Permalänk
Medlem

XFX 5770 blir varmt.

Mitt ATI 5770 blir över 100grader när jag spelar Diablo3, BF3, WOW, LoL etc etc

Är det normalt för dessa kort?

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Ja. Nej.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

Har även testat att ställa klocken på lägsta och ställa ner alla inställningar i D3 nu men ändå så ligger jag på 100grader.

Fruktansvärt drygt då fläkten låter som ett jetplan,

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Skrivet av KamuleN:

Har även testat att ställa klocken på lägsta och ställa ner alla inställningar i D3 nu men ändå så ligger jag på 100grader.

Fruktansvärt drygt då fläkten låter som ett jetplan,

testa att byta kylpasta om du kan.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

får göra det.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag har 2st xfx 5770, ett av dem "xxx" edition. Efter byte av kylpasta och dammrensing sjönk graderna med mellan 5-10 grader(då i Crossfire)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Hur har du det med luftflödet i chassit om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

Hur har du det med luftflödet i chassit om man får fråga?

Jodå, det är bra. Det sitter en 200MM fläkt i fronten och den blåser rakt igenom chassit.
(man känner luften som är kall om man sätter handen vid grafikkortet)

En fläkt bak som suger ut och en på chassi sidan som blåser in.

Finns dammfilter både fram och på sidan.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

Just nu, när jag sitter och kollar lite blocket.se så ligger mitt grafikkort på 71grader.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Skrivet av KamuleN:

Jodå, det är bra. Det sitter en 200MM fläkt i fronten och den blåser rakt igenom chassit.
(man känner luften som är kall om man sätter handen vid grafikkortet)

En fläkt bak som suger ut och en på chassi sidan som blåser in.

Finns dammfilter både fram och på sidan.

Det låter som kylaren inte sitter som den ska på grafikkortet, luften ska vara varm, i synnerhet när kortet är så jäkla varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det låter som kylaren inte sitter som den ska på grafikkortet, luften ska vara varm, i synnerhet när kortet är så jäkla varmt.

jag tog det som att luften som kommer fram till kortet från 200mm fläkten i fronten var kall, men kan ju ha fel, får väll se hur han svarar

Skrivet av KamuleN:

Jodå, det är bra. Det sitter en 200MM fläkt i fronten och den blåser rakt igenom chassit.
(man känner luften som är kall om man sätter handen vid grafikkortet)

En fläkt bak som suger ut och en på chassi sidan som blåser in.

Finns dammfilter både fram och på sidan.

men rätt har han ju, luften som blåses ut från grafikkortet skall vara varm, och att det kortet når 100 grader förstår jag inte riktigt då du har rengjort kortet på damm + att du har bra luftflöde, enda jag kan komma på att rekomendera är som folk redan sagt i tråden, att ta lös kylaren, byt pasta å testa då

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

jag tog det som att luften som kommer fram till kortet från 200mm fläkten i fronten var kall, men kan ju ha fel, får väll se hur han svarar

men rätt har han ju, luften som blåses ut från grafikkortet skall vara varm, och att det kortet når 100 grader förstår jag inte riktigt då du har rengjort kortet på damm + att du har bra luftflöde, enda jag kan komma på att rekomendera är som folk redan sagt i tråden, att ta lös kylaren, byt pasta å testa då

Har precis öppnat kortet och bytt pasta och rengjort grundligt.
Resultatet vart mkt bättre än väntat.

70Idle -> 44Idle (windows) har vart ner på 38..
100+Load -> 61Load

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av KamuleN:

Har precis öppnat kortet och bytt pasta och rengjort grundligt.
Resultatet vart mkt bättre än väntat.

70Idle -> 44Idle (windows) har vart ner på 38..
100+Load -> 61Load

Det låter ju betydligt mera som vad man kan förvänta sig, (nästan till och med lägre än så)
men bra det löste sig till slut iaf

Permalänk
Skrivet av KamuleN:

Har precis öppnat kortet och bytt pasta och rengjort grundligt.
Resultatet vart mkt bättre än väntat.

70Idle -> 44Idle (windows) har vart ner på 38..
100+Load -> 61Load

Det va så jag menade, kylaren satt inte i kontakt med gpu'n.

Dom nya tempsen ser betydligt bättre ut, helt normalt

Om man är lite händig å gillar att skruva så kan jag rekommendera att plocka bort kylaren och rengöra/byta kylpasta. Normalt sett sitter det ungefär 5ggr så mkt kylpasta som det borde osv, fick ner temp ca 5-8 grader bara på kylpasta byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det va så jag menade, kylaren satt inte i kontakt med gpu'n.

Dom nya tempsen ser betydligt bättre ut, helt normalt

Om man är lite händig å gillar att skruva så kan jag rekommendera att plocka bort kylaren och rengöra/byta kylpasta. Normalt sett sitter det ungefär 5ggr så mkt kylpasta som det borde osv, fick ner temp ca 5-8 grader bara på kylpasta byte.

Jag precis, kylaren satt igen helt.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