Permalänk
Medlem

Project White PC Bygglogg Del 2

Speciellt tack till min sponsorer =
Knivbutik Phanteks Bitfenix Arctic Cooling NZXT Inet Xigmatek

Detta är en Del 2 av Byggloggen, Här hittar du Del 1

Hoppas ni gillar Bygget

Besök galleriet här

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Du skulle ha slagit ihop allt ist för att göra 2 gallerier. Men spelar inte sån stor roll :*p Grymt snyggt du har gjort det iaf.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F / Ryzen 7 3700X @4.3 / Hyperx 16 Gig / ASUS RTX 2070 SUPER 8 gig

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Snyggt, men inget speciellt.
Förstår inte hur du kan ha fått så många sponsorer. Vad är det de har sponsrat med? Rabatter eller komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaboo:

Du skulle ha slagit ihop allt ist för att göra 2 gallerier. Men spelar inte sån stor roll :*p Grymt snyggt du har gjort det iaf.

Jag vet men fick inte ha mer än 99 bilder.

Skrivet av huttala:

Snyggt, men inget speciellt.
Förstår inte hur du kan ha fått så många sponsorer. Vad är det de har sponsrat med? Rabatter eller komponenter?

Komponenter, Chassi, Fläktar etc etc

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk

Najs 5/5

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

lackera snabbfästes snäppena samt byt ut/lacka alla svarta skruvar och popnitar?
Sedan hade jag testat att göra en vit plexi skiva istället för dem svarta gummibitarna till kabelgenomförningshålen. Någon form av skiva där du sågat ut exakt så stor plats som kablarna faktis tar!

Annars är det stilrent på högsta nivå, keep up the good work!

Permalänk

Snyggaste datorn jag har sett 5/5

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av roobi:

Komponenter, Chassi, Fläktar etc etc

Fint, grattis!
Det är ett fint bygge iaf!

Permalänk
Avstängd

Nätagget känns lite naket helt i vitt, annars var det fint! 4p

Permalänk

Det första jag tänkte när jag såg galleribilden var "Nämen, någon har härmat Roobi?!".

När jag gick in i galleriet såg jag att det inte var någon härmapa, utan del 2 på ditt galleri!

Det blir en klar 5 poängare den här gången också!

Permalänk

vart köpte du sleevsen ? jag suger på stava men men

Permalänk
Medlem

snyggt, 100% vit med detta mobot: sabertooth lackat http://cdn.overclock.net/9/9f/9fdf7d8d_e09dd489_31122011068.j...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:
Skrivet av fabbelucious:

Snyggaste datorn jag har sett 5/5

Skrivet av huttala:

Fint, grattis!
Det är ett fint bygge iaf!

Skrivet av M1NT:

Nätagget känns lite naket helt i vitt, annars var det fint! 4p

Tackar tackar för all bra respons

Skrivet av Simplified:

Det första jag tänkte när jag såg galleribilden var "Nämen, någon har härmat Roobi?!".
När jag gick in i galleriet såg jag att det inte var någon härmapa, utan del 2 på ditt galleri!
Det blir en klar 5 poängare den här gången också!

Hehe Tackar tackar

Skrivet av fabbelucious:

vart köpte du sleevsen ? jag suger på stava men men

Knivbutik.se , Kan verkligen rekommendera Knivbutik Super snabb leverans, Jag fick mail Kl 15.00 att paketet precis skickats iväg och fick Sleeven dagen efter med posten, tog inte ens 24 timmar

Skrivet av -GufuX-:

lackera snabbfästes snäppena samt byt ut/lacka alla svarta skruvar och popnitar?
Sedan hade jag testat att göra en vit plexi skiva istället för dem svarta gummibitarna till kabelgenomförningshålen. Någon form av skiva där du sågat ut exakt så stor plats som kablarna faktis tar!
Annars är det stilrent på högsta nivå, keep up the good work!

Yes, funderar på det men hur blir det med lacken på snabbfästena? man "böjer" ju dom för att fästa dom på hårddiskarna, spricker inte färgen då?
Tackar tackar

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jha70:

snyggt, 100% vit med detta mobot: sabertooth lackat http://cdn.overclock.net/9/9f/9fdf7d8d_e09dd489_31122011068.j...

Det hade varit riktigt nice, tyvärr har jag inte råd med en Mobo/Cpu uppgradering för tillfället :/

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Det hade varit riktigt nice, tyvärr har jag inte råd med en Mobo/Cpu uppgradering för tillfället :/

det är väll bara å testa om lacken spricker, vet inte exakt hur dem fästena ser ut men tycker det borde hålla för EN gång... i värsta fall kan man ju pensla det som släpper när man monterat DVDn. för den fina sakens skull

Permalänk
Medlem

kommer inte värmeöverföringen bli sämre med ett lacklager på flänsarna? hur är temperaturena innan och efter?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

vart köpte du airbrushen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -GufuX-:

det är väll bara å testa om lacken spricker, vet inte exakt hur dem fästena ser ut men tycker det borde hålla för EN gång... i värsta fall kan man ju pensla det som släpper när man monterat DVDn. för den fina sakens skull

Får ta och Prova

Skrivet av Mamed:

kommer inte värmeöverföringen bli sämre med ett lacklager på flänsarna? hur är temperaturena innan och efter?

Det borde det ja, Vet inte faktiskt då jag inte kan se tempen på NB, på Cpu'n spelar det ingen roll då det bara är översta kyl-flänsen som är lackad

Skrivet av smajlY:

vart köpte du airbrushen?

Den har jag inte köpt, Den har jag fått

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Hej

Tänkte fälla en liten kommentar om din koppling med dioderna, du har räknat fel samt kopplat fel. Det funkar nu men det är stor risk att du kommer bränna dioderna inom en snar framtid pga för hög ström...
Varje diod klarar bara 20 mA och kopplar du 4 i serie blir det högre spänning (minst 3.2*4) men strömmen går igenom alla så du ska fortfarande bara skicka 20 mA inte 80 mA.

http://led.linear1.org/led.wiz
Följ denna guiden där får du schema på hur du ska koppla samt värdet på motståndet (måste vara med oavsett hur många dioder du har). Dioderna har inget direkt sätt att själv begränsa strömmen på ett kontrollerat sätt så det går säkert för mycket ström genom dina dioder nu så ta bort en av dom och byt ut den mot ett motstånd på 120 ohm för att få läget under kontroll.

Varje diod (vit) behöver ungefär 3.3 V var så 3*3.3 = 9.9 V 4*3.3 = 13.2 V, alltså max 3 dioder i serie på 12 V. Då är det 2.1 V kvar och du vet att strömmen ska vara 20 mA (dioderna kan här antas ha 0 ohms resistans) vilket leder till 2.1/0.02 = 105 ohm, det är bättre att avrunda uppåt för säkerhetsskull och då blir närmaste värdet 120 i standard serien.

Kortfattat: För 12 V ska du ha 3 dioder samt ett motstånd på 120 ohm i serie för att begränsa strömmen till 20 mA.

Permalänk
Medlem

tänkte säga samma sak som qrikard!! du kan bränna upp ditt nätagg(det har jag gjort, fast laddare), för du kortslutar den med typ 0,7volt, ska du ha 120ohm resistorer så bara säg till:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Hej

Tänkte fälla en liten kommentar om din koppling med dioderna, du har räknat fel samt kopplat fel. Det funkar nu men det är stor risk att du kommer bränna dioderna inom en snar framtid pga för hög ström...
Varje diod klarar bara 20 mA och kopplar du 4 i serie blir det högre spänning (minst 3.2*4) men strömmen går igenom alla så du ska fortfarande bara skicka 20 mA inte 80 mA.

http://led.linear1.org/led.wiz
Följ denna guiden där får du schema på hur du ska koppla samt värdet på motståndet (måste vara med oavsett hur många dioder du har). Dioderna har inget direkt sätt att själv begränsa strömmen på ett kontrollerat sätt så det går säkert för mycket ström genom dina dioder nu så ta bort en av dom och byt ut den mot ett motstånd på 120 ohm för att få läget under kontroll.

Varje diod (vit) behöver ungefär 3.3 V var så 3*3.3 = 9.9 V 4*3.3 = 13.2 V, alltså max 3 dioder i serie på 12 V. Då är det 2.1 V kvar och du vet att strömmen ska vara 20 mA (dioderna kan här antas ha 0 ohms resistans) vilket leder till 2.1/0.02 = 105 ohm, det är bättre att avrunda uppåt för säkerhetsskull och då blir närmaste värdet 120 i standard serien.

Kortfattat: För 12 V ska du ha 3 dioder samt ett motstånd på 120 ohm i serie för att begränsa strömmen till 20 mA.

Nu vet jag inte vart du fått 3,3v ifrån... Då brinner dom direkt.. Dom ska drivas med 3 till 3,2v, Jag kollade din länk och då ska jag ha ett motstånd på 1 ohm. Jag ska driva dom på 3v inte 3,3 , det är precis 12v Och nätagget skickar ut 12v så? Vet inte vad som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Nu vet jag inte vart du fått 3,3v ifrån... Då brinner dom direkt.. Dom ska drivas med 3 till 3,2v, Jag kollade din länk och då ska jag ha ett motstånd på 1 ohm. Jag ska driva dom på 3v inte 3,3 , det är precis 12v Och nätagget skickar ut 12v så? Vet inte vad som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

De brinner definitivt inte direkt på 3.3V om de är specifierade till 3V. Strömmen måste begränsas då dioderna inte själva gör detta, även om spänningen är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De brinner definitivt inte direkt på 3.3V om de är specifierade till 3V. Strömmen måste begränsas då dioderna inte själva gör detta, även om spänningen är rätt.

Med strömmen menar du mA? För volten begränsas ju av strömkällan, som är exakt vad dom ska drivas på, Jag har Seriekopplat 4 st á 3v = 12v , Som jag kopplat på en trafo som ger 12v - 500mA max, Dioderna har lyst nu i några timmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Med strömmen menar du mA? För volten begränsas ju av strömkällan, som är exakt vad dom ska drivas på, Jag har Seriekopplat 4 st á 3v = 12v , Som jag kopplat på en trafo som ger 12v - 500mA max, Dioderna har lyst nu i några timmar

Skickades från m.sweclockers.com

så tänkte jag också i början när jag började lödda ihop leds, men slutade när min 2,3A 12volt laddare gick sönder:( så skaffa dej 120ohm resistorer istället!!! jag beställde 100st från ebay för 10kr xD

btw jag har 12min lång och tråkig video på utube på hur man löddar en perfekt ledlist,som en riktig ledlist
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Senast redigerad av Gulbanan igår klockan 21:21. Anledning: btw jag har 12min lång och tråkig video på utube på hur man löddar en perfekt ledlist,som en riktig ledlist

Länk?

Min Led list lyser fortfarande, En Transformator som har 12v 500mA Max skickar väl inte ut 500mA hela tiden? :S Det är väl Dioderna som "Tar" så många mA dom behöver? och 500mA är max som går att "ta", det är vad jag lärt mig iaf-.-

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Länk?

Min Led list lyser fortfarande, En Transformator som har 12v 500mA Max skickar väl inte ut 500mA hela tiden? :S Det är väl Dioderna som "Tar" så många mA dom behöver? och 500mA är max som går att "ta", det är vad jag lärt mig iaf-.-

ja exakt, det e samma sak med nätagger. här e länken till videon, är inte direkt världens bästa video, men kanske hjälper dej, kolla mest på hur jag kopplar in lilla listen på den långa sladden, det kommer att ge en bättre finish(som en riktig led list)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Nu vet jag inte vart du fått 3,3v ifrån... Då brinner dom direkt.. Dom ska drivas med 3 till 3,2v, Jag kollade din länk och då ska jag ha ett motstånd på 1 ohm. Jag ska driva dom på 3v inte 3,3 , det är precis 12v Och nätagget skickar ut 12v så? Vet inte vad som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, vita dioder är specade att ha ett spänningsfall på UNGEFÄR 3.2 V. Detta varierar i tillverkningen och dina dioder kommer därför vilja ha någonstans mellan 3.0 och 3.3 V vilket inte går att säga på förhand utan att mäta upp dom under korrekta förhållanden...
Även om du gör detta så kommer du inte undan att ha ett motstånd som begränsar strömmen.

Skrivet av roobi:

Med strömmen menar du mA? För volten begränsas ju av strömkällan, som är exakt vad dom ska drivas på, Jag har Seriekopplat 4 st á 3v = 12v , Som jag kopplat på en trafo som ger 12v - 500mA max, Dioderna har lyst nu i några timmar

Skickades från m.sweclockers.com

Strömmkällan levererar i ditt fall 12 V och MAX 500 mA beroende på hur mycket lasten (dioderna) drar. Så här har du tänkt rätt, dock klarar dioderna för hög ström under en begränsad tid, notera att dom har livslängd på 10000 tals timmar så det kan ta ett tag innan dom dör även med för hög ström. Dock kan du bränna dom och få dom att ändra färg (dom blir inte röda bara en annan nyans av vit så det är inte säkert att du märker det). Och ja du kan bränna din adapter beroende på hur den är byggd vilket är en större anledning att sätta motstånd där.

Skrivet av roobi:

Länk?
Min Led list lyser fortfarande, En Transformator som har 12v 500mA Max skickar väl inte ut 500mA hela tiden? :S Det är väl Dioderna som "Tar" så många mA dom behöver? och 500mA är max som går att "ta", det är vad jag lärt mig iaf-.-

Detta är problemet, dioderna tar så mycket dom bara kan tills adaptern säger stopp eller tills dom dör, det är just därför du ska ha ett motstånd där som begränsar strömmen.
Dioder i allmänhet fungerar i teorin så att dom har ett spänningsfall och när det är uppfyllt så släpper dom igenom ström lika bra som en kabel alltså ren kortslutning. Till exempel, du har en diod på 3V som kopplas till strömförsörjning på 12 V, efter dioden blir det samma sak som om du skulle haft en strömförsörjning på 9 V, alltså dioden gör inget direkt motstånd på sättet som en resistor.

Vet att kalkylatorn är lite dum och säger 1 ohm när man sätter 3 V, det är därför du ska använda 3.2 eller nåt för det är mer realistiskt samt att kalkylatorn inte buggar ut. I en teoretiskt perfekt värld så skulle det gå att ha ett motstånd på 1 ohm i denna setup men i praktiken är det omöjligt för processvariationerna på dioderna är så pass mycket större att i vissa fall skulle du behöva justera motståndet till kanske 50 ohm och i andra slingor 20 så du måste komma upp i runt 120 ohm innan det börjar bli stabilt.

Om du inte tror mig, kolla på nätet. Alla seriösa sidor som visar på detta har motstånd där och vill du veta i detalj varför börja med att kolla på dioder på wikipedia, det är samma princip för vanliga dioder och lysdioder (vara olika spänningsfall) så du kan läsa på båda.

Notera att kommentarerna ovan är förenklade, men det är ungefär då här man kan tänka i praktiken om man inte ska göra något väldigt känsligt/specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Nej, vita dioder är specade att ha ett spänningsfall på UNGEFÄR 3.2 V. Detta varierar i tillverkningen och dina dioder kommer därför vilja ha någonstans mellan 3.0 och 3.3 V vilket inte går att säga på förhand utan att mäta upp dom under korrekta förhållanden...
Även om du gör detta så kommer du inte undan att ha ett motstånd som begränsar strömmen.

Strömmkällan levererar i ditt fall 12 V och MAX 500 mA beroende på hur mycket lasten (dioderna) drar. Så här har du tänkt rätt, dock klarar dioderna för hög ström under en begränsad tid, notera att dom har livslängd på 10000 tals timmar så det kan ta ett tag innan dom dör även med för hög ström. Dock kan du bränna dom och få dom att ändra färg (dom blir inte röda bara en annan nyans av vit så det är inte säkert att du märker det). Och ja du kan bränna din adapter beroende på hur den är byggd vilket är en större anledning att sätta motstånd där.

Detta är problemet, dioderna tar så mycket dom bara kan tills adaptern säger stopp eller tills dom dör, det är just därför du ska ha ett motstånd där som begränsar strömmen.
Dioder i allmänhet fungerar i teorin så att dom har ett spänningsfall och när det är uppfyllt så släpper dom igenom ström lika bra som en kabel alltså ren kortslutning. Till exempel, du har en diod på 3V som kopplas till strömförsörjning på 12 V, efter dioden blir det samma sak som om du skulle haft en strömförsörjning på 9 V, alltså dioden gör inget direkt motstånd på sättet som en resistor.

Vet att kalkylatorn är lite dum och säger 1 ohm när man sätter 3 V, det är därför du ska använda 3.2 eller nåt för det är mer realistiskt samt att kalkylatorn inte buggar ut. I en teoretiskt perfekt värld så skulle det gå att ha ett motstånd på 1 ohm i denna setup men i praktiken är det omöjligt för processvariationerna på dioderna är så pass mycket större att i vissa fall skulle du behöva justera motståndet till kanske 50 ohm och i andra slingor 20 så du måste komma upp i runt 120 ohm innan det börjar bli stabilt.

Om du inte tror mig, kolla på nätet. Alla seriösa sidor som visar på detta har motstånd där och vill du veta i detalj varför börja med att kolla på dioder på wikipedia, det är samma princip för vanliga dioder och lysdioder (vara olika spänningsfall) så du kan läsa på båda.

Notera att kommentarerna ovan är förenklade, men det är ungefär då här man kan tänka i praktiken om man inte ska göra något väldigt känsligt/specifikt.

Tackar Nu har jag fått en uppfattning om det hela, Alltså kär jag 3st i serie med en 120ohm resistor, Har läst på elektrinik forum men det är samma som här, många motiverar olika, Men nu måste jag ta och fixa lite resistorer och koppla om Tack så hemskt mycket , Verkligen

Nu ska jag dricka klart kaffet här ute i solen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Tackar Nu har jag fått en uppfattning om det hela, Alltså kär jag 3st i serie med en 120ohm resistor, Har läst på elektrinik forum men det är samma som här, många motiverar olika, Men nu måste jag ta och fixa lite resistorer och koppla om Tack så hemskt mycket , Verkligen

Nu ska jag dricka klart kaffet här ute i solen

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt, 3 i serie + 120 ohm är standard kopplingen på vita/gröna/blå dioder (alla dioder på runt 3.2 +/-0.1 V) på 12 V supply. Om du inte har en så köp en billig multimeter och mät strömmen som går igenom dioderna så kan du kolla att det fungerar. Det är en liten utgift på 200kr men det är mycket trevligt att ha hemma för felsökning. Jag rekommenderar en som klarar att mäta kapacitans också så kan du kolla mindre kondensatorer också, kan dock kosta en hundring extra men är bra att ha.

Tips, när folk säger olika försök få dom att förklara varför man ska göra på ett visst sätt. Detta brukar vara ett bra trick att sortera ut dom som vet vad dom pratar om och lära sig något nytt i samma veva

Lycka till

Permalänk
Avstängd

WP! lol skojjar!

Nice bygge !

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag