Permalänk

Tysta fläktar.

Hej..
Som Titel låter så letar jag efter ett par 120mm fläktar, närmare bestämt 5 st, som ska flytta bra med luft men vara tysta.
Jag har en 800D låda så plats är där..
Kommer ha 3 st som spottar ut luft medan 1 tar in och 1 fläktar Hårddiskarna.

Fråga 1 Går det att ha jätte slöa fläktar som inte låter nått eller det är chans att det blir för varmt då?
även om man har 3 som blåser ut.

Fråga 2Kan jag ha slöa fläktar på dem 2 som går igenom Radiatorn? eller då kylls inte CPUn så bra?.

Hårddisksfläkten behöver inte flytta så mycket luft alls.. bara vara väldigt väldigt tyst.. .
Fråga 3
Har Sweclockers inte tester på fläktar som dem gjort nyligen?

Extra info
Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem

svar på fråga 1

du bör ej ha tre stycken fläktar som blåser ut luften om du bara har en fläkt som suger in luft
vanligtvis så brukar man alltid ha en mer som inblås för att skapar ett tryck inuti datorn som gör att den ej suger in luft genom glipor och därmed dam. du borde använda fläktar som flyttar mycket luft

Permalänk

Tack för ett snabbt svar. ^^

Jag har ju en H100 som är monterat i taket på Chassit. Läste att scythe GT 1850 RPM ska vara jättetysta och bra till just radiatorer. så blir nog 2 sådana till den.
Sen att jag har fler som blåser in än ut gör inget.. har haft det sen jag skaffa chassit och har knappt nått damm i den ändå då det står på bordet.

den som blåser in ska ju ha lite mer luftflöde men inte så jättemycket mer DB. Tips?.
Eller ska man köra på 4 st scythe GT 1850 RPM och en scythe GT 800 RPM till Hårddiskarna?.
Låter det som en bra ide? :).

mvh / Moshi.

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Tack för ett snabbt svar. ^^

Jag har ju en H100 som är monterat i taket på Chassit. Läste att scythe GT 1850 RPM ska vara jättetysta och bra till just radiatorer. så blir nog 2 sådana till den.
Sen att jag har fler som blåser in än ut gör inget.. har haft det sen jag skaffa chassit och har knappt nått damm i den ändå då det står på bordet.

den som blåser in ska ju ha lite mer luftflöde men inte så jättemycket mer DB. Tips?.
Eller ska man köra på 4 st scythe GT 1850 RPM och en scythe GT 800 RPM till Hårddiskarna?.
Låter det som en bra ide? :).

mvh / Moshi.

GT 1850 är inte så värst tysta skulle jag säga, men det beror väl på hur känslig man är. Bra fläktar är det dock

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Hej..
Som Titel låter så letar jag efter ett par 120mm fläktar, närmare bestämt 5 st, som ska flytta bra med luft men vara tysta.
Jag har en 800D låda så plats är där..
Kommer ha 3 st som spottar ut luft medan 1 tar in och 1 fläktar Hårddiskarna.

Fråga 1 Går det att ha jätte slöa fläktar som inte låter nått eller det är chans att det blir för varmt då?
även om man har 3 som blåser ut.

Fråga 2Kan jag ha slöa fläktar på dem 2 som går igenom Radiatorn? eller då kylls inte CPUn så bra?.

Hårddisksfläkten behöver inte flytta så mycket luft alls.. bara vara väldigt väldigt tyst.. .
Fråga 3
Har Sweclockers inte tester på fläktar som dem gjort nyligen?

1 & 2. Bara du har tempstyrda fläktar helst PWM så kommer fläktarna snurra efter behov, kan varmt rekommendera ASUS moderkortsstyrning av PWM-fläktar.

Permalänk

Ja men vill inte ha massa extra grejer. Bara ett par tysta fläktar sin flyttar tillräckligt med luft så det inte blir för varmt. :).

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Ja men vill inte ha massa extra grejer. Bara ett par tysta fläktar sin flyttar tillräckligt med luft så det inte blir för varmt. :).

Just därför man har styrda fläktar, då låter de så lite som möjligt för att hålla "rätt" temperatur. Onödigt med fläktar som flaxar på i 1500 rpm när det räckt med 500 för att hålla temperaturen lagom när man inte gör nått med datorn bara för att temperaturen inte ska springa iväg för högt vid max load. Det är viktigare med vettig fläktstyrning än tysta fläktar om man vill ha en "tyst" dator.

Sen är ingen fläkt över ~1300 rpm tyst, alla låter rätt myket, tycker personligen att fläktar över 1000 rpm är lite mycket. Sen spelar det förvånansvärt lite roll vilka fläktar man har de låter ungefär lika mycket vid samma rpm och flyttar ungefär lika mycket luft, så länge det inte är skit fläktar som har nå bi ljud. Det är tyvärr så att ljudnivå, varvtal och luftflöde följs åt, vist det finns fläktar som är lite bättre men det är inga stora skillnader i praktiken.

Du kommer garanterat vilja ha någon typ av styrning på GT 1850, skulle satsa på GT 1150 om du inte klarar av att fixa fläktstyrning, och många Asus moderkort klarar bara av PWM fläktar, alltså kan de inte styra GT fläktarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Så..... 4 St GT 1150. + en på typ 600-800 rpm till Hårddiskarna.
Låter bra faktsikt.. Postar en uppdatering på hur graderna förändras.. :). Och ljudet.. tror jag har en DB mätare nånstans.
Tack så mycket för hjälpen :).

Mvh / Moshi.

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem

GT 1150 är inte särskilt tysta, vet inte hur mycket kylning du behöver men t ex noctuas 500-700rpm fläktar är helt okej för chassikylning och dessutom ljudlösa. Problemet är ju dock att de inte är så bra med motstånd, tex att behöva gå genom, kylflänsar hårddiskar och diverse. Men sen kan du ju som sagt ha PWM-fläktar vilket nog fungerar bättre, vet dock inte hur många platser du har på moderkortet.

Permalänk

500.700 rpm fläktar kanske är lite lågt då jag har 30% överklockning på min Cpu så varmt kan det ju bli...
3 av fläktarna går igenom grejjer.. den ena genom HDD och 2 genom en radiator (H100). så Vad jag läst så ska GT 1150 RPM vara bra.. till just luftflöde samt att blåsa igenom motstånd. Men sen dem 2. (en som blåser ut. och en som blåser in) vet jag inte riktigt vad jag ska ha.

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk

Ser detta bra ut.. Alla fläktar Scythe GT 1150 utom den på hårddiskarna som blir GT 500.

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk

Finns det nån ljuddämpniing som "tar upp" ljud man kan sätta på sidopanelen?.

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk

Vi har ett exempel här:

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Finns det nån ljuddämpniing som "tar upp" ljud man kan sätta på sidopanelen?.

Inget som gör någon större skillnad, den dämpning som man kan sätta in hjälper i princip bara mot vibrerande sidopaneler och motsvarande. Vilket i och för sig kan vara nog så irriterande.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kört med 2st Noctua NF-F12 PWN till H100, då de är PWM-styrda och kan snurra mellan 300-1500rpm samtidigt som de har högre statiskt tryck än Gentle Typhoon. Det kommer att tillåta datorn att gå mycket tystare i idle, du skulle kunna köra med 4st i Push'n'Pull men det kommer att dubblera ljudnivån och bara förbättra kylningen lite. Hårddiskar brukar normalt sett inte behöva ha så mycket kylning, då hårddiskar håller bättre att att gå lite varmare än kallare, runt 35-50*c brukar vara en bra temp för hårddiskarna, men om du köper en fläkt blir nog GT på 500RPM bra då den har hyfsat tryck att trycka igenom hårddiskburen.

Har haft både GT500 och GT800, och vid full flås kunde jag inte höra GT500 när den satt i datorn, och GT800 gick att höra. Noctua NF-F12 som jag kör med nu kan jag inte höra alls i IDLE men vid full flås så låter den helt klart endel. Tycker att alla fläktar jag testat som snurrat över 1000rpm låtit mycket, och många har låtit mycket redan vid 700rpm också, typ Noctua NP-P12 och NF-B12S

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Ett exempel på vadå?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Jag skulle ha kört med 2st Noctua NF-F12 PWN till H100, då de är PWM-styrda och kan snurra mellan 300-1500rpm samtidigt som de har högre statiskt tryck än Gentle Typhoon. Det kommer att tillåta datorn att gå mycket tystare i idle, du skulle kunna köra med 4st i Push'n'Pull men det kommer att dubblera ljudnivån och bara förbättra kylningen lite. Hårddiskar brukar normalt sett inte behöva ha så mycket kylning, då hårddiskar håller bättre att att gå lite varmare än kallare, runt 35-50*c brukar vara en bra temp för hårddiskarna, men om du köper en fläkt blir nog GT på 500RPM bra då den har hyfsat tryck att trycka igenom hårddiskburen.

Har haft både GT500 och GT800, och vid full flås kunde jag inte höra GT500 när den satt i datorn, och GT800 gick att höra. Noctua NF-F12 som jag kör med nu kan jag inte höra alls i IDLE men vid full flås så låter den helt klart endel. Tycker att alla fläktar jag testat som snurrat över 1000rpm låtit mycket, och många har låtit mycket redan vid 700rpm också, typ Noctua NP-P12 och NF-B12S

Så....
Noctua NF-F12 PWN till Radiatorn.
GT 1150 till den 2 som spottar in. OCh GT 500 Till Hårddiskarna... Låter det bra? :).

Som sagt.. tack så jättemycket för tips och förklaringar..

mvh / Moshi

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ett exempel på vadå?

Undrar det samma..
Inlägg som hamnat i fel tråd kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Så....
Noctua NF-F12 PWN till Radiatorn.
GT 1150 till den 2 som spottar in. OCh GT 500 Till Hårddiskarna... Låter det bra? :).

Som sagt.. tack så jättemycket för tips och förklaringar..

mvh / Moshi

Ingen riktig idée att ha GT1150 som insug, de är bäst till kylare och radiatorer, bättre att köra med fläktar som är mer lämpade som chassiefläktar. Noiseblocker Multiframe och Schyte S-Flex verkar rätt bra, det man ska tänka på är att de också kommer att låta ifall man drar upp varven. Du har säkert någon form av fläktstyrning på moderkoret där du kan dra ner hastigheten på fläktarna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Vilka ska man ha till dem som bara ska spotta in luft?.
Som sagt vill jag ha tysta men med bra flöde. Tack igen.

Mvh / Moshi.

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk

Hej.
Nu har jag mer eller mindre bestämt mig....
Till radiatorn blir det Noctuas NF-F12 PWM (300RPM-1500RPM). 2st.
Till insugen blir det Noctuas NF-P12. (900RPM- 1300RPM). insug.
Sen någon billig tyst 500 rpm fläkt till Hårddiskarna..

Är detta en bra Setup?? :).

Mch / Moshi.

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem

Cougar vortex propellrarna tycker jag var trevliga också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Hej.
Nu har jag mer eller mindre bestämt mig....
Till radiatorn blir det Noctuas NF-F12 PWM (300RPM-1500RPM). 2st.
Till insugen blir det Noctuas NF-P12. (900RPM- 1300RPM). insug.
Sen någon billig tyst 500 rpm fläkt till Hårddiskarna..

Är detta en bra Setup?? :).

Mch / Moshi.

NF-P12 skulle jag inte kalla tyst alls vid 900rpm.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Scythe Gentle Typhoon i valfri RPM fixar det mesta. Har 2st 1450rpm och 2st 1150rpm knäpptysta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag skulle ha kört med 2st Noctua NF-F12 PWN till H100, då de är PWM-styrda och kan snurra mellan 300-1500rpm samtidigt som de har högre statiskt tryck än Gentle Typhoon.

Har du källa på det? Menar inte att vara dryg, jag är bara intresserad. Av allt jag själv läst hittills så är Gentle Typhoon långt bättre än alla andra när det gäller statiskt tryck.

Noctua brukar ju annars kosta mycket mer än de smakar, men de kanske har blivit bättre nuförtiden.

Skrivet av Breddas:

Hårddiskar brukar normalt sett inte behöva ha så mycket kylning, då hårddiskar håller bättre att att gå lite varmare än kallare, runt 35-50*c brukar vara en bra temp för hårddiskarna, men om du köper en fläkt blir nog GT på 500RPM bra då den har hyfsat tryck att trycka igenom hårddiskburen.

30-40 grader skulle jag säga, då 40-50 börjar vara lite väl varmt. En fläkt på 500 rpm är nog i underkant, beroende på hur många diskar och vilken sort det handlar om förstås. Personligen skulle jag köra med likadan fläkt som de övriga insugsfläktarna, i samma hastighet.

Personligen rekommenderar jag för övrigt Nexus 120mm, billigaste varianten. Har testat alla möjliga fläktmärken och varianter under åren men Nexus 120 har fortfarande bäst pris/prestanda/ljudnivå enligt mig. SPCR kör ju med den som referens också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfeffe:

Scythe Gentle Typhoon i valfri RPM fixar det mesta. Har 2st 1450rpm och 2st 1150rpm knäpptysta

Håller inte riktigt med - 1450 rpm tycker jag väsnas lite för mycket, men 1150 är mycket trevlig (kör med en sån på cpu-kylaren).

Alla GT har (åtminstone haft) ett gemensamt problem dock: lagren brukar tjuta när de används till pull. Riktigt irriterande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har du källa på det? Menar inte att vara dryg, jag är bara intresserad. Av allt jag själv läst hittills så är Gentle Typhoon långt bättre än alla andra när det gäller statiskt tryck.

Noctua brukar ju annars kosta mycket mer än de smakar, men de kanske har blivit bättre nuförtiden.

30-40 grader skulle jag säga, då 40-50 börjar vara lite väl varmt. En fläkt på 500 rpm är nog i underkant, beroende på hur många diskar och vilken sort det handlar om förstås. Personligen skulle jag köra med likadan fläkt som de övriga insugsfläktarna, i samma hastighet.

Personligen rekommenderar jag för övrigt Nexus 120mm, billigaste varianten. Har testat alla möjliga fläktmärken och varianter under åren men Nexus 120 har fortfarande bäst pris/prestanda/ljudnivå enligt mig. SPCR kör ju med den som referens också.

http://catalog.nidec-servo.com/digital/english/general/pdf/D1... Nidecs produktbland till GT säger att 1450rpms versionen har tryck på 0.051 inchH2O(1.29mmH2O) medans Noctuas är Speccad till 1.82 mmH2O vid 1200rpm och 2.61 vid 1500rpm.

Aja, bara man inte kyler hårddiskarna för mycket, då de går sönder mycket lättare vid låga än lite högre temps. Sedan kan det variera lite från model till model hur kalla de ska gå, men en långsamt fläkt borde inte ha några problem att kyla hårddiskar rätt.

Nexus är tysta javisst, men har personligen haft problem med alla som jag monterat horizontellt med blåset uppåt. De har börjat låta och tappa fart efter en inte så lång stund.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Håller inte riktigt med - 1450 rpm tycker jag väsnas lite för mycket, men 1150 är mycket trevlig (kör med en sån på cpu-kylaren).

Alla GT har (åtminstone haft) ett gemensamt problem dock: lagren brukar tjuta när de används till pull. Riktigt irriterande.

900rpms versionen är klart hörbar i min dator, vågar inte tänka mig hur mycket 1450 då låter!
Lite tester på fläktar:
GT 1450: http://www.youtube.com/watch?v=nMoCuUqMJps
GT 1150: http://www.youtube.com/watch?v=TI1sMslHy0w
Noctua NF-p12: http://www.youtube.com/watch?v=PeEh29iSG8o
Noiseblocker Multiframe M12 S1 (750rpm): http://www.youtube.com/watch?v=8QXuyncjoVs
Noiseblocker Multiframe M12 S2 (1250rpm):http://www.youtube.com/watch?v=hUJ8Iom7cFY

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Med fläktar är det lite tur och otur med ljud, det har även att göra med chassit och montering m.m. Noctua, Scythe och andra är alla helt ok, ingen är perfekt och som folk påpekat ovan det är ungefär samma trade-off på alla ljud vs effekt.

Det intressanta är ju om någon testat/kör med något anti vibrations fästen som funkar? där kan man nog minska ljudet ganska bra speciellt i lite billigare chassin.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag skulle ha kört med 2st Noctua NF-F12 PWN till H100, då de är PWM-styrda och kan snurra mellan 300-1500rpm samtidigt som de har högre statiskt tryck än Gentle Typhoon. Det kommer att tillåta datorn att gå mycket tystare i idle, du skulle kunna köra med 4st i Push'n'Pull men det kommer att dubblera ljudnivån och bara förbättra kylningen lite. Hårddiskar brukar normalt sett inte behöva ha så mycket kylning, då hårddiskar håller bättre att att gå lite varmare än kallare, runt 35-50*c brukar vara en bra temp för hårddiskarna, men om du köper en fläkt blir nog GT på 500RPM bra då den har hyfsat tryck att trycka igenom hårddiskburen.

Har haft både GT500 och GT800, och vid full flås kunde jag inte höra GT500 när den satt i datorn, och GT800 gick att höra. Noctua NF-F12 som jag kör med nu kan jag inte höra alls i IDLE men vid full flås så låter den helt klart endel. Tycker att alla fläktar jag testat som snurrat över 1000rpm låtit mycket, och många har låtit mycket redan vid 700rpm också, typ Noctua NP-P12 och NF-B12S

Noctua F12 bättre än P12?
För CPU kylning då asså

EDIT: mitt val mellan vilken av dem som jag ska köpa är svårt
F12'an har ju grymt tryck men väsnas lite mer, frågan är ifall det är mycket den låter eller bara lite?
vill ha det tyst

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff