Ati Radeon HD 5770 Underpresterar?

Permalänk
Medlem

Ati Radeon HD 5770 Underpresterar?

Hej!

Jag tycker att mitt grafikkort underpresterar gentemot andra. En kompis som jag lirar D3 med har Radeon HD 4800 och hans kort verkar få det hela att flyta smidigare i D3 än vad mitt gör. Jag har bättre minnen, proc och kylning än han också.

Mitt system är;
ACE MIDITOWER GAME EDGE 990 ATX BLACK
CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
INTEL CORE I5 760 2.80GHZ 8MB S-1156
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL8 (2X2GB)
ASUS P7P55D LE P55 S-1156 ATX
XFX RADEON HD5770 XXX 1GB GDDR5 PCI-E 2DVI/HDMI/DP

Jag kör med 1600x900 då grafik kortet låter så mycket när man kör Hd upplösning (når typ 70 grader) i diablo 3 med allt på high/med.
Hur som helst får jag Fps drop från 60 fps (vsync) till 30 när de kan komma rejällt mycket mobbs o det blir mycket spells o skit.
Tycker ändå att kortet borde fixa de där bättre. Har haft detta systemet i 3 år snart och vart nöjd med det utom grafikkortet sen i vintras, märkte att det inte riktigt presterar som de har o vad ja är van med att det gör.

En tanke är att jag borde köra Windows update, har inte gjort det på typ 2 år. men det ligger inga Netframwork updates med där när jag kollade.

Någon som har nån Idé? ställ frågor osv så fyller jag på med mer info efter hand om det behövs!
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du testat att klocka kortet?

Permalänk

Testa att installera de senaste drivers till grafik kortet och se om det funkar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Firsov:

En tanke är att jag borde köra Windows update, har inte gjort det på typ 2 år.

Bra tanke.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har klockat det lite, märkte ingen större skillnad. Typ från 875 Mhz till 925 sen ökade minnesklockan från 1300 till 1350. Installerade de senaste automatiskt när de kom ut förra veckan tror ja det var

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Bra tanke.

har inte äkta Windows tyvärr. Är inte så haj på sånt när man inte har äkta och han jag fick hjälp av att formatera (hade inte gjort det tidgare då) sa att man inte skulle göra dessa updates å har inte gjort det, men antar att det går att cracka på något vis?

Antar att det heller inte är okej o snacka om falska exemplar på forumet..

Permalänk
Medlem

man får updates även fast man har falskt ^^p

Permalänk
Medlem

kanske dags och överklocka cpun fick själv dra upp min cpu till 3.4 ghz innan grafikkortet satte stopp nu med mitt hd 6870 så ligger jag på 3.6 ghz så testa och klocka lite minnet borde ju räcka för high på diablo men det är ju ett ganska långsamt kort idag

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

har inte äkta Windows tyvärr. Är inte så haj på sånt när man inte har äkta och han jag fick hjälp av att formatera (hade inte gjort det tidgare då) sa att man inte skulle göra dessa updates å har inte gjort det, men antar att det går att cracka på något vis?

Antar att det heller inte är okej o snacka om falska exemplar på forumet..

Ja windows 7 är mycket simpelt att cracka. jag har gjort det själv då det windowsexemplaret jag köpte inte fungerade och jag pallade inte gå tillbaks till affären

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Jag har klockat det lite, märkte ingen större skillnad. Typ från 875 Mhz till 925 sen ökade minnesklockan från 1300 till 1350. Installerade de senaste automatiskt när de kom ut förra veckan tror ja det var

Har du höjt volten något? för om du inte höjer volten och bara höjer klockfrekvensen så kan det resultera i att prestandan blir sämre.

Permalänk
Medlem

går det inte bara slå av Vsync?

Permalänk
Skrivet av Firsov:

Hej!

Jag tycker att mitt grafikkort underpresterar gentemot andra. En kompis som jag lirar D3 med har Radeon HD 4800 och hans kort verkar få det hela att flyta smidigare i D3 än vad mitt gör. Jag har bättre minnen, proc och kylning än han också.

Mitt system är;
ACE MIDITOWER GAME EDGE 990 ATX BLACK
CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
INTEL CORE I5 760 2.80GHZ 8MB S-1156
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL8 (2X2GB)
ASUS P7P55D LE P55 S-1156 ATX
XFX RADEON HD5770 XXX 1GB GDDR5 PCI-E 2DVI/HDMI/DP

Jag kör med 1600x900 då grafik kortet låter så mycket när man kör Hd upplösning (når typ 70 grader) i diablo 3 med allt på high/med.
Hur som helst får jag Fps drop från 60 fps (vsync) till 30 när de kan komma rejällt mycket mobbs o det blir mycket spells o skit.
Tycker ändå att kortet borde fixa de där bättre. Har haft detta systemet i 3 år snart och vart nöjd med det utom grafikkortet sen i vintras, märkte att det inte riktigt presterar som de har o vad ja är van med att det gör.

En tanke är att jag borde köra Windows update, har inte gjort det på typ 2 år. men det ligger inga Netframwork updates med där när jag kollade.

Någon som har nån Idé? ställ frågor osv så fyller jag på med mer info efter hand om det behövs!
Tack på förhand

HD4870 är snabbare än ett 5770, så det är inte så konstigt om din polare har ett sånt eller ett 4890.

Menar du att det har gått att lira förut? Typ att det tappat prestanda? Det är lätt att känna så när det kommer nya spel som kräver mer och mer utav hårdvaran.

