Permalänk
Medlem

hur varm får en processor bli?

som titeln säger hur varm får en processor bli jag har en AMD-4100 för jag börjar få massa FPS drops helt plötsligt den senaste veckan. kan det vara nåt med saken

tack för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av larsolof:

som titeln säger hur varm får en processor bli jag har en AMD-4100 för jag börjar få massa FPS drops helt plötsligt den senaste veckan. kan det vara nåt med saken

tack för svar!

"Tjmax is 81C, I wouldn't take her over 70C, and max safe voltage is 1.55. I wouldn't take the temps over 55C overclocked. Also try and keep the voltage under 1.5 if you want the chip to last."

Så, 70c på kärnorna är väl max att rekommendera. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av larsolof:

som titeln säger hur varm får en processor bli jag har en AMD-4100 för jag börjar få massa FPS drops helt plötsligt den senaste veckan. kan det vara nåt med saken

tack för svar!

Maxtemperaturen för säkerhet är 61 grader och därefter kan drops komma, så var det för min 1100T innan jag köpte en ny kylare

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Du får nog säga temps så man kan se om det är problemet.

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Maxtemperaturen för säkerhet är 61 grader och därefter kan drops komma, så var det för min 1100T innan jag köpte en ny kylare

Olika arkitekturer, Thuban arkitekturen får ej gå över 62 grader, dock börjar den throttla vid 61c och hamnar vädligt sällan över just 62C

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LTsm:

Olika arkitekturer, Thuban arkitekturen får ej gå över 62 grader, dock börjar den throttla vid 61c och hamnar vädligt sällan över just 62C

Googlade iaf lite snabbt och hittade då denna sida där det står vid punkt 5: If it goes over 60°C you need to either get better cooling or drop the CPU voltage, as 61°C is the maximum operating temperature recommended by AMD.

http://apcmag.com/building-a-pc-amd-bulldozer-overclocking-gu...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ladda hem HWMonitor och kolla hur varm den blir! Vissa ska inte gå över 60c medans andra håller ända upp till 90.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Maxtemperaturen för säkerhet är 61 grader och därefter kan drops komma, så var det för min 1100T innan jag köpte en ny kylare

Tänk på att max-temp är olika för olika cpuer. Leta upp specifikationerna för just den modellen för att ta reda på när den börjar throttla.
Jag har en Phenom 2 X4 940 och den har inte samma maxtemp som Phenom 2 X4 955 t.ex.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Du får nog säga temps så man kan se om det är problemet.

kärnorna ligger på ca 64/66 när jag kör MW3 så problemet är nog att det är för hög tempratur

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsolof:

kärnorna ligger på ca 64/66 när jag kör MW3 så problemet är nog att det är för hög tempratur

------------
Du behöver antingen rengöra kylaren, alternativt montera om den, eller dra ner överklocken (om du har ngn förstås) eller köpa dig en ny kylare verkar det som

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
Du behöver antingen rengöra kylaren, alternativt montera om den, eller dra ner överklocken (om du har ngn förstås) eller köpa dig en ny kylare verkar det som

kan inte så mycket om sånt men vilket är det bästa sättet att rengöra den på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsolof:

kan inte så mycket om sånt men vilket är det bästa sättet att rengöra den på?

---------------
Hur länge har du haft din dator och är det mycket damm på processorkylaren, det syns väldigt väl isåfall
Annars, åk till närmaste biltema och köp dig en flaska Dust Off för 99 spänn, blås rent fläktarna och sen vänta en timma eller två pga det ibland finns det fukt i flaskorna, därav man ska vänta innan man startar datorn igen just for safe
Annars köp valfri ny kylare och montera

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsolof:

kärnorna ligger på ca 64/66 när jag kör MW3 så problemet är nog att det är för hög tempratur

Pfft, ingen fara. När jag foldade förr så låg min 965a på de temperaturerna dygnet runt. Och på 1,55V. Den går fortfarande som en klocka. Det som gav upp till slut var moderkortet. Men då fick det mata en överklockad CPU i full last dygnet runt i typ ett år.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Pfft, ingen fara. När jag foldade förr så låg min 965a på de temperaturerna dygnet runt. Och på 1,55V. Den går fortfarande som en klocka. Det som gav upp till slut var moderkortet. Men då fick det mata en överklockad CPU i full last dygnet runt i typ ett år.

haha okej;) men ser nu att den går upp mot 75 grader ibland fast brukar stänga spelet då:)

Permalänk
Medlem

Spelade in BFBC2 (fraps) med stockkylare (intel i7) kom upp i 85c,
nu har jag en Antec 620 och ligger aldrig över 60

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4