Permalänk
Medlem

Ni som jobbar med webbdesign...

Hej, ni som jobbar med just webbdesign, vilken editor och OS använder ni? Tänker då mest på HTML kod. I skolan har vi alltid använt oss av adobes paket, gillar DW men funderar endå om det finns andra alternativ. På praktiken använde de sig av Eclipse på Linux men det känns lite "hackigt".

Skriv gärna för och nackdelarna med det programmet ni använder er av

Permalänk

NotePad++ riktigt bra notepad fast för programmeringssyfte typ.
Funkar riktigt bra till Webdesign osv osv, jag använde det rätt ofta i skolan istället för vanliga notepad.

Sedan gick vi över till Dreamweaver, vilket var hur enkelt som helst när man väl lärde sig programmet & dens funktioner.
Men jag körde ändå på kodningsfunktionen i dreamweaver, jag tyckte det var lättare så!

Permalänk
Medlem

Jobbar och jobbar gör jag väl inte men jag har nog kunskap som skulle räcka till att jobba med webbutveckling. Personligen använder jag Adobe Dreamweaver. Innan någon kör över mig fullständigt så vill jag nämna att jag ENBART använder "kod-läget" och inget annat skräp. Jag använder programmet eftersom att det för mig är väldigt smidigt att kunna se alla filer i en meny till höger samtidigt som det ofta rättar till länkar osv när man byter namn på filer. Det går dessutom att skapa olika "projekt" där man kan koppla olika siter till olika FTP:er osv vilket jag tycker är smidigt.

Sammanfattningsvis: Dreamweavers kodläge - Enligt mig bra. Allt annat skrot i Dreamweaver - Nej tack.

Skrivet av JohanGashi:

N
Sedan gick vi över till Dreamweaver, vilket var hur enkelt som helst när man väl lärde sig programmet & dens funktioner.
Men jag körde ändå på kodningsfunktionen i dreamweaver, jag tyckte det var lättare så!

Det är inte bara lättare utan även mer korrekt, koden som genereras av Dreamweaver är ofta helt åt helsike och kommer absolut inte att kunna redigeras manuellt senare. Dessutom är det i princip omöjligt att skapa någon större site genom dessa funktioner.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken miljö du ska arbeta i...

Själv utvecklar jag nästan enbart webbapplikationer i Microsofts MVC3 och då är det Visual Studio som gäller och jag älskar att arbeta i den Känns betydligt mycket robustare än Eclipse och sen så kör man med valfri webbläsare till denna.. Tex Chrome eller Explorer 9 föredrar jag själv då de för mig har smidigast "F12-verktyg" för mig!

Men vill man använda sig av PHP är ju inte det nått vidare

http://www.asp.net/mvc/mvc3 om du vill titta närmare på detta och Visual Studio Express är gratis att installera.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är inte bara lättare utan även mer korrekt, koden som genereras av Dreamweaver är ofta helt åt helsike och kommer absolut inte att kunna redigeras manuellt senare. Dessutom är det i princip omöjligt att skapa någon större site genom dessa funktioner.

Hade ett 3-månadersprojekt att konvertera en stor sajt som var helt gjord i dreamweaver, och dom hade t.om lyckats trixa till e-handel m.m, allt via dreamweaver på något sätt .. Men saken var den att i början visste jag inte om att det var DW-genererat, så jag fick trippla timmarna på projektet .. Kod utan 1 rad med kommentarer .. fy fan, dessutom satt allting ihop i klungor med enbart space som delimiters iställer för tabbar eller newline ..

Helt vansinnigt bra för plånboken i alla fall

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khamel:

Beror helt på vilken miljö du ska arbeta i...

Själv utvecklar jag nästan enbart webbapplikationer i Microsofts MVC3 och då är det Visual Studio som gäller och jag älskar att arbeta i den Känns betydligt mycket robustare än Eclipse och sen så kör man med valfri webbläsare till denna.. Tex Chrome eller Explorer 9 föredrar jag själv då de för mig har smidigast "F12-verktyg" för mig!

Men vill man använda sig av PHP är ju inte det nått vidare

http://www.asp.net/mvc/mvc3 om du vill titta närmare på detta och Visual Studio Express är gratis att installera.