Kolla benchmarks på D3 här, 5770 är inte med i just detta testet men det vekar inte som du kan förvänta så mkt mer prestanda.

http://www.tomshardware.com/reviews/diablo-iii-performance-be...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FknDemo:

man får updates även fast man har falskt ^^p

Ja, men vissa av de uppdateringarna gör att Windows börjar klaga på att man blivit utsatt för förfalskning, så man måste typ ha det avstängt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vilket HD4800-kort? Skillnad på ett HD4830 och ett HD4890 eller HD4870x2

Situationen kan ha ändrats i takt med att drivrutinerna blivit bättre, men åtminstone i början var HD5770 jämbördigt med HD4870(vanligtvis lite långsammare i DX9, lite snabbare där DX11 utnyttjades för prestandaförbättringar)

Permalänk
Medlem

Om man uppdaterar en falsk version så ändrar windows cracket och han kommer att få en ogiltig version av w7 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vozzen:

Om man uppdaterar en falsk version så ändrar windows cracket och han kommer att få en ogiltig version av w7 istället.

inte om man är skillad som jag är. jag får tillgång till alla uppdateringar som ett äkta windows får och jag kan instalera dom utan något krongel

Permalänk
Medlem
Skrivet av vozzen:

Om man uppdaterar en falsk version så ändrar windows cracket och han kommer att få en ogiltig version av w7 istället.

Nej inte med DAZ loader och förinstallerat SP1 windows 7. Funkar perfekt!

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Det finns absolut ingen anledning att använda någon oäkta eller falsk version av Windows 7, det finns äkta och helt lagliga Windows 7 ISO att ladda hem om man saknar Windows 7 DVD skiva http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1108827...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Hej!

Jag tycker att mitt grafikkort underpresterar gentemot andra. En kompis som jag lirar D3 med har Radeon HD 4800 och hans kort verkar få det hela att flyta smidigare i D3 än vad mitt gör. Jag har bättre minnen, proc och kylning än han också.

För mig flyter spelet på riktigt bra. Men får MÅNGA andra jag känner flyter spelet på riktigt dåligt. Verkar som om spelmotorn är jävligt dåligt kodad och inte alls som blizzard spel brukar vara.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

går det inte bara slå av Vsync?

Jorå då går kortet upp i 130 fps men det blir varmare och fläkten på grafikkortet låter för mycket.

Skrivet av KeBaBaLf:

Har du höjt volten något? för om du inte höjer volten och bara höjer klockfrekvensen så kan det resultera i att prestandan blir sämre.

Nej jag har inte höjt volten. Gjorde den lilla test klockningen i Cataclyst control Center och där finns inget alternativ till det. Har du något annat program där man kan göra det och se temp o allt annat samtidigt?

Skrivet av mini-z1994:

kanske dags och överklocka cpun fick själv dra upp min cpu till 3.4 ghz innan grafikkortet satte stopp nu med mitt hd 6870 så ligger jag på 3.6 ghz så testa och klocka lite minnet borde ju räcka för high på diablo men det är ju ett ganska långsamt kort idag

Tror inte det är Procen som hänger efter det minsta. Men jag har en hyper Evo 210 kylare på min i5a så jag skulle ju kunna klocka den till 3,8 gissar jag på utan större problem. Men jag tror att det är Grafikkortet som gör detta och inte procen.

Skrivet av thereal_twisted:

HD4870 är snabbare än ett 5770, så det är inte så konstigt om din polare har ett sånt eller ett 4890.

Menar du att det har gått att lira förut? Typ att det tappat prestanda? Det är lätt att känna så när det kommer nya spel som kräver mer och mer utav hårdvaran.

Kolla benchmarks på D3 här, 5770 är inte med i just detta testet men det vekar inte som du kan förvänta så mkt mer prestanda.

http://www.tomshardware.com/reviews/diablo-iii-performance-be...

Nja D3 vet jag inte, börja ana att det var något konstigt när jag spelade BF 3. Men mitt är ju av en nyare serie så känns som att mitt borde fixa det bättre (smartare tänk) även om det har lägre Hz. Men jag kanske får klocka det lite då, dock lär det bli varmare och väsnas mer. Allt är tyst utom grafikkortet i datorn.

ligger på 1300 minnesklocka, 875 Gpu. Vad vore en rimlig klockning på det? Och går det bra att göra i Cataclyst control Center?
Utgivaren är XFX om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Mitt D3 laggar utav f-n ,men det beror iofs helt på urkass ping. MEn kan ju vara så att du har det också?

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Mitt D3 laggar utav f-n ,men det beror iofs helt på urkass ping. MEn kan ju vara så att du har det också?

Ja hög ping har jag med det beror nog på att servrarna är överbelastade, ligger runt 200 ms. Det gör alla polare. Men jag ser ju på FPS mätar o känner av att det är FPS lagg.

Permalänk
Medlem

Stäng av V-sync! Om din dator inte kan hålla 60 fps så halveras din fps till 30. Bara för att du inte ska få screen tearing. Kör på att begräna fpsen till 60 istället för att använda vsync

Kör även shadows på medium om du inte gör det redan

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Stäng av V-sync! Om din dator inte kan hålla 60 fps så halveras din fps till 30. Bara för att du inte ska få screen tearing. Kör på att begräna fpsen till 60 istället för att använda vsync

Kör även shadows på medium om du inte gör det redan

Lät bra de du, ska testa detta omgående!

Sen va mycket drar de o köra windowmode tror ni? smidigt o kunna va med på diverse forum samtidigt

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Från §7 i reglerna: "All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden."