Ugnsbakat 7970 kort, pris?

Permalänk
Medlem

Ugnsbakat 7970 kort, pris?

Hej! Har precis ugnsbakat mitt defekta 7970 kort och ska pröva det inom kort. Har inte tänkt att behålla det och undrar därför om det är möjligt att sälja. Skulle den mot förmodan fungera efter bakningen, hur mycket tror ni att jag skulle kunna få det sålt för? ^_-

EDIT: Har ingen garanti kvar på kortet i och med att jag installerade en eftermarknadskylare på kortet innan det gick sönder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Hej! Har precis ugnsbakat mitt defekta 7970 kort och ska pröva det inom kort. Har inte tänkt att behålla det och undrar därför om det är möjligt att sälja. Skulle den mot förmodan fungera efter bakningen, hur mycket tror ni att jag skulle kunna få det sålt för? ^_-

Där rök förmodligen garantin på kortet.
Var det för enkelt att gå tillbaka med kortet och kvitto till butiken som du köpte det ifrån?

Permalänk

Detta kommer från en annat tråd om ugnsbakning:

"OBS! Detta lagar inte kortet permanent, det kan gå sönder när som helst igen. Så sälj inte vidare utan att förklara för den du säljer till mycket noggrant, kan vara brottsligt i värsta fall."

Sen har ju kortet inte funnits ute mer än ca 5 månader, så är väl idiotiskt att ugnsbaka ett kort om du har garanti på det?

Eller är det defekt i den mening att du själv råkat slå sönder det?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Där rök förmodligen garantin på kortet.
Var det för enkelt att gå tillbaka med kortet och kvitto till butiken som du köpte det ifrån?

http://i36.photobucket.com/albums/e5/jakjakman/facepalm.gif

Du tror inte att jag förbrukat min garanti på något sätt innan jag gett mig in på ugnsbakning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Detta kommer från en annat tråd om ugnsbakning:

"OBS! Detta lagar inte kortet permanent, det kan gå sönder när som helst igen. Så sälj inte vidare utan att förklara för den du säljer till mycket noggrant, kan vara brottsligt i värsta fall."

Jo precis, och det kommer jag göra! Undrar bara vad jag skulle kunna sätta för pris på kortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Du tror inte att jag förbrukat min garanti på något sätt innan jag gett mig in på ugnsbakning?

Varför överhuvudtaget ens komma på tanken att stoppa in det i ungnen om du har garanti kvar på kortet? Bara en idiot skulle komma på den tanken.

Permalänk
Medlem

Kanske 500kr om någon känner sig manad att köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Du tror inte att jag förbrukat min garanti på något sätt innan jag gett mig in på ugnsbakning?

Hur förbrukade du din garanti? Olika tillverkare har olika krav för att godkänna garanti.

Permalänk
Medlem

Sätt "ge bud" alt sätt ett pris som är så lågt att folk är villiga att chansa och specificera att det handlar om ett kort utan garanti som du inte kan garantera funktionaliteten på. Allt annat vore gravt vilseledande.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Hur förbrukade du din garanti? Olika tillverkare har olika krav för att godkänna garanti.

Arctic eftermarknadskyalre ^_-

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle inte ens tänka tanken att köpa ett bakat kort.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Fattyd:

Arctic eftermarknadskyalre ^_-

Flera märken godtar detta, trots stickers som säger 'warranty void'.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Arctic eftermarknadskyalre ^_-

Skrivet av lord_moggo:

Flera märken godtar detta, trots stickers som säger 'warranty void'.

Vet att garantin gäller bla XFX och EVGA om man kan återställa kortet till det utförande det levererades i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Vet att garantin gäller bla XFX och EVGA om man kan återställa kortet till det utförande det levererades i.

Det gjorde tydligen inte när jag skickade in den till komplett. Måste jag ta kontakt med XFX direkt för att få en ny?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Det gjorde tydligen inte när jag skickade in den till komplett. Måste jag ta kontakt med XFX direkt för att få en ny?

För sent nu eftersom baka inte ingår i garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Noterat. Dig kommer jag aldrig göra affärer med iaf.

offtopic, noterat:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

För sent nu eftersom baka inte ingår i garantin

Så må det vara, men jag visste inte om att de hade en garanti som gäller eftermarknadskylare. Kan inte heller hitta den sorts garanti på XFXs hemsida.

Visa signatur
Permalänk

Just av den här anledningen ska man aldrig köpa begagnad elektronik.

Tror säkert att det har sålts många bakade kort (även på Sweclockers) utan att försäljaren har sagt något.

Som svar på TS fråga:
Bästa sättet att få det sålt är att skriva noga och tydligt att kortet är bakat, samt att bakning är endast en temporär fix.

Låt dem bjuda det de tycker är rimligt, sen avgör du om det är rimligt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Så må det vara, men jag visste inte om att de hade en garanti som gäller eftermarknadskylare. Kan inte heller hitta den sorts garanti på XFXs hemsida.

XFX har den garantin att du kan byta kylare, men när det blir garanti ärende hos dem måste det sitta på org. kylaren. Dock måste man typ betala frakten fram å tbx till England. (När jag var i kontakt med den ang ett XFX 5870)

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Fy jag kan känna TS ånger nu att han faktiskt hade kunnat göra ett garantiärende men istället valde att baka sitt kort :/

Lider med dig, hoppas det löser sig.

Permalänk

Sålänge han inte har smält något vid bakning är de väl bara o prydligt montera tillbax org kylarn och skicka in det? Det har jag gjort vid flertalet tillfällen och har aldrig vart några problem.

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Medlem

Du ska kunna lämna tbx det ifall det är XFX. Dom brukar alltid vara snälla även fast man brutit mot garantin, har testat förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Core2Quad:

Sålänge han inte har smält något vid bakning är de väl bara o prydligt montera tillbax org kylarn och skicka in det? Det har jag gjort vid flertalet tillfällen och har aldrig vart några problem.

Det är bedrägeri. Bedrägeri är olagligt.

Permalänk
Medlem

-.- .... Läropengar...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Varför ugnsbakar ni, känns långsammt, borde gå snabbare i mikron.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Varför ugnsbakar ni, känns långsammt, borde gå snabbare i mikron.

Metall i mikron...

Någon som missat fysiklektionerna?

(förstår du var ironisk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Metall i mikron...

Någon som missat fysiklektionerna?

(förstår du var ironisk)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Fy jag kan känna TS ånger nu att han faktiskt hade kunnat göra ett garantiärende men istället valde att baka sitt kort :/

Lider med dig, hoppas det löser sig.

Det säger väl sig självt att man inte stoppar in ett grafikkort för 4-5000 kr i ugnen och speciellt inte när det är 2-3 års garanti som minst på majoriteten av alla grafikkort.

Jag antar att det var ett sådant här kort som ts förstörde: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660314#info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Varför ugnsbakar ni, känns långsammt, borde gå snabbare i mikron.

Det får man se här