För många varor vid beställning över nätet, vilka rättigheter har man?

Permalänk
Keeper of Traditions

För många varor vid beställning över nätet, vilka rättigheter har man?

Detta är lite av en fortsättning av min förra tråd om mitt köp från el-giganten, där jag fick fler varor än jag beställt och betalat för. Jag vill dock klargöra att ämnet är nytt och jag vill inte ha någon diskussion om moral eller etik, som fick den förra tråden att spåra ur totalt.

Jag har varit i kontakt med El-giganten och skulle behöva lite råd om vilka rättigheter man har som konsument i såna här lägen.

Jag skickade ett mail till dem där jag beskrev vad som hade hänt, att jag av misstag fått tre spel istället för ett. Svaret jag fick säger i princip att dem självklart betalar frakten tillbaks, men att jag själv får ta mig till postkontoret och posta paketet.

Jag frågade om det inte går att lösa på något annat sätt, då det innebär en del jobb och besvär för mig att ta mig till postkontoret. Svaret var att det inte finns någon annan lösning.

Det jag undrar är då, kan dem verkligen kräva att jag ska arbeta för att rätta till ett otroligt klantigt misstag som dem har gjort?
Någon sa i den förra tråden tror jag, att jag som konsument inte ska behöva ta mig till posten, utan om dem vill ha tillbaks varorna så ska dem ordna detta, och om jag då inte vill göra mig mödan så ska dem lösa det på annat sätt (komma och hämta paketet hemma hos mig?).

Ordet är fritt, men städa gärna bort moralen och etiken, och ta gärna fram kalla fakta istället. Detta handlar inte om att försöka lura företaget, utan jag vill bara veta vad för rättigheter jag har. Själv tycker jag inte det är rätt att den lilla konsumenten ska behöva arbeta för att rätta till ett stort företags misstag.

Tack på förhand!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newklear:

Detta är lite av en fortsättning av min förra tråd om mitt köp från el-giganten, där jag fick fler varor än jag beställt och betalat för. Jag vill dock klargöra att ämnet är nytt och jag vill inte ha någon diskussion om moral eller etik, som fick den förra tråden att spåra ur totalt.

Jag har varit i kontakt med El-giganten och skulle behöva lite råd om vilka rättigheter man har som konsument i såna här lägen.

Jag skickade ett mail till dem där jag beskrev vad som hade hänt, att jag av misstag fått tre spel istället för ett. Svaret jag fick säger i princip att dem självklart betalar frakten tillbaks, men att jag själv får ta mig till postkontoret och posta paketet.

Jag frågade om det inte går att lösa på något annat sätt, då det innebär en del jobb och besvär för mig att ta mig till postkontoret. Svaret var att det inte finns någon annan lösning.

Det jag undrar är då, kan dem verkligen kräva att jag ska arbeta för att rätta till ett otroligt klantigt misstag som dem har gjort?
Någon sa i den förra tråden tror jag, att jag som konsument inte ska behöva ta mig till posten, utan om dem vill ha tillbaks varorna så ska dem ordna detta, och om jag då inte vill göra mig mödan så ska dem lösa det på annat sätt (komma och hämta paketet hemma hos mig?).

Ordet är fritt, men städa gärna bort moralen och etiken, och ta gärna fram kalla fakta istället. Detta handlar inte om att försöka lura företaget, utan jag vill bara veta vad för rättigheter jag har. Själv tycker jag inte det är rätt att den lilla konsumenten ska behöva arbeta för att rätta till ett stort företags misstag.

Tack på förhand!

Kräv att dom avhämtar eller ger dig ersättning för dina kostnader (resor o dyl.)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

De kan inte kräva det
Vill de ha skiten får de lösa det så du slipper bekosta dig tid och pengar för att ta dig dit.
Du får maila och fråga om summan av spelen är värd besvärets kostnader för din del, eller att de helt enkelt skickar en postbil till dig.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Inte så mycket fakta från mig utan mer personlig åsikt...

Om de är måna om att få tillbaks spelen så bör de kunna beställa ut upphämtning på t.ex. ditt arbete.
Kan ju knappast kräva att man ska ta sig till posten/serviceställe som kan ligga mil ifrån i värsta fall. Vem står då för dina kostnader? Min egen personliga tid jag hade behövt lägga ut är värt betydligt mer än två spel från Elgiganten.

Om de tycker att du ska lägga ner denna tiden så kan de också betala UPS/DHL/POSTEN för att hämta upp paketet.

Permalänk
Medlem

Som sagt i den förra tråden så har du inga krav på dig alls att själv lämna in paketet, du har lagen på din sida där. Kräv att du antingen får upphämtning eller så behåller du det.

Permalänk
Medlem

Han har ingen rätt att behålla det, men ingen kan kräva att han ska offra tid och pengar på returen. Bollen ligger helt klart hos EG om de vill ha igen spelen.

Kanske vara fräck och buda det till dem och skicka faktura på det?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Som alla säger.
Lagligen så har du ingen rätt att behålla sakerna och elgiganten kan efteråt (upp till 3år tror jag det var) kräva betalning för varorna.
Men samtidigt så har du inga skyldigheter att behöva ta dig till posten,ica,etc för att lämna in paketet (och framförallt inte att betala för frakten).
Så det du ska göra är att meddela elgiganten att du fått för mycket hem skickat och att dom kan hämta det om dom vill ha tillbaks sakerna.
Och hämta paketet kan ju vara allt från att vd´n kommer och hämtar det till taxi,posten,dhl,fedex,ups,etc,etc kommer för att hämta det hemma heller på angiven plats.
Och dom kan inte kräva att dom ska kunna hämta det på en viss tid (tex kontors tid) utan det är dig dom ska rätta sig efter.

Sen om man kan,vill vara snäll så kan man ju alltid skicka in paketet.
Har du däremot kommit överens om att skicka in ett paket så har ni ingått ett avtal som då ska hållas (vilket även gäller om ni kommit överens om att du ska betala frakten).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Keeper of Traditions

Så, kort sagt, om jag vägrar skicka in det, och dem vägrar komma och hämta det, så har alla följt reglerna och det blir dött lopp...
Men samtidigt har jag ingen som helst rätt att faktiskt behålla varorna och dem kan när som helst kräva att jag betalar för dessa, trots att jag aldrig velat ha dem?

Och nej, vi har inte kommit överrens om någonting, då jag hittills blankt vägrat gå med på att jag ska åka till postkontoret.

Knepig situation, måste jag säga.

För er som kanske har lättare för att leta runt i lagboken, finns det någon text att hänvisa till om dem nu ändå skulle säga att jag är skyldig att själv skicka in paketet?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Så, kort sagt, om jag vägrar skicka in det, och dem vägrar komma och hämta det, så har alla följt reglerna och det blir dött lopp...
Men samtidigt har jag ingen som helst rätt att faktiskt behålla varorna och dem kan när som helst kräva att jag betalar för dessa, trots att jag aldrig velat ha dem?

Och nej, vi har inte kommit överrens om någonting, då jag hittills blankt vägrat gå med på att jag ska åka till postkontoret.

Knepig situation, måste jag säga.

För er som kanske har lättare för att leta runt i lagboken, finns det någon text att hänvisa till om dem nu ändå skulle säga att jag är skyldig att själv skicka in paketet?

Du kan ju börja med att fråga vilken lag som enligt dom säger att du måste lägga ner tid och alt pengar på att fixa deras misstag. Om dom vägrar komma och plocka upp det så är det väll bara att lägga undan spelen och om dom försöker kräva dig på pengar så är det väll bara säga till dom att komma och hämta det

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem

Har du väldans långt till posten?
I såna fall kan du säkert få ersättning för skoslitage och eventuella bensinkostnader.

Permalänk
Medlem

Så fort du har meddelat dom att du har fått för mycket,många varor och sagt till dom att komma och hämta skiten så är du ej betalningsskyldig längre.
Sen har dom en skälig tid på sig att hämta upp varan(orna) tyvärr så säger ju inte lagen hur lång en skälig tid är i något avseende men arn har slagit fast att 3 veckor för en reparation är skälig tid och en reparation borde ju ta betydligt mer tid än att hämta en sak så nån vecka är ju inte helt fel tycker jag men tar du en månad så är du garanterat säker har dom inte hämtat det efter en mån så vill dom uppenbarligen inte ha skiten.

Vad du kan göra för att du ska skicka in det är för det första att få en frakt avi hemskickad som du kan klistra på.
Sen har du ju rätten att ta betalt för alla kostnader du har för att paketera (kartong,packeteringsmateriel,,tejp) för det är ju inte gratis sen har du milersättning,ersättning för att du behöver göra detta under arbetstid.

Så om du kan tänka dig att skicka skiten så ta och prata med dom och kräv en rimlig summa för dig att ta dig dit och om du behöver köpa en ny kartong,etc.
En rimlig summa kan ju vara runt 100-200.- och sen säga att du skickar så snart du har fått in dessa på dit konto,heller en utbetalningsavi och om det blir en avi så se då till att du får ersättning för dom där 50:- (tror jag det är) det kostar att lösa ut den om du inte kan gå in på din bank och sätta in dom vilket är gratis (men då ska ju banken finnas i närheten så det inte kostar bensin att åka dit).

http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Efter-kop/Ej-besta...
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...
I fel på vara sidan har du ett inlägg om Skadestånd där du ser att du kan kräva betalning för kostnader som företaget har åsamkat dig.
Sen kan fel på vara även täcka in felaktig leverans.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men.

Fyfan hur svårt kan det vara att gå till posten och skicka tillbaka spelen nu när dom sagt att dom betalar frakten. Jag förstår att det kan vara "jobbigt" men tänk om alla människor skulle ha det jobbigt att rätta till så pass lätta misstag.

Från min sida är det otroligt svårt att känna sympati för ditt "problem" men det kanske bara är jag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SUMITOMO:

Har du väldans långt till posten?
I såna fall kan du säkert få ersättning för skoslitage och eventuella bensinkostnader.

Det är inte kostnaden som är bekymret, det är att jag skulle behöva lägga ~2 timmar (eftersom jag är bunden till busstiderna och dem är inte helt optimala) på att rätta till ett misstag som dem har gjort.

Egentligen skulle det inte kosta mig någonting att åka till posten och räcka över paketet, det är tiden och orken jag inte vill lägga, och tycker inte heller jag skulle behöva göra det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Inte för att vara sån, men.

Fyfan hur svårt kan det vara att gå till posten och skicka tillbaka spelen nu när dom sagt att dom betalar frakten. Jag förstår att det kan vara "jobbigt" men tänk om alla människor skulle ha det jobbigt att rätta till så pass lätta misstag.

Från min sida är det otroligt svårt att känna sympati för ditt "problem" men det kanske bara är jag.

Jag kan hålla med till viss del.
Har man 200m att gå för att slänga in skiten kan man ju göra det, men när det kommer till km,mil och det börjar krävas bil,buss så saken helt annorlunda då ska man ju ha betalt för det med.
För det är ju inte kunden som gjort fel i detta fall och då ska väl företaget stå för alla kostnader, och vill inte jag arbeta gratis=gå till posten och lämna paket (brevbärarna har ju betalt för ett sådant jobb).
Hade det varit åt andra hållet kunden som gjort fel (beställt fel,för mycket,etc) så kommer ju företaget inte att vika en mm utan kunden ska göra allt och betala allt.

Med andra ord så ska det vara samma sak om kund heller företag skiter i det blå skåpet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Säg till EG att de får skicka ett bud för att hämta upp sakerna. Då slipper du ligga ute med några pengar och budet kommer ända fram till dörren. Nekar de så är det bara att säga att sakerna ligger kvar tills de ändrar sig.

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle ge för att jävlas så med ett företag :'D

Men som de flesta säger du har inga krav alls, vill de ha tillbaka varorna så får de hämta dom.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag kan hålla med till viss del.
Har man 200m att gå för att slänga in skiten kan man ju göra det, men när det kommer till km,mil och det börjar krävas bil,buss så saken helt annorlunda då ska man ju ha betalt för det med.
För det är ju inte kunden som gjort fel i detta fall och då ska väl företaget stå för alla kostnader, och vill inte jag arbeta gratis=gå till posten och lämna paket (brevbärarna har ju betalt för ett sådant jobb).
Hade det varit åt andra hållet kunden som gjort fel (beställt fel,för mycket,etc) så kommer ju företaget inte att vika en mm utan kunden ska göra allt och betala allt.

Med andra ord så ska det vara samma sak om kund heller företag skiter i det blå skåpet.

Det håller jag med om. Nu vet vi iofs inte hur långt TS har till sitt närmaste postombud.

Sist när jag hade problem med min förstärkare så sa dom att man får ersättning för bensin/buss om man kan bidra med kvitto/bevis. Så det ska nog inte vara några problem för TS att ringa elgiganten och säga att han har x antal mil/km och kostar si och så mycket.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Devil May Cry:

Det håller jag med om. Nu vet vi iofs inte hur långt TS har till sitt närmaste postombud.

Sist när jag hade problem med min förstärkare så sa dom att man får ersättning för bensin/buss om man kan bidra med kvitto/bevis. Så det ska nog inte vara några problem för TS att ringa elgiganten och säga att han har x antal mil/km och kostar si och så mycket.

Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att det inte är kostnaden i sig som är problemet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det håller jag med om. Nu vet vi iofs inte hur långt TS har till sitt närmaste postombud.

Sist när jag hade problem med min förstärkare så sa dom att man får ersättning för bensin/buss om man kan bidra med kvitto/bevis. Så det ska nog inte vara några problem för TS att ringa elgiganten och säga att han har x antal mil/km och kostar si och så mycket.

Läs igenom TS inlägg lite bättre nästa gång...

han skrev att det var ca 2h till postombudet och att det inte var pengarna som var problemet utan att han inte vill lägga ner tid på att åka dit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det är inte kostnaden som är bekymret, det är att jag skulle behöva lägga ~2 timmar (eftersom jag är bunden till busstiderna och dem är inte helt optimala) på att rätta till ett misstag som dem har gjort.

Egentligen skulle det inte kosta mig någonting att åka till posten och räcka över paketet, det är tiden och orken jag inte vill lägga, och tycker inte heller jag skulle behöva göra det.

Skrivet av Devil May Cry:

Det håller jag med om. Nu vet vi iofs inte hur långt TS har till sitt närmaste postombud.
.

Läs några inlägg tidigare så ha du svaret

Ooooops to late.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Ganska enkelt faktiskt, vill dom ha sina varor tillbaka får dom ju ordna det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har inte läst allt men det är väl inte bara att säga vill ni ha skiten så får ni hämta det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säg precis detta till dem, du har långt till postkontoret och att det inte är en acceptabel lösning för dig. Säg att de får hämta det hemma hos dig på en tidpunkt du valt. De kommer nog avböja ganska fort.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tobias75:

Säg precis detta till dem, du har långt till postkontoret och att det inte är en acceptabel lösning för dig. Säg att de får hämta det hemma hos dig på en tidpunkt du valt. De kommer nog avböja ganska fort.

Ja, dem har redan en gång sagt att dem antagligen inte kommer att hämta det hos mig.

Mitt svar på det var att det var den enda lösningen för mig. Vill dem ha sina varor tillbaks så är det dem som får komma till mig, inte tvärtom.

Det svar jag fick då var återigen att dem inte kommer att hämta varorna hos mig och att om jag inte skickar in varorna till dem så kommer dem att fakturera mig för de två spel jag fått extra.

Mitt svar, som är det sista mailet i konversationen, var att jag har konsumentköplagen på min sida och verkligen inte kommer betala någon sådan faktura. Jag nämnde också att jag inte längre är betalningsskyldig då jag vid flera tillfällen erbjudit dem att komma och hämta sina varor.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att det inte är kostnaden i sig som är problemet.

Läste inte alla inlägg, förutsatte att informationen skulle finnas i din grundbeskrivning så att säga, ber om ursäkt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ja då är det ju bara att spara all e-mail konversation (upp till 3 år som är tidfristen för att dom får kräva betalning för varor).
Kommer det en påminnelse så är det bara att bestrida den får du inkasso,kronolle så är det bara att bestrida dessa med.
http://anmärkningar.se/bestrida-en-faktura/

Och skicka med en kopia på alla mail och kanske länk till konsumentverket (dom jag länkade till) vid alla bestridningar du gör.

Sen behöver du inte spara spelen i mer än skälig tid vilket kan vara svårt att veta hur länge det är men arn tycker att en rep är 3veckor så en hämtning borde vara betydligt kortare än det men ta 1-2månader så är du säker.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Du ser väl på fakturan/transportsedeln hur många spel ELGIGANTEN anser att man skickat.

Om dom skrivit ett och skickat tre, så är väl saken klar. Du skulle slängt två av dom i soptunnan. Istället har du väckt ett ärende som måste drivas till sitt slut.

Elgiganten hade antagligen varit tacksamma om du kastat dom.

Nu får du åka till posten och få denna sak ur världen.... eller är det just detta som är det intressanta...? Själva krånglet. Någon gång under sommaren har du väl vägarna förbi posten...

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Du ser väl på fakturan/transportsedeln hur många spel ELGIGANTEN anser att man skickat.

Om dom skrivit ett och skickat tre, så är väl saken klar. Du skulle slängt två av dom i soptunnan. Istället har du väckt ett ärende som måste drivas till sitt slut.

Elgiganten hade antagligen varit tacksamma om du kastat dom.

Nu får du åka till posten och få denna sak ur världen.... eller är det just detta som är det intressanta...? Själva krånglet. Någon gång under sommaren har du väl vägarna förbi posten...

NEJ hade han slängt spelen så hade EG kunnat komma upp till tre år efteråt och kräva betalning.
Det man ska göra för att vara skyddad mot detta är att meddela företaget att du fått för många och att dom finns att hämta (heller att man kan skicka om man är snäll).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av grabben!:

Du ser väl på fakturan/transportsedeln hur många spel ELGIGANTEN anser att man skickat.

Om dom skrivit ett och skickat tre, så är väl saken klar. Du skulle slängt två av dom i soptunnan. Istället har du väckt ett ärende som måste drivas till sitt slut.

Elgiganten hade antagligen varit tacksamma om du kastat dom.

Nu får du åka till posten och få denna sak ur världen.... eller är det just detta som är det intressanta...? Själva krånglet. Någon gång under sommaren har du väl vägarna förbi posten...

På fakturan står det ett spel. Anledningen till att jag "väckte" ärendet var för att det tydligen är olagligt att inte göra det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Inte olagligt men du hade varit betalnings ansvarig om du ej gjort det.
Och det finns ju alltid en chans att man slipper undan om företaget inte upptäcker saken.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!