Överklocka 6970 2GB Referens

Permalänk

Överklocka 6970 2GB Referens

Hej, har alltid haft problem att överklocka grafikkort, läser om folk som skriver.

Oh, överklockar på CCC max utan problem, måste använda MSI Afterburner;)!!

Sen när jag själv ska överklocka, kommer jag till 910mhz på core, sen kan drivern lägga av i stress test.
Blir problem på en gång den blir typ 80 grader när jag överklockat, vilket är rätt mycket, men för mig ATI korten blir väldigt varma, mot CPUer som man helst inte vill komma nära 80.

Har Referens modellen, standard och allt 880 och 1375 (core, memory).

Någon som kan sprida ljus över det hela, är det jag som förväntar mig för mycket, eller gör jag någonting fel?

Tack:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Hej, har alltid haft problem att överklocka grafikkort, läser om folk som skriver.

Oh, överklockar på CCC max utan problem, måste använda MSI Afterburner;)!!

Sen när jag själv ska överklocka, kommer jag till 910mhz på core, sen kan drivern lägga av i stress test.
Blir problem på en gång den blir typ 80 grader när jag överklockat, vilket är rätt mycket, men för mig ATI korten blir väldigt varma, mot CPUer som man helst inte vill komma nära 80.

Har Referens modellen, standard och allt 880 och 1375 (core, memory).

Någon som kan sprida ljus över det hela, är det jag som förväntar mig för mycket, eller gör jag någonting fel?

Tack:)

du förväntar dig för mycket! , ett referens kort kyler inte särkilt bra om du nu inte redan har kortet med bättre kylning på?
byta till en bättre kylare är en god ide, jag gjorde det själv på mitt ena 5850 och OJJ vilken skillnad med tempraturen

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk

Verkligen;O?
För mig vissa kör referens, eller så har jag missuppfattat (är inte Haj på GPU och sånt tyvärr)

Men känns lite ovärt att skaffa gpu kylare nu väl?
kostnaden är väl inte värt ökningen.

Men en annan hade dual fan gigabyte, och alla aftermarket cooler grejer verkar äga sönder, mot referensen som låter som en jävla orkan när den kommer över 30 XD

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Hej, har alltid haft problem att överklocka grafikkort, läser om folk som skriver.

Oh, överklockar på CCC max utan problem, måste använda MSI Afterburner;)!!

Sen när jag själv ska överklocka, kommer jag till 910mhz på core, sen kan drivern lägga av i stress test.
Blir problem på en gång den blir typ 80 grader när jag överklockat, vilket är rätt mycket, men för mig ATI korten blir väldigt varma, mot CPUer som man helst inte vill komma nära 80.

Har Referens modellen, standard och allt 880 och 1375 (core, memory).

Någon som kan sprida ljus över det hela, är det jag som förväntar mig för mycket, eller gör jag någonting fel?

Tack:)

Har du höjt volten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Verkligen;O?
För mig vissa kör referens, eller så har jag missuppfattat (är inte Haj på GPU och sånt tyvärr)

Men känns lite ovärt att skaffa gpu kylare nu väl?
kostnaden är väl inte värt ökningen.

Men en annan hade dual fan gigabyte, och alla aftermarket cooler grejer verkar äga sönder, mot referensen som låter som en jävla orkan när den kommer över 30 XD

Är man inte haj på det å vet nått om gpu å dess överklockning så ska du nog läsa på först! är inte bara att överklocka å tro att det ska funka bra om man inte vet något om det. Och jo dual fan kylare är värt varendra krona på tanke på att överklocka! jag tjänade en del på det när jag bytte ut mitt ena kort till dual fan kylare.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk

Hur mycket ska jag höja med?
1.175 är den på tror jag (vad för temps är okej)?

Menar inte att jag direkt inte har en susning om va det handlar om, men tycker GPU är något fruktansvärt med känsligt än CPU.
CPU äre mer, du höjer volten och klocken, stress testa, oj faila, höj mer;)

Här äre två clocks, och sen en temp som är skyhög mot cpun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Hur mycket ska jag höja med?
1.175 är den på tror jag (vad för temps är okej)?

Menar inte att jag direkt inte har en susning om va det handlar om, men tycker GPU är något fruktansvärt med känsligt än CPU.
CPU äre mer, du höjer volten och klocken, stress testa, oj faila, höj mer;)

Här äre två clocks, och sen en temp som är skyhög mot cpun.

du frågar om det och verkar inte veta nått om överklockning och alla kort beter sig olika och vi kan inte veta hur mycket mer voltage ditt kort behöver, testa dig fram å testa, failar det så öka voltage absolut men anser inte att du ska göra det när du redan har hög temp:O BYT kylare är mitt råd för att få ner tempen mera så du kan klocka det mera sen!

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk

Jo men, på CPUer kan man söka upp, och folk testar, när jag söker på 6970 skriver bara alla.
Oh 1ghz easily;)!
ja tänker då, jävlar då bör det gå lätt att öka lite;D
men så var det inte direkt XD

Men nån tanke på var tempsen börjar närma sig Cpuns 80 gräns?
för tror ATI kort som denna kan vara uppe i 120 grader, sen om det är okej eller inte, vet jag tyvärr inte helt klart;S

MEn tackar för all hjälp:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Jo men, på CPUer kan man söka upp, och folk testar, när jag söker på 6970 skriver bara alla.
Oh 1ghz easily;)!
ja tänker då, jävlar då bör det gå lätt att öka lite;D
men så var det inte direkt XD

Men nån tanke på var tempsen börjar närma sig Cpuns 80 gräns?
för tror ATI kort som denna kan vara uppe i 120 grader, sen om det är okej eller inte, vet jag tyvärr inte helt klart;S

MEn tackar för all hjälp:)

har du 80 i idle eller på load? hur som helst så är 80 grader i idle rätt högt för att vara i viloläge:O
hade jag varit dig och när du har redan så hög temp så vänta med att klocka det, ett tips bara!
kommer du till 100 grader eller över det så lär ditt kort å dess komponenter pajja för dig.
jag säger inte det för att vara elak!

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk

Jag får ca 80 grader (82 , får då tror jag ATIs standard ökning på fläkten drar igång) i Stress Furmark.
förmodligen går den något över om jag har på längre, men har inte testat så länge nån minut.

Okej, så 100 grader i furmark stress test är inte bra alls?
För stress test når ju alltid rätt långt över gränserna, så man brukar ju hoppa fram 10 grader eller nåt när man snackar om stress test.

Tack:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Jag får ca 80 grader (82 , får då tror jag ATIs standard ökning på fläkten drar igång) i Stress Furmark.
förmodligen går den något över om jag har på längre, men har inte testat så länge nån minut.

Okej, så 100 grader i furmark stress test är inte bra alls?
För stress test når ju alltid rätt långt över gränserna, så man brukar ju hoppa fram 10 grader eller nåt när man snackar om stress test.

Tack:)

det är ingen bra:( du har nog klockat kortet en del för att kommit till 80 + 10 grader. Så jag ber dig sänka klocken å dess voltage om du vill ha kvar ditt grafikkort:) varför inte köpa en grymmare å bättre kylare så du får ner tempen betydligt mer?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk

Tråkiga med det du skrev där är, jag får så med standard klockning;S

Jo men är inte värt bekostnaden, ångrar att jag inte köpte ett kort med bra kylare till att börja med;S

Permalänk
Medlem

Så länge du inte får 90+ grader så behöver du inte oroa dig med referenskort.

Permalänk

Okej, då känns det nog som att jag får låta den köra på standard, för den strular väldigt fort när den når runt 70-80 vi överklockning, och vet inte om höja volten hjälper då, och om det skulle hjälpa skulle då tempen öka, och har inte lust att köra på 50% och så;D

Men lärt mig en läxa, att köpa "bra" kort nästa gång, speciellt då jag märkt att jag inte orkar investera i CF:)

Man tackar för svaren:)