Lenovo släpper X1 Ultrabook i kolfiber

Permalänk
Melding Plague

Lenovo släpper X1 Ultrabook i kolfiber

Det har länge talats om ultraportabla bärbara datorer enligt Ultrabook i andra material än plast och aluminium. Lenovo svarar med kolfiber i nya Thinkpad X1, som sägs vara lättast i klassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dat chassi
Drömlaptop, men vem har råd :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Jävlar (Ursäkta svordomen) vad snygg den var. Ge mig.

Visa signatur

| NZXT Phantom Svart | 2 st XFX Radeon HD7970 3072MB Crossfire | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600Mhz |
| Intel Core i7 2600K 3,4GHz + Noctua NH-D14 | Gigabyte Z68XP-UD3P |

Citera gärna mina inlägg så jag hittar tillbaka igen!

Permalänk
Medlem

Ingen aluminium som man behöver vara rädd för att repa Sexy! Hoppas bara Delete-knappen sitter längt upp till höger (inte som på min T61:a en rad och tre knappar in).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ful som stryk, men det är bara min åsikt. Dock är det helt klart en intressant modell! Dessutom gillar jag det faktum att man kan luta bak skärmen helt och hållet.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det har länge talats om ultraportabla bärbara datorer enligt Ultrabook i andra material än plast och aluminium. Lenovo svarar med kolfiber i nya Thinkpad X1, som sägs vara lättast i klassen.

Läs artikeln

JAg har haft så många thinkpads och lenovos från jobbet, men det gör så ***** dåliga skärmar. Har en gammal HP från 2005 vars skärm om än bara 1024*768 i upplösning och endast 11" ger en bättre upplevelse att se på film/serier än Lenovo skärmarna jag har på 14" och 1600*900, färgerna och kontrasten suger på de sistnämda. Dessutom har båda lenovo skärmarna gått sönder. Ett tips är att inte lyfta datorn genom ett grepp på skärmen så att tummen trycks mot skärmen (brukar göra det när jag vill visa andra saker på skärmen)... Alla andra datorer jag haft klarar av den manövern.

Pga de dåliga skärmarna kommer jag se på andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Fy tusan så läcker!!!! Synd att den var så stor bara
En 12-13" skärm hade räckt mer än väl... fast denna kan mycket väl få ersätta min X301 någon gång i framtiden

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Yes! mus- joystick! Lenovo har ju bra rykte om sig att hålla god kvalité men 12 000 kr känns lite väl dyrt. får hoppas den går ner något.

Alu är väll mer en design än funktionellt? Jag har ju fött för mig att det är lättare att få bubblor och repor på alu chassi.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Använder själv bara Lenovo som arbetsdator - även om jag instämmer i de usla skärmarna. Lenovo byggs för att hålla och vara lätt att ge service. Den nya X1:an är ju vrålsnygg MEN batteriet sitter väl under tangentbordet och då blir det meckigt att ha två batterier och byta mellan dem när man laddat ur. Det gillar jag INTE.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

äntligen, har väntat på kolfiber dator bra länge

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skäggig legend

Jag har alltid velat ha en Thinkpad av denna koliber (höhö)

Gillar stilren design.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

NAJS! Men bättre än x301? Tveksamt

Permalänk
Medlem

Bra material men ful design.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har alltid velat ha en Thinkpad av denna koliber (höhö)

Detta fick alla Göteborgare att sätta kaffet i halsen.

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Inaktiv

Äntligen lite design som inte är för apple wannabe folk.

Synd bara på det hela med kilformen och ingen information om batteritiden. Thinkpads är underbara att jobba med men kilformen går mig på nerverna nästan lika mycket som idiotiska jagande av tunna mobiler och laptopar. Finns än gräns där tunt blir bara jobbigt och den har passerats länge sedan.

Kan de inte göra något fint och kantigt med extrem batteri tid i stället (13" skulle vara fint med och lite högre upplösning).

Permalänk
Medlem

Oerhört snygg. Har helt klart lyckats få mitt intresse.

Permalänk
Medlem

För mig att en Sony Vaio redan har en modell med kolfiber /carbon.

Orginell och och ser ut som en dator man ska arbeta framför! Gillas! Men va fan.... kan de inte skippa Thinkpad loggan?

Permalänk
Medlem

Den där var snygg som tusan! Trevligt med lite egen design istället för att apa efter apple som de flesta andra gör!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

supersnygg, thinkpads har alltid varit love eller hate för folk och jag har alltid älskat dom. funktionell design som är stilren.

enda sakerna jag funderar över är hur trackpaden står gentemot en macbook airs, samt om de kommer ut med 13 eller 11'6 variant.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Finns redan en Sony Vaio som har kolfiber/carbon.

Loggan var inget vidare men snyggt med orginell desgin samt att det ser ut som en arbetsdator.

Tycker dock Toshibas retro stuk är snyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

supersnygg, thinkpads har alltid varit love eller hate för folk och jag har alltid älskat dom. funktionell design som är stilren.

Håller med, hade jag köpt en laptop idag hade det lätt blivit en lenovo. Gillar att de behållit gamla IBM-stuket. Gillar också att lenovos T-serie har riktiga brytare i tangentbordet samt att "muspinnen" är kvar trots att alla andra skippar den. De kör sitt eget race istället för att apa efter alla andra, och det verkar löna sig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gillar lenovo designen på deras laptops men skulle gärna ha sett en 1080p skärm på den då skulle jag ha sagt till alla jag känner att skaffa en lenovo ultrabook om dom behövde en ny bärbar dator

Permalänk
Datavetare
Skrivet av triDave:

JPga de dåliga skärmarna kommer jag se på andra alternativ.

Nu har jag inte ägt någon ThinkPad själv, googlar man på ThinkPad så finns den ju med IPS-skärm (på vissa modeller i alla fall), vet inte om det är standard eller inte. Menar du att även IPS-skärmarna är dåligt på ThinkPad?

Edit: tyvärr verkar det ju som om denna modell inte finns med IPS
Får sätta sitt hopp till att Apple släpper en laptop med IPS + "retina". Då blir det köp även om den går lös på >20k.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Hade nog varit svårt att göra en dator som verkligen ser ut som en Thinkpad i något annat material

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Riktigt uppskattat med den där trackbuttonen! Hade köpt om jag inte redan satt på en Air

Permalänk
Medlem

Ojojoj! Blir helt svag i knäna! Älskar ThinkPads! Grymt att dom har behållit styrpinnen också. Bara Lenovo som kan göra bra sådana.

En smula för dy bara...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Nu blev jag riktigt sugen på att sälja min gamla x1 och köpa denna. Tyvärr får vi Sverige bara välja mellan en bråkdel av alla options som finns, för liten marknad antar jag

Visa signatur

Ammath- "Hur fan orkar ni tjafsa. Låt dom som gillar Mac få gillar Mac, låt dom som gillar PC få gilla PC och låt oss som gillar båda få göra det. Vafan jobba, plugga eller pilla er i näsan istället för att sitta här och försöka föra en debatt som är lika meningslös som valet i höst"

Permalänk

Den ser väldigt bra ut men jag undrar om den är lika "stryktålig" som en ThinkPad. Har själv en T410 som arbetsdator och fan vad den är bra byggd!

Permalänk
Snusfri

1080p eller 1920x1200 borde de kunnat ha klämt in iaf tycker man...
Men ha-begäret är grymt stort

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Äntligen lite design som inte är för apple wannabe folk.

Synd bara på det hela med kilformen och ingen information om batteritiden. Thinkpads är underbara att jobba med men kilformen går mig på nerverna nästan lika mycket som idiotiska jagande av tunna mobiler och laptopar. Finns än gräns där tunt blir bara jobbigt och den har passerats länge sedan.

Kan de inte göra något fint och kantigt med extrem batteri tid i stället (13" skulle vara fint med och lite högre upplösning).

ÄNTLIGEN.., så säger någon annan det jag sagt sedan detta tramset började - jag kunde inte hållit med mer. Det finns inget behov, annat än design/estetiskt, för att ha en telefon som är under 1 cm tjock samt dator som är under 2 cm. Bygg för helvete mig en dator i tjock kolfiber, alternativt annan mycket slagtålig komposit, med traditionell design och en batteritid som varar 50+ timmar - yes önsketänkande men men. Fixa ovanstående tillsammans med interna komponenter som inte överhettar eller går sönder innan tidigast 5 år (gärna lika lång garanti) så kommer jag köpa även om datorn kostar 25k+.