Permalänk
Medlem

USB portar "disconnectar" då och då

**Tråd återskapad pga drama och fel plats på tråd**

Den senaste veckan har mina USB portar "glappat"/disconnectat. För att vara mer tydlig så blinkar både mitt tagentbord och mus, kan varken röra musen eller tagentbordet, har prövat att koppla ur och in både, men dom fortsätter glappa tills jag startat om datorn, har dock hänt ibland att det slutat glappa efter man drar ut kablarna. Moderkortet samt CPU'n, minne är relativt nytt och köpt hösten 2011, mitt nättagg är 650w, dock inte nytt (inköpt 2008) om det nu gör någon smartare. Har även prövat att koppla på usb portarna på framsidan och samma problem gäller även där.

Någon som haft liknande problem eller känner till det? Är förvirrad och funderar på om jag måste plocka ur allt och vandra till inet vilket jag helst inte vill göra. Specs på moderkortet ser ni nedan på min signatur

EDIT: Detta händer endast när jag spelar, kan det bero på överhettning?

Svar uppskattas!

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Låter som en bugg i det spel du spelar. Jag vet att t.ex quake live har ett sådant problem, sen finns det säkerligen fler spel där detta händer, så antagligen inget fel på din dator..

Vad är det för spel du spelar?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Låter som en bugg i det spel du spelar. Jag vet att t.ex quake live har ett sådant problem, sen finns det säkerligen fler spel där detta händer, så antagligen inget fel på din dator..

Vad är det för spel du spelar?

Konstigt då det ALDRIG hänt förut, har dock av någon anledning hänt när jag spelar strategispel.

Hände idag när jag spelade Age of Empires III, även hänt 1 gång i LoL (League of legends)

Som sagt, aldrig hänt mig förut, bara den senaste veckan.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Någon distans/skruv som lossnat? Hur ligger temps?
Låter som ovan skrivit att det är ett mjukvara bugg.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

650W vadå? Låter som nätagg eller moderkort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

650W vadå? Låter som nätagg eller moderkort.

Nättagg, nämnde det då det kanske har med att nättagget håller på tröttna möjligtvis då det är 3-4 år gammalt, har dock inte koll på saken.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

märke och modell på nätagg? Står bara 650W, frågan är om det är 650W låtsaswatt eller riktiga watt, vissa nätaggstillverkare gör ju 650W som inte pallar mer än 200W belastning...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem som Sozz. Och detta började för en vecka sedan när jag lirade BF3

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem förutom att USB-portarna dog, däremot blev metallen strömledande på baksidan av moderkortet och man kunde få små stötar.

Visade sig vara transformatorn till min externa hårddisk som var kass.

Så har du en extern hårddisk med egen strömförsörjning, prova plocka bort denna och se hur det funkar.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem för ett tag sedan. Bytte tangentbord och mus (då de krånglade med annan dator också) men det behövdes även ett byte av minnen då de var trasiga.
(Minnena kan ev ha pajat pga tangentbordet som glappade, vet inte om de kan göra det)

Mitt tips är först att testa med annat tangentbord och mus och ifall det inte funkar skicka tillbaka minnena för felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samev:

Hade exakt samma problem för ett tag sedan. Bytte tangentbord och mus (då de krånglade med annan dator också) men det behövdes även ett byte av minnen då de var trasiga.
(Minnena kan ev ha pajat pga tangentbordet som glappade, vet inte om de kan göra det)

Mitt tips är först att testa med annat tangentbord och mus och ifall det inte funkar skicka tillbaka minnena för felsökning.

Hade samma problem då endast mitt tagentbord påverkades hjälpte som sagt med att ta ur kablarna från porten och sätta in dom igen så kunde jag fortsätta, men nu påverkas både musen och tagentbordet och att ta ur och in hjälper knappt, så med tanke på att även musen påverkas och alla USB portar så tvivlar jag starkt på att det har med tangentbordet att göra.

Har ingen aning om vad du menar angående minnerna..

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

märke och modell på nätagg? Står bara 650W, frågan är om det är 650W låtsaswatt eller riktiga watt, vissa nätaggstillverkare gör ju 650W som inte pallar mer än 200W belastning...

Öppnade datorn för att kolla men det står inget på den, och förpackningen har jag inte kvar, inköptes som sagt slutet 2008 på NetOnNet lagershop.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk

Har haft ett likadant problem med mitt förra moderkort, när musen och tangentbordet började blinka och man kunde inte använda dem! Så jag bestämde mig för att köpa ett nytt moderkort och det funkade perfekt ett tag, tills musen började blinka och inte funkade då och då men tangentbordet funkade perfekt. Så jag bytte ut musen och nu funkar allt prima!
Alltså så tror jag att du måste kanske köpa ny mus och tangentbord!

// Ian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ianpersson:

Har haft ett likadant problem med mitt förra moderkort, när musen och tangentbordet började blinka och man kunde inte använda dem! Så jag bestämde mig för att köpa ett nytt moderkort och det funkade perfekt ett tag, tills musen började blinka och inte funkade då och då men tangentbordet funkade perfekt. Så jag bytte ut musen och nu funkar allt prima!
Alltså så tror jag att du måste kanske köpa ny mus och tangentbord!

// Ian

Kan det vara endast tagentbordet som gör att det blir strul i hela usb systemet?

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Kan det inte bara vara ett bugg i spelet som gör att musen och tangentbordet fuckar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nator123:

Kan det inte bara vara ett bugg i spelet som gör att musen och tangentbordet fuckar ?

Tvivlar på det då det alltid fungerat förut, har hänt i 2 spel so far iaf. LoL & Age of Empires III

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Har inte hänt nu sedan ja skrev tråden, är inte säker på hur det fixade sig, men problem solved än så länge.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

UPDATE 2:

Nu börjar det glappa igen, har testat ett annat tagentbord men samma problem uppstår och det hänger sig tills jag får starta om datorn..

Kan det hjälpa om jag Flashar BIOS till senare updatering eller vad ska jag göra? Har även garanti kvar på moderkortet.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

UPDATE 3:

Pratade med en kille från inet och han bad mig uppdatera alla drivrutiner vilket jag nu gjort,

Kollade även upp problemet på Engelska och hittade detta och prövade nu, håller tummarna nu på att det inte händer igen.

Citat:

If you're experiencing mouse lockups or failures, it may be because your computer is automatically turning off the power to a USB Root Hub.

Go to your Control Panel > System > Hardware tab > and click on the "Device Manager" button.

In the Device Manager window, find the item or items labeled "Universal Serial Bus controllers." Open it, and double-click the first item called "USB Root Hub."

In the USB Root Hub Properties dialog, click on the "Power Management" tab.

"Allow the computer to turn off this device to save power" is checked by default. Uncheck this box, and click "OK."

Källa: http://superuser.com/questions/53740/usb-mouse-disconnecting-...

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Den fixen funkade inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nator123:

Den fixen funkade inte

Nepp, märkte av det nu, testade att ta bort USB root drivrutinerna och köra en omstart.

Kommer tillbaka med svar om det fortfarande strular.

PS. Ifall jag endast kopplar musen på framsidan så krånglar ENDAST musen, ibland disconnectar den och kommer tillbaka som vanligt och ibland hänger den sig helt, har märkt att när jag kopplar den på baksidan igen så hänger sig både musen och tagentbordet igen vilket medför att jag får starta om maskinen igen.

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns överströmskydd på de flesta usbkontrollers, om det slår till får du ungefär de symptom du beskriver, endera så drar någon enhet för mycket ström eller så är det fel på kontrollern, kopplar du in en powerhub så avlastas datorn, funkar det inte då vet du att det beror på kontrollern eller något annat i datorn, strular det med hubben inkopplad är det fel på dina externa enheter.
(såvida du inte har ännu mera prylar anslutna via usb, de kan också påverka det här)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns överströmskydd på de flesta usbkontrollers, om det slår till får du ungefär de symptom du beskriver, endera så drar någon enhet för mycket ström eller så är det fel på kontrollern, kopplar du in en powerhub så avlastas datorn, funkar det inte då vet du att det beror på kontrollern eller något annat i datorn, strular det med hubben inkopplad är det fel på dina externa enheter.
(såvida du inte har ännu mera prylar anslutna via usb, de kan också påverka det här)

Har endast USB tagentbord (Razer Lycosa) och USB mus (Logitech mx500) inkopplad.

Powerhub? Aldrig hört talats om..

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Hade själv detta problem dock hade jag det även i uefi och windows så jag skickade in moderkortet till inet och fick nyss sms om att de ska skicka ett nytt

Permalänk
Rekordmedlem

En usbhub som har egen strömförsörjning av anslutna enheter, det kallas ibland powerhub.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter en lång tid av research och försök till lösningar och nya updateringar har jag nu bestämt mig att det tyvärr blir att skicka in modertkortet till Inet, får väl bli en vecka utan datorn då

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Lämnade in den och det visade sig efter 3 dagars stresstest att det inte var något fel på moderkortet iallfall.

Köpte ny mus & tagentbord och det har fungerat i 1 och 1/2 vecka nu. Verkar som jag besvärat er i onödan, tack för hjälpen iallafall och hoppas detta hjälper nästa person som råkar ut för samma problem

Visa signatur

CPU: Intel Core 2500k @ 4.2ghz - Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 - GPU: Sparkle Nvidia GTX 460 OC 1GB - Minne: Corsair XMS3 8GB 1600Mhz - HDD: Spinpoint F3 1TB - PSU: 650W - Chassi: Antec Nine Hundred