Bitfenix lanserar Prodigy – ITX-chassi för gamers

Permalänk
Medlem

Designen ser riktigt bra och genomtänkt ut, men jag önskar den hade 3st slots istället för bara 2

Skulle vilja byta ut mitt monster 800D mot en liten burk genom att bara flytta allt till ett nytt mobo, men jag kör ett Auzentech ljudkort också. Graffet är ju förstås 2 slots.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

Designen ser riktigt bra och genomtänkt ut, men jag önskar den hade 3st slots istället för bara 2

Skulle vilja byta ut mitt monster 800D mot en liten burk genom att bara flytta allt till ett nytt mobo, men jag kör ett Auzentech ljudkort också. Graffet är ju förstås 2 slots.

Problemet där är ju snarare att det inte finns några m-DTX moderkort på marknaden. Verkligen ett område som moderkortstillverkarna fortsätter missa år efter år.

I ditt fall är det nog snarare mATX som gäller. Silverstones TJ08-E kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=939926

Permalänk
Medlem

Gigantiskt. Finns ju i stort sett hälften så stora lådor som går att fylla med gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett fint chassi, HTPC och NAS Chassi, får nog bli ett sådant tror jag

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk

Man måste ju däremot hata Bitfenixs mic i presentationerna :S

Permalänk
Medlem

Helt klart kul chassi, eftersom man kan få in så mycket i den, antingen många hårdiskar eller 240mm radiator, kan bli många trevlig byggen med det här. Sen håller jag med vissa att bärhandtagen inte var de snyggaste, men om man tittar bilderna på deras sida så ser det ut som att dom går att skruva bort ganska så enkelt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Gigantiskt. Finns ju i stort sett hälften så stora lådor som går att fylla med gaming.

Mjao kanske, men inte som rymmer fullstor towerkylare, ATX-agg, och 5.25 enhet tex... (eller 2x120 rad om man skippar 5.25 platsen)
Och jag gissar den här lådan även torde ha rätt vettig kylning jämfört med vissa...

Men visst har du en poäng: Ett microATX agg som Silverstone TJ08 är ju såvitt jag kan se volymmässigt mindre om man räknar på maxlängd/bredd/höjd på Prodigy (dvs inkl maxmått inkl handtagen)
TJ08: ca 21x38x39 i bredd, höjd, djup (enl prisjakt) = ca 31 liter
Prodigy: ca 25x40x36 (enl infon i nyheten) = ca 36 liter

Tänkvärt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Snygg, inspirationen kommer nog från Apple skulle jag nog gissa på.

Permalänk
Medlem

Synd på dom fula "benen" och "handtagen" Går dom att montera bort? Går det så börjar det likna nånting

Permalänk
Medlem

Bra där Jonas!!! Sugen på att bygga mig en mindre speldator Mini-ITX/ATX, IB och ett 670/79x0
Detta kan vara ett alternativ till Silverstone som jag sneglar på!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Snygg, inspirationen kommer nog från Apple skulle jag nog gissa på.

Det var otroligt snyggt men jag tror att dem har en stämning att vänta från Apple, precis som dem gjorde mot Samsung för att deras telefoner hade något rundande hörn och en knapp i mitten.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Bitfenix har fått mycket rätt med detta chassit. Stort plus att det faktiskt finns modulära möjligheter såsom radiatorn tex. Bra med luftflöde verkar det ju också vara! skulle vara grejt om det gick att trycka in en 200mm fläkt i toppen. Blir sommar köpet "nästa" år.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Ser väldigt trevligt ut!

Men skulle det fungera att köra ett grafikkort med något annat än referenskylaren?

Visa signatur

"I hate when people quote me for things i don't say" - Abraham Lincoln

&

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu kommer bitfenix bli stämda av apple och tvingas lägga ner verksamheten?!

Skrivet av FireFox:

Det var otroligt snyggt men jag tror att dem har en stämning att vänta från Apple, precis som dem gjorde mot Samsung för att deras telefoner hade något rundande hörn och en knapp i mitten.

Absolut, för det är lätt värt att få patent, form skydd, på datorlådor med sex sidor, rundade hörn, och handtag på ovansidan...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Absolut, för det är lätt värt att få patent, form skydd, på datorlådor med sex sidor, rundade hörn, och handtag på ovansidan...

Nja så enkelt är det kanske inte men designen är extremt like Apple's G5 om du jämför. Därav min gissning att de har en stämning väntandes runt hörnet.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

intressant chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Man måste ju däremot hata Bitfenixs mic i presentationerna :S

Japp.. Tänk att ett så stort företag gör en så pass dålig precentaionsvideo för en av sina produkter som man lagt ner så mycket pengar och energi på att skapa.. Verkar ju tokigt..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag hittat ett miniITX-chassie till min tänkta kontorsdator. Finns massor med chassin på marknaden, men ofta är de för kassa eller dyra. Dethär verkar ju vara varken eller.

Edit: Man kan ha en 230 mm fläkt i fronten ser jag nu. Det är ju fantastiskt ändå. På ~500 varv hörs knappt bitfenix spectre pro, men flyttar ändå luft så det räcker och blir över. En gång i tiden slutade jag använda fläktar mindre än 120 mm, men större är ju bara bättre. Lägre varvtal ger mindre oljud men samtidigt mer luft tack vare storleken.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt måste jag säga, har suttit i vaga tankar om att byta ned mig (storleksmässigt) och detta var ett av få chassin jag gillar riktigt skarpt!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt blir nog kanske ett köp nästa gång jag bygger en dator.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Soo Cute!

Permalänk
Avstängd

Ja hopp då är det bara att hoppas på att det kommer ett bra M-ITX moderkort med Z77 snart då. Så är de bara påbörja ett nytt bygge.

Permalänk
Medlem

Rätt schysst måste jag säga, men Silverstone TJ08B-E är det som gäller för mig. Mindre och kan ta mATX kort, vilket krävs om man vill ha 4 minnesplatser.

Permalänk
Medlem

Tycker den är rätt snygg faktiskt, kan lätt stå vid en teve och leka HTPC utan att väcka anstött

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anders190:

Värmeöverföringen mellan CPU och IHS.

Flera hemsidor har redan testat att köra Ivy utan IHS och får exakt samma temperaturer så det har inte med den att göra. Den ökade temperaturen beror på förändrade värmeöverföringsegenskaper i själva kretsen. Inte helt långsökt att transistorer får högre temperatur om man bygger på höjden. Liknande problem har diskuterats förr. Till exempel när de arbetar med "memmory cube" alltså RAM som är staplat på höjden. Där har de haft problem med att föra bort värme eftersom kisel är rätt dåligt på att leda just värme.

Slutsatsen är alltså att det inte finns något att laga på Ivy Bridge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Flera hemsidor har redan testat att köra Ivy utan IHS och får exakt samma temperaturer så det har inte med den att göra. Den ökade temperaturen beror på förändrade värmeöverföringsegenskaper i själva kretsen. Inte helt långsökt att transistorer får högre temperatur om man bygger på höjden. Liknande problem har diskuterats förr. Till exempel när de arbetar med "memmory cube" alltså RAM som är staplat på höjden. Där har de haft problem med att föra bort värme eftersom kisel är rätt dåligt på att leda just värme.

På flera ställen rapporteras det om att tempen sjunker när de kör utan HIS, eller med en HIS som de löder fast. Men dock så sjunker tempen inte till Sandy nivåer. Så att anta att det är en kombination av HIS monteringen och 3D transistorerna är nog inte hel fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

På flera ställen rapporteras det om att tempen sjunker när de kör utan HIS, eller med en HIS som de löder fast. Men dock så sjunker tempen inte till Sandy nivåer. Så att anta att det är en kombination av HIS monteringen och 3D transistorerna är nog inte hel fel.

Har du några länkar till tester där temperaturen sjunker? Jag har läst ett par stycken och i alla de testerna har temperaturen varit oförändrad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Värmeproblemet fortsätter dock vara ett problem och det blir extra kännbart i ett mindre chassi. Nu är förvisso detta chassi ovanligt välkylt men av tidigare erfarenheter av SFF-byggen så känns Ivy's värmeproblem oroande. Felet är fortfarande kvar och bör lagas om Intel klarar av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Har du några länkar till tester där temperaturen sjunker? Jag har läst ett par stycken och i alla de testerna har temperaturen varit oförändrad.

Vet att jag läst det bland annat på TomsHardware men hittade inte alls där nu. Snabb googling hittade jag direkt denna: http://www.techpowerup.com/165882/TIM-is-Behind-Ivy-Bridge-Te...

Vet dock inte hur de gjort där. De som tror att det går att ta bort IHS och köra kylaren direkt kommer inte så några större skillnader. Jag pratar om de som har gjort egen IHS eller som tagit bort Intels egna och bytt ut Intels TIM emot bättre alternativ och satt tillbaka original IHS .

Permalänk
Medlem