Permalänk

nya grafikkortet fungerar inte! :(

Halloj!

Har nu fått ett problem med grafikkortet bara några dagar efter jag fått datorn :/. Fick nyligen upp felmeddelandet: "the catalyst control center is not supported by the driver version of your enabled graphics adapter. please update your AMD graphics driver or enable your AMD adapter using the displays manager." efter jag startat datorn, nu när jag försökte spela diablo 3 och skyrim så klarade knappt datorn spelen på lägsta utan fps på ca 20. Och ja, jag har testat att uppdatera driverserna till grafikkortet.
Specs:
Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3
Hårddisk: A-DATA SSD 511-Series 120GB
Grafikkort: XFX Radeon HD6950 1024MB
Processor: Intel Core i5 2500 3,3GHz
Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Nätagg: Fractal Design Integra 500W
läsare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM

Permalänk

Du har lite klent nätagg till din hårdvara. Att ligga på gränsen ger inte den power du behöver för bra flyt.

Permalänk
Skrivet av chopperstop:

Du har lite klent nätagg till din hårdvara. Att ligga på gränsen ger inte den power du behöver för bra flyt.

hmm, säkert? känns mer som att jag kör på den integrerade grafiken... :/

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat/installerat drivrutiner till moderkortet?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Om du inte klockat så har du minst 100W kvar på 12-v railsen, så prova istället att rensa drivrutinerna med driversweeper, sen installera det senaste på nytt.

Permalänk
Avstängd

Du har ju inte rätt drivare till kortet. Testa att dra ned från AMD igen, alternativt från GPUtillverkaren.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Har du uppdaterat/installerat drivrutiner till moderkortet?

Yes, laddade ner den nya från hemsidan eftersom det var en gammal på kortet.

Skrivet av Demonoidz:

Du har ju inte rätt drivare till kortet. Testa att dra ned från AMD igen, alternativt från GPUtillverkaren.

jo förstått det, men har testat att uppdaterat drivare till kortet från AMDs hemsida utan resultat. Har dock inte laddat ner från XFXs hemsida.

Skrivet av Divil:

Om du inte klockat så har du minst 100W kvar på 12-v railsen, så prova istället att rensa drivrutinerna med driversweeper, sen
installera det senaste på nytt.

Driversweeper? Har inte den största kollen

Permalänk
Medlem

Är du verkligen säker på att du installerat rätt drivrutin? Driversweeper är ett äldre program som rensar bort allt som har med ATI att göra, dvs sådant som ligger kvar och kan spöka.

http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

win 7 - 64bit http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...

win 7 - 32bit http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...

Här står lite till om felet
http://techrising.wordpress.com/2009/05/20/the-catalyst-contr...

Permalänk
Medlem

Om du laddar ner driversweeper, startar det och tar bort alla gamla grafik-rutiner (du kanske har kvar några från ditt gamla kort ) inklusive nya
och installerar drivrutinerna från länken nedan så borde det funka.

Driversweeper
http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)_d1655.html

Nya drivers
http://www2.ati.com/drivers/12-4_vista_win7_64_dd_ccc.exe
(bara för win7 64bitar)

Hoppas det hjälpte

Visa signatur

//AMD Phenom II X6 1055T //Gigabyte GeForce GTX 670 2GB//MSI 760GM-E51 //Antec Two Hundred V2 Svart // 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3 // Fractal Design Tesla 550W 80+// Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 //Samsung Spinpoint //

Permalänk
Medlem
Skrivet av chopperstop:

Du har lite klent nätagg till din hårdvara. Att ligga på gränsen ger inte den power du behöver för bra flyt.

Han ligger inte på gränsen, hans system drar under 400 w med marginal

Permalänk
Skrivet av erixxx:

Om du laddar ner driversweeper, startar det och tar bort alla gamla grafik-rutiner (du kanske har kvar några från ditt gamla kort ) inklusive nya
och installerar drivrutinerna från länken nedan så borde det funka.

