustrerande att jag inte förstår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itchy Trojan:

Ta en äldre drivrutin så bör det fungera, det finns en del problem, bland annat kring Diablo 3 och den senaste Catalyst versionen.

Jag har 5850 i CF och har aldrig haft ett enda problem med dom krävstaste spelen på höga inställningar så det låter som att han sitter med för gammal drivare eller för klent nätagg.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem

Jag kan utesluta drivarproblem för jag har testat massor med olika. Jag har en vän som är duktig som även han nämnt nätagget, om jag nu skall införskaffa nytt nättagg, är det något jag bör ha i åtanke förutom högre spänning? Alltså, passar vilket nätagg i vilket chassi/mb som helst eller är det krångligt att få till rätt?

Permalänk
Medlem

Kan jag på något sätt se vad jag har för nätagg utan att koppla bort skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bappen:

Kan jag på något sätt se vad jag har för nätagg utan att koppla bort skiten?

Bör ju gå att läsa lite fint på sidan av agget, där brukar wattal och annan info stå med.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Fan också, det står ingenting. Jag har ju en såndär färdigbyggd HP Pavilion Elite. Jag har försökt få fram vad för nätagg denna burk innehåller men får inte fram något. Finns det ingen mjukvara som man kan ta reda på vad man har för nätagg?

Permalänk

Nätagg helt klart, fick tyvärr så när jag böt till ett värre grafikkort i mina dator, och datorn är typ en sån som du har och då är dom ju anpassade för att ha näst intill precis så stor ström försörjning som ska krävas med allt original i burken, mitt hade 300w tror jag :/

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket för alla bra svar. Jag skall testa byta nätagg, jag återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Nytt nätagg inhandlat och installerat. Fungerar utmärkt nu! Alla spel på tyngsta graffen, flyter som smör. Tack för tipsen bros!

Permalänk
Medlem

bra att de löste sig för dig!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av bappen:

Nytt nätagg inhandlat och installerat. Fungerar utmärkt nu! Alla spel på tyngsta graffen, flyter som smör. Tack för tipsen bros!

Jepp många snålar in eller tänker inte på Nätdelen...den är lika viktig om inte viktigare än alla andra delar...kul att det löste sig!
Min HX1000 hänger fortfarande med bra...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb