Permalänk
Medlem

Dator fryser när jag spelar!

Vet inte om jag postat i rätt avdelning av forumet, om tråden ligger fel så kan en mod gärna flytta den.

Nu till problemet...
Min dator fryser efter 5-10 min när jag spelar WoW eller Sniper Elite V2, jag kan inte minimera eller göra något med datorn ljudet fastnar också.
Ända settet är att stänga av datorn på chassit.
Jag har senaste Catalyst, resten av specsen står i min signatur.

Någon annan som har samma problem som jag eller vet hur jag kan lösa det?
Tack på förhand!

(EDIT: Jag har aldrig överklockat datorn)

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk

jävlar vilken burk du har har du msi afterburner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

jävlar vilken burk du har har du msi afterburner?

Ja det har jag

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte på var överhettning eller trasiga ramminnen

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Atto:

Ja det har jag

jag hade liknande problem fast i bad company 2 när msi afterburner var igång, stäng av det å testa utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

jag hade liknande problem fast i bad company 2 när msi afterburner var igång, stäng av det å testa utan

Jag har inte Afterbuner på, använder den aldrig. Har den bara installerad.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Prova med en filt?

Nä, men on topic så tycker jag du ska köra igång lite temperaturövervakning och se om kylningen gör det den ska.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Har liknande problem då datorn fryser men för mig kan "stoppen" komma lite när som helst och inte bara när jag spelar

Har en i5 2500k, Corsair 4 GB RAM, intel 320 ssd, Corsair 600w näragg

Visa signatur

Prolle: Intel i5 2500k @4.3ghz CPU-kylare: Cooler Master 212 Hyper EVO Mobo: Gigabyte Z68X-UD3H-B3 RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB Graffe: Sapphire Radeon 7950 Nätaggregat: Corsair CX 600w SSD: Samsung EVO 250GB (systemdisk), Intel 320 80GB HDD: Seagate Barracuda 1TB Skärm: LG IPS237 Tangentbord: Qpad MK-85 Mus: Qpad OM-75 Headsett: Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Prova med en filt?

Nä, men on topic så tycker jag du ska köra igång lite temperaturövervakning och se om kylningen gör det den ska.

Körde lite Sniper Elite V2 nyss och grafikortet låg på 69-75 grader hela tiden fast då hade jag höjt fläktarna på grafikkortet till 60% annars låg dom bara på 33% när jag hade på Auto.
Måste ju vara det som spökar, fast jag hade ju XFX Double Dissipation enligt dom ska ju kylningen vara bättre men det verkar det ju inte som det är

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Datorn har fryst 6 gånger idag totalt, jag kan inte göra något när det fryser.
Fick ingen bild när den frös förra gången...

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Har du fixat det? har nämligen samma problem

Permalänk
Medlem

Jag fick problemet när jag använde Catalyst 12.3 och 12.4, när jag laddade ner 12.2 så försvann problemet. Prova det så borde det fungera

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Avstängd

amd hasnodrivers

Permalänk
Medlem

Problemet har uppstått igen, med Catalyst 12.6 händer bara när jag spelar wow.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk

Ända sen 12.3 var det bara problem med drivarna-försök hitta någon tidigare version, själv e jag kvar på 11.8 (den senaste som funkar för mej)

Btw-har du avinstallerat dom gamla innan du installerade nya?

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaroney:

Ända sen 12.3 var det bara problem med drivarna-försök hitta någon tidigare version, själv e jag kvar på 11.8 (den senaste som funkar för mej)

Btw-har du avinstallerat dom gamla innan du installerade nya?

yes, avinstallerar dom gamla sen in med dom nya. fryser ändå, ska prova med 12.2 för det var det senaste som fungerade för mig till 110%

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk

Avinstallerat med Driversweeper lr? (och det i felsäkert läge)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Åter igen har det börjar igen, nu med bsod på köpet.
Någon som vet vad problemet är? Har inga värme problem iaf, börjar tro att det är moderkortet eller ram minnerna.
För har provat att ställa in ram minnerna i 1866 mhz som dom ska vara med då får jag bsod efter ca 5 min. Måste ha dom på 1333 mhz annars bsod, känns ju som man blivit lurad när man inte kan köra dom i den riktiga hastigheten. Är som att köpa en Ferrari med Fiat motor. Ingen i världen som vet vad det kan bero på? Jag börjar bli jävligt irriterad eftersom det inte verkar finnas någon lösning, ny dator för nästan 30k och det är bara problem med skiten. Behöver hjälp innan jag slår sönder datorn

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atto:

Åter igen har det börjar igen, nu med bsod på köpet.
Någon som vet vad problemet är? Har inga värme problem iaf, börjar tro att det är moderkortet eller ram minnerna.
För har provat att ställa in ram minnerna i 1866 mhz som dom ska vara med då får jag bsod efter ca 5 min. Måste ha dom på 1333 mhz annars bsod, känns ju som man blivit lurad när man inte kan köra dom i den riktiga hastigheten. Är som att köpa en Ferrari med Fiat motor. Ingen i världen som vet vad det kan bero på? Jag börjar bli jävligt irriterad eftersom det inte verkar finnas någon lösning, ny dator för nästan 30k och det är bara problem med skiten. Behöver hjälp innan jag slår sönder datorn

Jag vet inte vad du har fått det ifrån att 1866Mhz skulle vara någon standard 1600mhz krävs för att utnyttja bandbredden maximalt på moderkortet allt över det är kort och gott överklockning... Och skillnaden mellan 1333 och 1600mhz är i bästa fall 1-3 fps för dom flesta.

Så dom minnena du har nu är helt klart "att skjuta över målet" speciellt på den plattformen du använder där man klockar med multippeln och inte med minnena som tidigare plattformar och när du inte överklockar något så undrar faktiskt jag hur du tänkte när du köpte dom från början, var det för att imponera på något internetforum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Jag vet inte vad du har fått det ifrån att 1866Mhz skulle vara någon standard 1600mhz krävs för att utnyttja bandbredden maximalt på moderkortet allt över det är kort och gott överklockning... Och skillnaden mellan 1333 och 1600mhz är i bästa fall 1-3 fps för dom flesta.

Så dom minnena du har nu är helt klart "att skjuta över målet" speciellt på den plattformen du använder där man klockar med multippeln och inte med minnena som tidigare plattformar och när du inte överklockar något så undrar faktiskt jag hur du tänkte när du köpte dom från början, var det för att imponera på något internetforum...

Har inte överklockat något ännu för jag vill lösa problemet innan det roliga börjar

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Hej.
Hur slutade allt det där? Fixat felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulk20:

Hej.
Hur slutade allt det där? Fixat felet?

Det var hårdvarufel på grafikkortet (XFX 7970 Double Dissipation Black Edition.
Fick skicka in det och fick pengarna tillbaka (rätt värt istället för nytt graffe eftersom priset har gått ner så mkt )

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |