Sleeve- modulärt agg sätta tillbaka kablar rätt

Permalänk
Medlem

Sleeve- modulärt agg sätta tillbaka kablar rätt

Gokväll!

Har börjat sleeva mitt modulära nätagg corsair 850 ax och undrar ifall jag måste sätta dit kablarna exakt där jag drog ut om ifrån? Jag förstår att kablarna ska sitta mitt imot varandra gällande 24 pin 8 pin och pci-e adaptrarna.

Men ifall tex jag tar kabel 1 och tar den och sätter den där jag tog kabel 8 ifrån tex om ni förstår.

Har läst och kollat bilder, och vissa säger att det inte spelar roll på modulärt och vissa säger att man ska det! Och även de bilder jag kollat på så har folk bara blandat ihop alla kablar och sen satt dit dom. Så vad säger ni?

/Nicke

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Gokväll!

Har börjat sleeva mitt modulära nätagg corsair 850 ax och undrar ifall jag måste sätta dit kablarna exakt där jag drog ut om ifrån? Jag förstår att kablarna ska sitta mitt imot varandra gällande 24 pin 8 pin och pci-e adaptrarna.

Men ifall tex jag tar kabel 1 och tar den och sätter den där jag tog kabel 8 ifrån tex om ni förstår.

Har läst och kollat bilder, och vissa säger att det inte spelar roll på modulärt och vissa säger att man ska det! Och även de bilder jag kollat på så har folk bara blandat ihop alla kablar och sen satt dit dom. Så vad säger ni?

/Nicke

Spelar ju ingen roll vilken kabel du sätter vart bara du sätter den så att den går till rätt kontakt om du förstår hur jag menar, och om tjockleken är densamma.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

De måste alltid kopplas till rätt del av kontakten, dock spelar själva kabeln ingen roll. Om en kabel går från 1 till 1 kan du inte koppla den till 2, den måste gå exakt som den satt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Spelar ju ingen roll vilken kabel du sätter vart bara du sätter den så att den går till rätt kontakt om du förstår hur jag menar, och om tjockleken är densamma.

Okej, om jag förstår rätt så spelar det ingen roll vilken kabel jag väljer att sätta i tex kabel hål 4 på 24/8/6+2 pin det är bara att ta någon som jag sleevat, även ifall jag väljer att ta kabel nr 8 och sätter den i kabel hål 4 som jag nämner i mitt exempel?

Ja alla kablar har samma tjocklek

Skrivet av Marcusk:

De måste alltid kopplas till rätt del av kontakten, dock spelar själva kabeln ingen roll. Om en kabel går från 1 till 1 kan du inte koppla den till 2, den måste gå exakt som den satt för.

Ja asså det förstår jag, att 1 till 1., 2 till 2 osv, men kabeln spelar alltså ingen roll, så om jag tar kabel 1 och sätter den i kabel hål 4(4 till 4 såklart) så spelar det ingen roll

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Okej, om jag förstår rätt så spelar det ingen roll vilken kabel jag väljer att sätta i tex kabel hål 4 på 24/8/6+2 pin det är bara att ta någon som jag sleevat, även ifall jag väljer att ta kabel nr 8 och sätter den i kabel hål 4 som jag nämner i mitt exempel?

Ja alla kablar har samma tjocklek

Ja asså det förstår jag, att 1 till 1., 2 till 2 osv, men kabeln spelar alltså ingen roll, så om jag tar kabel 1 och sätter den i kabel hål 4(4 till 4 såklart) så spelar det ingen roll

Precis, själva kabeln spelar ingen roll så länge den är lika tjock som den ursprungliga, då de då är identiska förutom möjligtvis färgkodning vilket inte påverkar funktion alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Precis, själva kabeln spelar ingen roll så länge den är lika tjock som den ursprungliga, då de då är identiska förutom möjligtvis färgkodning vilket inte påverkar funktion alls.

Okej, nae alla är svarta så ingen färger här!

Varför jag frågar är att på den här bilden är det olika volt tal på olika kablar, vissa är jordade osv http://en.wikipedia.org/wiki/File:ATX_PS_signals.jpg

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Varför jag frågar är att på den här bilden är det olika volt tal på olika kablar, vissa är jordade osv http://en.wikipedia.org/wiki/File:ATX_PS_signals.jpg

Precis, men det är nätaggets utgångar som bestämmer vilka spänningar som ska skickas ut var och kablarna påverkar inte det alls, de leder bara strömmen.

Permalänk

ursäkta jag snor lite plats här nu när jag sleevade om mitt nätagg så råkade jag nog byta plats på några svarta på 24pins kontakten ... alla är i olika färger förutom dom svarta(jorden så klart) kollade i nätagget å alla svarta kom från samma ställe (tycker för mig själv att de inte ska spela någon roll) gör det de kanske ??

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Alla kablar måste sitta där du drog ut dem, klipp en massa små tejpbitar och skriv respektive nummer samt kontakt dem satt på, notera även detta på ett skrivblock för säkerhets skull !

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

ursäkta jag snor lite plats här nu när jag sleevade om mitt nätagg så råkade jag nog byta plats på några svarta på 24pins kontakten ... alla är i olika färger förutom dom svarta(jorden så klart) kollade i nätagget å alla svarta kom från samma ställe (tycker för mig själv att de inte ska spela någon roll) gör det de kanske ??

Är det modulärt? För om man inte har det så spelar det roll vart man sätter kablarna

Skrivet av KoSoVaR:

Alla kablar måste sitta där du drog ut dem, klipp en massa små tejpbitar och skriv respektive nummer samt kontakt dem satt på, notera även detta på ett skrivblock för säkerhets skull !

Aha, varför? För alla säger olika verkar det som! Ja jag har gjort det men sen såg jag en bild där nån som sleeva som bara hade dragit ut sladdarna utan att markera dom det är därför aug undrar

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Skrivet av NiCkArN:

Är det modulärt? För om man inte har det så spelar det roll vart man sätter kablarna

Aha, varför? För alla säger olika verkar det som! Ja jag har gjort det men sen såg jag en bild där nån som sleeva som bara hade dragit ut sladdarna utan att markera dom det är därför aug undrar

de är ett semi modulärt 24 pins och några 8 pins sitter fast i agget

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

de är ett semi modulärt 24 pins och några 8 pins sitter fast i agget

Okej, men de kablar som går direkt in i nätagget ska man sätta på exakt samma ställe där man tog bort dom ifrån, annars kan det nog bli lite fel med spänningarna tror jag, eller så startar dator inte alls. Det har jag läst i alla fall!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

ursäkta jag snor lite plats här nu när jag sleevade om mitt nätagg så råkade jag nog byta plats på några svarta på 24pins kontakten ... alla är i olika färger förutom dom svarta(jorden så klart) kollade i nätagget å alla svarta kom från samma ställe (tycker för mig själv att de inte ska spela någon roll) gör det de kanske ??

Om kablarna är färgmarkerade så måste det sitta svarta kablar där de förut också satt svarta kablar osv. Färger med samma färg är kopplade till samma spänning så länge inte alla kablar är svarta som en del nätagg är.

Permalänk
Skrivet av NiCkArN:

Okej, men de kablar som går direkt in i nätagget ska man sätta på exakt samma ställe där man tog bort dom ifrån, annars kan det nog bli lite fel med spänningarna tror jag, eller så startar dator inte alls. Det har jag läst i alla fall!

saken är ju den att skada redan är gjord .. så hur fan ska jag lösa detta ?? :,( fan.. har jag nu sabbat detta nät agg ??? har ju inga bilder eller något sånt kvar

har inte testat de ännu ... vågar man de ??

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

saken är ju den att skada redan är gjord .. så hur fan ska jag lösa detta ?? :,( fan.. har jag nu sabbat detta nät agg ??? har ju inga bilder eller något sånt kvar

Ingen skada är gjord, så länge du kopplat rätt färg till rätt ställe i kontakten. Alla med samma färg har samma spänning.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Ingen skada är gjord, så länge du kopplat rätt färg till rätt ställe i kontakten. Alla med samma färg har samma spänning.

är du säker ?? isf drar jag en lättnande suck

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

är du säker ?? isf drar jag en lättnande suck

100% säker. Alla nätagg med färgkodning på kablarna är designade så.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

100% säker. Alla nätagg med färgkodning på kablarna är designade så.

prisad vare du xD tack som fan!! skönt att höra då kan jag sova gott i natt iaf

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Proffsmobbare

Som Markusk skriver så är det lugnt att byta så länge +12V går till +12V, +5V går till +5V, +3V går till +3V och alla jord går till jord. Det enda som spelar roll i övrigt är signalkablage.

Har du flera linor (+12V1 och +12V2) så kan det vara bra att hålla reda på vilka kablar som kommer från vilken pol för att hålla belastningen jämn, men det är rätt svårt att misslyckas med.

Folk som påstår annat är inte att lita på, tyder på okunnighet. Är man inte säker på en sådan simpel sak så ska man inte röra nätaggregat, än mindre tycka till.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Som Markusk skriver så är det lugnt att byta så länge +12V går till +12V, +5V går till +5V, +3V går till +3V och alla jord går till jord. Det enda som spelar roll i övrigt är signalkablage.

Har du flera linor (+12V1 och +12V2) så kan det vara bra att hålla reda på vilka kablar som kommer från vilken pol för att hålla belastningen jämn, men det är rätt svårt att misslyckas med.

Folk som påstår annat är inte att lita på, tyder på okunnighet. Är man inte säker på en sådan simpel sak så ska man inte röra nätaggregat, än mindre tycka till.

tack så hemskt mycket de är max 3 svarta som kan ha bytat plats, så då ska det vara lugnt ?

jag har bara en 12v lina på 912w

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av track_666:

tack så hemskt mycket de är max 3 svarta som kan ha bytat plats, så då ska det vara lugnt ?

jag har bara en 12v lina på 912w

Yes, nätaggregat brukar bara ha en jordpunkt så det ska inte vara några problem.

Hade det varit något annat och det blir jordfel hade det däremot kunnat sluta väldigt olyckligt i värsta fall. Lätt att elda upp det mesta då.

Sidnot; Det är olagligt att modifiera en nätdel i Sverige utan att ha en elektriker kolla över jobbet innan det kopplas in. Samma sak gäller hemförsäkring. Något att tänka på och rådfråga hushållet om innan man ger sig in på nätdelar.

Permalänk
Medlem

Dumt att testa tycker jag. Det smartaste är att ta en kabel i taget då du ändå inte kan göra 24st samtidigt... Så börja tex med 24-pin och ta ut alla från kontakten och markera dessa och sleeva dem sedan en efter en och sätt tillbaka i kontakten direkt efter. Markera dem med tejp och skriv även upp vilken som är vilken, kan vara farligt att blanda då datorn inte startar och då är det nästan omöjligt att hitta rätt kabel då du måste sleeva upp och kolla färgerna och volten på kablarna. Så ta dem en och en och sätt tillbaka där dem satt så undviker du missöden.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Dumt att testa tycker jag. Det smartaste är att ta en kabel i taget då du ändå inte kan göra 24st samtidigt... Så börja tex med 24-pin och ta ut alla från kontakten och markera dessa och sleeva dem sedan en efter en och sätt tillbaka i kontakten direkt efter. Markera dem med tejp och skriv även upp vilken som är vilken, kan vara farligt att blanda då datorn inte startar och då är det nästan omöjligt att hitta rätt kabel då du måste sleeva upp och kolla färgerna och volten på kablarna. Så ta dem en och en och sätt tillbaka där dem satt så undviker du missöden.

"Kolla färgerna och volten på kablarna" Nickarn har ju sagt att han har ett helmodulärt AX850W med bara svarta kablar, eller vem skriver du till?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

"Kolla färgerna och volten på kablarna" Nickarn har ju sagt att han har ett helmodulärt AX850W med bara svarta kablar, eller vem skriver du till?

ja de undrar jag med xD sen kan jag inte ta en och en jag gör en liten specialare.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Dumt att testa tycker jag. Det smartaste är att ta en kabel i taget då du ändå inte kan göra 24st samtidigt... Så börja tex med 24-pin och ta ut alla från kontakten och markera dessa och sleeva dem sedan en efter en och sätt tillbaka i kontakten direkt efter. Markera dem med tejp och skriv även upp vilken som är vilken, kan vara farligt att blanda då datorn inte startar och då är det nästan omöjligt att hitta rätt kabel då du måste sleeva upp och kolla färgerna och volten på kablarna. Så ta dem en och en och sätt tillbaka där dem satt så undviker du missöden.

men om man inte kan ta en och en da ??

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Aha, varför? För alla säger olika verkar det som! Ja jag har gjort det men sen såg jag en bild där nån som sleeva som bara hade dragit ut sladdarna utan att markera dom det är därför aug undrar

Jag som har sleevet ett massvis antal nätagg till swecmedlemmar och andra kunder vet precis hur dem skall sitta utantill i tex, Corsairs AX serie men även OCZ:s ZX serier...

Det finns kopplingscheman att tillgå men då får man leta på djupet så att säga då det är svårt att få tag på, men kör på den säkra sidan och ta en kabel i taget eller ta bort alla kablarna efter du har ritat på ett bock (kontakterna), markerat och numrerat tejpbitar.

Annars brukar jag gruppera kablarna i olika grupper dvs 12v+ 12v- 5v+ , 7v+ och signalkablar, sen finns det alltit massa dubbelkablage dessa ska du vara noga med att säta i rätt plats, annars är det vara att Följa ATX v2 pinouten och köra på helt enkelt...Tänk även på om ditt agg har mer än en 12v+ lina så borde du köra säkert hela vägen , då tillverkarna har valt att på så vis för att fördela spänningen jämt mellan dem olika komponentdelarna, även en sista sak...efterssom dina kablar är svarta så borde du köra på det säkra viset!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av KoSoVaR:

Jag som har sleevet ett massvis antal nätagg till swecmedlemmar och andra kunder vet precis hur dem skall sitta utantill i tex, Corsairs AX serie men även OCZ:s ZX serier...

Det finns kopplingscheman att tillgå men då får man leta på djupet så att säga då det är svårt att få tag på, men kör på den säkra sidan och ta en kabel i taget eller ta bort alla kablarna efter du har ritat på ett bock (kontakterna), markerat och numrerat tejpbitar.

Annars brukar jag gruppera kablarna i olika grupper dvs 12v+ 12v- 5v+ , 7v+ och signalkablar, sen finns det alltit massa dubbelkablage dessa ska du vara noga med att säta i rätt plats, annars är det vara att Följa ATX v2 pinouten och köra på helt enkelt...Tänk även på om ditt agg har mer än en 12v+ lina så borde du köra säkert hela vägen , då tillverkarna har valt att på så vis för att fördela spänningen jämt mellan dem olika komponentdelarna, även en sista sak...efterssom dina kablar är svarta så borde du köra på det säkra viset!

Nja, du menar nog +3V. Det finns inga kretsar som skapar +7V i en nätdel.

Dessutom har kablarna alltid utsatt spänning (V=Volt) hur du än delar, det är strömstyrkan (A=Ampere) som ändras.

TS;
Här ser du hur kablarna kopplas från nätdelen (18+10) till ATX V2 (24).

http://server.sgservicegroup.de/MassGate-Server/TECH-FACTS/Co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Nja, du menar nog +3V. Det finns inga kretsar som skapar +7V i en nätdel.

Dessutom har kablarna alltid utsatt spänning (V=Volt) hur du än delar, det är strömstyrkan (A=Ampere) som ändras.

TS;
Här ser du hur kablarna kopplas från nätdelen (18+10) till ATX V2 (24).

http://server.sgservicegroup.de/MassGate-Server/TECH-FACTS/Co...

Hehe, ahh det menade jag xD, satt och moddelerade det nya vattenblocket och 10mm-3 =7 så det var den siffran jag fick där

Ahh det har dem :), det är därför bäst att låta dem sita på sitt ursprungsställe
på vissa nätagg speciellt Enermax nätagg har 24pins kablar där det går 3stycken 12v+ ihop till en 12+ och den skall man inte blanda ihop med andra ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

Jag som har sleevet ett massvis antal nätagg till swecmedlemmar och andra kunder vet precis hur dem skall sitta utantill i tex, Corsairs AX serie men även OCZ:s ZX serier...

Det finns kopplingscheman att tillgå men då får man leta på djupet så att säga då det är svårt att få tag på, men kör på den säkra sidan och ta en kabel i taget eller ta bort alla kablarna efter du har ritat på ett bock (kontakterna), markerat och numrerat tejpbitar.

Annars brukar jag gruppera kablarna i olika grupper dvs 12v+ 12v- 5v+ , 7v+ och signalkablar, sen finns det alltit massa dubbelkablage dessa ska du vara noga med att säta i rätt plats, annars är det vara att Följa ATX v2 pinouten och köra på helt enkelt...Tänk även på om ditt agg har mer än en 12v+ lina så borde du köra säkert hela vägen , då tillverkarna har valt att på så vis för att fördela spänningen jämt mellan dem olika komponentdelarna, även en sista sak...efterssom dina kablar är svarta så borde du köra på det säkra viset!

Okej, då får jag väll göra på den säkra sidan!

Ja det finns dubbel kablage på 6+2 pci-e, men som sagt har jag markerat allt redan och antar att jag får fortsätta med det?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Okej, då får jag väll göra på den säkra sidan!

Ja det finns dubbel kablage på 6+2 pci-e, men som sagt har jag markerat allt redan och antar att jag får fortsätta med det?

Det är bara att fortsätta och köra på så det ryker