Okey thx, håller på att ladda ner det nu

Sysslar mest med just design och kodning av sidorna till mindre, lokala företag. Då använder mig av ett CMS som heter Processwire som kräver relativt lite PHP kunskap, hanterar man bra grunderna klarar man sig galant. Det bästa med det är att det är väldigt enkelt för kunden att använda det, betydligt mindre krångligt en t.ex. Jooma eller Drupal.

http://www.processwire.com

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Komodo Edit

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar iofs med backend men våra gränssnittare sitter vanligtvis i notepad++ eller coda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simppan:

Okey thx, håller på att ladda ner det nu

Sysslar mest med just design och kodning av sidorna till mindre, lokala företag. Då använder mig av ett CMS som heter Processwire som kräver relativt lite PHP kunskap, hanterar man bra grunderna klarar man sig galant. Det bästa med det är att det är väldigt enkelt för kunden att använda det, betydligt mindre krångligt en t.ex. Jooma eller Drupal.

http://www.processwire.com

Här är btw. en bra tutorial för att komma igång med grunderna

http://www.asp.net/mvc/tutorials/mvc-music-store

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk

Jag har snart gått klart en kurs om webbdesign vilket har varit väldigt intressant och roligt. De första veckorna fick vi lära oss att knacka kod på klassiskt sätt i ett anteckningsblock. Sen började vi med Adobe Dreamweaver och det var en omställning men visst blev det enklare längre fram, Däremot känns Dreamweaver mer som en lathund för de som inte vill knacka kod på klassiskt sätt ( vilket jag tycker är mer intressant ) enligt mig kan man inte få det exakt som man vill med Dreamweaver eftersom nästan allt är förhandsgjorda val. Men i alla fall så är det kul med webbdesign.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Aptana Studio på alla plattformar. Stabil editor som bygger på Eclipse med allt vad det innebär i form av plugins m.m.

Många av de som klankar ner på Dreamweaver verkar inte ha använt det på minst 10 år. Sitter man i design-läget och flyttar runt saker så är det klart att det inte blir så bra, men det är väl inte någon jätteöverraskning att en person som inte har en aning om vad han håller på med kommer att producera taskig kod, oavsett verktyg? Använder man Dreamweaver som vilken annan texteditor som helst så är den helt ok, men det finns andra anledningar att inte använda det, det kostar t ex pengar och det finns bättre alternativ som är gratis.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Bluefish är jävligt bra för HTML. Testa det.

Permalänk

Aptana, Coda eller notepad++.
Föredrar Aptana på grund av git-integration och att det finns många bra plugins.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra för alla språk. Ger kodhjälp i de flesta språken, Gratis.
Har textformatering för att strukturera din kod.
http://netbeans.org/

Sublime text, enkelt, skönt för ögonen bra gränssnitt.
http://www.sublimetext.com/

Dreamweaver har jag slutat använda jag tycker att gränssnittet är alldeles för stökigt.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Netbeans jobbar jag i och det är grymt, rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Det är lite av en smakfråga vad man föredrar själv.
Jag tycker allra bäst om Bluefish till Ubuntu, men annars är det Notepad ++ till windows som gäller.

Inget fan av netbeans då den inte stödde HTML 5 kod senast jag använde det.
Dreamviewer är fusk och blir inte något vidare bra resultat heller.

Prova Bluefish, notepad ++ och netbeans och se vad du tycker, är ju trots allt du som ska hålla på med det.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag använder Sublime text 2. Det är en väldigt smidig text redigerare.
Använder då temat iPlastic

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben97:

Det är lite av en smakfråga vad man föredrar själv.
Jag tycker allra bäst om Bluefish till Ubuntu, men annars är det Notepad ++ till windows som gäller.

Inget fan av netbeans då den inte stödde HTML 5 kod senast jag använde det.
Dreamviewer är fusk och blir inte något vidare bra resultat heller.

Prova Bluefish, notepad ++ och netbeans och se vad du tycker, är ju trots allt du som ska hålla på med det.

MVH

Varför är Dreamweaver fusk ? man skriver ju samma kod ?

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

kan hålla med lite om dreamweaver om man har en lärare som lär eleverna att använda tables för att göra design -.- och flashmenyer.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Jag har använt dreamweaver, men jag kodar bara i den och använder dremweavers kod-tips. Inte deras visuella verktyg.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Bubben97:

Det är lite av en smakfråga vad man föredrar själv.
Jag tycker allra bäst om Bluefish till Ubuntu, men annars är det Notepad ++ till windows som gäller.

Inget fan av netbeans då den inte stödde HTML 5 kod senast jag använde det.
Dreamviewer är fusk och blir inte något vidare bra resultat heller.

Prova Bluefish, notepad ++ och netbeans och se vad du tycker, är ju trots allt du som ska hålla på med det.

MVH

Ehh, om det är något som är fusk så är det ju Bluefish. Finns ju knappar man kan trycka på så programmet skriver ut knappar, listor, formulär etc på 1 sekund.. Man behöver knappt koda någonting själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder Dreamweaver

Är inte riktigt någon webdesigner, men jobbar med det och har knåpat ihop 3 sidor själv, bland annat jobbets egna. När jag gick gymnasiets löjliga kurs satt vi i Notepad++. Så egentligen lärde jag mig Dw när jag började på jobbet och fick då uppdraget att sätta igång med nya hemsidan direkt... gick en kurs, sedan gick det finfint!

Använder Dw för att jag aldrig testat något annat, men tycker ändå det är riktigt enkelt när man väl lärt sig de simpla nybörjargrejerna, då är det enklare att utforska annat själv. Även skönt att du kan sitta med både kod och design uppe och se vad som händer live när du kodar för att få en liten uppfattning om hur det ser ut istället för att hoppa ut i webbläsaren hela tiden. Nackdelen är ju att det är rätt dyrt.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Körde Notepad++, men har gått över till Geany på både gott och ont. Nackdelarna är i princip mindre inställningar att ändra på och inga plugins. Däremot grymt mycket skönare då den skapar tabs efter { och tar bort före }. Sen kommer den ihåg alla variabler, funktioner och konstanter som är deklarerade så de blir en dropdown när man ska skriva in dem. Går mycket snabbare att programmera PHP nu.

Läste dock att du körde mest HTML, då rekommenderar jag Notepad++.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Väldigt förvånad att så många rekommenderar Dreamweaver.
Antar att ni som rekommenderar jobbar mer med design än programmering/kodning?

Permalänk

Jag kör Sublime Text 2 till allt (html, css, javascript, php) förutom när jag behöver bygga ASP .net-siter, då använder jag Visual Studio.

DreamWeaver har en väldigt bra kodeditor, men tyvärr så är det mycket runt om som stör och irriterar, det är ett alldeles för "stort" program. Hade de seperarat kodeditorn och själva WYSIWYG/design-delen hade jag lätt rekommenderat det för nybörjare.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Sublime text, enkelt och bra.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Notepad++

Sjukt bre editor med massor av funktioner. Tror den har allt jag behöver, eller en sak som fattas är ett bättre kommando rads fönster.
Hade varit bra om det var som CMD + deras extra funktioner. Men oavsett, sjukt bra editor.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Notepad++, GG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Körde Notepad++, men har gått över till Geany på både gott och ont. Nackdelarna är i princip mindre inställningar att ändra på och inga plugins. Däremot grymt mycket skönare då den skapar tabs efter { och tar bort före }. Sen kommer den ihåg alla variabler, funktioner och konstanter som är deklarerade så de blir en dropdown när man ska skriva in dem. Går mycket snabbare att programmera PHP nu.

Läste dock att du körde mest HTML, då rekommenderar jag Notepad++.

Skickades från m.sweclockers.com

Auto indentering

Dropdown för variabler etc: alt+enter. Vill du slippa trycka enter kan du ändra i inställningarna.

-

Zencoding, multiredigering, blockredigering (som i CMD) regexp sökningar gör notepad++ till den ultimata redigeraren

Zencoding bör alla som skriver HTML kod ta en titt på, ni kommer bli helt fast.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Använde först MS Expressions web 4 med det var knappast hållbart. Gick över till phpDesigner som dock inte är gratis.. Numera är det Aptana som gäller.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch