Detta är lite av en fortsättning av min förra tråd om mitt köp från el-giganten, där jag fick fler varor än jag beställt och betalat för. Jag vill dock klargöra att ämnet är nytt och jag vill inte ha någon diskussion om moral eller etik, som fick den förra tråden att spåra ur totalt.
Jag har varit i kontakt med El-giganten och skulle behöva lite råd om vilka rättigheter man har som konsument i såna här lägen.
Jag skickade ett mail till dem där jag beskrev vad som hade hänt, att jag av misstag fått tre spel istället för ett. Svaret jag fick säger i princip att dem självklart betalar frakten tillbaks, men att jag själv får ta mig till postkontoret och posta paketet.
Jag frågade om det inte går att lösa på något annat sätt, då det innebär en del jobb och besvär för mig att ta mig till postkontoret. Svaret var att det inte finns någon annan lösning.
Det jag undrar är då, kan dem verkligen kräva att jag ska arbeta för att rätta till ett otroligt klantigt misstag som dem har gjort?
Någon sa i den förra tråden tror jag, att jag som konsument inte ska behöva ta mig till posten, utan om dem vill ha tillbaks varorna så ska dem ordna detta, och om jag då inte vill göra mig mödan så ska dem lösa det på annat sätt (komma och hämta paketet hemma hos mig?).
Ordet är fritt, men städa gärna bort moralen och etiken, och ta gärna fram kalla fakta istället. Detta handlar inte om att försöka lura företaget, utan jag vill bara veta vad för rättigheter jag har. Själv tycker jag inte det är rätt att den lilla konsumenten ska behöva arbeta för att rätta till ett stort företags misstag.
Tack på förhand!