Permalänk
Medlem

"Förlänga" en skruv, hjälp? :)

Hallå,

Skapar en tråd med en ganska dum titel och frågan är väl inte så intelligent heller, men måste kolla.

Jag har precis gjort en liten custom-montering för fläktar på min radiator till mitt projekt, hur som helst så tänkte jag givetvis använda mig av 30mm skruvarna som medföljer radiatorn.

Och där var oturen framme, skruven når precis fram till hålet men för kort för att skruvas in, jag hade alltså behövt ett par milimeter till bara.

Så har någon någon idé på hur jag kan få detta att funka? Ghetto-mods är välkomna!

Jag har inte tid att beställa något över nätet då detta ska vara klart imorgon.

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Medlem

Du kan inte nöta av lite plast i skruvhålen på fläkten så de går att skruva lite till?

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hallå,

Skapar en tråd med en ganska dum titel och frågan är väl inte så intelligent heller, men måste kolla.

Jag har precis gjort en liten custom-montering för fläktar på min radiator till mitt projekt, hur som helst så tänkte jag givetvis använda mig av 30mm skruvarna som medföljer radiatorn.

Och där var oturen framme, skruven når precis fram till hålet men för kort för att skruvas in, jag hade alltså behövt ett par milimeter till bara.

Så har någon någon idé på hur jag kan få detta att funka? Ghetto-mods är välkomna!

Jag har inte tid att beställa något över nätet då detta ska vara klart imorgon.

Tack på förhand

MVH

Eller så köper du lite längre skruv imorgon på tex claes ohlsson

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Du kan inte nöta av lite plast i skruvhålen på fläkten så de går att skruva lite till?

Skruven ligger inte emot fläkten utan mot en en slags montering och jag tror inte det är ett alternativ då skruven isåfall hade åkt igenom monteringen
Tack dock

Skrivet av Meckley:

Eller så köper du lite längre skruv imorgon på tex claes ohlsson

Har du lust å länka något? Jag är urusel när det gäller att hitta sådant jag inte kan mycket om.

Jag har tillgång till Clas Ohlson i stan så det blir bra.
Tack

Permalänk
Medlem

"datorskruvar" följer standardmått och finns som ovan sägs t.ex. på clas ohlson.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Skruven ligger inte emot fläkten utan mot en en slags montering och jag tror inte det är ett alternativ då skruven isåfall hade åkt igenom monteringen
Tack dock

Har du lust å länka något? Jag är urusel när det gäller att hitta sådant jag inte kan mycket om.

Jag har tillgång till Clas Ohlson i stan så det blir bra.
Tack

Ta med dig en skruv ner till claes ohlson så letar du bara reda på några som är lite längre.
Det är nog det smidigaste du kan göra.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Vad är det för skruv, är det M-gänga så går det bra med CO, är det dock UNC eller annan Amerikansk "standard" så är det dock värre, då är det en välsorterad Järnaffär som gäller skulle jag tro...

Håller med ovanstående, ta med skruv, det gör det mycket enklare att hitta rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

"datorskruvar" följer standardmått och finns som ovan sägs t.ex. på clas ohlson.

Skrivet av Meckley:

Ta med dig en skruv ner till claes ohlson så letar du bara reda på några som är lite längre.
Det är nog det smidigaste du kan göra.

Frågan är hur välsorterade de är, är väl värt att försöka kanske

En sådan här skruv hade suttit perfekt!
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2481_Skruv-DI...

Synd det är över nätet bara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Frågan är hur välsorterade de är, är väl värt att försöka kanske

En sådan här skruv hade suttit perfekt!
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2481_Skruv-DI...

Synd det är över nätet bara :/

Är det en sån du skall ha??
En snabb koll i CO katalogen ger att de tyvärr inte har de måtten, bara att bege sig till en Järnaffär..

Permalänk
Medlem

Åk till någon järnhandel och fråga efter 6-32 UNC skruv i rätt längd. Typ sånahär. http://djungelapa.se/product.php?id_product=265

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

^ Gängan beror på vilken radiator man har, vissa är UNC andra M, och det är absolut inte samma sak, skulle nästan till och med rekommendera att ta med radiator och allt för att vara på den säkra sidan att det passar om man nu inte vet vilken gänga det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

^ Gängan beror på vilken radiator man har, vissa är UNC andra M...

Det har du rätt i, hade inte uppdaterat sidan och såg inte att han redan länkat en han skulle ha.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Om du inte är säker på om det är M, UNC/UNF, MF så ta med dig skruven till ett byggvaruhus i stil med Hornbach, Silvan, K-Rauta så kommer du komma hem med en längre.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte längre skruvar på bauhaus till min radd. Dock får man kapa dem då dem är för långa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

som tidigare nämnts. ta med dig skruven och fråga efter en likadan fast längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

^ Gängan beror på vilken radiator man har, vissa är UNC andra M, och det är absolut inte samma sak, skulle nästan till och med rekommendera att ta med radiator och allt för att vara på den säkra sidan att det passar om man nu inte vet vilken gänga det är...

Finns ju ingen mening att släpa med sig radiatorn då han hade ju skruvar som medföljde till radiatorn så räcker det ju med att ta med en av skruvarna.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Gå det inte att använda moderkortsdistanser för att "förlänga" skruvarna, de kanske blir för långa då...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Har du flera skruvar och muttrar som passar så kan du använda en mutter och skruva in skruvar från båda sidor, dock kommer du säkert behöva fler muttrar då du inte kan använda skruvhuvudena som stopp.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hallå,

Jag har precis gjort en liten custom-montering för fläktar på min radiator till mitt projekt, hur som helst så tänkte jag givetvis använda mig av 30mm skruvarna som medföljer radiatorn.
MVH

har du tools eller järnia i närheten? de har skruv sortiment, köpte 8skruvar till min 240mm rad för 10kr, om du inte hittar skruvar till din rad(pga gängan) så kan du alltid köpa ett gängtapp från biltema(18kr) och borra och gänga, inget svårt

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra med en kattstrypare?

Permalänk
Medlem

Vilka bekymmer. Hade inte alla slöjd i skolan?!

Hade du bott på rätt ställe, dvs i Västerås hade du kunnat komma hem till mej och hämtat...

//Lasse

Permalänk

Ett alternativ är att kapa skruvar och bara ha i den närmsta delen av fläkten. Detta kräver dock att du har en mejsel som är så smal att du får ner den igenom det "bortre" hålet på fläkten.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Du ska alltså fästa en fläkt på en radiator om jag förstått det rätt.

1) Den uppenbara lösningen: de flesta fläktar brukar ju liksom ha två hål för varje skruv, ett på framsidan och ett på baksidan. Jag antar att du försöker köra dina 30-skruvar genom båda hålen. Kan du inte bara ta en kortare skruv, och nöja dig med att skruva genom det hål som är närmast radiatorn?

2) Finns det någon skruv är tillräckligt lång någon annanstans i datorn, där dina 30 mm långa skruvar fortfarande är tillräckligt långa? I sådana fall kan du ju skifta ut skruvarna.

3) Finns det möjlighet att fila ner skallen lite? Kan du ta en halv millimeter av skallens undersida kanske du kan få skruven att ta på en gänga i alla fall.

4) Om inget av ovanstående funkar, kan du naja fast fläktarna tills vidare med vanlig najtråd?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Gettoversionen är lim ! Köp en tub med silkon eller fogmassa, då får du vibrationsdämpning och kan täta hur du vill också, bra att ha hemma om det börjar droppa vatten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.