Det har gått åt H-E med mitt MSI 760GM-E51 under uppdatering efter flash

Permalänk

Det har gått åt H-E med mitt MSI 760GM-E51 under uppdatering efter flash

Jag har varit fantastiskt klåfingrig/klantig/dum i heela huvudet och ställt till det.

Jag håller på och gör iordning lillgrabbens dator. Det var en Compaq SG burk med värdelöst moderkort utan PCI-E x16 slot.
Fick tag i ett MSI760GM-E51billigt som jag slängde in i förrgår. Funkade efter lite trixande. Köpte i går ett nytt billigt 500W Xion nätagg på Webhallen, för att kunna strömförsörja ett grafikkort. Monterade in det och ett gammalt Nvidia GeForce 6800 kort. Funkade tillslut.

Styrkt av mina framgångar fortsatte jag in på dårens ensliga väg...

BIOS versionen på kortet vid leverand var 3.0, men efter uppgradring av BIOS till minst 3.3 stödjer kortet även de nya FX CPUerna....Cooolt (ja jag har inte en sån, men...eftersom man kan var jag tvungen att pröva).
Använde mig av MSI Live Update Windows funktion för att flasha moderkortet och efter lite hicka verkade det faktiskt som om jag lyckats. Kollade i CPU-Z och minsann...ver 3.4 (utgiven nu i april). Hahahahahahah...fantastiskt. Fortsatte med att titta efter grejor man kunde uppdater i Live Update och fortsatte med ljuddrivrutiner (om jag kommer i håg rätt)....det är då det händer...

Allt låser sig. Kan inte mata in något med tangentbordet, musen går inte att röra på. Ström till grejorna, men ingen hemma...
Försöker starta i felsäkert läge...LÅST tangentbor/mus.

Får lite halvpanik och går in i BIOS, för att se om jag kan starta om på nåt fränt sätt, väljer någon schysst BIOS failsafe (tror jag det var)...BALLUUURR.

Fick samma effekt som följande länk http://forum-en.msi.com/index.php?topic=158445.0

Har någon varit med om likanande/samma och lyckats lösa problemet med BIOS recovery. Hade inge USB sticka hemma igår så jag stängde bara ner allt.
Har googlat fram följande http://forum-en.msi.com/index.php?topic=65951.0
Nån som tror det kommer funka?

Övermod går före fall...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Gör en CMOS reset som han sa i MSI-forumet.

http://download1.msi.com/files/downloads/mnu_exe/E7596v1.4.zi...

Bläddra till 2-18.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Nästa steg i spektaklet

Skrivet av Superlight:

Gör en CMOS reset som han sa i MSI-forumet.

http://download1.msi.com/files/downloads/mnu_exe/E7596v1.4.zi...

Bläddra till 2-18.

OK...nu har jag efter flera timmars trassel i a f fått in ett stabilt(?) BIOS, ver 3.4 för MSI 760GM-E51.
Nu är jag tillbaks där eländet började.

Windows startar upp, men ganska omgående dör USB portarna, d v s jag kan inte ge några inputs. Detta verkar ske när frågan om jag vill köra "Live Update" dyker upp. Detta följs av start av "InstallShield Wizard för Realtek High Definition Audio driver".

Windows 7 kom förinstallerat på HDDn, d v s jag har ingen startskiva/återställningsskiva.

Goda råd är dyra, men hoppas någon här kan hjälpa mig(?).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Spännande fortsättning

Hittade en gammal PS2 mus...HALLELULEJA!!!

Den funkar så nu har jag i felsäkert läge kunnat avinstaller MSI Live Update (installera inte skiten om ni har MSI moderkort!!!)

Med hjälp av min trogna gamla mus har jag nu lyckats ta mig in i enhetshanteraren och kan konstatera att det är nåt skräp med ALLA USB styrenheter.

Enhetsstatus: "Det går inte att läsa in den här enhetens drivrutin. Drivrutinen kanske är skadad eller saknas. (Kod 39)"

Nu är bara frågan vad fan jag skall göra nu. Erfarenhetsmässigt skall jag inte självklattra utan nu frågar jag först!

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så försöker du köra samma Windows 7 som var installerad på Compaq moderkortet och det brukar vara stora problem om man inte gör en ny installation vid byte till ett helt annat moderkort, läs denna tråd som beskriver hur man installerar Windows 7 utan DVD skiva http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1108827...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om jag förstår dig rätt så försöker du köra samma Windows 7 som var installerad på Compaq moderkortet och det brukar vara stora problem om man inte gör en ny installation vid byte till ett helt annat moderkort, läs denna tråd som beskriver hur man installerar Windows 7 utan DVD skiva http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1108827...

Det gick faktiskt bra, fick dock börja från scratch och har kört uppdateringar. Problemen har kommit under resans gång där MSI live Update varit inblandad. Blev förvånad själv.

Det jag har nu är bara att lyckas lösa drivrutinerna för all USB styrning. Övrigt funkar. Jag tror de kraschade i samband med att jag var lite ivrig i uppdateringssvängen. Enehtshanteraren säger att det är knas med dem. Avinstallerar jag dem så vid omstart hittas inga bra drivrutiner som funkar.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Äntligen avslut! :)

Nuuuuuu.....DET GICK!

Har lyckats hitta och installera om till rätt drivrutiner.

2 av mina värsta motståndare:
-MSI Live Update....jag säger bara det..ALDRIG MER!!!
-Realtek.....måste stå ut med dem, men jag tycker inte om dem.

Min största hjälte är trots allt en Intellimouse 1.3A PS/2. Ja det är en kulmus alltså

Tackar för att en del stått ut med min personliga skärseld och bladder här på forumet.
Kan i a f tjäna som en varningens finger till folk som funderar på att flasha MB etc...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Funkar det att flasha med 760GM-E51 FX bios på ett vanligt MSI 760GM-E51 moderkort?
Vad är det egentligen som skiljer på dom moderkorten?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S