690 eller 7990 vilket kommer vara bäst?

Permalänk

690 eller 7990 vilket kommer vara bäst?

Hej som rubriken lyder vad tror ni, vilket av 690 eller 7990 kommer att vara bäst?

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Hej som rubriken lyder vad tror ni, vilket av 690 eller 7990 kommer att vara bäst?

Nvidia 690. Om man tittar på de specifikationer som finns ute och flyger.
Men det kommer även kosta mer än ett AMD 7990.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Nvidia 690. Om man tittar på de specifikationer som finns ute och flyger.
Men det kommer även kosta mer än ett AMD 7990.

Jag tänkte nästan det då 7990 kommer ju till nästan 100% bygga på två 7970 gpu:er vilket är sämre än 690 men de säger ju att amd jobbar på bättre 7970 så...

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem

Jag vet, för jag har testat ett 7990... eller nej det har jag inte...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Hej som rubriken lyder vad tror ni, vilket av 690 eller 7990 kommer att vara bäst?

roligt att du säljer ett 6990 och säger att du inte behöver kraften och sedan frågar om 690 vs 7990.

troligtvis blir 690 snabbare än 7990

Permalänk

Om man jämför Crossfire vs SLI så skalar ju Crossfire mycket bättre. Så man får ju se

Permalänk
Skrivet av Texaco:

roligt att du säljer ett 6990 och säger att du inte behöver kraften och sedan frågar om 690 vs 7990.

troligtvis blir 690 snabbare än 7990

Alla har väll sina ursäkter.....

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag säga att spel/inställningar som kräver mycket VRAM kanske kommer att lira bättre på 7970/7990. Generellt kommer dock 690 vara bättre än 7990 även om de säkert kommer vara nära varann på papperet.

Den punkt där man sett att nVidia verkligen totalt sprungit ifrån AMD med sin senaste generation GPUer är dockmulti-GPU, i det avseendet att det på nVidias plattform i stort sett inte uppstår microstuttering. AMD lider fortfarande ganska mycket av det.

Permalänk

Skalning så kommer nog AMD vinna men i faktisk spelprestanda så kommer nog nVidia vinna dem första åren tills det kommer drivers till 7990 plus att dem verkar inte ha löst ms än.

Permalänk
Skrivet av Texaco:

roligt att du säljer ett 6990 och säger att du inte behöver kraften och sedan frågar om 690 vs 7990.

troligtvis blir 690 snabbare än 7990

Ja men frågar man inte så lär man sig inte:) nä jag ska nog ha ett evga 560 det räcker för mig:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Spontant skulle jag säga att spel/inställningar som kräver mycket VRAM kanske kommer att lira bättre på 7970/7990. Generellt kommer dock 690 vara bättre än 7990 även om de säkert kommer vara nära varann på papperet.

Den punkt där man sett att nVidia verkligen totalt sprungit ifrån AMD med sin senaste generation GPUer är dockmulti-GPU, i det avseendet att det på nVidias plattform i stort sett inte uppstår microstuttering. AMD lider fortfarande ganska mycket av det.

Det är bevisat om och om igen att minnet räcker för dagens spel. När spel kommer som käkar mer VRAM än vad som erbjuds idag så kommer vi fortfarande flaska grafikprocessorn istället för minnet.

Kaaanske om vi drar iväg med 10000x10000 upplösningar och Quad CFX/SLI lösningar så börjar vi behöva längta efter mer VRAM.
Därför tror jag inte 7990 presterar bättre än t.ex 690 hursom.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Droppar min vanliga:
Games: ATI
GPU rendering + säkra drivrutiner: Nvidia

U decide!

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk

För den med 5 skärmar, så skulle HD7990 vara ett bättre val. Den med 3 eller mindre GTX690.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swebbe:

Droppar min vanliga:
Games: ATI
GPU rendering + säkra drivrutiner: Nvidia

U decide!

fast vi vet att 7970 har bättre GPU rendering.

Jag Säger Radeon då priset kommer vara bättre. ytterligare om det släpps senare så kan det innebära att det anpassas i pris prestanda för att vara bättre än GTX 690.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Om inte AMD löst microstuttering som Nvidia gjort på 690, kommer 7990 vara irrelevant som grafikkort oavsett skalning eller prestanda, värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om inte AMD löst microstuttering som Nvidia gjort på 690, kommer 7990 vara irrelevant som grafikkort oavsett skalning eller prestanda, värdelöst.

Sant!.Skalning spelar ingen roll om korten lider svårt av ms som Amd:s cf-lösningar bevisligen gör.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

7990 kommer inte prestera lika bra som 690.

Det säger sig självt, 690 presterar bättre än 7970 CF.
Eftersom 7990 kommer vara 2st nerklockade 7970's så kommer 7990 inte prestera bättre än 690 (logiskt?)

Dessutom så kommer 7990 högst troligtvis fallera hårt på microstuttering testerna om inte AMD utför mirakel.

Å andra sidan så borde 7990 kosta mindre.

Men vad gör det när FPSen är hög men microstutteringen är så hård att det ser ut som man lirar BF3 med ett 6850?
Kinda defeats the purpose.
7990 kommer alltså endast vara till för e-peen. Inte för gamers.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

roligt att du säljer ett 6990 och säger att du inte behöver kraften och sedan frågar om 690 vs 7990.

troligtvis blir 690 snabbare än 7990

Det kanske är den lägre kraften han inte längre behöver ;)?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

fast vi vet att 7970 har bättre GPU rendering.

Jag Säger Radeon då priset kommer vara bättre. ytterligare om det släpps senare så kan det innebära att det anpassas i pris prestanda för att vara bättre än GTX 690.

Du kan bara rendera med CUDA kärnor vad jag vet då snackar jag inte spel o real-tids renderingar.

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Båda korten kommer att vara yber så den stora frågan är vilket av dom kommer att ha minst stuttering.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Swebbe:

Du kan bara rendera med CUDA kärnor vad jag vet då snackar jag inte spel o real-tids renderingar.

Kan och kan, CUDA har fått stöd i mjukvara vilket gör det möjligt för dem. GCN har instruktionerna för att kunna utföra samma grejer som Fermi CUDAn kunde, och bara Winrar och Sony Vegas Pro som jag vet uppdaterat sig för GCN stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Kan och kan, CUDA har fått stöd i mjukvara vilket gör det möjligt för dem. GCN har instruktionerna för att kunna utföra samma grejer som Fermi CUDAn kunde, och bara Winrar och Sony Vegas Pro som jag vet uppdaterat sig för GCN stöd.

Yes, men ska du rendera i V-ray eller Octane så är det CUDA som gäller, jag har prövat rendera med ati i v-ray, men utan framgång :/

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Ska man gå efter siffror så visar det sig väl ändå som vanligt att ATI (AMD) som vanligt är bättre när det kommer till råstyrka http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_7990_Devil_1.... Nu kan det ju vara så att AMD kanske gör en sämre variant än PowerColor vilket jag dock har svårt att tro och även om det skulle vara så kommer ju ändå XFX, ASUS, HIS, Gigabyte och Sapphire mest troligt köpa in 7990 och göra bättre varianter. Drivisar strular alltid när det kommer nya kort vare sig det är AMD eller Nvidia och sedan är det ju också så att AMD normalt ger dig bättre möjligheter för överklockning. Vilket hardcore överklockare bevisar hela tiden och att priset alltid är lägre gör ju bara saken bättre. Jag personligen skulle dock vänta på Radeon 8xxx serien eller GTX 7xx serien innan jag köpte nytt. Radeon 6990 räcker ett tag framöver, man behöver inte maxa grafiken i alla spel och AMD kommer ju fixa problemet med ms med tiden. Och nej ett 7990 blir inte sämre bara för att 7970 CF är sämre än 690, för 2 singel kort är inte samma sak som ett dubbelkort. Ska vi snacka rendering kan vi lika gärna skita i både AMD och Nvidias spelkretsar och ta upp Nvidia Tesla eller Quadro istället. Går vi bakåt i tiden så skulle väl ändå AMD vara bättre än Nvidia återigen http://graphics-cards-review.toptenreviews.com/.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000