Driversweeper
http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)_d1655.html

Nya drivers
http://www2.ati.com/drivers/12-4_vista_win7_64_dd_ccc.exe
(bara för win7 64bitar)

Hoppas det hjälpte

Skrivet av Divil:

Är du verkligen säker på att du installerat rätt drivrutin? Driversweeper är ett äldre program som rensar bort allt som har med ATI att göra, dvs sådant som ligger kvar och kan spöka.

http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

win 7 - 64bit http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...

win 7 - 32bit http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...

Här står lite till om felet
http://techrising.wordpress.com/2009/05/20/the-catalyst-contr...

"Attention - Guru3D Driver Sweeper has been discontinued as such you will not find any download links here any longer." quote från deras sida. Finns det något liknande program?

Permalänk

värt att tillägga att fel meddelandet kom upp efter jag uppdaterat drivrutiner till processorn och att Intels grafik kommer upp bland ikonerna i högra hörnet.

Permalänk
Skrivet av aSLAPfromJESUS:

värt att tillägga att fel meddelandet kom upp efter jag uppdaterat drivrutiner till processorn och att Intels grafik kommer upp bland ikonerna i högra hörnet.

Då har du svarat dig självt. Gör om gör rätt.

Permalänk
Skrivet av Nizor:

Då har du svarat dig självt. Gör om gör rätt.

Dock så har processorns integrerade grafik alltid varit standardgrafiken, innan uppdateringen också. T.ex. när jag högerklickar på skrivbordet och väljer "graphic properties" så kommer intels integrerade grafik upp. Jag har redan testat att ominstallera drivarna utan resultat.

Permalänk
Medlem

Du har kopplat in kabeln i Grafikkortet då? Så du inte har kopplat det i moderkortet..?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Den inbyggda grafiken ska väl slå av per default om det stoppas in ett dedikerat grafikkort? Kolla bios så ingen inställning förstör för dig.

Permalänk
Skrivet av chopperstop:

Du har lite klent nätagg till din hårdvara. Att ligga på gränsen ger inte den power du behöver för bra flyt.

Du har fel, helt fel. Har kört på samma setup med ett 450W från Ace. Dock är den datorn såld, dock fungerade den utmärkt.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Skrivet av Divil:

Den inbyggda grafiken ska väl slå av per default om det stoppas in ett dedikerat grafikkort? Kolla bios så ingen inställning förstör för dig.

ok, hur kollar jag bios då? det är @bios appen va?

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Du har kopplat in kabeln i Grafikkortet då? Så du inte har kopplat det i moderkortet..?

Major facepalm ifall felet ligger där. Vill dock leta efter andra lösningar innan jag plockar isär datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSLAPfromJESUS:

Major facepalm ifall felet ligger där. Vill dock leta efter andra lösningar innan jag plockar isär datorn

?? kan du inte koppla in sladden i grafikkortet utan att plocka isär datorn?

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk
Skrivet av arboC:

?? kan du inte koppla in sladden i grafikkortet utan att plocka isär datorn?

kan väl försöka om jag vet vilken sladd jag ska leta efter.

Permalänk

De menar att monitorkabeln (kabel från skärmen) ska vara i grafikkortets baksida och inte i utgången som sitter högre upp (moderkortets)!
Jag har ingen processor med grafikdel, så jag har aldrig sett dvi/hdmi kring input/output-plåten (i/o-plåt)!
Men jag kan bara anta att moderna datorer har utgång till skärm där!

Och i och med att din dator säger att intels grafik är aktivt vid högerklick på skrivbordet, så är det en viss risk att det är det som är felet!
Det är lätt att göra misstag, hoppas detta är felet!
6950 är ett bra kort jag själv använder, prisvärt!

Grön pil borde vara nära där grafikkortet sitter, använd INTE uttaget vid röd pil!!
*smajl*

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

De menar att monitorkabeln (kabel från skärmen) ska vara i grafikkortets baksida och inte i utgången som sitter högre upp (moderkortets)!
Jag har ingen processor med grafikdel, så jag har aldrig sett dvi/hdmi kring input/output-plåten (i/o-plåt)!
Men jag kan bara anta att moderna datorer har utgång till skärm där!

Och i och med att din dator säger att intels grafik är aktivt vid högerklick på skrivbordet, så är det en viss risk att det är det som är felet!
Det är lätt att göra misstag, hoppas detta är felet!
6950 är ett bra kort jag själv använder, prisvärt!

http://img214.imageshack.us/img214/6280/gigabytez68apd3overvi...

Grön pil borde vara nära där grafikkortet sitter, använd INTE uttaget vid röd pil!!
*smajl*

Jag använder inte grafikkortets ingång då upplösningen fuckar upp helt. Så det kanske är mitt grafikkort som är felkopplat?

Permalänk
Medlem

Hur menar du nu? Du har INTE kopplat din skärm till grafikkortet? I så fall är det inte konstigt om du har problem. Jag kan såklart ha missförstått det du skrev

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Hur menar du nu? Du har INTE kopplat din skärm till grafikkortet? I så fall är det inte konstigt om du har problem. Jag kan såklart ha missförstått det du skrev

nope, kör på moderkortets för att grafikkortets upplösning blir helt knas :/

Permalänk
Medlem

Ok. Nu har vi två möjligheter här.

1. Du är ett troll som har lite tråkigt så här på kvällskvisten.
2. Du har haft lite otur när du tänkt.

Vi kör på alternativ två en stund till. Koppla in skärmen på grafikkortet och se till att du har rätt drivrutiner. Installera också eventuella drivrutiner till din skärm/dina skärmar. Så länge du har det kopplat som nu kommer det aldrig att fungera.

Det är som att köpa nya vinterdäck men fortsätta köra på sommardäcken för att dubben låter så förbaskat och sen gnälla och vara förvånad när man åker av vägen och står på nån jävla åker

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Vissa trådar blir så roliga Normalt sett så brukar man koppla monitorn till grafikkortet Dess framebuffer pruttar ju ut det grafikkortet lyckats rendera. Kör du på moderkortets kontakt så får du ju det som den integrerade kretsen skapar.

(Nu kan man med lucidlogix och z68/h67 moderkort faktiskt KÖRA på moderkortets utgångar och ändå få det dedikerade grafikkortet att arbeta, men det funkar rätt kasst i praktiken, såsom allt från lucidlogix.)

Skrivet av aSLAPfromJESUS:

nope, kör på moderkortets för att grafikkortets upplösning blir helt knas :/

Vad då knas? Du har ju inte installerat drivisarna ännu, så klart det kan se knasigt ut! Tryck in monitorn i grafikkortets utgång, maka dig fram till catalysts installerare och starta den!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd

AHAHAHAHAHAHAHAHA irl garv! Du vet att du kan/ska ändra upplösningen genom att högerklicka och välja upplösning

Hoppas att verkligen att du är ett troll som har för lite att göra då det där är på gränsen...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Vissa trådar blir så roliga Normalt sett så brukar man koppla monitorn till grafikkortet Dess framebuffer pruttar ju ut det grafikkortet lyckats rendera. Kör du på moderkortets kontakt så får du ju det som den integrerade kretsen skapar.

(Nu kan man med lucidlogix och z68/h67 moderkort faktiskt KÖRA på moderkortets utgångar och ändå få det dedikerade grafikkortet att arbeta, men det funkar rätt kasst i praktiken, såsom allt från lucidlogix.)

Vad då knas? Du har ju inte installerat drivisarna ännu, så klart det kan se knasigt ut! Tryck in monitorn i grafikkortets utgång, maka dig fram till catalysts installerare och starta den!

Nu känner man sig ju jävligt dum. Avinstallerar drivarna nu och testar *derp*

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

AHAHAHAHAHAHAHAHA irl garv! Du vet att du kan/ska ändra upplösningen genom att högerklicka och välja upplösning

Hoppas att verkligen att du är ett troll som har för lite att göra då det där är på gränsen...

så jävla grön är jag inte ;). Hoppas jag...

Inställningarna står på 1920x1080 fast upplösningen fortfarande inte funkar.