AMD Phenom™ II X6 Processor 1100T ny,...?

Permalänk
Medlem

AMD Phenom™ II X6 Processor 1100T ny,...?

hejsan har varit inne på en butik i sthlm nu o helgen och hittat en ny AMD Phenom™ II X6 Processor 1100T, undrar om det är värt att köpa denna för priset är under 1500kr och efter allt man läst om de nya FXarna så är jag inte så sugen på en sådan,...

har ju redan moderkort som klara av den och känns som en värd uppgradering men vad säger ni kära swec:are?

//mvh enRödjävel

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Inte värt, du kan få en Intel 2500k för snarlikt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Inte värt, du kan få en Intel 2500k för snarlikt pris.

ok,.. men då måste jag köpa nytt moderkort med,.. fast det är ju klart ska man uppgradera kanske man skulle byta plattform helt,.. =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

X6 gav mig en rejäl prestandaboost i alla fall i olika program. I spel kommer man däremot inte bli någon stor skillnad undantag BF3 då det stödjer 6 kärnor enligt aktivitetshanteraren.

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

ok,.. men då måste jag köpa nytt moderkort med,.. fast det är ju klart ska man uppgradera kanske man skulle byta plattform helt,.. =D

Jag bytte från 955 och blev ganska missnöjd med min x6, dock så rullar min bara i 2,8Ghz. Men med lite högre hastighet så är dom nog helt ok

EDIT: Jag skulle rekommendera att byta till intel

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

X6 gav mig en rejäl prestandaboost i alla fall i olika program. I spel kommer man däremot inte bli någon stor skillnad undantag BF3 då det stödjer 6 kärnor enligt aktivitetshanteraren.

tack så mycket för svaret =D

jah jag spelar inte så mycket krävande spel, mera fixande med program och har massa igång samtidigt. så får se vad som händer,.. hehe

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Inte värt, du kan få en Intel 2500k för snarlikt pris.

Det skulle kosta runt 3000 att byta till en 2500K. och 2500K är bara snabbare i t.ex spel eller andra program som inte stödjer fler än fyra kärnor.
I program som är bra trådade är 2500K bara marginellt snabbare.

Jag skulle säga att det är värt OM du kör typ videoredigering, 3D rendering osv. annars så är 955 och 1100 lika snabba(i samma klock) kärna för kärna.

Permalänk
Medlem

Gammalt som inte tillverkas längre är det aldrig egentligen "värt" att köpa. Det ska vara billigt, och för 1500 spänn får du en 8120, så knappast värt att köpa en X6:a för de pengarna. Jag köpte en X6:a för drygt 1000 kr strax innan AMD sänkte priserna på de nya FX-serien, det blev ett ganska dåligt köp.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Om du hittar en billig X6:a så du slipper byta moderkort är det värt det, absolut. Jag har X6 och är nöjd. Men "billigt" för MIG är inte 1500kr.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Jag bytte från 955 och blev ganska missnöjd med min x6, dock så rullar min bara i 2,8Ghz. Men med lite högre hastighet så är dom nog helt ok

EDIT: Jag skulle rekommendera att byta till intel

Jag misstänker då att du mest tänker i spelsammanhang? En 1055T har ju bara 2,8GHz grundfrekvens och en 955BE har 3,2GHz grundfrekvens. Eftersom de flesta spel (och även de flesta andra applikationer) är dåliga på att nyttja fler kärnor än fyra (få spel utnyttjar fler kärnor än två tre stycken på ett vettigt sätt), så är en fyrkärnig processor med högre klockfrekvens snabbare i den typen av applikationer än en lägre klockad sexkärnig (applikationen nyttjar ju inte fler än fyra kärnor och då är det klockfrekvensen på de aktiva kärnorna som bestämmer prestandan, de övriga kärnorna står ju och gör ingenting).

Själv kör jag min 1055T överklockad till 3,6GHz och då är den en mycket trevlig processor. Jag rekommenderar att du gör detsamma (men skaffa en bra CPU-kylare först).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

jag har en 1055t och kör den på 3,6, sjuknöjd, får lika många fps som min vän som har en i7 och kör samma program utan problem!

Permalänk
Medlem

Har själv bytt från en X4 till en X6 för ett par månader sen, och visst vart det lite bättre i vissa spel och program, tex BF3
Jag tycker att det inte är värt att lägga 1500 på den uppgraderingen, får du den för under 1000 så skulle det kunna vara en ide.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Inte värt pengarna att uppgradera, men om du hittar en billig begagnad kan det vara en idé. Annars så skulle jag ha lagt pengarna på hyllan och fortsatt sparat för framtida uppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

tack så mycket för svaret =D

jah jag spelar inte så mycket krävande spel, mera fixande med program och har massa igång samtidigt. så får se vad som händer,.. hehe

Tjo, din gamle get!

Jag kör ju 1090t på 4GHz och det känns lite overkill när man kör typ WoW som bara använder en kärna mer än 50% och två till på max 20-25% En överklockad 955 lär duga bra nåt år till spelmässigt sett.

Men visst hjälper det med extra kärnor också, vi kör ju dubbla skärmar både jag och tjejen. Valde 1090t över 2500k just för alla program jag kör samtidigt som jag har huvudspelet igång på skärm 1. Men egentligen så klarar nog en x4 det med i de flesta fall.

P.S. ge Aslan en kram från mig X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Tjo, din gamle get!

Jag kör ju 1090t på 4GHz och det känns lite overkill när man kör typ WoW som bara använder en kärna mer än 50% och två till på max 20-25% En överklockad 955 lär duga bra nåt år till spelmässigt sett.

Men visst hjälper det med extra kärnor också, vi kör ju dubbla skärmar både jag och tjejen. Valde 1090t över 2500k just för alla program jag kör samtidigt som jag har huvudspelet igång på skärm 1. Men egentligen så klarar nog en x4 det med i de flesta fall.

P.S. ge Aslan en kram från mig X)

hahahahaa!!! tja tja! ska hälsa pojken!,...

jo precis,.. lite overkill men det är la aldrig fel? plus att jag får prollen för runt 1000kr om jag hjälper till en förmiddag på deras lager ;D,... och jag får den skickad till mig i jkp så man slipper resan till sthlm,.. (lagret finns i närheten av jkp) så får nog bli en x6 för mig,.. att slippa köpa nytt mobo är göttans,..

//mvh gamle geten xD

och tack alla för era svar har hjälpt massor!

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jag misstänker då att du mest tänker i spelsammanhang? En 1055T har ju bara 2,8GHz grundfrekvens och en 955BE har 3,2GHz grundfrekvens. Eftersom de flesta spel (och även de flesta andra applikationer) är dåliga på att nyttja fler kärnor än fyra (få spel utnyttjar fler kärnor än två tre stycken på ett vettigt sätt), så är en fyrkärnig processor med högre klockfrekvens snabbare i den typen av applikationer än en lägre klockad sexkärnig (applikationen nyttjar ju inte fler än fyra kärnor och då är det klockfrekvensen på de aktiva kärnorna som bestämmer prestandan, de övriga kärnorna står ju och gör ingenting).

Själv kör jag min 1055T överklockad till 3,6GHz och då är den en mycket trevlig processor. Jag rekommenderar att du gör detsamma (men skaffa en bra CPU-kylare först).

Om man har en 1055T så måste man i princip överklocka. Den har ju en löjligt låg standardfrekvens med tanke på att den i grunden är samma CPU som 1100T. 3.8-4ghz är inga problem att komma upp i med dessa. Efter 3.8 börjar dock värmen ställa högre krav på kylaren. Jag tycker min hänger med rätt bra i 3.8, så har inte orkat fixa bättre kylning för att komma upp i 4ghz, kan köra i 4, men den blir rejält varm efter ett tag och hänger sig efter nån timme i Bf3, men i 3.8 är den stabil och kommer sällan upp över 62-63c med fläkthastigheten ställd ganska lågt.

Tror inte att prestandan på en x6 i den frekvensen skiljer sig nämnvärt mot en 2500k oklockad, där emot klockar ju SB cpu:er riktigt bra dem med. Men sitter man på en x6 idag kan man nog hoppa över Ivy bridge/ Bulldozer och vänta på bättre tider utan att lida.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Om man har en 1055T så måste man i princip överklocka. Den har ju en löjligt låg standardfrekvens med tanke på att den i grunden är samma CPU som 1100T. 3.8-4ghz är inga problem att komma upp i med dessa. Efter 3.8 börjar dock värmen ställa högre krav på kylaren. Jag tycker min hänger med rätt bra i 3.8, så har inte orkat fixa bättre kylning för att komma upp i 4ghz, kan köra i 4, men den blir rejält varm efter ett tag och hänger sig efter nån timme i Bf3, men i 3.8 är den stabil och kommer sällan upp över 62-63c med fläkthastigheten ställd ganska lågt.

Tror inte att prestandan på en x6 i den frekvensen skiljer sig nämnvärt mot en 2500k oklockad, där emot klockar ju SB cpu:er riktigt bra dem med. Men sitter man på en x6 idag kan man nog hoppa över Ivy bridge/ Bulldozer och vänta på bättre tider utan att lida.

Jepp, finns marginal att komma högre, dock vill jag kunna köra med lågvarviga fläktar på kylaren och tempen blir för hög uppåt 3,8GHz. 3,6GHz duger gott. Kan dock hålla med om att överklockning är ett måste med en 1055T.
Hoppar även jag över SB/IB eftersom min 1055T@3,6GHz och min i5 760@3,7GHz klarar allt jag slänger till dem galant.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag gick ifrån 955 som jag köra i ca 4ghz, till en 1090t x6 som jag kör i 3,7ghz, i dom felsta spel är dom likartade men i bf3 blev det enorm skillnad. gick från ca80% cpu användning till ca55-60% användning, I övrigt så är jeg mer nöjd med x6an än x4an då x6 klarar allt som x4 gör och när x4an inte hänger med så gör x6an fortfarande det

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

hahahahaa!!! tja tja! ska hälsa pojken!,...

jo precis,.. lite overkill men det är la aldrig fel? plus att jag får prollen för runt 1000kr om jag hjälper till en förmiddag på deras lager ;D,... och jag får den skickad till mig i jkp så man slipper resan till sthlm,.. (lagret finns i närheten av jkp) så får nog bli en x6 för mig,.. att slippa köpa nytt mobo är göttans,..

//mvh gamle geten xD

och tack alla för era svar har hjälpt massor!

Japp, för en tusenlapp + lite jobb så är det helt klart en bra deal

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jag misstänker då att du mest tänker i spelsammanhang? En 1055T har ju bara 2,8GHz grundfrekvens och en 955BE har 3,2GHz grundfrekvens. Eftersom de flesta spel (och även de flesta andra applikationer) är dåliga på att nyttja fler kärnor än fyra (få spel utnyttjar fler kärnor än två tre stycken på ett vettigt sätt), så är en fyrkärnig processor med högre klockfrekvens snabbare i den typen av applikationer än en lägre klockad sexkärnig (applikationen nyttjar ju inte fler än fyra kärnor och då är det klockfrekvensen på de aktiva kärnorna som bestämmer prestandan, de övriga kärnorna står ju och gör ingenting).

Själv kör jag min 1055T överklockad till 3,6GHz och då är den en mycket trevlig processor. Jag rekommenderar att du gör detsamma (men skaffa en bra CPU-kylare först).

Japp, tänkte på spelsammanhang. Annars i program som photoshop, after effects och C4D så funkar den finfint, har vattenkylning men får dock BOD när jag överklockar minsta lilla.. :/

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Japp, tänkte på spelsammanhang. Annars i program som photoshop, after effects och C4D så funkar den finfint, har vattenkylning men får dock BOD när jag överklockar minsta lilla.. :/

Låter som om du glömt något (typ låsa PCI-e eller glömt att hålla koll på minnesfrekvensen) om processorn käckar ur så fort du överklockar det minsta (särskilt som du har bra kylning). Det är extremt ovanligt att 1055T inte klockar över 3,2GHz. Kolla en bra guide och följ den, så bör du kunna klocka upp den utan problem.

Visa signatur

~Pelle~