Kylningsproblem: moderkort eller processor

Permalänk
Medlem

Kylningsproblem: moderkort eller processor

Hejsan.

Fick för någon vecka sedan en Blåskärm och omstart "för att skydda datorn"... Efter en del felsökning så upptäckte jag att processorn blir ovanligt varm, framför när jag körde spel (BF 3). 60 grader, ibland mer, ändå upp till 65 grader...

Då datorn är från 2008 så misstänkte jag att pastan var gammal och torr så jag lämnade in datorn till Kjell&Company för hjälp. Det slutade med att vi bytte ut den gamla fläkten mot en ny*. Resultatet är dock fortsatt dåligt och jag hoppas på er hjälp med en analys.

* http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Screenshots på SpeedFan:

Datorn går på tomgång, endast uppstartat:

Under spel:

Efter spel:

Vad jag tycker är lite alarmerande är "TEMP1" som alltid är hög. Hur får man reda på vilken del av moderkortet / processorn denna mäter? Och vad kan vara fel?
Vidare så är en av volt-visningarna nere till vänster som har en stor differens, vad kan detta tyda på?

Specs:
OS: Win 7 64 bit
Processor: AMD Phenom X4 9550 Quadcore
MK: Biostar TA770 A2+
Minne: 2 X 2 Gb Patriot 8500EL (och två lediga platser)
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 560 Ti
Nätagg: 750 W

Tack på förhand, mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Dumpa speedfan, testa med tex realtemp.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Har aldrig och kommer aldrig lita på speedfan och det gör nästan ingen annan på det här forumet heller ladda ner hwmonitor/realtemp så vi får se resultat därifrån istället.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Realtemp stöttade inte AMD.

HW-monitor visade detta:

Några idéer?

Permalänk
Medlem

Problemet i detta fallet som jag kan se, är att din nya CPU kylare helt enkelt inte är tillräcklig för arbetet den ska utföra. Din CPU har en TDP på 95W. Kylarens max kapacitet är att kyla 90W. Så hur de kunde rekommendera och installera denna kan jag inte svara på. Tycker i allmänhet att Kjell & Co kunde specificera detta på deras sida på respektive kylare då det om något är relevant information.

http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cpu/15/alpine-64-pro-rev.2....

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Som Eltarion är inne på, din nya kylare är troligen sämre än originalkylaren.

Du kan prova sänka cpu-spänningen ett snäpp eller två i bios.
(Det kan faktiskt göra synbar verkan, det finns dock en viss risk för instabilitet)

På Biostars hemsida, finns inte 9550 med bland stödda CPUer,
det kan vara en lapsus,
eller kan möjligen din processor ha TDP högre än 95 W?

http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=310

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Om jag sänker cpu-spänningen, då sänker jag även prestandan eller?

Den posten i rapporten som alltid visar hög temperatur, hur kan jag få reda på var någonstans den mäter? Är det en del av cpu´n, är det på moderkortet etc....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Om jag sänker cpu-spänningen, då sänker jag även prestandan eller?

Den posten i rapporten som alltid visar hög temperatur, hur kan jag få reda på var någonstans den mäter? Är det en del av cpu´n, är det på moderkortet etc....?

Nej, du sänker inte prestandan genom att sänka VCore. Dock kan en för hög sänkning innebära stabilitetsproblem och blåskärmar. Det gäller att prova sig fram till en Vcore som funkar. Sänk i små steg.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Den posten i rapporten som alltid visar hög temperatur, hur kan jag få reda på var någonstans den mäter? Är det en del av cpu´n, är det på moderkortet etc....?

Det är faktiskt något oklart vad de olika TMPIN# står för.

Det verkar dessutom skilja mellan olika plattformar och olika tillverkare.

Kolla för säkerhets skull att kylflänsarna på nord/syd -bryggan verkar ligga an bra.
Antar att du har rimlig luftgenomströmning mha chassifläktar.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

ok, skall gräva i BIOS-delen imorgon när barn och sambo är utflugna så man har lite lugn och ro. En sista fråga tills dess; Kan man anta att något är trasigt eller känns det mer som att kylningen "bara" är för klen kontra spänning och prestanda?

Finns det något diagnosprogram som testar processorns- och moderkortets funktionalitet?

Tack för hjälpen hitintills, mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det är faktiskt något oklart vad de olika TMPIN# står för.

Det verkar dessutom skilja mellan olika plattformar och olika tillverkare.

Kolla för säkerhets skull att kylflänsarna på nordbryggan mfl verkar ligga an bra.
Antar att du har rimlig luftgenomströmning mha chassifläktar.

Fo3

Du har helt rätt, eftersom coretemp ligger på bra värden tror jag definitivt inte att tempin0 har med CPU att göra. Jag minns inte vilken som var vilken i hwmonitor men det är antingen nordbryggan vilket är normal temp. Eller så är det moderkortets sensor i CPU-sockeln och den visar aldrig rätt temp för CPU vad jag erfarit. Jag kan därför inte se något direkt temperaturproblem. Prova köra OCCT i ett pass och kolla ifall det går högre!

Edit: Glömde citera TS, men jag antar ha hajjar att det var riktat till honom i stora drag!

Permalänk
Medlem

Efter att ha googlat vad nordbryggan är för något (!) så öppnade jag lådan och tog en titt. Vad jag tror så är nordbryggan den delen med massa kylflänsar som sitter under cpu´n och som det står Biostar på, rätt uppfattat eller?

Bilden är från tidigare så inte den nuvarande cpu-fläkten på.
Om jag träffade rätt på nordbryggan så ser den hel ut. Jag kände lite på den och då var den fjädrande, skall det vara så?

Någon sydbrygga hittade jag inte dock...

Jag har tidigare idag kollat och rättat till luftströmningsvägarna, så dessa är också ordnade efter att bilden har tagits. Jag har även rengjort ordentlig i fläktar och överlag.

Jag skall kolla OCCT men om det är som du säger Kerbo att allt trots allt verkar normalt så återstår då (förmodligen) bara att sätta på en ordentlig cpu-fläkt som är dimensionerad för jobbet. För trots allt så blir Core-tempen för hög när jag spelar. Nu är ju pastan bytt så den är utesluten...

EDIT: Just det, jag tog en tur in i BIOS också. Jag hittade VCore i "PC Health någonting" men jag kunde inte ändra inställningarna hur jag än försökte. Sedan gick jag in på Överklockningsmenyn och där jag jag ändra VCore men bara uppåt. Finns det program där man kan ändra VCore i Windows?

Permalänk
Medlem

Det är korrekt, kylflänsen sitter "fjädrande"
Tryck lite mitt på kylflänsen, så vet du att den ligger plant mot nordbryggan.

Sydbryggan sitter under ditt grafikkort, några cm från sataportarna.
(Enligt bild hos biostar)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om man skall byta ut den befintliga mot en sådan här;
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Men enl uppgift så passar den på "AMD AM2, AM3, AM2+, AM3+ ", vilket jag inte har, är det rätt uppfattat?

Anledningen till att jag tänker på den är att killen på Kjell&company säger att jag får inte plats med en större luftkyld. Så borde inte något som detta fungera bättre då?

Sen tror jag väl förvisso att jag inte har ett 120 mm hål förberett...

Eller har ni något annat förslag på tillräcklig kylare som får plats utan att flytta runt för mycket hårdvara...

EDIT: Jag hittade svaret själv:
http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=310
Socket är AM2 el AM2+, så det borde ju gå.

Jag började leta på processorn men kom på sedan att det borde vara moderkortet man skall googla för att få fram den informtionen...

Permalänk
Medlem

Det är knappast på grund av överhettning som din dator kraschar, inte med de temperaturer du har visat i alla fall. Även fast alla här är jäkligt nojiga så är 60 - 70 grader i CPU-temp inget som ska orsaka instabilitet. Grafikkortet och HT-bryggan klarar betydligt högre temp än så. Min gissning är att problemet ligger nån annanstans... mjukvara, moderkort, minnen, nätagg ... man kan bara gissa.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |