Klantat mig när jag flyttade CPUn, kylpasta på pinnarna.

Permalänk
Medlem

Klantat mig när jag flyttade CPUn, kylpasta på pinnarna.

Hej,

Jo precis som denna snubbe lyckades jag få kylpasta på CPU pinnarna och som troligtvis sedan fastnade i sockeln också. Jag har gjort rent rent CPUn med tandborste och en sorts aceton vilket jag trodde skulle lösa problemet (har kört datorn innan jag gjorde rent den). Nu funkar datorn lite bättre men den fryser ibland och när jag t.ex installerat ESXi 5.0 och ska installera en VM med debian 6 på så förs inte hela filen över vilket resulterar i att installationen varnar för korrupta filer.

Testade också att installera Windows Vista och den kom hela vägen tills den skulle starta om, då fattades en .dll fil. Jag kör just nu ett CPU stresstest via en Ultimate BootCD (mprime v2.3) den är ännu inte klar men rullar på.

Jag behöver er hjälp med vad som kan vara felet, om CPUn är körd eller om moderkortet är kört också. Har helt slut på ideer här och är totalt desperat!

(skippa frågorna om hur FAN jag lyckades, been there done that o.s.v.)

Spec:
Processor: AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz, AM3
CPU Cooler: Antec KÜHLER H2O 620
Chassi: Antec Twelve Hundred
Motherboard: Asus M4A79XTD EVO
Memory: Kingston 16GB

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fronix:

Kan du inte sitta med ett förstorningsglas, nål och en bra lampa, och gå genom sockeln igen? Du kan ha missat någonting som ligger och kortsluter två pins.

Att dina delar är trasiga tror jag inte, men som sagt så kan det vara pastan som connectar två pins. Se efter! Alt. använd riktigt stark tryckluft och blås ur sockeln. Viktigt här är dock att vinkla luften så att den kommer snett ovanifrån, och inte emot taggarna, om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd

Vilken kylpasta var det?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Kan du inte sitta med ett förstorningsglas, nål och en bra lampa, och gå genom sockeln igen? Du kan ha missat någonting som ligger och kortsluter två pins.

Att dina delar är trasiga tror jag inte, men som sagt så kan det vara pastan som connectar två pins. Se efter! Alt. använd riktigt stark tryckluft och blås ur sockeln. Viktigt här är dock att vinkla luften så att den kommer snett ovanifrån, och inte emot taggarna, om du förstår vad jag menar.

Okey, ska jag testa.

Skrivet av Blazin87:

Vilken kylpasta var det?

Kommer ej ihåg, grå och kletig va den i alla fall

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fronix:

Okey, ska jag testa.

Kommer ej ihåg, grå och kletig va den i alla fall

Som alla pastor(:

Kan det ha varit Arctic Silver? Den är nämligen ledande.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Både moderkort och cpu kan nog vara körda om du använde aceton, skulle rekommenderat kemiskt ren bensin eller t-röd, men vet att det dock löser upp plast vilket det torde vara i sockeln så jag osäker på om det går att lösa.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

Både moderkort och cpu kan nog vara körda om du använde aceton, skulle rekommenderat kemiskt ren bensin eller t-röd, men vet att det dock löser upp plast vilket det torde vara i sockeln så jag osäker på om det går att lösa.

Detta är nog problemet om det inte är artic silver pasta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Som alla pastor(:

Kan det ha varit Arctic Silver? Den är nämligen ledande.

https://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-...

Hittde odern, så antar att den leder ström.

Skrivet av ErsdaHL06:

Både moderkort och cpu kan nog vara körda om du använde aceton, skulle rekommenderat kemiskt ren bensin eller t-röd, men vet att det dock löser upp plast vilket det torde vara i sockeln så jag osäker på om det går att lösa.

Använde inte Aceton utan en aceton liknande, kan inte direkt namnet men det används för just sådant i andra sammanhang så den biten känns inte som det är någon fara.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Som alla pastor(:

Kan det ha varit Arctic Silver? Den är nämligen ledande.

Från Arctics hemsida:

"Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)"

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonoidz:

Som alla pastor(:

Kan det ha varit Arctic Silver? Den är nämligen ledande.

Bara för det står "silver" betyder det inte att det är ledande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Bara för det står "silver" betyder det inte att det är ledande.

Nej, men nu är det väl så att det endast är deras Cheramique som inte leder?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Från Arctics hemsida:

"Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)"

Fo3

Skrivet av Alle22:

Bara för det står "silver" betyder det inte att det är ledande.

Om pastan hade lett ström hade väl allt blivit kortslutet eller?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Från Arctics hemsida:

"Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)"

Fo3

Ja jävlar! Det var en bekant som sa att det var ledande. Nu ska han få höra! Det är skoj när jag som är rörmockare har rätt över en programmerare som lekt med och byggt datorer jhela sitt liv

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fronix:

Om pastan hade lett ström hade väl allt blivit kortslutet eller?

"While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths."

Kan vara att det ligger. Se efter som sagt. Skadar ju inte! (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

Både moderkort och cpu kan nog vara körda om du använde aceton, skulle rekommenderat kemiskt ren bensin eller t-röd, men vet att det dock löser upp plast vilket det torde vara i sockeln så jag osäker på om det går att lösa.

Skrivet av Demonoidz:

"While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths."

Kan vara att det ligger. Se efter som sagt. Skadar ju inte! (:

http://www.henkel.com/pipe-adhesives-cleaners-17553-17640.htm
http://www.henkel.com/com/content_data/Tangit_Cleaner_TDS__08...

Det använde jag för att göra rent CPUn, enligt produktbeskrivningen innehåller det aceton men om allt nu är rökt så borde ingenting funka eller?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Har kört prime95 och memtest86+ nu och först gav prime fatal error sedan efteråt testade jag memtest och då gav den också error. Frågan när nu bara vad som är felet.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Häll lite Etanol/Förgasarevätska i sockeln & blås i pin-hålen med tryckluft på burk, upprepa ett par ggr...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Har kört prime95 och memtest86+ nu och först gav prime fatal error sedan efteråt testade jag memtest och då gav den också error. Frågan när nu bara vad som är felet.

Testa minnena ett och ett, för att utesluta att inte något av minnena råkat gå sönder i samma veva.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Testa minnena ett och ett, för att utesluta att inte något av minnena råkat gå sönder i samma veva.

Fo3

Har redan löst detta, tack ändå

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Det finns elektronikrengöringsspray på väl valda butiker som du lätt blåser bort det med.

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Som alla pastor(:

Kan det ha varit Arctic Silver? Den är nämligen ledande.

Ja visst är det så. Inget som skulle få mig att byta ner mig. (MX-2)

Skrivet av Sweclockers: Kylpastor 2007:

Precis som namnet antyder är huvudingrediensen silveroxid som trots metallen inte är elektriskt ledande. Pastan kan dock bygga upp laddningar vilket kan skada känsliga komponenter. Det gäller att vara försiktig och inte spilla trots allt.

http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007/4#pa...