Kan bara använda 6 gb minne när jag har 8gb

Permalänk

Kan bara använda 6 gb minne när jag har 8gb

Som titeln lyder så kan jag inte använda all RAM, jag har ändrat i msconfig så att det är 8 gb men i BIOS står det 6 gb. Kan jag ändra RAM:en i BIOS eller är det något annat?

moderkort: ASUS M5A78L LE

/tack i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av knasmomma:

Som titeln lyder så kan jag inte använda all RAM, jag har ändrat i msconfig så att det är 8 gb men i BIOS står det 6 gb. Kan jag ändra RAM:en i BIOS eller är det något annat?

moderkort: ASUS M5A78L LE

/tack i förhand

Vad exagt ändrade du i msconfig? Vilket OS?
har du 4st 2Gb moduler? Har du kollat i moderkortsmanualen hur dom skall sitta? Hittar Bios 8Gb?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Skrivet av KruXen:

Vad exagt ändrade du i msconfig? Vilket OS?
har du 4st 2Gb moduler? Har du kollat i moderkortsmanualen hur dom skall sitta? Hittar Bios 8Gb?

jag ändra så max ram är på 8192, har win 7 ultimate, 4st 2gb ram-minnen och har satt minnen:a som i manualen. BIOS hittar bara 6gb.

Permalänk
Medlem

Låter som BIOS har lite problem med att hitta alla minnes stickor.
En sak du kan prova som har hjälpt mig en gång, är att plocka ut alla minnen förutom ett. Starta datorn. Och kolla så BIOS hittar det. Stäng sen av igen. Och sätt in en till minnes sticka. Och starta in i BIOS igen och kontrollera så den hittar båda minnen. Upprepa det tills alla minnes stickor är i.

EDIT: Tänk på att ha strömmen avstängd på nätdelen, när du sätter i stickorna..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Låter som BIOS har lite problem med att hitta alla minnes stickor.
En sak du kan prova som har hjälpt mig en gång, är att plocka ut alla minnen förutom ett. Starta datorn. Och kolla så BIOS hittar det. Stäng sen av igen. Och sätt in en till minnes sticka. Och starta in i BIOS igen och kontrollera så den hittar båda minnen. Upprepa det tills alla minnes stickor är i.

EDIT: Tänk på att ha strömmen avstängd på nätdelen, när du sätter i stickorna..

Gjorde det och de verkar som att det är fel på en av minnen:a för de spelar ingen roll i vilket av ut tagen jag sätter den så hittar inte BIOS den.
Men är ju dock lite konstigt att Windows ser att det finns 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av knasmomma:

Gjorde det och de verkar som att det är fel på en av minnen:a för de spelar ingen roll i vilket av ut tagen jag sätter den så hittar inte BIOS den.
Men är ju dock lite konstigt att Windows ser att det finns 8gb

Vad händer om du bara har det minnet insatt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av knasmomma:

Gjorde det och de verkar som att det är fel på en av minnen:a för de spelar ingen roll i vilket av ut tagen jag sätter den så hittar inte BIOS den.
Men är ju dock lite konstigt att Windows ser att det finns 8gb

Det finnd lite fast data på minnet, bla dess hastigheter som kan läsas in, själva minnet är det dock fel på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag skickade in dem på lagning och dem hittade inga fel på dem, så jag tog hem dem och testade igen och då hittade den 7,14gb minne av 8 gb men sedan när jag startade datorn igen så var det bara 6gb igen och jag fattar inte varför....
Enligt mig är det iaf ganska mysko

Hoppas någon har något tipps på vad jag ska göra...