Nya datordelar, ingen kylpasta går det bra utan?

Permalänk
Medlem

Nya datordelar, ingen kylpasta går det bra utan?

Hej, jag har beställt delar för att bygga en ny dator och märkte nyss att jag inte har nån kylpasta hemma :S
Jag har sett fram emot att bygga den idag och orkar inte vänta tills nästa vecka så jag undrar om man kan köra utan kylpasta (några dagar bara)
Kan tillägga att jag köpte processorn begangnat (2600k) så det medföljde ingen kylpasta på fläkten.

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit du hade jag gått och köpt kylpasta i första bästa datorbutik Om du har bråttom blir det kanske inte noggrant.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem

Men går det bra att köra utan pasta några dar eller går processorn sönder?

Permalänk
Medlem

kör inte utan kylpasta!

Permalänk

det går om du är helt hundra på att både kylare och CPUn har helt plana ytor och inga mikroskopiska ihåligheter. Men det kan du inte vara säker på om du inte lappar det riktigt, riktigt noga. och använder mikroskop för att ta reda på det sen!

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Jo det går fint utan kylpasta, men det är rekommenderat att köra med kylpasta. Om du inte har det hemma så använd utan men när du har en lite peng över så köper du det.

mvh,
sebastian

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Vad är det värsta som skulle kunna hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Vad är det värsta som skulle kunna hända?

Värsta? Alldeles för höga temperaturer. Vilket i sin tur kan leda till trasiga datorkomponenter, men då ska du ha riktigt riktigt otur.

Kylpasta finns att köpa i princip alla datorbutiker, och MX-2 brukar ligga kring 50kr+ för en mindre tub, köp!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Vad är det värsta som skulle kunna hända?

Du kan köra utan kylpasta med risk för överhettning. Du kan testa och övervaka temperaturen en stund, den bör inte gå upp över 90*C under full last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Vad är det värsta som skulle kunna hända?

Höga temperaturer är det ända du behöver oroa dig för.. Men det ska inte vara några problem alls, bara gå in i bios efter monteringen och titta till temperaturerna. Annars stäng av datorn och vänta tills du har skaffat dig någon sorts kylpasta! Men ska absolut inte vara några problem oroa dig inte.

Lycka till!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Onödig risk. Kolla på TV eller nåt. Lyssna på musik? Vrf vänta i en vecka på att köpa kylpasta? jag fick en bra tub med kylpasta gratis av den lokala datorbutiken som är i min lilla stad. Kostar väl typ 50kr annars

Permalänk
Medlem

Varför så bråttom? onödigt att riskera att cpun tar skada, vänta ett par dagar istället det är värt det.

Visa signatur

Mobo: ASUS P8Z68-V CPU: INTEL i5 2500k@3.3Ghz kyld av en Corsair H60 GPU: Asus GTX 680 DC2O MINNE: CORSAIR XMS3 8gb@1600Mhz CHASSI: ANTEC DF-35 PSU: CORSAIR TX V2 650W HDD: SAMSUNG F3 1TB SSD: OZC Agility 3 SATA 3 60GB

Permalänk
Medlem

Klocka ned processorn under tiden och ha koll på temperaturerna, det är vad jag skulle gjort i alla fall.

Permalänk
Medlem

kör inte utan kylpasta på en 2600k om du nu inte har vattenkylning eller någon rejäl kylare

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Folk tror att kylpasta är gåvan från gud här xD

Kylpasta gör att tempen minskas med 2-4C om du monterar kylaren rätt. Kylpasta gör dock att om du monterar kylaren fel så blir tempraturen bättre!

allt som är nämnt ovan är utav egen erfarenhet

fick 61 grader i load utan kylpasta och 58 med när jag testade på en 1055T(AMDs stock kylare)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Men du bor ju i Stockholm...
Någon butik måste väl vara öppen imorgon så du kan köpa kylpasta?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Någon lokal datorbutik borde väl vara öppen imorgon iaf?! Köp kylpasta och gör de riktigt på en gång. Känns väldigt dumt att chansa då jag antar att du kommer använda datorn en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Folk tror att kylpasta är gåvan från gud här xD

Kylpasta gör att tempen minskas med 2-4C om du monterar kylaren rätt. Kylpasta gör dock att om du monterar kylaren fel så blir tempraturen bättre!

allt som är nämnt ovan är utav egen erfarenhet

fick 61 grader i load utan kylpasta och 58 med när jag testade på en 1055T(AMDs stock kylare)

Om du fick 61 grader utan så var det förmodligen för att processorn nått sin temperaturgräns och klockades ner för att inte överhettas. Utan kylpasta kan man hamna runt 10-30 grader varmare än med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xfmimd:

Folk tror att kylpasta är gåvan från gud här xD

Kylpasta gör att tempen minskas med 2-4C om du monterar kylaren rätt. Kylpasta gör dock att om du monterar kylaren fel så blir tempraturen bättre!

allt som är nämnt ovan är utav egen erfarenhet

fick 61 grader i load utan kylpasta och 58 med när jag testade på en 1055T(AMDs stock kylare)

Svammel, kylpasta är ett absolut måste och gärna en bra sådan om man vill klocka:
http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007/11#p...

Permalänk
Medlem

Okej, ska testa att bygga ihop och starta den.
Återkommer med resultat och temp.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Om du fick 61 grader utan så var det förmodligen för att processorn nått sin temperaturgräns och klockades ner för att inte överhettas. Utan kylpasta kan man hamna runt 10-30 grader varmare än med.

Vet inte om du läst vad jag skrivit tidigare om denna 1055Tn men den har inga spärrar

Edit: I en annan tråd

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Vet inte om du läst vad jag skrivit tidigare om denna 1055Tn men den har inga spärrar

Edit: I en annan tråd

Dock i princip omöjligt att få sådan liten skillnad mellan ingen kylpasta och med det. Du borde få minst runt 20 grader enligt de flesta tester där de kört utan kylpasta.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Dock i princip omöjligt att få sådan liten skillnad mellan ingen kylpasta och med det. Du borde få minst runt 20 grader enligt de flesta tester där de kört utan kylpasta.

Skit samma?

Alla processorer är inte likadana, heller inte alla kylare?

kör själv inte med kylpasta nu då jag inte hade någon hemma, och den blir inte så varm...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Skit samma?

Alla processorer är inte likadana, heller inte alla kylare?

kör själv inte med kylpasta nu då jag inte hade någon hemma, och den blir inte så varm...

Ändå omöjligt. Kontaktytan skulle behöva vara perfekt för att få så liten skillnad utan kylpasta, och det är den definitivt inte på processorer om man inte har lappat samt polerat de.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Så det är inte fläkten som ingår till processorn? För isf behövs ingen kylpasta för den är redan applicerad i fabrik. Däremot om du har en kylare från t.ex. Cooler Master måste du ha kylpasta.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V/ASUS GTX 670/Corsair Obsidian 550D/Corsair Vengence LP 4x4 GB 1600mHz/Noctua NH-D14/Intel i7 3770K@3,5 gHz/Samsung 830 128GB/WD Caviar Blue 1 TB/Cooler Master Silent Pro M2 620W 80+ Bronze Modulär

Permalänk
Medlem

Hej igen, här kommer en liten update.
Jag satta ihop allt och testade att starta datorn,
Det gick bra så jag gick in i bios och kollade cpu temp
Den var 87 grader.
Kort efter det fick skärmen ingen bild och jag
Startade om datorn.
Då fungerade den inte alls och stängde av sig efter 10 sek.
Är det för att cpun är för varm och jag borde fixa pasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Hej igen, här kommer en liten update.
Jag satta ihop allt och testade att starta datorn,
Det gick bra så jag gick in i bios och kollade cpu temp
Den var 87 grader.
Kort efter det fick skärmen ingen bild och jag
Startade om datorn.
Då fungerade den inte alls och stängde av sig efter 10 sek.
Är det för att cpun är för varm och jag borde fixa pasta?

Mest troligt så blev det för varmt och din dator startade inte upp för att ge processorn tid att coola av sig lite. Gå och köp kylpasta, gör om, gör RÄTT!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Hej igen, här kommer en liten update.
Jag satta ihop allt och testade att starta datorn,
Det gick bra så jag gick in i bios och kollade cpu temp
Den var 87 grader.
Kort efter det fick skärmen ingen bild och jag
Startade om datorn.
Då fungerade den inte alls och stängde av sig efter 10 sek.
Är det för att cpun är för varm och jag borde fixa pasta?

Rätt väntat resultat, försök nu inte mer så du inte gör sönder något

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Fy fan va idiotiskt o starta utan kylpasta!

Ser att du bor i sthlm, inte direkt svårt o dra in till stan o köpa lite kylpasta i närmsta datorbutik.... inet/webhallen eller kjell o co etc har juh i butik..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight