Permalänk

Hur har folk råd att bygga?

Hej!

Jag är sugen på att börja göra mina första egna tema-byggen/moddar (har byggt mina egna "vanliga" datorer i över 10 år, men aldrig gjort några direkt customsaker).

Min fråga är hur folk har råd att spotta ur sig byggen hela tiden, oftast med temabyggen så har ju uppenbarligen delarna valts utifrån färgkombo (dock gör ju verkligen ALLA svart/röda teman nu pga ROGdelar), och inte utifrån kostnad.

Går det att skaffa sponsorer för detta? Hur går man tillväga då, vad är bra argument att kasta fram?

Har lite gamla delar jag kan komma igång med, men kommer ju aldrig ha råd att göra flera byggen på rad om man ska vattenkyla osv.

Har ni några tips på bra sätt att komma igång?

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Kredit och avbetalningar öppnar upp för en hel del tyngre köp. Bara kika på lyxfällan
Ett tungt bygge i januari ligger på blocket i mars... Skämt åsido.

Sponsorer väger sällan speciellt jättetungt vad gäller ekonomi i ett custombygge, man ska ha rejäl tur om det blir någon enstaka gratispryl, oftast rabatt.
Sen är det väl så att ju mer du har i ryggsäcken som referens så är det nog lättare att håva in fräckare prylar vid nästa bygge.
Det finns inga bra argument som funkar för alla, det du ska lyfta fram är vad du kan göra för den som ska sponsra dig, vad de ska sponsra dig och hur de ska kunna återfå den slanten genom att du bygger något av deras prylar, oavsett om det är rabatt eller helsponsring.
Sen spelar såklart också vad du ska göra för roll i kombination med din förmåga att utföra det.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jobb är ju det lättaste sättet att få pengar ¨

Annars som sagt krediter. Är ju aldrig den optimala vägen att gå men så länge du håller koll på avgifterna och ser till att betala av skiten snabbt är det ett underbart sätt för oss vanliga dödliga att köpa saker man annars kanske måste spara till ett par månader.

Har själv en mindre skuld på Klarna, då jag inte hade råd att punga ut 5k cash (ville inte nalla från spar) för mitt 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Hej!

Jag är sugen på att börja göra mina första egna tema-byggen/moddar (har byggt mina egna "vanliga" datorer i över 10 år, men aldrig gjort några direkt customsaker).

Min fråga är hur folk har råd att spotta ur sig byggen hela tiden, oftast med temabyggen så har ju uppenbarligen delarna valts utifrån färgkombo (dock gör ju verkligen ALLA svart/röda teman nu pga ROGdelar), och inte utifrån kostnad.

Går det att skaffa sponsorer för detta? Hur går man tillväga då, vad är bra argument att kasta fram?

Har lite gamla delar jag kan komma igång med, men kommer ju aldrig ha råd att göra flera byggen på rad om man ska vattenkyla osv.

Har ni några tips på bra sätt att komma igång?

Bygger datorer vartannat år och sparar pengar och det är inga problem att få ihop en finfin summa på 2-3år...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bygger och säljer datorer nästan konstant och ligger hela tiden +/- 0. Det enda jag behövde var ett startkapital och vara villig att gå loss på begagnat marknaden har nästan hela tiden fått bättre och bättre delar förutom just nu då jag har en skitdator i väntan på att grafikkorts marknaden ska börja blomstra på riktigt;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

datorn jag har i sign är byggt på 2 månader, ca 8k per månad så slipper man ta det på kredit och fördyra köpet med alla tomte avgifter.
har man en inkomst i vilken storlek som helt så kan man planera köpet utan att det kostar skjortan. men o andra sidan känner jag folk som tjänar 30k netto och knappt klarar sig månaden ut pga massa löjliga utgifter.

Permalänk
Medlem

Man köper nytt när den gamla känns seg. Brukar uppgradera vart 3:e/4:e år.
Grafikkort är det man ev byter efterhand men annars så brukar allt annat fungera mycket bra.

Permalänk

Tack för bra svar, rätt logiska saker egentligen. Får nog lägga undan lite efter sommaren (så dyrt med GOD öl), och kolla runt på beggat för att komma igång!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Absolut helt beroende på livssituation, har man ett bra jobb och en fruga med ett bra job och balanserad ekonomi med rum att lägga undan pengar varje månad är det inga problem. Själv försöker jag byta upp min main WS varje år och lägger mycket pengar på konsoll samlingar och hårdvara till Amiga samt servers och dylikt.
Sen är jag ingen överdrivare, köper vad jag behöver och lägger kanske 20-30 tusen per år på x86 datorer och sen en slant på mitt samlande.

Men viktigast är en balanserad ekonomi så man kan lägga undan 2-4 tusen i månaden dedikerat till ens egna intressen.

ett tips är att försöka ha så lite fasta utgifter varje månad som möjligt och inte köpa något på avbetalnig så är det inte svårt att lägga undan pengar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jobba -> lön -> prioritera

Datorbyggen kostar inget jämfört med många som t.ex har bilprojekt, där snackar vi pengar som går åt hehe, datorbyggen är egentligen småsummor, tiden är väl den man behöver mest utav för att modda datorer på ett nytt sätt

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

behöver du pengar?rensa källaren:) och du sa att du hade hårdvara, så sälj det du inte behöver, köp begagnade saker och kör på amd:) sen kan du alltid färga saker, du kan färga heatsinks till den färgen du vill(ditt tema) köp från ebay du sparar en hel del, köpte en gasmask för 40kr som annars kostar 250i harald nyborg. biltema och öob är favoriter xD

Permalänk
Medlem

Prioriteringar, och att ha jobb kan ju också vara bra att ha!.. Har du bara säker inkomst och planerar så är nog tyngre köp för dyrare hårdvara mm ingen konst, med en bra avbetalningsplan och säker inkomst så är det nog ingen fara med det.

Som sagt, men mest på hur du prioriterar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att betala antagligen HÖG ränta för att finansiera ett grafikkort när man har möjlighet att ta från sitt spar och sedan återbetala till sig själv tyckte jag nog var det bästa sättet att ge bort sina pengar på idag.

Permalänk
Medlem

jah känner 2-3 datprhandlare som jag skapat kontakt med som frågar mig om jag vill köpa demoex, felbsetällningar annat som folk inte hämtat ut, garantisaker som dom fått nya av deras leverantörer. som sagt jag gav 1000:- för en nya i5 2500k tillexempel tack vare bra kontakter. köpte deras skyltnings ex. mm visserligen får jag leva med 3-4 månader gamla saker men jag betalar också oftast 50 procent av ny pris

Permalänk
Medlem

Jobba och spara är ett bra tips, kör ett bygge var 2-3 år så har man tid att spara ihop till något bra.
Oftast så är dom som bygger väldigt intresserade och har det som sin hobby, lättare att undvika några krogkvällar och lägga undan pengarna till hårdvara istället.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Det är en gåta ja, hur har studerande och mindre rika människor råd att bygga datorer om och om igen? Svaret är lätt!
SMSA LÅNA SMSA LÅNA!

^_^ Sorry men jag var bara tvungen altså! Jag skämtar bara. Hoppas ingen tar illa vid sig, isf sawwy. Men lite humor på kvällen finns det la kvar?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det är en gåta ja, hur har studerande och mindre rika människor råd att bygga datorer om och om igen? Svaret är lätt!
SMSA LÅNA SMSA LÅNA!

^_^ Sorry men jag var bara tvungen altså! Jag skämtar bara. Hoppas ingen tar illa vid sig, isf sawwy. Men lite humor på kvällen finns det la kvar?

Klart att humor ligger och grumlar bakom näthinnan Allt handlar om vilja, jobb och prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Att betala antagligen HÖG ränta för att finansiera ett grafikkort när man har möjlighet att ta från sitt spar och sedan återbetala till sig själv tyckte jag nog var det bästa sättet att ge bort sina pengar på idag.

Jag håller helt med.

Själv har jag köpt nya prylar ca två gånger per år senaste 3 åren. Började med en OEM från Dell 2007 som nu har byggts på till det jag har.
Ingen av prylarna är kvar från gamla datorn, men chassit byttes inte förrän förra året... 4 år fick det skitchassit från Dell hänga med, så snål var jag till jag fick ett jobb.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Hej!

Jag är sugen på att börja göra mina första egna tema-byggen/moddar (har byggt mina egna "vanliga" datorer i över 10 år, men aldrig gjort några direkt customsaker).

Min fråga är hur folk har råd att spotta ur sig byggen hela tiden, oftast med temabyggen så har ju uppenbarligen delarna valts utifrån färgkombo (dock gör ju verkligen ALLA svart/röda teman nu pga ROGdelar), och inte utifrån kostnad.

Går det att skaffa sponsorer för detta? Hur går man tillväga då, vad är bra argument att kasta fram?

Har lite gamla delar jag kan komma igång med, men kommer ju aldrig ha råd att göra flera byggen på rad om man ska vattenkyla osv.

Har ni några tips på bra sätt att komma igång?

Sälj det gamla när du uppgraderar och behåll PSU och ram så blir det aldrig så dyrt.
Den första CPU:n jag köpte var en tvåkärnig athlon, 450-500kr nånstans, sålde den för 350kr, mobo till den köpte jag var för 400kr och och sålde för 350, ram köptes för 400 såldes för 400
Köper du begagnade grejer som du ser billigt så kan du sälja dom, ha dom ett år och sälja dom för samma pris ibland, fast då får man lägga ner en hel del tid på att leta och det är ju tid som du hade kunnat arbete istället, såvida du inte kikar på blocket/tradera lite då och då bara som en rutin på din dötid om du har ett kontorsjobb eller surfar och väntar på något.
Fast med highenddelar så blir det kasst andrahandsvärde, men ändå något.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Är flera som verkat missuppfatta min fråga. Jag undrar alltså inte hur folk har råd att bygga sina egna datorer eller uppgradera dem, det är självklart att alla med jobb hr råd med det (även de utan jobb verkar det som!).

Det jag menar är de som bygger monsterbyggen var 3e månad typ, som inte ens används av de själva. Ber om ursäkt om frågan var luddigt ställd, men tack för alla (undantaget ett) vettiga/roliga svar.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Entusiast

Jag själv bygger datorer rätt ofta, men inga säregna stiliga byggen, utan det blir i regel arbets/spel/film -datorer, som jag anser inte har något i gallerierna att göra. Det finns så gott om standard-datorer där förut.

Hur har jag råd?
Det har jag inte!

Dessa byggen är åt vänner, bekanta, deras vänner, vänners vänner och så vidare, som alla får höra från varandra hur dem har en släkning/vän/bekant/"någon snubbe" kan ta fram och bygga datorer bra mycket billigare än butikerna. Jag har tydligen en förmåga att bygga förvånansvärt tysta, men välkylda och stabila datorer. Det ryktet sprider sig. (Jag lägger ner extra mycket tankeverksamhet på ljudnivån utan att kompromissa på prestandan )

Dem kontaktar mig och vi kommer överens om vad det dem vill ha, hur det skall gå till, och i slutändan är det dem som finansierar hela bygget.
Antingen ger dem mig pengarna jag behöver för bygget, eller så köper dem delarna jag rekommenderar, fast med mig som mottagare. Brukar också ta mig hem till beställaren och bygga datorn på plats. Samtidigt så lär sig beställaren ett och annat "hemligt" trick i "Tyst dator" -konceptet.

Jag tror att många byggare här hos Sweclockers sitter i samma sits: Dem får sina byggen finansierade av sina beställare på ett eller annat sätt.
Eller så säljer de sina byggen kort efter.

Man kan få en rätt bra vinst på en dator när den har en unik modifiering och/eller design som tilltalar.
Där betalar man inte bara för datorn, utan även för arbetet och "konststycket".

Jag själv skulle kunna tänka mig att köpa många byggen som exponeras här hos Sweclockers, med en extra slant "bara för att"... om jag hade pengarna, så att säga
Många byggen här är väl värt nästan det dubbla inköpspriset. Konstverk kostar!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Jobbar man på ett (riktigt) jobb utan att ha sånadära barn och dyr villa så springer pengarna in på kontot ganska fort

Reser man inte för dem så kan man ju lägga pengarna på något annat, typ datorer.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vilka utgifter och vilken inkomst man har. Jag spenderar själv inte mycket mer än 5-6k per månad (inklusive kostnad för mitt boende, har en bostadsrätt) och köper en dator för omkring 10-20k vart tredje år eller så (+köpte en MBA förra året också). Bor man litet, inte har bil, inte festar eller dricker regelbundet samt inte bränner en massa pengar på kläder så kostar det inte mycket all leva själv.

Om jag ska vara helt ärlig så har jag ganska lite sympati för studenter å andra unga människor som gnäller på att de knappt klarar ekonomin.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Folk säljer ju ofta sina byggen eller gamla delar vid uppgraderingar, så i det stora hela blir det ju inga stora utgifter egentligen i slutändan med pengarna man får in.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Som de flesta säger, jobb & prioriteringar är nyckeln.
Själv sålde jag mina gamla delar så bygget du ser i siggen kostade inte mer än 6k

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Nu brukar jag sällan bygga helt nytt varje gång utan uppgraderar komponenter allt eftersom vilket blir en mindre summa varje gång. Samtidigt är det ju exakt samma sak som att lägga undan en summa och köra allt på ett bräde när man skall bygga ny dator.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det handlar om intresse, prioriteringar och lite ekonomiskt sinne.

Fasta utgifter på abbonemangsbasis drar snabbt iväg stora summor. Är det vettigt att ha en massa kanaler på dumburken? Där kan man spara en hel del pengar.

Inte bränna en massa deg på krogen/sprit är en annan sak som gör att ens ekonomi helt plötsligt är bra.

Att ha ett kneg är givetvis en förutsättning.

Men sen handlar det ju mest om hur man prioriterar. Är datorbyggande en hobby så ser man till att ha råd helt enkelt. Har man annat som man prioriterar så går det före... Svårare än så är det faktiskt inte.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Relativt bra betalt jobb, singel och låga levnadskostnader:)

Permalänk
Medlem

2 inkomster i familjen + arv efter farsan, annars hade det nog inte blivit en ny fin burk ;).
Har kört på avbetalning förut, men det är ju inte det bästa...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Om du bara är ute efter själva byggandet och design av låda etc. behöver du ju egentligen inte lägga särskilt mycket pengar på själva datorkomponenterna. Finns ju hur snygga byggen som helst med någon gammal Core 2 Duo och ett GTX 7800 eller liknande (och naturligtvis ännu äldre än så).
Visst är det roligt att se ett bygge med de senaste komponenterna, men det är ju inte det viktigaste.

EDIT: När det gäller sponsorer, om du börjar med ett "snikbygge" alltså med billiga komponenter men visar att du gör någonting bra och får bra respons (t.ex. här i Sweclockers galleri) så kan det ju vara lättare sen när du försöker ragga komponenter då du faktiskt kan visa att du kan göra någonting vettigt med komponenterna. Vill du vara extra lurig kan du ju t.ex. göra en "temadator" där du integrerar en potentiell sponsors logotyp (t.ex. Asus/MSI eller Inet/Webhallen).

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED