Är ASUS TF300 rätt platta för mig?

Permalänk
Hedersmedlem

Är ASUS TF300 rätt platta för mig?

Hallå folket,

Jag har under mina senaste dagar nu blivit extremt sugen på surfplatta som är tänkt att fylla många olika funktioner.
Jag har ställt in mig (som titeln säger) lite på TF300an men vet inte exakt om den fyller alla kriterier jag tänkt mig (osäker på om någon platta gör det egentligen).

Vad ska jag ha den till?
Leka självklart,
Kolla kalender, mail, styra musiken på datorn, "vardags-tools"
Kolla lite film när man är på "resande fot" eller om detta ingår under lek.
Potentiellt jobba på (Designa/koda hemsidor samt appar med huvudsak android till en början)

Det är egentligen sista som har kännts som det svåra och avgörande, fick tips om en android-kods redigerare av en kompis som verkar ha fungerat ok, inte kunnat testa fullt ut.
Iom att jag har tänkt koda mycket på den är tangentbord rejält avgörande och kan redan nu avgöra att dockan inte är något för mig utan är tvungen att ta fullsize blåtandstangentbord, så tips på detta skulle sitta fint också.

Vad tror folk överlag? Är jag helt fel ute? Är det jag söker praktiskt taget omöjligt?
Och innan någon skulle få för sig, nej, Ipad existerar inte i min värld så länge jag väljer själv.

[EDIT] Kan tillägga att jag inte tycker 3G i plattan är värt. Kommer nog alltid ha tillgång till wlan och annars anser jag att det duger att gå via mobilen.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Huruvida det funkar att koda osv har jag ingen aning om. Men allt det innan borde fungera bra för dig. Om du vill ha lite extra kraft så finns http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749472
Den har bättre processor, mycket bättre skärm, samt en tåligare skärm. Är dessutom av aluminium.
Ska själv köpa en sådan när den släpps i början av nästa månad.
Tips, nästan alla nya lurar kan skapa sk hotspots.
Som jag förstått det, efter ha spenderat timmar med att läsa på om androidplattor, asus 300 och 700 så är det den bästa androidplattan på marknaden.
Om du vill koda kanske det kan vara bättre att vänta på Windows 8 plattorna som kommer till höst. Kommer ju, som jag förstått det, fungera mer som ett operativsystem som man använder på en dator.
//andersson

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar för det svaret.

Ja, som sagt så är utvecklingen det som egentligen känns knepigt nu för stunden. Jag har dock till 98% bestämt mig att skaffa en plus något tangentbord (sitter fast på denna punkt nu då det verkar som det är krav att ha den lilla usb adaptern? men har inget bekräftat).
Jo precis, hotspot i mobilen var precis det jag menade, jag tror det duger utmärkt som substitut. Om inte annat måste man ändå ha ett separat abonnemang för plattan annars, något som inte känns intressant i dagsläget.

Jag har varit inne och kollat på ASUS nyaste platta (som du länkade), men känner inte att priset väger upp mot prestandan man får. Hade det varit tex 2gb ram på den hade det kunnat vara intressant, men annars är det saker som inte beror mig tillräckligt mycket.
Sen kände jag att "metalchassit" kan ha samma problem som prime'n (alltså TF201'an) med GPS och wlan störningar så då gick den bort ytterligare lite.

Så, plattan är nästan spikad, nu är det väl tangentbord (plus mus, antingen inbyggd som styrplatta eller extern mus) som står i vägen för köp, men jag är fortfarande öppen för nya förslag.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Kul att även du är inne på asus.
Vad gäller gpsen och Wifin på 700 modellen så har dom fixat problemet mot hur prime var. Dom har satt en plastlist (http://www.alina.se/images/produktbilder/thumb/800/tn_c906f48... för att få bättre mottagning. Jag gillar ju även det extra minnet, 64gb är lite mer att leka med än 32. Dessutom kan man ju lägga in ett minneskort i både själva paden och i tangentbordet.
Sen har tangentbordet en usb-plats, precis som tidigare modeller.
Tilltalas även av dom extra 400 mhz som processorn ger. Får intrycket av att livslängden på 700 blir lite längre. Men vad vet jag, det kommer något nytt och bättre varje vecka.

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD