Kortslutet grafikkort efter kylarbyte?

Permalänk
Medlem

Kortslutet grafikkort efter kylarbyte?

Hej!

Jag har under en längre tid haft väldigt höga temps på mitt xfx 5850 (50-60grade idle). Jag rengjorde med tryckluft men det hjälpte inte.

Igår hackade hela datorn upp. Blev svart och stardate om, detta hände under vanliga surfförhållanden. Jag blev orolig och öppnade mitt chassi. Det jag märker är att grafikkortet är väldigt varmt. Då bestämde jag mig för att göra det riskabla att byta VGA kylare.

Jag köpte en arctic cooling l2 pro på webhallen. Jag satte mig ner och började pula. Instruktionerna var ganska svåra att följa med jag tror att jag lyckades bra. Dock när jag rengjorde GPU´n så spillde jag lite bensin (kemiskt ren) på de små resistorerna omkring GPU´n. Smatidigt fick jag bekräftade teorier om mitt graffikkort. Kylpastan var som sten, hård och okladdig.

När allt var klart märkte jag dock att mitt grafikkort endast hade 2 pins fläcktdrivande utgångar och den som fanns på den nyköpta var en tre pin och en fyrapin. En snabb och enkel kabelmodd och det var klart.

Nu när jag startar datorn så kör allt i gång och så men utan bild. Kort fråga, lång bakgrund. Har jag kortslutigt mitt grafikkort?

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Skrivet av Sectrum:

Hej!

Jag har under en längre tid haft väldigt höga temps på mitt xfx 5850 (50-60grade idle). Jag rengjorde med tryckluft men det hjälpte inte.

Igår hackade hela datorn upp. Blev svart och stardate om, detta hände under vanliga surfförhållanden. Jag blev orolig och öppnade mitt chassi. Det jag märker är att grafikkortet är väldigt varmt. Då bestämde jag mig för att göra det riskabla att byta VGA kylare.

Jag köpte en arctic cooling l2 pro på webhallen. Jag satte mig ner och började pula. Instruktionerna var ganska svåra att följa med jag tror att jag lyckades bra. Dock när jag rengjorde GPU´n så spillde jag lite bensin (kemiskt ren) på de små resistorerna omkring GPU´n. Smatidigt fick jag bekräftade teorier om mitt graffikkort. Kylpastan var som sten, hård och okladdig.

När allt var klart märkte jag dock att mitt grafikkort endast hade 2 pins fläcktdrivande utgångar och den som fanns på den nyköpta var en tre pin och en fyrapin. En snabb och enkel kabelmodd och det var klart.

Nu när jag startar datorn så kör allt i gång och så men utan bild. Kort fråga, lång bakgrund. Har jag kortslutigt mitt grafikkort?

Hur lång tid tog det för bensinen att försvinna? Hade den försvunnit helt innan du drog igång det så har inte det kortslutit det.
Funkade grafikkortet efter det blev svart och du startade om? Kan ju varit sönderbränt redan innan.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Har du provat koppla skärmen till en annan port?

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att din sk kabelmodd inte fungerar på det viset. Eftermarknadskylare är designade att kopplas in till moderkortet eller en fläktkontroller (kopplad till MK eller nätagg).
Testa att ansluta kabeln som den ska vara istället. Dessutom är ju din garanti på den kylaren rökt nu, men det är en annan historia.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2