HD 5770 låter illa "Bilder ingår"

Permalänk
Medlem

HD 5770 låter illa "Bilder ingår"

Hejsan alla morgonpigga sweclockare har ett HD 5770 som låter väldigt illa måste manuellt ställa fläkten på 70% för att inte den ska crasha & får grafikorts brytningar någon som har nått förslag på vad jag kan göra köpa nytt är jag inne på också om det behövs men problemet är det är väldigt trångt mellan mitt grafikort och nätverkskortet.

Har ett Antec Ninehundred med ny bigboy 200mm fan i toppen gamla vart dålig samt orginal fläktarna i chassit 2st 120mm fram 1 120 mm bak samt en Noctura 120mm till för grafikortet.

Här kommer lite bilder på hur det ser ut och ja har precis lackerat om datorn och insåg jag inte hade några spännband "Stripes" hemma så ser ut som ett gökbo jag vet.

http://imageshack.us/photo/my-images/406/img0749hq.jpg/

Jättedålig på det hära med bilder så om nån kan lägga till dom i en post så vore det snällt vet inte vilken url jag ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

Hejsan alla morgonpigga sweclockare har ett HD 5770 som låter väldigt illa måste manuellt ställa fläkten på 70% för att inte den ska crasha & får grafikorts brytningar någon som har nått förslag på vad jag kan göra köpa nytt är jag inne på också om det behövs men problemet är det är väldigt trångt mellan mitt grafikort och nätverkskortet.

Har ett Antec Ninehundred med ny bigboy 200mm fan i toppen gamla vart dålig samt orginal fläktarna i chassit 2st 120mm fram 1 120 mm bak samt en Noctura 120mm till för grafikortet.

Här kommer lite bilder på hur det ser ut och ja har precis lackerat om datorn och insåg jag inte hade några spännband "Stripes" hemma så ser ut som ett gökbo jag vet.

http://imageshack.us/photo/my-images/406/img0749hq.jpg/

Jättedålig på det hära med bilder så om nån kan lägga till dom i en post så vore det snällt vet inte vilken url jag ska ha.

Jag har ett förslag, klicka på redigera på din post och lägg in , och . så att det blir läsbart.

Kör igång GPU-Z, och gå till sensor-tabben och se till att bocka "Continue refreshing in background", samtidigt som du lirar något tungt och tabba sen ut för att se hur varmt kortet blir.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Det blir ca 66grader med 70% på fläkten i fullload i diablo 3 vet det sen tidigare.

Har också försökt ta bort kylaren men den verkar vara limmad som ni ser på bilderna har jag bara 1 pci plats på mitt moderkort det sitter precis under grafikortet "Supersmart" om jag skulle köpa ett Gigabyte windforce 680 så kommer fläktarna vara blokerade eller?

Och vart hittar jag GPU-Z är inte det ett Nvidia program ?

Permalänk
Medlem

Hade oxå ett antec 900 och ett 5770. Lät som en orkan oxå, så köpte släpbar spellaptop. Tror cdon hade 6970 lightning för typ 1900kr, får du nog in i chassit om du plockar ur den övre hårddiskburen?

EDIT: Du kan ju oxå köpa en eftermarknaskylare och smälla på kortet, tror de kostar typ 400kr.

Permalänk
Medlem

1. Plocka isär kylaren
2. Rensa kylpasta från GPU'n
3. Blås rent kylaren från damm
4. Applicera kylpasta
5. Montera tillbaka kylaren

http://www.atomicmpc.com.au/Feature/296004,amd-radeon-hd-7970... <-- en lista på saker du behöver + lite info om amd's referenskylare

rekommenderar att du använder näsdukar som inte flockar för att torka bort kylpasta och att du köper tryckluft på burk på biltema eller liknande också

http://www.youtube.com/watch?v=XnTKqq8SH7w, gör inte dom stegen när han förstör det ofc men han visar tydligt hur man monterar av kylaren iaf

om det inte fungerar efter du gjort detta så har ditt kort gjort sitt :/ du kan alltid testa och "baka" det i ugnen om det inte fungerar! finns en 50/50 chans att det fixar sig.

om du ska baka det så får montera av kylaren igen + kylpasta, ta bort så många plastdetaljer som bara går och kolla http://www.addictivetips.com/hardware/fix-your-graphics-card-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

1. Plocka isär kylaren
2. Rensa kylpasta från GPU'n
3. Blås rent kylaren från damm
4. Applicera kylpasta
5. Montera tillbaka kylaren

om det inte fungerar efter du gjort detta så har ditt kort gjort sitt :/ du kan alltid testa och "baka" det i ugnen om det inte fungerar!

http://www.atomicmpc.com.au/Feature/296004,amd-radeon-hd-7970... <-- en lista på saker du behöver + lite info om amd's referenskylare'

rekommenderar att du använder näsdukar som inte flockar för att torka bort kylpasta och att du köper tryckluft på burk på biltema eller liknande också

http://www.youtube.com/watch?v=XnTKqq8SH7w, gör inte dom stegen när han förstör det

om du ska baka det så får montera av kylaren igen + kylpasta, ta bort så många plastdetaljer som bara går och kolla http://www.addictivetips.com/hardware/fix-your-graphics-card-...

Tack för tipset men det är lite väl överkurs för min del kortet är kliniskt rent har kört högtrycksluft på hela skiten innan jag lackerade om datorn så fanns inge dam kvar iaf..

Om jag ska köpa nytt grafikort då? skall jag satsa på hela paketet då ? mobo processor ? Vet inte om mitt är mindre än vanliga ATX kort verkar som det. Och fungerar det att anväda pci kort i pci-e platserna för det verkar ju vara standard på alla nya moderkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

Tack för tipset men det är lite väl överkurs för min del kortet är kliniskt rent har kört högtrycksluft på hela skiten innan jag lackerade om datorn så fanns inge dam kvar iaf..

Om jag ska köpa nytt grafikort då? skall jag satsa på hela paketet då ? mobo processor ? Vet inte om mitt är mindre än vanliga ATX kort verkar som det. Och fungerar det att anväda pci kort i pci-e platserna för det verkar ju vara standard på alla nya moderkort..

de finns iaf pci platser på mitt moderkort men jo dom brukar vara bakåtkompitabla, om du är nöjd med prestandan på ditt 5770 räcker det att du skaffar ett http://www.inet.se/produkt/5409402/xfx-radeon-hd7770-1024mb som presterar snäppet bättre ungefär 5-10% mer kraft

http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-b...

fast ett 6870 piskar skiten ur 7770 http://www.hwcompare.com/11924/radeon-hd-6870-vs-radeon-hd-77... säger rätt mycket i teorin

Permalänk
Medlem

kan inte du flytta på nätverkskortet? så får kortet mer luft, annars vara skippa nätverkskortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

kan inte du flytta på nätverkskortet? så får kortet mer luft, annars vara skippa nätverkskortet

Problemt är att jag vill ha wireless och detta fungerar väldigt bra i spel har en netgear router samt netgear wirless nätverkskort men om du kollar närmare på bilden ser du att nätverkskortet inte stör fläkten för grafikortet vet inte om nätverkskortet skapa mycket värm men min noctura på sidan borde fixa det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

Problemt är att jag vill ha wireless och detta fungerar väldigt bra i spel har en netgear router samt netgear wirless nätverkskort men om du kollar närmare på bilden ser du att nätverkskortet inte stör fläkten för grafikortet vet inte om nätverkskortet skapa mycket värm men min noctura på sidan borde fixa det...

nädå hade själv ett ljudkort sådär, tror mitt grafikkort ökade 2-3 grader ingen fara alls

Permalänk
Medlem

Har varit inne på köpa helt nya delar kanske lite offtopic men har en i5-750 ett asus p7h55-m pro sant 12gb minnen varav 8 är corsair vengence 1600mhz 4gb är corsair xms 1600mhz minnen samt 120gb Corsair Force GT ssd disk speldisken.

Köpa nytt moderkort processor samt grafikort försökt kolla runt lite men fattar inte mycket vill köra sli lr crossfire för framtida bruk men endel kräver 22nm för det är det keplar kortet som kostar typ 6000:-?

Och är det sån himla skillnad från att jag byter mitt i5-750 till tex en i7 senaste processorn? Den keplar modellen 3770 lr vad dom heter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

Har varit inne på köpa helt nya delar kanske lite offtopic men har en i5-750 ett asus p7h55-m pro sant 12gb minnen varav 8 är corsair vengence 1600mhz 4gb är corsair xms 1600mhz minnen samt 120gb Corsair Force GT ssd disk speldisken.

Köpa nytt moderkort processor samt grafikort försökt kolla runt lite men fattar inte mycket vill köra sli lr crossfire för framtida bruk men endel kräver 22nm för det är det keplar kortet som kostar typ 6000:-?

Och är det sån himla skillnad från att jag byter mitt i5-750 till tex en i7 senaste processorn? Den keplar modellen 3770 lr vad dom heter?

nej, nej och åter nej, köp ett nytt grafikkort det är allt du behöver och spara dina pengar till nästa generation 2013

Permalänk
Medlem

Hade också ett referens-5770 innan, det fungerade utmärkt tills efter 2 år då fläkten började låta som ett mähä och det blev varmt, jag sålde det för ett drömpris och nämnde just de problemet det hade och sedan köpte jag ett nytt, jag rekommenderar samma för dig

Permalänk
Medlem

Okej vilket grafikort föreslår ni jag ska köpa har bara pci-e 2.0 dock men vill ha ett för framtida bruk.. Samt om det finns nått tyst som inte låter som ett mähä

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

Okej vilket grafikort föreslår ni jag ska köpa har bara pci-e 2.0 dock men vill ha ett för framtida bruk.. Samt om det finns nått tyst som inte låter som ett mähä

http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

om budgeten tillåter

Permalänk
Medlem

Joo men ser nu den är 27cm långt mitt nuvarande är 21cm blir lite väl trångt och om jag tar bort hdd lådorna får jag ju ett stort hål i chassit fram för "Gallrerna" monteras på hdd racket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

Joo men ser nu den är 27cm långt mitt nuvarande är 21cm blir lite väl trångt och om jag tar bort hdd lådorna får jag ju ett stort hål i chassit fram för "Gallrerna" monteras på hdd racket.

http://www.inet.se/produkt/5409484/msi-geforce-gtx-670-oc

bara 24.3cm, dock inte änns i närheten av lika bra kylare

Permalänk
Medlem

är sugen på den där windforcen men låter den mycket nån som har en sån ? samt måste försöka fixa så den får plats i mitt chassi kan bli tight.

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt många som har problem med ATi grafikkort nu för tiden

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

är sugen på den där windforcen men låter den mycket nån som har en sån ? samt måste försöka fixa så den får plats i mitt chassi kan bli tight.

Knäpptyst jämfört med det du äger idag, windforce, bort me hdd buren bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zakuak:

är sugen på den där windforcen men låter den mycket nån som har en sån ? samt måste försöka fixa så den får plats i mitt chassi kan bli tight.

Spelade BF3 flera timmar igår, och kunde inte höra mitt grafikkort över mina chassifläktar, så ja, den är knäpptyst!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

är sugen på den där windforcen men låter den mycket nån som har en sån ? samt måste försöka fixa så den får plats i mitt chassi kan bli tight.

Windforce är kända för o vara tysta samt kyler riktigt bra, det är en av världens bästa grafikkorts kylare.
Just Gigabyte GTX670 Windforce är en av dom bästa,då den använder samma platta osv som GTX680, är häst längder bättre än ditt 5770kort.

Men om du är nöjd med ditt 5770 kort och vad den presterar testa att byta ut kylpastan.
Nej kylaren är inte fast limmad, pastan sitter rätt hårt, du får vrida försiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Windforce är kända för o vara tysta samt kyler riktigt bra, det är en av världens bästa grafikkorts kylare.
Just Gigabyte GTX670 Windforce är en av dom bästa,då den använder samma platta osv som GTX680, är häst längder bättre än ditt 5770kort.

Men om du är nöjd med ditt 5770 kort och vad den presterar testa att byta ut kylpastan.
Nej kylaren är inte fast limmad, pastan sitter rätt hårt, du får vrida försiktigt.

Tror ni jag får plats med det grafikortet i mitt chassi ? vet inte om ni sett antec Ninehundred. kan skicka en bild på det

Dvs om jag flyttar runt lite på ormboet och flyttar hårdisken?

Tror jag kan lösa problemet med att flytta upp hdd racket till toppen och flytta ner dvd och det till mitten istället.

Permalänk
Medlem

Kommer jag behöva ett starkare nätaggregat för 670 windforcen har ett silverpower 500w nätaggregat men har endast 1 slave disk och en SSD disk som primiär hd den drar väl lite ström?..

Permalänk
Medlem

har själv haft ett silverstone och det ska inte vara några problem och driva det kortet har haft min burk överklockad med två hdds och två fläktar som drevs av nätagget
sålänge det är ett 80 plus nätagg så klarar den det fint ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

har själv haft ett silverstone och det ska inte vara några problem och driva det kortet har haft min burk överklockad med två hdds och två fläktar som drevs av nätagget
sålänge det är ett 80 plus nätagg så klarar den det fint ^^

80 plus kan du förklare det så jag förstår vad jag ska leta efter ? Sorry inte superbra på nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

80 plus kan du förklare det så jag förstår vad jag ska leta efter ? Sorry inte superbra på nätaggregat.

80 plus är att den ska klara av att leverera 80% av sin specifikation som minst men den klarar upp mot 100 % i kortare stunder och ska hålla minst lika länge som garantin utger men såklart så håller dem längre :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vilket förjävligt råttbo av kablar du har i ditt chassi. Försök dra kablarna lite bättre så kommer du få bättre luftflöde.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Vilket förjävligt råttbo av kablar du har i ditt chassi. Försök dra kablarna lite bättre så kommer du få bättre luftflöde.

Jo vet men satte ihop sakerna i lördags hade inga stripes kvar hemma så ska fixa det senare lr nån annat bra sätt sätta ihop kablarna ?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2... nu iaf hoppas det funkar med mitt nät aggregat tror det blir lite bättre en mitt hd 5770..