Väljer ni ett miljöalternativ om det finns tillgängligt när ni handlar på nätet?

Permalänk
Medlem

Väljer ni ett miljöalternativ om det finns tillgängligt när ni handlar på nätet?

Brukar ni välja ett miljöalternativ om det finns tillgängligt när ni handlar/beställer tjänster via nätet?

Jag beställde precis ett par böcker från Bokus. När det var dags att slutföra beställningen så fanns alternativet om att stödja VI SKOGEN genom valet av fraktkostnad. Själv så brukar jag välja ett sådant alternativ lite då och då (inom rimlig gräns) om det finns tillgängligt och det brukar kosta runt 10-20kr (av egen erfarenhet) beroende på organisation. Jag har även gjort ett miljöval då jag valde mitt energibolag och det var då ett pristillägg (x öre/kWh). Då jag bor i en 2:a på 50,6 m² så ansåg jag att denna extra utgift var så pass liten för mig. Så varför inte.

Det finns dock en hel del (om inte alla) personer i min omgivning som anser att detta är antingen meningslöst eller är ett annat ''finare'' sätt för dra in extravinster på svensson. Jag säger absolut inte att jag gör det enda rätta och jag har full förståelse för de som ej har råd. Jag skulle aldrig heller kunna se ner på en person som väljer ett icke miljöalternativ. Men jag har en magkänsla som säger mig att det är snålheten och den allmänna misstänksamheten som talar för det mesta.

EDIT: Det heter leveranssätt på Bokus hemsida men jag redigerar det till fraktkostnad (understruket i text).

Permalänk
Avstängd

Aldrig, staten har överdrivna skatter på allting i princip (se bara bensinen) så jag anser att det som är kvar i plånkan är mitt och ges absolut inte bort gratis.

Permalänk
Medlem

Ibland, ibland inte, beror helt på.

Ger dock bort en slant varje månad till olika organisationer som sysslar med allt från barnens rätt till miljöarbete.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Inte om det är dyrare eller sämre. Men framförallt är det jäkligt svårt att avgöra "miljövänlighet" på produkter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Aldrig, förutom en gång då jag klickade fel. Det brukar dessutom vara åt föreningar likt Antipiratbyrån och liknande, i alla fall för oss markägare, så det känns inte så lockande att skänka pengar till dessa.

När jag blir vuxen (mentalt) och får mer pengar, så skulle jag kunna tänka mig skänka pengar åt olika saker, men då vill ha ha extremt riktat. Så att jag t.ex. får en bild på trädet som jag köper och nåde den som hugger ner den. Vitryggiga hackspettar och annat är självklart också bannlysta från trädet.

*edit*
Annars miljöalternativ tycker jag per definition ska vara att ens val är bättre för miljön. Det ska vara själva produkten man köper eller transporten. Så jag denna tjänst enbart som en gåva som man kan göra på andra sätt om så önskar.
Ingen emot bokus, men när det gäller miljöfrågor och bidrag så vill jag komma nämnare källan när jag skänker pengar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hah, jag skulle hämta personal om jag så råkade trycka på den där "skänk hela din pant till rädda barnen" eller vad det står. Så då kan alla dessa "miljöfrakt"-trams glömma mitt bidrag. Jag står ju redan för bidraget för att jag köper böcker så träden inte dog i onödan!

Dessutom så är mitt miljösamvete rent för det står så faktiskt på min elräkning att jag bidrar till skogsplantering eller något sådant!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

När jag blir vuxen (mentalt) och får mer pengar, så skulle jag kunna tänka mig skänka pengar åt olika saker, men då vill ha ha extremt riktat. Så att jag t.ex. får en bild på trädet som jag köper och nåde den som hugger ner den. Vitryggiga hackspettar och annat är självklart också bannlysta från trädet.

*edit*
Annars miljöalternativ tycker jag per definition ska vara att ens val är bättre för miljön. Det ska vara själva produkten man köper eller transporten. Så jag denna tjänst enbart som en gåva som man kan göra på andra sätt om så önskar.
Ingen emot bokus, men när det gäller miljöfrågor och bidrag så vill jag komma nämnare källan när jag skänker pengar.

Jag håller med om att det kan kännas tryggare att lämna ett bidrag som är mer personligt samt mottaga material som visar ett resultat. Det är inget som jag själv gör men jag känner några som är aktiva inom det. Men då handlar det mest om att vara fadder i någon barnby.
Däremot så tror jag att om man vill ha någon form av konkreta bevis på vad som sker inom en organisation (oavsett organisation) så måste man tyvärr ta reda på det själv. Att man får en bild hemskickad utesluter ju inte att det fortfarande kan vara ett spel för gallerian.

Permalänk
Medlem

Har aldrig,kommer aldrig att välja några av dessa svindyra "bättre miljö" alternativ om det inte är billigare än det vanliga alternativet.
Som för övrigt bara är ytterligare ett sätt för företagen,staten att skinna oss på mer pengar.

Det är ju samma sak med sopsortering gör du det och tycker att du gör miljön en förbannat bra tjänst så kan du börja fundera på om du verkligen gör det alls heller om du till och med gör den en otjänst.

För tex att återvinna papper,kartong kräver mer energi än att tillverka nytt direkt från träd.

Plus att denna sortering i 90% (minst) av fallen egentligen inte är en sortering utan allt går i alla fall till samma plats dvs till förbränning i exakt samma panna, vilket i och för sig är bra för då behövs ju inte den extra energin till att återvinna längre.
Men istället så är det då två sopbilar heller samma som åker två gånger som krävs för att transportera detta (dvs det går åt mer bensin,diesel).
Så det är bättre att slänga allt i samma tunna för det är det mest miljövänliga (dvs ingen energi för återvinning och mindre drivmedel).

Det enda som är vettigt att sortera ut är metaller,elektronik,batterier,miljöfarligt skit.
Plast är lite mer svårbedömt det går åt ungefär lika mycket energi att tillverka nytt som att återvinna (beror lite på vilka plaster det är vissa är billigare på ett sätt andra på det andra) och nuförtiden så är ju den mesta plasten ofarlig att bränna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Inte om det är dyrare eller sämre. Men framförallt är det jäkligt svårt att avgöra "miljövänlighet" på produkter.

Det där är ett seriöst problem. Många företag rider på miljövänlighetsvågen och det verkar inte krävas några som helst belägg för att påstå att en vara är miljövänlig eller bra för miljön. Lägger man dessutom till en del förvirrade journalister så har problematiken med miljö och klimat blivit rejält urholkat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Varför jag håller mig undan miljömärkta produkter

Citat:

När det gäller till exempel smör säljer många butiker bara 250-gramsförpackningar av ekologiskt smör, medan den vanligaste förpackningsstorleken för icke-ekologiskt smör är 500 gram. Att konsumenterna föredrar 500 grams-förpackningar kan man också utläsa från till exempel Mathems hemsida (som sorterar varor efter hur ofta de köps). Kilopriset hos Mathem på konventionellt smör i 500-gramsförpackning är 58 kronor, medan kilopriset för 250-gramsförpackningen är 80 kronor. Ekologiskt smör i 250-gramsförpackning kostar 92 kronor per kilo.Ekologiskt smör kostar alltså 15 procent mer än icke-ekologiskt, vilket jag definitivt är beredd att betala. De flesta affärer låter mig dock bara köpa 250 gramsförpackningar, vilket innebär att jag måste betala ett 60 procent högre kilopris

http://ekonomistas.se/2012/05/10/varfor-saljs-ekologiska-varo...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där är ett seriöst problem. Många företag rider på miljövänlighetsvågen och det verkar inte krävas några som helst belägg för att påstå att en vara är miljövänlig eller bra för miljön. Lägger man dessutom till en del förvirrade journalister så har problematiken med miljö och klimat blivit rejält urholkat.

De kunde väl köra typ "Miljöfarlig dödstransport av din vara" X kr eller "Normalfrakt" Z kr". Ser snyggare ut!

*** EDIT ***

Nej men typ seriöst. De skulle testa nåt typ "Hårdrockstransport av din vara: Vi headbangar när vi packar in den till tonerna av äkta dödsmetal" 15kr extra och så en liten * längst ned på sidan med "* Den extra avgiften går oavkortat till att nyplantera träd i yttre sahara eller Avgiften skänks till stackars burugundiska tryffelplockare". Hade funkat på mig!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nej verkligen inte, bryr mig inte alls faktiskt.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått något sådant val när jag har handlat via Bokus. Skulle dock spontant säga nej då jag inte direkt litar på all dessa företag när det säger att pengarna går till stödköp av regnskog eller återplantering m.m.

Permalänk
Medlem

Orkar inte slänga mig med småkronor och pantpengar. Allt som väger mer än en tjuga åker i Röda Barnen och när jag pantat mina två flaskor om året så åker de direkt till Viskogen, var nu det ligger. Om någon yrkeskriminell råkar få tag i mina ören på vägen så är det helt ok, då de arbetat hårt för dem.
Sen köper man gärna ekologiskt eller miljömärkt om det visar sig vara märkbart godare, hållbarare och av högre kvalité. Tyvärr händer det sällan att så är fallet.
Jag skulle kunna tänka mig att ge slantar till VI-skogen, tidningen är bra och man har läst lite om hur det är tänkt att fungera. Men det är för mycket besvär. Jag gör hellre rent på tomten, pantar burkar och fortsätter att äta mycket vegetariskt, det ger mer för mindre ansträngning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att det blivit så dyrt att vara miljösmart men jag har ändå börjat att försöka göra så miljömedvetna val som möjligt.

Flytten hemifrån närmar sig och jag har bestämt att möblerna ej ska komma ifrån IKEA sedan jag läst om deras skandaler i Ryssland.
Jag har aldrig köpt kläder från HM och har inte heller planerat att göra det.
Skulle hellre se attde bistånd som går till Kina istället går till miljöprojekt.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Det är tråkigt att det blivit så dyrt att vara miljösmart men jag har ändå börjat att försöka göra så miljömedvetna val som möjligt.

Flytten hemifrån närmar sig och jag har bestämt att möblerna ej ska komma ifrån IKEA sedan jag läst om deras skandaler i Ryssland.
Jag har aldrig köpt kläder från HM och har inte heller planerat att göra det.
Skulle hellre se attde bistånd som går till Kina istället går till miljöprojekt.

Det är billigt att vara miljösmart! Men endast om man är smart, ty annars blir det bara billigt att vara miljö.
Anyhow, byta IKEA mot blocket och second hand-butiker. Byta HM mot second hand och vilket billigt och nytt som helst när det kommer till underkläder o.dy.
Ja, receptet är begagnat. Billigt, ibland bättre, oftast miljösmart.

Jag hade gärna velat se en knapp för frakt där det stod "Fixa något begagnat och av butiken i godkänt skick ifrån i närheten och spara in en slant".

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Detta är anledningen till varför det vore perfekt med ett globalt system för utsläppsrätter. Då skulle allt få sitt rätta pris m.a.p. hur många utsläppsrätter det kostat att producera produkten och några miljömärkningar eller liknande skulle inte längre behövas.

Det är löjligt att man som konsument ska behöva göra livscykelanalyser för varje produkt man köper (dvs beräkna dess totala miljöpåverkan). Höll på med lite sådant i plugget, det var intressant men fruktansvärt omständigt. En kul slutsats vi kom fram till var att det var miljövänligare att köpa danska eller tyska tomater som fraktas till sthlm med lastbil än att köpa närproducerat (som ju ska vara så fantastiskt enligt gängse miljönorm). Detta pga att växthusen i Sverige behöver värmas mer, vilket drar energi.

Synd bara att det är rätt omöjligt att komma överens om utsläppsrätter. Om vi mot förmodan skulle få igång det globalt och till rätt nivå (nuvarande försök är alltför billiga/generösa) så skulle det bli stenålder omgående eftersom ingen skulle ha råd att köpa något.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Ang. miljömärkt el så är det något av ett lurendrejeri också. Orsaken varför "miljö-elen" endast är något öre dyrare är för att den redan finns - dvs om t.ex. 5% av totala elen på Nordpool-börsen är miljömärkt och kunderna med miljö-avtal bara efterfrågar 3% så kostar det ingenting att ge dem det. Det är först när efterfrågan går en bit över 5% som det måste ske en omställning från fossila bränslen - först då kommer priserna att börja matcha den verkliga kostnaden.

Man kan argumentera för att det är bra att man som konsument visar en vilja att köpa miljömärkt el. Men frågan är hur mycket denna information är värd för företagen då priserna inte är korrekta.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Nej, och en omröstning hade inte varit fel

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds