Permalänk

Köpa padda - frågor!

Jag kommer troligen att slå till på den tredje generationens padda denna vecka, men har några frågor innan jag bestämmer mig.

1. Videoformatet .mkv stöds inte (vad jag kan se), kan det funka om man jailbreakar?
2. Det ska vara "Upp till 10 timmar batteritid vid webbsurfning via Wi-Fi", men hur länge räcker batteriet egentligen?
3. Jag hittar inte någon butik som har 64gb-versionen (WiFi) inne, varför inte?
4. Finns det en bättre padda på marknaden idag?

Mycket tacksam för svar!

Rubriken svek, enligt ett par stycken...
Permalänk

xbmc finns till ipad (om den är jailbreakad).. det klarar av mkv.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk

du menar inte sköldpadda.

Permalänk
Medlem

vadå padda? ipad? sluta kalla det namn som inte används om du vill ha hjälp xD

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

vadå padda? ipad? sluta kalla det namn som inte används om du vill ha hjälp xD

Det används. "XDDDDDDDDDDDD"

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en groda? Från Apple?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ledarskap:

J4. Finns det en bättre padda på marknaden idag?

Nej, tyvärr inte.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av ledarskap:

Jag kommer troligen att slå till på den tredje generationens padda denna vecka, men har några frågor innan jag bestämmer mig.

1. Videoformatet .mkv stöds inte (vad jag kan se), kan det funka om man jailbreakar?
2. Det ska vara "Upp till 10 timmar batteritid vid webbsurfning via Wi-Fi", men hur länge räcker batteriet egentligen?
3. Jag hittar inte någon butik som har 64gb-versionen (WiFi) inne, varför inte?
4. Finns det en bättre padda på marknaden idag?

Mycket tacksam för svar!

1. Det kan funka och det finns även mediaspelare som stödjer det utan jailbreak, dock är stödet för GPU-accelerering obefintligt och därför rekommenderas att konvertera till ett itunes-format. Det går faktiskt ganska lätt om man har lite framförhållning. Kollar man mycket på film kan jag förstå att det blir jobbigt att konvertera långfilmer en gång om dan men med bara 64gb internminne så kommer du inte vilja ha fler på den än vad du kan konvertera på en natt. Man vill heller oftast inte ha 15gb stora filer på den.

2. Jag använder min ganska lite och dessutom inte särskilt intensivt eftersom jag har litet eller inget intresse för spel och ser film främst på TV.
Jag laddar den en eller ett par gånger i veckan. Wifi-påslaget, 3g-avslaget, läser mail och surfar en timme om dagen samt kollar recept, uppslagsverk etc. vid behov.
Till skillnad från en (åtminstone lite äldre) dator dras batteriet ur knappt någonting alls när man lagt den ifrån sig med skärmen avstängd. Ett par procent på en natt ungefär. Min telefon håller betydligt kortare tid.

4. Inte hårdvarumässigt när det kommer till hastighet. Det handlar snarare om fel OS, storlek, tangentbord, tillbehör etc.
Skärmen är det mest talande i min mening.

Permalänk

Jag trodde att ni förstod vad jag menade, men för att förtydliga lite: Jag ska köpa en "Apple iPad Wi-Fi 64 GB - Svart (3:e generationen)", aka "Padda".

Skrivet av Irrationell:

1. Det kan funka och det finns även mediaspelare som stödjer det utan jailbreak, dock är stödet för GPU-accelerering obefintligt och därför rekommenderas att konvertera till ett itunes-format. Det går faktiskt ganska lätt om man har lite framförhållning. Kollar man mycket på film kan jag förstå att det blir jobbigt att konvertera långfilmer en gång om dan men med bara 64gb internminne så kommer du inte vilja ha fler på den än vad du kan konvertera på en natt. Man vill heller oftast inte ha 15gb stora filer på den.

2. Jag använder min ganska lite och dessutom inte särskilt intensivt eftersom jag har litet eller inget intresse för spel och ser film främst på TV.
Jag laddar den en eller ett par gånger i veckan. Wifi-påslaget, 3g-avslaget, läser mail och surfar en timme om dagen samt kollar recept, uppslagsverk etc. vid behov.
Till skillnad från en (åtminstone lite äldre) dator dras batteriet ur knappt någonting alls när man lagt den ifrån sig med skärmen avstängd. Ett par procent på en natt ungefär. Min telefon håller betydligt kortare tid.

4. Inte hårdvarumässigt när det kommer till hastighet. Det handlar snarare om fel OS, storlek, tangentbord, tillbehör etc.
Skärmen är det mest talande i min mening.

Tack för svaren!
Det blir att konvertera filmerna då, även om det tar lite tid.

Någon som vet svaret på trean?, dvs: Var säljs den? (Apple iPad Wi-Fi 64 GB - Svart (3:e generationen))

Mvh

Permalänk
Medlem

offtopic:själv när jag såg padda tänkte jag på en sådan man plattar marken med heh:)
ontopic:lycka till

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk

Nu har beställt en Padda^^ från Inet. Eftersom jag var extremt nöjd med min iPod Touch 2 gen när jag köpte den 2009 så lär inte iPaden svika mina förväntningar :).

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749472 - asus transformer TF700 Infinity WiFi
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749464 - asus transformer TF300T Wifi (finns även i 3g)
Dessa 2 är några som kan konkurrera med ipad 3.
Nu finns det inga recensioner och tester på tf700 då den släpps i slutet av månaden, början på nästa. Men många tester, bla toms hardware, ger tf300t likvärdigt betyg som ipad 3 vid jämförelser, den sämre skärm till trotts.

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Skrivet av Andersson91:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749472 - asus transformer TF700 Infinity WiFi
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749464 - asus transformer TF300T Wifi (finns även i 3g)
Dessa 2 är några som kan konkurrera med ipad 3.
Nu finns det inga recensioner och tester på tf700 då den släpps i slutet av månaden, början på nästa. Men många tester, bla toms hardware, ger tf300t likvärdigt betyg som ipad 3 vid jämförelser, den sämre skärm till trotts.

Tegra 3 är väll ändå inte bättre än iPadens gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson91:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749472 - asus transformer TF700 Infinity WiFi
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749464 - asus transformer TF300T Wifi (finns även i 3g)
Dessa 2 är några som kan konkurrera med ipad 3.
Nu finns det inga recensioner och tester på tf700 då den släpps i slutet av månaden, början på nästa. Men många tester, bla toms hardware, ger tf300t likvärdigt betyg som ipad 3 vid jämförelser, den sämre skärm till trotts.

Tegra 3s gpu har ingen chans mot ipad 3s gpu. Dessutom vid spel så har ios övertaget då deras optimering är bättre eller mycket bättre än android.
Men tegra 3 räcker för spel och är snabbare vid cpu törstiga apps,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ledarskap:

Jag kommer troligen att slå till på den tredje generationens padda denna vecka, men har några frågor innan jag bestämmer mig.

1. Videoformatet .mkv stöds inte (vad jag kan se), kan det funka om man jailbreakar?
2. Det ska vara "Upp till 10 timmar batteritid vid webbsurfning via Wi-Fi", men hur länge räcker batteriet egentligen?
3. Jag hittar inte någon butik som har 64gb-versionen (WiFi) inne, varför inte?
4. Finns det en bättre padda på marknaden idag?

Mycket tacksam för svar!

1. Det bästa sättet är att konvertera filmerna med Freemake (http://www.freemake.com/free_video_converter/) och som du sedan lägger in! Jag försökte lägga in en del 1080p .mkv filmer i bland annat VLC och Aviplayer mm. men kom fram till att det känndes som om bilden laggade... När jag sedan konverterade till iPad3 förbestämda format men lite högre kvalité blev det underbart snyggt! Dock så ser man skilnad när man spelar upp filmen på en större skärm, exempelvis en TV men på paddan går det alldeles utmärkt!

P.S. Jag konverterar 1080p filmer på 30 min med PCn i sign med Freemake!

2. 10 timmar kommer jag upp i med flygplansläge, annars kan det bli lite under, dock inte mycket! Sedan spelar en massa andra faktorer in också som tex vilka sidor du besöker och hur hög ljusstyrka du har.

3. Jag vet att Macoteket hade ett par för någon dag sedan! Kolla! annars lär det finnas på Mediamarkt eller Elgiganten.

4. Jag köpte iPaden för skärmen, och den är absolut fantastisk så för mig var det absolut ett av huvudargumenten varför iPaden är den bästa på marknaden idag

Du har tänkt en 64 GB version, håll dig där! Jag har en och har förburkat runt 30-40 GB med 5-6 filmer
Lycka till med ditt inköp!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

och jag som väntade på att få ge information om agapaddor^^

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Jag har då skippat att konvertera och istället använt tel flexplayer eller goodplayer. Funkat utmärkt för mig.

edit. Fungerar ej för 1080p dock har 720p fungerat bra (streamat från nas via goodplayer).

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk

Så sant att transformers gpu inte har en chans, cpun är bättre dock.
Om det är film som är intressant så kan det vara värt att notera att många androidplattor, t ex asus har plats för extra minnesplatser. Köper man en asus 64 gb kan man utöka den till 96, samt finns det plats för ett kort i dockan vilket ger 128gb, samt finns det möjlighet att koppla in USB. Så du får fler möjligheter med asus. Men somsagt, ipad är ju ett idag, kanske mer värt operativsystem, trotts bristande flexibilitet på hårdvara liksom mjukvara.

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Skrivet av ledarskap:

Nu har beställt en Padda^^ från Inet. Eftersom jag var extremt nöjd med min iPod Touch 2 gen när jag köpte den 2009 så lär inte iPaden svika mina förväntningar :).

Tror inte du kommer bli missnöjd, jag är inte direkt ett Apple fan, men måste erkänna att när det kommer till surfplattor så är de helt klart bäst

Hade en iPad 2 förut, och sålde den sen för att skaffa mig en iPad 3. Måste säga att batteritiden verkligen är fantastiskt bra, och är underbart med så hög upplösning, nackdelen är ju att det inte finns så väldigt många appar eller spel i så hög upplösning utan de flesta är för iPhones/iPad 2's upplösning, men det kommer väl så småningom

Enda nackdelen är väl att den kan bli lite varm ibland, men är inget direkt problem i min åsikt. Sen skulle det såklart varit skönt om den gick på android istället för iOS då jag inte riktigt gillar varken operativsystemet eller Apple Store (för många betalappar trotts att de flesta håller samma standard som gratisappar i "Play Store". Men men, man kan ju inte ha allt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag skippar att konvertera filmer och laddar in dem i AVPlayerHD. Fungerar riktigt bra. Kör iofs enbart 720p och xvid. Känns onödigt med 1080p på ipad.

Kanske blir lite mindre batteritid om man inte använder sig utav riktiga formatet men nu när jag flög hem från Hong Kong höll sig batteriet åtminstone 9h filmtittande och kanske 2-3h surfande via wifi (detta med flygläge på). Därmed stämmer deras 10h användande ganska bra.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ledarskap:

Jag kommer troligen att slå till på den tredje generationens padda denna vecka, men har några frågor innan jag bestämmer mig.

1. Videoformatet .mkv stöds inte (vad jag kan se), kan det funka om man jailbreakar?

Mycket tacksam för svar!

http://itunes.apple.com/us/app/buzz-player-hd/id389744550?mt=...

Behövs inte JB

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |