Permalänk
Medlem

uppgraderings kit

Tjena, skulle vilja ha ett uppgraderings kit med, moderkort,ram,processor,grafikkort för ungefär 2-2.5k ? tack på förhand

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem

Hej

Hejsan skulle också vilja har råd och tips om uppgraderingspaket runt samma pris.
Modekort,Grafikkort,ram,processor.
Målet är att kunna spela Diablo 3 om de är möjligt råd och tips är alltid välkomna Tack på förhand
Peace over and out Elocism

Permalänk
Medlem

Först och främst, vad har ni för delar idag? Det kanske räcker med nytt grafikkort t.ex. beroende på hur gammal CPUn är m.m.

Man kan väl grovt räkna med att en billig CPU ligger på runt 800-1000kr, moderkort samma och 8GB minne drygt 400kr, med en budget på 2000-2500 blir det inte mycket över till grafikkort.

Grafikkort brukar ligga runt 1000-2500kr för budget till övre medelklass.

Jag skulle nog kollat på begagnat grafikkort isf eller en AMD Llano (Trinity om ni kan vänta), så får ni iaf inbyggd grafik som duger att spela med i low/medium och kan uppgradera grafikkortet senare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ett uppgraderingskit med processor, moderkort och ram kostar 3000-5000 om man ska ha intel, vilket man helst ska ha. Till detta kommer grafikkort på 1000-5000 kr.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Du kan få något ok, inget monster men som går att köra på för 2579:- + 50kr frakt hos CDON.se med deras rabatt på 10%

AMD A8-3870K X4 3.0GHz Socket FM1 Boxed
1 st à 939 kr

Asus Radeon HD7750 1GB DDR5 PCIe
1 st à 939 kr

Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANC
1 st à 419 kr

Gigabyte GA-A75M-S2V, A75 FM1, mATX
1 st à 569 kr

TOTALT: 2866:-
-10% = 2579:-
+ frakt 49kr
CDON.se
Möjligt att det finns andra webbutiker som är billigare men just nu ligger oftast CDON billigast från vad jag sett.

Grafikkortet är helt ok speciellt för priset och watt krav och klarar av nya spel om än inte på högsta inställningarna, moderkortet är budget men det har full PCI-e x16 för kortet och klarar 32GB RAM m.m. CPUn är bästa AMDn under 1000kr, Intel system i liknande får du lägga på 500-1000kr pga högre moderkort och CPU kostnader.
8GB RAM räcker gott och väl, detta är utan PSU och Låda så det måste du ha själv plus allt annat men där är ett uppgraderingssystem för ~2500kr och tror inte du kan pressa så mycket mer ur slantarna.

Tänk på att moderkortet är mATX så kolla att din låda kan ta det.

Edit:
dubblekollat och ja rabatten funkar på alla dem delarna utan strul

Edit2:
Kan ju tillägga att systemet lätt går in i en liten låda pga kort grafikkort och mATX kort så kan ju vara trevligt

Edit3:
Du kan även byta ut grafikkortet mot ett 550 Ti, finns några olika modeller på cdon i lager, typ samma pris, lite mer (+100) men lite med kräm i dock snackar vi 1-5% mer bara

Edit4:
Angående Diablo 3, det ska inte vara några problem, borde t.o.m. kunna köra på ganska ok inställningar.

EDIT5:
Radeon HD7750 kör diablo 3 1280x800 med high settings och AA = OFF (till höger)
http://www.youtube.com/watch?v=RxC0sDcRJzY

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ett uppgraderingskit med processor, moderkort och ram kostar 3000-5000 om man ska ha intel, vilket man helst ska ha. Till detta kommer grafikkort på 1000-5000 kr.

fast jag skulle ha amd

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du kan få något ok, inget monster men som går att köra på för 2579:- + 50kr frakt hos CDON.se med deras rabatt på 10%

AMD A8-3870K X4 3.0GHz Socket FM1 Boxed
1 st à 939 kr

Asus Radeon HD7750 1GB DDR5 PCIe
1 st à 939 kr

Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANC
1 st à 419 kr

Gigabyte GA-A75M-S2V, A75 FM1, mATX
1 st à 569 kr

TOTALT: 2866:-
-10% = 2579:-
+ frakt 49kr
CDON.se
Möjligt att det finns andra webbutiker som är billigare men just nu ligger oftast CDON billigast från vad jag sett.

Grafikkortet är helt ok speciellt för priset och watt krav och klarar av nya spel om än inte på högsta inställningarna, moderkortet är budget men det har full PCI-e x16 för kortet och klarar 32GB RAM m.m. CPUn är bästa AMDn under 1000kr, Intel system i liknande får du lägga på 500-1000kr pga högre moderkort och CPU kostnader.
8GB RAM räcker gott och väl, detta är utan PSU och Låda så det måste du ha själv plus allt annat men där är ett uppgraderingssystem för ~2500kr och tror inte du kan pressa så mycket mer ur slantarna.

Tänk på att moderkortet är mATX så kolla att din låda kan ta det.

Edit:
dubblekollat och ja rabatten funkar på alla dem delarna utan strul

Edit2:
Kan ju tillägga att systemet lätt går in i en liten låda pga kort grafikkort och mATX kort så kan ju vara trevligt

Edit3:
Du kan även byta ut grafikkortet mot ett 550 Ti, finns några olika modeller på cdon i lager, typ samma pris, lite mer (+100) men lite med kräm i dock snackar vi 1-5% mer bara

Edit4:
Angående Diablo 3, det ska inte vara några problem, borde t.o.m. kunna köra på ganska ok inställningar.

EDIT5:
Radeon HD7750 kör diablo 3 1280x800 med high settings och AA = OFF (till höger)
http://www.youtube.com/watch?v=RxC0sDcRJzY

hade jag klarat av bf3 ?

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Först och främst, vad har ni för delar idag? Det kanske räcker med nytt grafikkort t.ex. beroende på hur gammal CPUn är m.m.

Man kan väl grovt räkna med att en billig CPU ligger på runt 800-1000kr, moderkort samma och 8GB minne drygt 400kr, med en budget på 2000-2500 blir det inte mycket över till grafikkort.

Grafikkort brukar ligga runt 1000-2500kr för budget till övre medelklass.

Jag skulle nog kollat på begagnat grafikkort isf eller en AMD Llano (Trinity om ni kan vänta), så får ni iaf inbyggd grafik som duger att spela med i low/medium och kan uppgradera grafikkortet senare.

jag ska ungefär uppgradera hela datan förutom nätagget, hittade detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746508 bara en fråga till, vilket grafikkort passar? skulle vilja köra t.ex gta iv (v) eller bf3 tack på förhand !

EDIT: passar detta grafikkortet ? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649971

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

Tjena, skulle vilja ha ett uppgraderings kit med, moderkort,ram,processor,grafikkort för ungefär 2-2.5k ? tack på förhand

Skriv vad du har för delar. 2500:- kommer du inte långt med, som flera påpekat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

hade jag klarat av bf3 ?

Jo det ska det göra, på medium settings borde det flyta på mellan 35-60FPS i 1920x1080

Här är likvärdigt system typ som kör BF3 på 1080 medium

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

hade jag klarat av bf3 ?

Ungefär som denna fast byt ut 7750 till 7770 och till en amd fx 4100 så har du en helt okej dator för den summan

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1130170

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1001014

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eng_95:

Ungefär som denna fast byt ut 7750 till 7770 och till en amd fx 4100 så har du en helt okej dator för den summan

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1130170

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1001014

FX-4100 är sämre än A8-3870K och vinsten från ett 7770 vs ett 7750 är marginell och går du upp de slantarna är det andra kort med i leken som ska tittas på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Skriv vad du har för delar. 2500:- kommer du inte långt med, som flera påpekat.

processorn: har jag bytt men det är en intel quad core 2.66 GHz

ram: 4GB

moderkort: asrock G31M-S

grafikkort ati 3600 series 512 MB

hårddisk 500 GB

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

processorn: har jag bytt men det är en intel quad core 2.66 GHz

ram: 4GB

moderkort: asrock G31M-S

Grafikkort: ati radeon 3600 series 512 MB

Hårddisk: 500 GB

den ska ju helst klara bf3 för när jag startar bf3 ser man inte setupen kan inte ändra till low,medium,high så behövde en lite uppgradering !

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Skriv vad du har för delar. 2500:- kommer du inte långt med, som flera påpekat.

processorn: har jag bytt men det är en intel quad core 2.66 GHz

ram: 4GB

moderkort: asrock G31M-S

Grafikkort: ati radeon 3600 series 512 MB

Hårddisk: 500 GB

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

processorn: har jag bytt men det är en intel quad core 2.66 GHz

ram: 4GB

moderkort: asrock G31M-S

Grafikkort: ati radeon 3600 series 512 MB

Hårddisk: 500 GB

Klocka processorn. Vill du lägga pengar på det så bör du börja med grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

processorn: har jag bytt men det är en intel quad core 2.66 GHz

ram: 4GB

moderkort: asrock G31M-S

grafikkort ati 3600 series 512 MB

hårddisk 500 GB

Fast allt du behöver där är ju ett nytt grafikkort, kanske lite extra RAM? Intel Quad 2.66Ghz klarar det mesta, rekommenderar dig att istället lägga 500kr på RAM och 1500-2000 på grafikkort.

Du får ett ganska bra ett för ~2000kr

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast allt du behöver där är ju ett nytt grafikkort, kanske lite extra RAM? Intel Quad 2.66Ghz klarar det mesta, rekommenderar dig att istället lägga 500kr på RAM och 1500-2000 på grafikkort.

Du får ett ganska bra ett för ~2000kr

ok ! ska köpa 8GB ram istället och kanske ett 6850-6870 ? men hur ser man kan ha t.ex ett ati radeon 6870 på mitt moderkort ?

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte12:

hade jag klarat av bf3 ?

Beror väl på vilken inställning.. på Ultra med 1920x1080? Nej. På lägsta med 800x600? Absolut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

ok ! ska köpa 8GB ram istället och kanske ett 6850-6870 ? men hur ser man kan ha t.ex ett ati radeon 6870 på mitt moderkort ?

4GB räcker ganska långt. Det är inte högsta prio. Dessutom så är det väl DDR2 som gäller här? Det är inte alls så billigt som DDR3.

Jag skulle rekommendera att du klockar processorn och skaffar ett nytt grafikkort. Om RAM verkar vara en begränsning då så finns det inget som hindrar dig från att skaffa mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

4GB räcker ganska långt. Det är inte högsta prio. Dessutom så är det väl DDR2 som gäller här? Det är inte alls så billigt som DDR3.

Jag skulle rekommendera att du klockar processorn och skaffar ett nytt grafikkort. Om RAM verkar vara en begränsning då så finns det inget som hindrar dig från att skaffa mer.

vad menar du med ddr2 ?

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

vad menar du med ddr2 ?

Det är minnestypen. Äldre datorer har DDR2, moderna har DDR3, och om ett par år kommer de flesta datorer byggas med DDR4.

DDR2 är alltså ovanligt nuförtiden, och kostar därmed betydligt mer än DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är minnestypen. Äldre datorer har DDR2, moderna har DDR3, och om ett par år kommer de flesta datorer byggas med DDR4.

DDR2 är alltså ovanligt nuförtiden, och kostar därmed betydligt mer än DDR3.

ok ifall du menar grafikkortet så har jag ddr3

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

ok ifall du menar grafikkortet så har jag ddr3

Nej, jag menar RAM. Alltså det som sitter på moderkortet.

De flesta moderkort har bara stöd för antingen DDR3 eller DDR2. Du kan inte blanda, och du måste köpa rätt.

I program som t.ex. CPU-Z kan du se vad du har för minnestyp.

edit: typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nej, jag menar RAM. Alltså det som sitter på moderkortet.

De flesta moderkort har bara stöd för antingen DDR3 eller DDR2. Du kan inte blanda, och du måste köpa rätt.

I program som t.ex. CPU-Z kan du se vad du har för minnestyp.

edit: typo

nu är det såhär att min dator inte går igång och jag vet inte vad felet är, så här står det på asrocks hemsida om mitt moderkort !http://www.asrock.com/mb/overview.asp?model=g31m-s

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

nu är det såhär att min dator inte går igång och jag vet inte vad felet är, så här står det på asrocks hemsida om mitt moderkort !http://www.asrock.com/mb/overview.asp?model=g31m-s

OK, vid "Memory" står det "2 x DDR2 DIMM slots".

Här kan du se vad 8GB skulle kosta dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK, vid "Memory" står det "2 x DDR2 DIMM slots".

Här kan du se vad 8GB skulle kosta dig.

ok så jag hade inte kunnat haft ett MSI Radeon HD 6850 1GB GDDR5 isåfall vet du hur man kan kolla vilket grafikkort man kan ha till mitt moderkort finns det en hemsida eller något ?

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte12:

ok så jag hade inte kunnat haft ett MSI Radeon HD 6850 1GB GDDR5 isåfall vet du hur man kan kolla vilket grafikkort man kan ha till mitt moderkort finns det en hemsida eller något ?

Jodå, det bör funka. (Minnet som sitter på grafikkortet är alltså en annan sak, det behöver inte vara DDR2)

Om du tittar på ett HD6850 så ser du att det ska sitta i en PCI-Express-port (PCI-E x16). På ASRock-sidan du länkade så står det att ditt kort har en sådan port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jodå, det bör funka. (Minnet som sitter på grafikkortet är alltså en annan sak, det behöver inte vara DDR2)

Om du tittar på ett HD6850 så ser du att det ska sitta i en PCI-Express-port (PCI-E x16). På ASRock-sidan du länkade så står det att ditt kort har en sådan port.

ok tack så mycket för hjälpen !! en sista fråga, vad tror du jag ska uppgradera mer ? isåfall MVH

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem

Köp ett 7850 sen kan du försöka hitta 4GB ram på tradera eller liknande. Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p