Windows Data recovery Fake prog Virus help?

Permalänk

Windows Data recovery Fake prog Virus help?

Ett program som heter Data recovery och andvänder windows loggan + HDD symbolen har tömt datorn på alla genvägar och kräver betalning (registrering) För att ''fixa'' problemen. what 2do?

Permalänk
Ljusskygg

Enda jag vet är att man måste betala. Sådana virus brukar vara väldigt bra programerade

Visa signatur
Permalänk

serious disk writing error bla bla bla. jag skriver ingenting till disken och jag kan hitta alla program och så genom ''Sök''. allting fungerar så det är bara jävligt fake och riktigt irriterande. kan ej avinstallera filen och kan ej hitta exen via sökväg. den tar mig till en 420 MB windows fil.

Permalänk

kan man genom MS dos döda sökvägen och dess filer?. *CMD* sorry. *edit*
Kan man döda processen på något sätt?.
Har lirkat fram att processen heter gyw.exe. går ej att hitta via sökning.

Permalänk
Medlem

starta datorn i felsäkert läge och installera och kör mbam.

Permalänk
Medlem

De falska antivirus/etc jag stött på har varit ganska enkla att plocka bort. Följande har fungerat för mig alla gånger:

  • Starta i felsäkert läge

  • Kolla i %appdata% efter nån .exe-fil som har slumpat namn djsuia.exe tex. Notera namnet och radera filen.

  • Sök igenom registret efter filnamnet och plocka bort alla autostart/runonceposter den hittar.

Hoppas det hjälper, och betala inte ett öre till dessa nissar som gör sådan malware.

Edit: Jag har i posten förutsatt att malwaret endast är jobbig och påstridig med att betala utan att den faktiskt åverkat någon "riktig" skada.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk

den har ej gjort ett piss verkar det som bara gjort livet pissigt.

Permalänk

Fixat via att radera hela windows mappen vilket var lite läskigt. men fattade det efter som den låg på fel partition. hur fan ska man fatta detta som den genomsnittliga dator användaren? jävla äckligt gjort imo.