Spelet kom utan nyckel, vem har rätt?

Permalänk
Hedersmedlem

Spelet kom utan nyckel, vem har rätt?

En kollegas kompis köpte Diablo 3 på Webhallen, med hämt i butik.

När hon kommer hem och ska installera så finns det ingen klisterlapp med autentiseringskod.

Dagen därpå promenerar hon ner till WH igen och berättar om problemet, och säljaren svarade ungefär såhär (kan inte ordagrant då jag inte var där):
"Oj, ja det verkar vara en hel del som har drabbats av det problemet. Tyvärr kan vi ju inte veta om det är du som plockat bort klisterlappen och försöker lura oss eller om det verkligen var så från början, så du får kontakta Blizzards support för hjälp."

Hon går hem och ringer Blizzard, varpå de svarar att detta är något hon måste ta med återförsäljaren hon köpt spelet hos... :/

Så, vad bör/kan hon göra i nuläget?

EDIT:
Problem solved, en till tur till Webhallen löste problemet.

(För övrigt exakt samma behandling som jag fick av Webhallen och THQ när jag köpte ett spel och det var grova fingeravtryck på skivan som satt som limmat, jag valde dock att skita i det den gången och handlade inte hos WH på länge därefter)

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Nu har jag inte något juridiskt som direkt kan hjälpa men .. men om dom envisas med att säga så borde man inte kunna på något sätt bevisa att det aldrig varit någon klisterlapp på boxen ?

( CSI Style i värsta fall )

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rewinding:

Nu har jag inte något juridiskt som direkt kan hjälpa men .. men om dom envisas med att säga så borde man inte kunna på något sätt bevisa att det aldrig varit någon klisterlapp på boxen ?

( CSI Style i värsta fall )

Ja man lär ju börja filma uppackningen av alla Webhallen-ordrar hädan efter i alla fall... :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

En kollegas kompis köpte Diablo 3 på Webhallen, med hämt i butik.

När hon kommer hem och ska installera så finns det ingen klisterlapp med autentiseringskod.

Dagen därpå promenerar hon ner till WH igen och berättar om problemet, och säljaren svarade ungefär såhär (kan inte ordagrant då jag inte var där):
"Oj, ja det verkar vara en hel del som har drabbats av det problemet. Tyvärr kan vi ju inte veta om det är du som plockat bort klisterlappen och försöker lura oss eller om det verkligen var så från början, så du får kontakta Blizzards support för hjälp."

Hon går hem och ringer Blizzard, varpå de svarar att detta är något hon måste ta med återförsäljaren hon köpt spelet hos... :/

Så, vad bör/kan hon göra i nuläget?

(För övrigt exakt samma behandling som jag fick av Webhallen och THQ när jag köpte ett spel och det var grova fingeravtryck på skivan som satt som limmat, jag valde dock att skita i det den gången och handlade inte hos WH på länge därefter)

Jag tycker att din kollegas kompis ska gå tillbaka till Webbhallen och be dem åtgärda detta. Av erfarenhet från branschen, så vet jag att speltillverkare brukar ha något som kallas "utbytesgaranti". Det betyder att om skivan skulle vara trasig eller dyl. så SKA den bytas ut i butik till en ny. Är det så att koden saknas kan ju Webbhallen vara lite tillmötesgående och slå en s.k. utbytesgaranti. Går dem inte med på det så hade jag hotat med ARN (allmänna reklamationsnämnden), det är ett företags värsta farhåga att hamna på deras lista. Du skrev att de själva sagt att fler drabbats av detta. Fallet är solklart för mig, byt ut till ett nytt exemplar!

Mvh Robert

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem

Det är Webhallen som har ansvaret. som rob redan har förklarat så blir det till att knalla ner till dem, berätta vad som hänt och att du varit i kontakt med Blizzard redan, och hota med ARN om de käftar för mycket.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Undrar hur många autentiseringskoder packningspersonalen på webbhallen har sålt privat

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ istället för att gå till butiken igen (och troligen få hota med arn,konsumentombudsman).
Fast nu när jag tänker till så har ju arn en gräns för vad dom tar upp.

Citat:

Saxxat från arns sida

ARN prövar inte tvister som handlar om
summor under följande gränser:
500 kr för skor, textil och allmänna
avdelningen
1000 kr för elektronik, motor, resor,
möbler och tvätt
2000 kr för bank, bostad, båt,
fastighetsmäklare och försäkring.

Är att skriva ett inlägg på www.fairshopping.se där du då troligen kommer få betydligt bättre hjälp än i butik.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X00L:

Undrar hur många autentiseringskoder packningspersonalen på webbhallen har sålt privat

Detta noterar du om plasten saknas på själva spel fodralet dock, sitter det ingen plast så bör man ju fundera.

Permalänk
Webhallen

Vi kollar på detta och återkopplar på måndag när alla är på plats igen.
Vi på kontoret har ännu inte nåtts av några rapporter om att detta skulle vara ett vanligt problem så den biten kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Entusiast

Konsumentköplagen är glasklar i detta fall. Allt som behövdes för att spela spelet ingick inte så det är definitivt ett ursprungligt fel och eftersom köpet skedde för mindre än 6 månader sedan är det säljarens jobb att bevisa att felet inte är ursprungligt. Webhallen måste alltså i det här fallet bevisa att köparen rykt loss koden. Kan de inte göra det måste de vackert antingen leverera en ny vara, dra ner på priset eller så kan köpet hävas. I det här fallet är ju den uppenbara lösningen att Webhallen bara byter ut det felaktiga spelet och ger köparen ett nytt. Förslagsvis öppnas det nya spelet direkt i butiken för att säkerställa att koden faktiskt finns om det nu är ett vanligt fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lite konstigt att de svarar såhär: "Oj, ja det verkar vara en hel del som har drabbats av det problemet". De verkar ju säga att flera har haft samma problem..

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är återförsäljaren som ska fixa problemet, inte blizzard.

Permalänk
Medlem

Beror väl på om dom levererades till butiken utan nyckel

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Tycker att det är lite konstigt att de svarar såhär: "Oj, ja det verkar vara en hel del som har drabbats av det problemet". De verkar ju säga att flera har haft samma problem..

Jag var ju inte där så jag kan inte svära på att det var så han sa, kan lika gärna varit "ja du är inte den enda som har kommit in med fodral utan nyckel" osv, det gick ett par timmar från att jag fick det återberättat för mig tills att jag skrev det här.

Skrivet av Dax:

Beror väl på om dom levererades till butiken utan nyckel

Hur ska man ta reda på det då? Spelen kommer ju inplastade så det är ju rimligen vad som skett.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Skriv ett välformulerat brev till Sverker på Plus

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Skriv ett välformulerat brev till Sverker på Plus

Han slutade för två år sedan.

Permalänk
Medlem

Webhallen är ett skämt. Han i kassan vet eller ska veta med 100% säkerhet att Blizzard inte kan hjälpa dig. Det som retar mig här är hur de kan säga så, svettbutik!!!!

Visa signatur

Marge, det krävs två för att ljuga. En för att ljuga och en för att lyssna - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Det här SKA ju bara webbhallen fixa asp...fattar inte att seriösa företag som webbhallen inte förstått att sådant här beteende kostar mer än vad det smakar, oavsett om kunden har rätt eller inte är det bara att ge denne ett nytt spel med ett leende på läpparna.
Bara denna post på swec har säkert kostat dem mera än vad det kostat att ge alla som kommer in och klagar ett nytt spel.
Dessutom hade det generat enorma mängder goodwill vilket är värt massor i dag!!

Jaja, hoppas det löser sig för dig och jag är glad att jag inte köpte D3 på webhallen!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Webhallen:

Vi kollar på detta och återkopplar på måndag när alla är på plats igen.
Vi på kontoret har ännu inte nåtts av några rapporter om att detta skulle vara ett vanligt problem så den biten kan jag inte uttala mig om.

Hej, problemet är löst nu. Hon promenerade till webhallen igen i lördags och förklarade läget varpå de bytte spelet åt henne och öppnade det på plats.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Webbish alltså, de är underbara att ha att göra med!

Tips till er alla om ni måste göra en reklamation: Läs på rättigheter och skyldigheter och framför ert ärende i en lugn och sansad ton så brukar det alltid sluta bra.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Intressant tråd/ämne!
Vad jag vet så är key:n det enda "unika" i en kartong?

Mao så är det omöjligt för blizzard att spärra en bortryckt kod som sedan har ersatts av en butik med ett nytt exemplar?
Enkla bedrägerimöjligheter här..

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har ALDRIG haft problem med webhallen i malmö. Dom är ALLTID tillmötesgående när jag och mina vänner har problem med deras produkter.

Så antingen har du råkat utför en nyanställd i kassan eller bara en otrevlig person. Hur kan webhallen veta om din kompis inte bara tagit cd-nyckeln och försöker få ett till spel till priset av ett spel.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Intressant tråd/ämne!
Vad jag vet så är key:n det enda "unika" i en kartong?

Mao så är det omöjligt för blizzard att spärra en bortryckt kod som sedan har ersatts av en butik med ett nytt exemplar?
Enkla bedrägerimöjligheter här..

Men om koden är det enda som är unikt, hur ska dom då veta vilken kod det är som skall spärras?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Men om koden är det enda som är unikt, hur ska dom då veta vilken kod det är som skall spärras?

Möjligheten finns.. Om tillverkaren använder sig utav det, det är en annan sak... http://www.spychips.com/faqs.html

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Men om koden är det enda som är unikt, hur ska dom då veta vilken kod det är som skall spärras?

Det är ju exakt det jag menar. En väldigt oskön situation för Blizzard. Nu har dom dock antagligen såpass mycket cäsh att det inte direkt påverkar dom, men ändå en rätt rejäl glitch i "systemet".

Permalänk

Som många säger så har du rätt att lämna tillbaka produkten då den inte var komplett när du fick den. du har 3 år på dig att reklamera produkten om det är ett ursprungligt fel samt inom de första 6 månaderna så är det upp till webhallen att kolla om det var ett ursprungligt fel eller ej.

Jag själv har aldrig haft problem med webhallen bytte själv ett tangentbort som jag haft i ca en månad p.g.a ghosting(det var antighostning på det och märkte det inte förrens jag börja flyga helikopter i battlefield 3) och det gick utan problem. riktigt trevlig personal. Iallafall i Malmö

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

stämma dom

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det är ju exakt det jag menar. En väldigt oskön situation för Blizzard. Nu har dom dock antagligen såpass mycket cäsh att det inte direkt påverkar dom, men ändå en rätt rejäl glitch i "systemet".

Jaha, du skrev visst omöjligt, inte möjligt

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Även hänt mig, gick ner till webhallen och fick som svar "Det är omöjligt, det kan inte hända, så vi kan inte ge dig ett nytt spel."

Får väl försöka ringa de, eller så får man köpa Diablo någon annanstans.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Fick nästan samma problem en gång när jag köpte en wow expansion.

Nyckeln var redan aktiverad stod det. Gick tillbaka till game och fick ett nytt spel utan problem.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE