Permalänk
Medlem

Project Telefunken HTPC

Sedan min laptop dog ut var jag tvungen att göra något annorlunda.
Införskaffa mig en 1960-tals Western Germany Telefunken radio.
Tänkte direkt att det skulle fungera som en möbel hemma på byrån som HTPC.

Detta projekt har tagit ut på tiden på grund av jobb och en massa sidoprojekt.
Uppdaterar mer när jag får tid över till det.

---------------------------------------------------------------------------------------

Nytt galleri där glasögonen är på, Telefunken v1.2

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

usch och fy! den där förlängaren till strömadaptern får du verkligen ta och göra en riktig ! riskera inte livet för en småpeng !

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

usch och fy! den där förlängaren till strömadaptern får du verkligen ta och göra en riktig ! riskera inte livet för en småpeng !

Som jag skrev så skall den ordnas upp, den var enbart riggad så jag kunde testa systemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernox:

Som jag skrev så skall den ordnas upp, den var enbart riggad så jag kunde testa systemet.

ahaa isf, är det jättebra Safety comes first!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

ahaa isf, är det jättebra Safety comes first!

Absolut, vill gärna att bygget ska hålla ett tag till.
Har du några shyssta ideér på hur man kan få det bättre så är du hjärtligt välkommen med info
Tacksam för all feedback som man kan få.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du kan ju använda dig av gamla strömkablar samt en honkontakt passandes strömkontakten...
sen är det bara add dra igenom krympslangsbitar och löda fast kabeln i honkontakten som inte bör vara så svårt då du redan vet hur det skall sitta :), är du extra nogrann så kan du även ta och sleeva kabeln innan.

Permalänk

Har tankarna på att bygga en htpc av en gammal radio som farmor har på vinden. (mycket gammal) Har du någon erfarenhet om det finns "glas blåsor med gas" i de gammla radio burkarna? Tycks har hört att dom ska smälla ruggigt bra så skulle vara lite bra att veta

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé, bygglogg på det
Nja inte alls vad jag känner till, i min burk fanns det absolut ingenting, enbart överdriven gammal teknik.
Däremot rekommenderar jag dig att vara vaksam när du öppnar upp den, min innehöll väldigt mycket porslins resistanter och glas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rätt roligt, tittade på det här galleriet i Lördags.
I Söndags var jag på loppis och hittade en exakt likadan radio som du bygger på. 600:- ville de ha för den men det blev inget köp.

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkemaister:

Har tankarna på att bygga en htpc av en gammal radio som farmor har på vinden. (mycket gammal) Har du någon erfarenhet om det finns "glas blåsor med gas" i de gammla radio burkarna? Tycks har hört att dom ska smälla ruggigt bra så skulle vara lite bra att veta

Är det "radio-rör" du tänker på?

Permalänk
Medlem

Precis just denna Telefunken radion söker jag till 2st projekt gäller bara att hitta någon som inte vet vad dom är värda Lycka till med projektet Precis samma planer som jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Precis just denna Telefunken radion söker jag till 2st projekt gäller bara att hitta någon som inte vet vad dom är värda Lycka till med projektet Precis samma planer som jag

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade himla tur att jag sprang över min på Emmaus för 75kr, prova att fråga genom köp/sälj grupper på Facebook.
Har aldrig köpt ett billigare chassi!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer ihåg detta bygge så riktigt kul att se det leva igen!! Det inspirerade mig faktiskt till att köpa mig en egen gammal radio som jag slaktade men kom inte mycket längre än så men det var iaf något att göra den sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

Kommer ihåg detta bygge så riktigt kul att se det leva igen!! Det inspirerade mig faktiskt till att köpa mig en egen gammal radio som jag slaktade men kom inte mycket längre än så men det var iaf något att göra den sommaren.

Det glädjer mig verkligen att höra!
Vem vet, kanske du tar upp projektet igen om ett par år och slutför det?

Visa signatur