Facebook börsnoteras på Nasdaq

Permalänk
Melding Plague

Facebook börsnoteras på Nasdaq

Efter flera års spekulationer och diskussioner är det dags. I eftermiddag handlas Facebook-aktier på Nasdaq-börsen i New York, och förväntningarna är skyhyöga.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kan jag som privat person i sverige köpa sånna aktier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Kan jag som privat person i sverige köpa sånna aktier?

Ja. Kolla in avanza
https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=220...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Kan jag som privat person i sverige köpa sånna aktier?

Självklart... Varför skulle du inte kunna göra det?

Permalänk
Skrivet av heddan:

Självklart... Varför skulle du inte kunna göra det?

Ganska ny på de så vet inte haha, men gör jag det genom internet banken tex swedbank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Ganska ny på de så vet inte haha, men gör jag det genom internet banken tex swedbank?

Det kan du göra. Annars kan du till exempel sätta in pengar till avanza så kan du snabbt och enkelt köpa och sälja aktier på alla börser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Hade företaget gått in på börsen för 3-4 år sen skulle aktierna vara ganska intressanta, men det känns som att man inte har alltför många användare kvar att locka in på sidan.
Frågan nu är hur man ska kunna tjäna mer pengar på företaget så aktieägarna också får en del av kakan.
Vad blir facebooks nästa strategi för större inkomster?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Nordnet

Nordnet har courtage-fri handel i någon vecka på FB och några andra teknikaktier.

https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/sociala-medier.html

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Hade företaget gått in på börsen för 3-4 år sen skulle aktierna vara ganska intressanta, men det känns som att man inte har alltför många användare kvar att locka in på sidan.
Frågan nu är hur man ska kunna tjäna mer pengar på företaget så aktieägarna också får en del av kakan.
Vad blir facebooks nästa strategi för större inkomster?

Medlemsavgifter är nästa stora inkomst har jag hört. Tur man lever utanför FB.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Som ekonom kan jag säga att det kommer bli en flopp. Vi kommer se en enorm ökning idag och ett tag framöver.
Skulle inte bli förvånad om vi sedan ser aktien störtdyka. Risken för bubbla anser jag vara stor.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Skrivet av Holm01:

Det kan du göra. Annars kan du till exempel sätta in pengar till avanza så kan du snabbt och enkelt köpa och sälja aktier på alla börser.

Skickades från m.sweclockers.com

För att göra det genom avanza så måste jag tydligen vänta på att få hem dokument för att skriva under och skicka tillbaka, tänkte köra genom swedbank dock hittar jag inte aktien där?

Permalänk
Medlem

Fånigt

Min personliga uppfattning och nej, ni behöver inte citera för att sedan skriva något fånigt tillbaka;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Tänkte köra genom swedbank dock hittar jag inte aktien där?

Nasdaq öppnar 15:30 svensk tid. Och först då kommer du kunna köpa aktien.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

känns inte som något bra köp om man frågar mig.

förmodligen går det bra för akiten nu i början men det känns som att facebook är ganska övervärderat.
Dom måste nog göra något drastiskt för att få en stadig kurs på lång sikt

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Bara för att man vet att Facebook är en bra tjänst, så betyder det inte att det är en bra aktie.

Ska man köpa aktier så ska man göra det genom kunskap och strategi, inte för att man tycker företagets tjänst är häftig.

Om du gör det så är det troligt att du kastar bort pengar som du inte kommer få tillbaka.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

115kr är varje användare värd om jag inte räknat fel på någon nolla.
Ye den aktie kursen är inte alls uppblåst. Konstigt att man ens får släppa ut en sådan kurs på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Som ekonom kan jag säga att det kommer bli en flopp. Vi kommer se en enorm ökning idag och ett tag framöver.
Skulle inte bli förvånad om vi sedan ser aktien störtdyka. Risken för bubbla anser jag vara stor.

Är också rädd för det. Sånt här blir lätt hypat och övervärderat i början.

Men framtiden får utvisa

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Hedersmedlem

Varför är artikelns tillhörande bild en printscreen från Sweclockers facebooksida..?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Att skaffa säljoptioner om ett tag när kursen gått upp en del kan ju vara en tanke... För den lär dyka efter ett tag när den största hysterin har lagt sig.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter flera års spekulationer och diskussioner är det dags. I eftermiddag handlas Facebook-aktier på Nasdaq-börsen i New York, och förväntningarna är skyhyöga.

Läs artikeln

Ni bör fundedra på formuleringen "Förhoppningen är att börsnoteringen ska inbringa ungefär 18 miljarder dollar till företaget och nuvarande aktieägare." i artikeln. Det låter ju som att någon får in pengar, men det är ju bara en aktier som blir värderade av marknaden.

Skrivet av OnlyCasanova:

För att göra det genom avanza så måste jag tydligen vänta på att få hem dokument för att skriva under och skicka tillbaka, tänkte köra genom swedbank dock hittar jag inte aktien där?

Eftersom aktien handlas i USA, så behöver du en depå eller motsvarande för att kunna köpa aktien.
Så du bör kontakta din bank för att öpnna en sådan om du inte har, det går inte att ha utländska aktier på ett vanligt svenskt VP-konto.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Varför är artikelns tillhörande bild en printscreen från Sweclockers facebooksida..?

Skulle gissa på därför att sidan du sitter på är sweclockers locka lite fler likes

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Att skaffa säljoptioner om ett tag när kursen gått upp en del kan ju vara en tanke... För den lär dyka efter ett tag när den största hysterin har lagt sig.

Läste någonstans att Commerzbank har planer på certifikat.
Nu i början så skulle det bara finnas Bull, men Bear skulle komma senare.
*gnuggar händerna*

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

För att göra det genom avanza så måste jag tydligen vänta på att få hem dokument för att skriva under och skicka tillbaka, tänkte köra genom swedbank dock hittar jag inte aktien där?

Dom dokumenten skall man kunna signera digitalt vad jag vet. Dvs du skall inte behöva vänta på någonting. Men problemet blir då istället att det tar minst en bankdag att sätta över pengar till depån. Så om du prompt vill köpa idag så är du inte helt överraskande lite sent ute...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evilmonkey:

Skulle gissa på därför att sidan du sitter på är sweclockers locka lite fler likes

Skulle Sweclockers vara så oproffesionella? Det är ju totalt irrelevant för artikeln. Kanske Emil som råkade strula till det lite på hemmajobbet ;P

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Som ekonom kan jag säga att det kommer bli en flopp. Vi kommer se en enorm ökning idag och ett tag framöver.
Skulle inte bli förvånad om vi sedan ser aktien störtdyka. Risken för bubbla anser jag vara stor.

Håller med till 100%...nu har alla varit med, och testat, och insett att det är totalt onödigt (vissa bra funktioner finns det dock, t.ex evenemang osv, som är förbannat smidigt), men annars än det så skulle jag gått ur för länge sedan...

Har för mig dem hade förlorat x-antal 100.000 medlemmar pga.."veteraner", dvs folk som varit med från början och inte gillade ändringarna så dem gick ur...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att på kort sikt kan det vara en bra affär, och sen sälja i nästa vecka.
Det som är "sjukt" med just Facebook är att lanseringskursen är skyhögt över en normal värdering av ett bolag. Du får ju typ tre Volvo aktier för en Facebook aktie. Hos mig tänds alla varningslampor som bara skriker bubbla.
Om man inte har bra koll, och handlar regelbundet med aktier tror jag att man ska investera sina pengar i annat. Risken tror jag är annars att man blir besviken, aktiehandel är aldrig, och kommer aldrig vara "säkra" pengar.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

känns inte som något bra köp om man frågar mig.

förmodligen går det bra för akiten nu i början men det känns som att facebook är ganska övervärderat.
Dom måste nog göra något drastiskt för att få en stadig kurs på lång sikt

Känner också att de inte har så mycket mer att klättra på så länge de inte ger sig in i någon mer marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Ni bör fundedra på formuleringen "Förhoppningen är att börsnoteringen ska inbringa ungefär 18 miljarder dollar till företaget och nuvarande aktieägare." i artikeln. Det låter ju som att någon får in pengar, men det är ju bara en aktier som blir värderade av marknaden

Om jag minns rätt genomför Facebook en nyemission i samband med börsnoteringen, så ja - de får in pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Blk:

Ni bör fundedra på formuleringen "Förhoppningen är att börsnoteringen ska inbringa ungefär 18 miljarder dollar till företaget och nuvarande aktieägare." i artikeln. Det låter ju som att någon får in pengar, men det är ju bara en aktier som blir värderade av marknaden.

Eftersom aktien handlas i USA, så behöver du en depå eller motsvarande för att kunna köpa aktien.
Så du bör kontakta din bank för att öpnna en sådan om du inte har, det går inte att ha utländska aktier på ett vanligt svenskt VP-konto.

Alla akiter i bolaget ägs inte av någon individ vid tiden för en IPO utan skapas ur "tomma intet" för att säljas och på så sätt få in pengar till bolaget. I samma veva kan sen grundare och tidiga investerare välja att sälja av hela eller delar av sitt innehav för att dra in dollars till sig själva. Och det är förmodligen det som kommer att hända här förr eller senare. Men sjunkande kurs som följd...

På Avanza behöver man bara fylla i ett par "papper" som man signerar digitalt för att kunna handla på NASDAQ/NYSE och den kanadensiska börsen. Men det kan möjligen vara så att man måste fylla i ett fysiskt papper och skicka in för att få själva depån... Så det tar några dagar. Plus att man även skall föra över pengarna sedan, vilket tar ytterligare minst en bankdag.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Om jag minns rätt genomför Facebook en nyemission i samband med börsnoteringen, så ja - de får in pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör de inte mer rätt för det, fortfarande felaktig information.
Bör man ju skriva att det görs en emission..