HD7870 kommer priset sänkas mer?

Permalänk

HD7870 kommer priset sänkas mer?

Hej! Jag hade tänkt köpa nya dator komponenter vid slutet av sommaren. Men nu med nyheten om att komponenter gå upp i pris i sverige så blir man ju orolig att priserna inte kommer att sänkas som dem ska.

Jag har tänkt köpa ett ASUS HD7870. Just nu så kostar det 2500:- när man tar med 10% rabatten på cdon.
Tror ni att priserna kommer gå ner lägre än 2500 kr tills sent Juli/ tidig augusti?
Har inte råd med allt jag behöver för en ny fungerande dator så skulle behöva
vänta tills mitten av Juli innan jag skulle kunna bygga ihop datorn.

Vad tror ni? Värt att vänta eller börja köpa nu?

Permalänk

Köp ett Sapphire istället, bästa kylarna på dem. Jag skulle säga att 2500 är jäkligt bra, kör på det tycker jag!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Hur det kommer utvecklas kan man bara spekulera om.

Jag tror inte det kommer bli några jätte skillnader. I höst kommer ju Gtx 660 då kommer det nog hända lite med priserna i mellansegmentet. Men so. Sagt veta kan man ju inte.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Entusiast

Vänta.
28nm wafers kommer vara billigare, och konkurrens från Nvidia kommer trycka ner priserna.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Man kanske ska vänta och kanske skaffa ett 7950 eller 7970? tror ni dem kommer gå ner eller kommer det bara vara mellanklassen som går ner i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Man kanske ska vänta och kanske skaffa ett 7950 eller 7970? tror ni dem kommer gå ner eller kommer det bara vara mellanklassen som går ner i pris?

Prisskillnaderna är så små att det är knappt värt att vänta. Slå till och var nöjd över ditt nya grafikkort.

Permalänk

Jag skulle också rekommendera att vänta tills du ska köpa resten av komponenterna då man aldrig vet vad som komma skall. Gjorde själv misstaget att köpa grafikkorten ett tag innan resten.

Skulle uppgradera datorn inför BF3-releasen förra året men Komplett sålde HD6870 1GB för 1499kr så jag köpte två sådana kring mitten av sommaren då nästa generation var långt borta och det var ett riktigt bra pris.

Hade jag väntat närmre releasen av BF3 hade jag fått reda på att det inte räckte med 1gb grafikminne och hade då istället kunnat köpt 2gb-versionen av 6870 var existens jag upptäckte först senare.

Dessutom presterar Kepler bättre än Soutern Island i BF3 så om det är ett spel du kommer lira kan GTX 660 tänkas prestera bättre än 7870.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk

blir skillnad på max 200-300kr efter sommaren så köp nu och var nöjd för vill du har sänkningar på 500kr
och mer får du vänta till nästa år eller någon super rea.

Permalänk

Blir nog att vänta tills jag har råd med allt innan jag köper.
GTX 660 kommer väll vid slutet av sommaren, får väll se om den är nått att ha!

Permalänk
Avstängd

Lika bra att Köpa ett 7870 nu om du kan få det för runt 2500 Pris / Prestandan, där är ju utan like.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Det är bättre att köpa nu. Den blir gammal om du väntar för länge.

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Det är bättre att köpa nu. Den blir gammal om du väntar för länge.

Det blir väl inte äldre bara för att han väntar med att köpa kortet samtidigt som resten av komponenterna för att dra nytta av kortets fulla prestanda direkt än om han köper det nu för att sedan kunna använda det fullt ut vid ett senare skede?

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk

HD7870 hamnade juh väldigt högt på pris/prestanda listan när den låg på 3000kr, 2500kr hade jag köpt utan tvekan.