Nytt grafikkort men sämre bild

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort men sämre bild

Hej, Idag fick jag hem mitt nya grafikkort men efter att ha installerat det så är skärpan på skärmen sämre och allt är suddigare än mitt förra. Jag har kollat att båda inställningar på kontrollpanelen och nvidias kontrollpanel stämmer överens med min skärms upplösning. Men det är fortfarande sämre. Jag har även installerat de senaste drivrutinerna för både grafikkortet och skärmen.

Det gamla grafikkortet:
Nvidia 8800GT
Det nya:
MSI Geforce 560ti 448core
Skärm:
HP w2207h, 1680x1050

Som ni ser är det nya väldigt mycket bättre än det förra. Så jag förstår inte riktigt varför det är sämre skärpa på allt. Bör noteras är också att skärmen har VGA kabel och jag använder då en adapter, har både testat en ny och en gammal samt att ha kabeln i både uttagen. Kan problemet verkligen beror på att min skärm är för dålig?

Permalänk
Skrivet av Joonthee:

Hej, Idag fick jag hem mitt nya grafikkort men efter att ha installerat det så är skärpan på skärmen sämre och allt är suddigare än mitt förra. Jag har kollat att båda inställningar på kontrollpanelen och nvidias kontrollpanel stämmer överens med min skärms upplösning. Men det är fortfarande sämre. Jag har även installerat de senaste drivrutinerna för både grafikkortet och skärmen.

Det gamla grafikkortet:
Nvidia 8800GT
Det nya:
MSI Geforce 560ti 448core
Skärm:
HP w2207h, 1680x1050

Som ni ser är det nya väldigt mycket bättre än det förra. Så jag förstår inte riktigt varför det är sämre skärpa på allt. Bör noteras är också att skärmen har VGA kabel och jag använder då en adapter, har både testat en ny och en gammal samt att ha kabeln i både uttagen. Kan problemet verkligen beror på att min skärm är för dålig?

jag hade samma problem fast när jag ändrade från dvi till hdmi, testa att ändra skärmens inställningar

Permalänk
Medlem

Kolla upp skärmen och jag ser att den har hdmi vrf köra vga då? har du testat med hdmi?

Visa signatur

Mobo: ASUS P8Z68-V CPU: INTEL i5 2500k@3.3Ghz kyld av en Corsair H60 GPU: Asus GTX 680 DC2O MINNE: CORSAIR XMS3 8gb@1600Mhz CHASSI: ANTEC DF-35 PSU: CORSAIR TX V2 650W HDD: SAMSUNG F3 1TB SSD: OZC Agility 3 SATA 3 60GB

Permalänk
Medlem

Hade du VGA adapter till det gamla kortet eller bara VGA rakt in?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Till det gamla kortet använde jag VGA->DVI adapter, samma som jag använder nu. Har ingen hdmi sladd hemma men det är ju lätt införskaffat.

Permalänk
Medlem

Nya grafikkortet har troligtvis bara sämre DACar till VGA-signalerna. Tillverkarna lägger mindre och mindre pengar på VGA-stödet för varje grafikkortsgeneration

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joonthee:

Till det gamla kortet använde jag VGA->DVI adapter, samma som jag använder nu. Har ingen hdmi sladd hemma men det är ju lätt införskaffat.

Skaffa DVI eller HDMI så ska du se att det klarnar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Skaffa DVI eller HDMI så ska du se att det klarnar upp.

Får göra det då;) , tack alla för era svar