Svart eller Vit iPad för att läsa?

Permalänk
Medlem

Svart eller Vit iPad för att läsa?

Tjo!

Ska införskaffa en iPad nu när löningen dyker ner på kontot imorrn och står nu i valet och kvalet om vilken färg jag vill ska ha. Flickvännen har en vit vilken känns väldigt behaglig att läsa på och även är helt ok för filmtittande. Min fundering är nu om en svart är bättre eller sämre att läsa på. Känner ingen som har en svart att provläsa på ett par timmar så tänkte att någon här kanske har provat?

Bortsett från allt vanligt som småspelande, surfande, kalender etc så kommer den användas för en hel massa pdf/epub läsande i studierna och det känns då viktigt att ha den mest läsanpassade färgen.

Har tittat i butik och fått för mig att den vita är något skönare att läsa på, är jag rätt ute?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Marginella skillnader, men om man jämför dem sida vid sida kan den svarta kännas bättre, på nåt sätt känns den aningen intensivare, så tyckte jag iaf. Jag föredrog vit med och skillnaden var verkligen inte så stor att jag lät det spela in på mitt val. Tog en vit och är nöjd med det.

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Medlem

Vad har färgen för betydelse? Är det enklare att läsa en bok om omslaget är vitt än svart eller tvärt om? Det är väl för bövelen skärmen man tittar på även om man har köpt en iPad. Förklara för en icke frälst.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Vad har färgen för betydelse? Är det enklare att läsa en bok om omslaget är vitt än svart eller tvärt om? Det är väl för bövelen skärmen man tittar på även om man har köpt en iPad. Förklara för en icke frälst.

Det finns en allmän uppfattning om att skärmar med svarta kanter är vilsammare att titta på på grund av att de ramar in bilden. Jag har ingen aning, jag har TV-apparater med både vit och svart kant, och jag kan inte erinra att jag märkt någon skillnad. Jag kör helt enkelt på det jag tycker är snyggast, vilket oftast är vitt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Det finns en skillnad, om det är placebo för att man läst bakgrunden eller inte vet jag inte, men jag kan se det om jag fokuserar och inte står i en butik med lampor. Skillnaden är dock så liten att jag tror mer det är att man ser nåt annat än skärmen som gör det, som att man blir distraherad av den vita kanten. Finns djup läsning å diskussioner online i ämnet, men det lättaste är nog att bara se vad man själv känner. Jag kanske ser skillnaden just för att jag läst om det och skapat placeboeffekt

Välj vad du tycker e snyggast, känns enklare

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Medlem

Själv tror jag att det är bäst om den är svart, det lär få det vita att sticka ut och på så sätt blir det lättare att urskilja texten. Men det är så lite så jag skulle nog gå på den som du tycker är snyggast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Vad har färgen för betydelse? Är det enklare att läsa en bok om omslaget är vitt än svart eller tvärt om? Det är väl för bövelen skärmen man tittar på även om man har köpt en iPad. Förklara för en icke frälst.

Omslaget på en bok känns inte riktigt som en korrekt jämförelse mot en inramning som du alltid kommer att se.

Det lutar lite mot en svart ändå, då sambon har en vit och det bekvämt att kunna skilja på dom utan att starta skärmen. Får väl se hur det känns imorrn när jag står i butiken, med lite otur kanske de bara har en färg.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Entusiast

Jag läste någonstans om att ett vitt papper mot ett svart bord var sämre för ögonen är mot ett ljust träbord tex, men jag har inga källor och det var många år sedan. Nu är ju dock en skärm inte riktigt samma sak

Permalänk
Avstängd

Om jag ska gå på det jag upplever med min flickväns vita iPhone vs min svarta så tycker jag den vita blir jobbig efter ett tag om man kollar filmklipp och det blir mörkt i filmen, där dämpar den svarta ner det lite, men nu köpte jag iofs inte telefon för att titta på film så i grunden valde jag en svart för att jag tycker den är snyggare, samma gäller för henne när hon valde en vit, så det blir bara en smaksak i slutändan

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Om nu din flickvänn har en vit så kan väl du ta en svart så ni inte råkar ta varandras? Eller så tar du bara den som du tycker är snyggast.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Jag skulle gissa på att en vit är behagligare att läsa på. Men det har nog även att göra med hur pass mycket marginal man har på skärmen runt texten, och hur stor skillnaden är i färg på den vita ipaden, och det vita runt texten.

Egentligen vill man nog inte läsa med helt vit bakgrund, för ögonens skull. Ser man tex till Kindle-appen, så har den en gulaktig bakgrund, med ganska mycket marginal runt texten, då spelar nog färgen på själva paden mindre roll.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Vit är bra om du ska sitta ute på sommaren då den inte fångar upp lika mycket värme.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lankus:

Vit är bra om du ska sitta ute på sommaren då den inte fångar upp lika mycket värme.

Svart färg isolerar värme bättre än vit, häng upp en svart gardin för ett fönster där solen skiner och en vit för ett annat fönster där solen skiner och kolla sedan var det blir svalast

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Svart färg isolerar värme bättre än vit, häng upp en svart gardin för ett fönster där solen skiner och en vit för ett annat fönster där solen skiner och kolla sedan var det blir svalast

Känn sen på gardinen och du känner att den svarta är varmare.
Jag tror att den svarta enklare blir överhettad i solljus

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lankus:

Känn sen på gardinen och du känner att den svarta är varmare.
Jag tror att den svarta enklare blir överhettad i solljus

Där spelar materialet mer en stor roll än färgen och det är samma material i båda

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Då ska du ha en vit. En vit ram är (iaf marginellt) bättre än en svart. Detta bekräftas genom tco att skärmar med svart ram inte kan få den nyaste certifieringen, iaf var det så tidigare (orkar inte leta källa nu).

TCO Certified gör det enkelt att välja IT-produkter som är utformade för både användarnas och miljöns bästa. (där då användarnas bästa är biten jag syftar på nu,ergonomin.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Där spelar materialet mer en stor roll än färgen och det är samma material i båda

Inte helt rätt, färgen är direkt avgörande i hur mycket av ljuset som absorberas och blir till värmeenergi.
Däremot om två föremål är av olika material så betyder det inte att den som är mörkast är varmast, Men när 2 komponenter är av samma material är det den mörkaste som blir varmast.

OT:
Tror den ipad du tycker är snyggast är den som kommer vara trevligast att läsa länge på.

Permalänk
Medlem

Dagens I landsproblem.

Ps. Ta svart!

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

I slutändan blev det en svart av den enkla anledningen att sambon har en vit. Har gjort lite snabba jämförelser (typ 30 min läsande) och kan inte riktigt säga att jag känner någon skillnad. Har dragit några 3-4 timmars pass med den vita innan dock och ska väl försöka få tid med något liknande på den svarta i framtiden för jämförelse. Är den ena klart bättre finns ju båda i hemmet och vi får väl byta oss fram och tillbaka om så är fallet

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

I slutändan blev det en svart av den enkla anledningen att sambon har en vit. Har gjort lite snabba jämförelser (typ 30 min läsande) och kan inte riktigt säga att jag känner någon skillnad. Har dragit några 3-4 timmars pass med den vita innan dock och ska väl försöka få tid med något liknande på den svarta i framtiden för jämförelse. Är den ena klart bättre finns ju båda i hemmet och vi får väl byta oss fram och tillbaka om så är fallet

Ok, misstänkte att skillnaden var liten. Obefintlig? För egen del tycker jag att största problemet med bärbara enheter såsom mobiltelefoner och laptopdatorer är att solljuset drastiskt försämrar läsbarheten utomhus, speciellt när batteriet börjar ta slut. Hur står sig en iPad i detta avseende? Kan man t.ex. ta med sig läsplattan i hängmattan en solig sommardag?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Ok, misstänkte att skillnaden var liten. Obefintlig? För egen del tycker jag att största problemet med bärbara enheter såsom mobiltelefoner och laptopdatorer är att solljuset drastiskt försämrar läsbarheten utomhus, speciellt när batteriet börjar ta slut. Hur står sig en iPad i detta avseende? Kan man t.ex. ta med sig läsplattan i hängmattan en solig sommardag?

Har ingen hängmatta men kan lova att den kommer provas ute i solen i sommar. Bor i Luleå så sommaren har inte riktigt nått hit ännu, eller ja den kom idag kan man säga

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Har ingen hängmatta men kan lova att den kommer provas ute i solen i sommar. Bor i Luleå så sommaren har inte riktigt nått hit ännu, eller ja den kom idag kan man säga

Då förväntar åtminstone jag att du postar en utförlig provningsrapport här på forumet! Lycka till med din ny iPad i sommarsolen

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Ok, misstänkte att skillnaden var liten. Obefintlig? För egen del tycker jag att största problemet med bärbara enheter såsom mobiltelefoner och laptopdatorer är att solljuset drastiskt försämrar läsbarheten utomhus, speciellt när batteriet börjar ta slut. Hur står sig en iPad i detta avseende? Kan man t.ex. ta med sig läsplattan i hängmattan en solig sommardag?

Försämrar läsbarheten? Jag har inte varit med om nån bärbar enhet där man kan se något alls på skärmen om solen ligger på. Möjligtvis kan man avgöra om skärmen är på eller ej, om det är en skärm av bra kvalitet

Jag har visserligen inte testat just en iPad utomhus, men har svårt att tro att dom skulle vara annorlunda.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Försämrar läsbarheten? Jag har inte varit med om nån bärbar enhet där man kan se något alls på skärmen om solen ligger på. Möjligtvis kan man avgöra om skärmen är på eller ej, om det är en skärm av bra kvalitet

Jag har visserligen inte testat just en iPad utomhus, men har svårt att tro att dom skulle vara annorlunda.

Om solen ligger direkt på är det oläsligt men i skuggan kan det ju kanske finnas en chans. Det lär nog dröja innan man kommer upp i nivå med en vanlig hederlig bok i alla fall.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Försämrar läsbarheten? Jag har inte varit med om nån bärbar enhet där man kan se något alls på skärmen om solen ligger på. Möjligtvis kan man avgöra om skärmen är på eller ej, om det är en skärm av bra kvalitet

Jag har visserligen inte testat just en iPad utomhus, men har svårt att tro att dom skulle vara annorlunda.

Aldrig provat en läsplatta med e-ink-skärm? funkar utmärkt att läsa i solljus..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Aldrig provat en läsplatta med e-ink-skärm? funkar utmärkt att läsa i solljus..

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar vara en intressant teknik. Var köper man en enhet som använder en sådan?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Verkar vara en intressant teknik. Var köper man en enhet som använder en sådan?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1375#rparams=l=s8810357...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Om solen ligger direkt på är det oläsligt men i skuggan kan det ju kanske finnas en chans. Det lär nog dröja innan man kommer upp i nivå med en vanlig hederlig bok i alla fall.

Jag har förvisso ingen iPad, men en iPhone. Att det ser annorlunda ut i solljus kan jag hålla med om, men absolut inte oläsligt.
Bilden är över förväntan i solljus i min mening.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Aldrig provat en läsplatta med e-ink-skärm? funkar utmärkt att läsa i solljus..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag syftade på bärbara enheter med lcd/oled-skärm. Ett E-ink skulle fungera är ju helt självklart, då det är en skärm som saknar belysning.

Tillbringar mina luncher med min Kindle på en takterass helt utan skugga

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av QL:

Verkar vara en intressant teknik. Var köper man en enhet som använder en sådan?

www.amazon.com/kindle

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*