Varför sitter alla grafikkort upp och ner?

Permalänk
Medlem

Varför sitter alla grafikkort upp och ner?

Som titeln säger. Många nya grafikkort har ju skitsnygg kylare och design, men när man sätter in dem i chassit syns bara ett fult chip eller en backplate! Varför gör man så? Trist om man har fönster i chassit t.ex.. Några kommer säkert säga att korten då kommer för när cpu-kylaren, men det lär väl inte vara ngt problem om man flyttar ner PCI-slottsen lite? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tror att det är på grund av att värme stiger, och om kortet sitter med kylaren uppåt så kommer luften stiga och ny varmluft kommer att blåsas in i kortet, när det sitter upp och ner så förekommer inte detta, detta är bara min gissning, kanske inte alls är så

Permalänk
Medlem

En anledning jag kan tänka mig är att damm inte faller ner i kylaren lika lätt som om den hade varit vänd uppåt. Har man å andra sidan dammigt i lådan från första början kommer dammet nog fastna i någon kylfläns i vilket fall...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Båda teorierna verkar ganska troliga. En snabbfråga: Fläktarna på kortet, drar de åt sig luft eller skjuter de bort? Gtx 670 WF t.ex?

Edit: om både och, i vilken riktning rör sig luften?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bamsebjörn:

Tror att det är på grund av att värme stiger, och om kortet sitter med kylaren uppåt så kommer luften stiga och ny varmluft kommer att blåsas in i kortet, när det sitter upp och ner så förekommer inte detta, detta är bara min gissning, kanske inte alls är så

Skrivet av JoeBlack:

En anledning jag kan tänka mig är att damm inte faller ner i kylaren lika lätt som om den hade varit vänd uppåt. Har man å andra sidan dammigt i lådan från första början kommer dammet nog fastna i någon kylfläns i vilket fall...

Tror detta är de två huvudanledningarna, men det är fortfarande tråkigt, och jag begriper inte varför grafikkort för 5000 kr (typ mitt 7970) inte kommer med backplate per default.

Skrivet av Mozziee:

Båda teorierna verkar ganska troliga. En snabbfråga: Fläktarna på kortet, drar de åt sig luft eller skjuter de bort? Gtx 670 WF t.ex?

På referenskylarna brukar det vara radialfläktar, dvs de trycker luft åt sidan, så att den flyttas parallellt med kortet och ut på baksidan av datorn. Tredjepartskylare som Gigabyte Windforce och Asus DirectCU II har axialfläktar som blåser luft mot grafikkortet, parallellt med fläktarnas rotationsaxel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Båda teorierna verkar ganska troliga. En snabbfråga: Fläktarna på kortet, drar de åt sig luft eller skjuter de bort? Gtx 670 WF t.ex?

Referens korten drar ju åt sig luft och skickar ut de där bak iaf, tredjeparts kylare har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Referens korten drar ju åt sig luft och skickar ut de där bak iaf, tredjeparts kylare har jag ingen aning om.

Tredjeparts kylare håller värmen inne i chassit men dessa är mycket tystare än referens däremot passar referens bättre i dubbla gpu-lösningar då värmen går ut.

Permalänk
Medlem

Då alla korten har kylflänsar och kopparrör som leder värmen bort från grafikprocessorn så skulle jag säga att alla fläktar tar åt sig luft och blåser det in över kretskortet och kylflänsarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

På referenskylarna brukar det vara radialfläktar, dvs de trycker luft åt sidan, så att den flyttas parallellt med kortet och ut på baksidan av datorn. Tredjepartskylare som Gigabyte Windforce och Asus DirectCU II har axialfläktar som blåser luft mot grafikkortet, parallellt med fläktarnas rotationsaxel.

Tack! Med axialfläktar, borde det inte bli världens turbulens och skit inuti chassit? Kanske därför man ska ha ordentligt med fläktar som blåser in ny sval luft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mozziee:

Som titeln säger. Många nya grafikkort har ju skitsnygg kylare och design, men när man sätter in dem i chassit syns bara ett fult chip eller en backplate! Varför gör man så? Trist om man har fönster i chassit t.ex.. Några kommer säkert säga att korten då kommer för när cpu-kylaren, men det lär väl inte vara ngt problem om man flyttar ner PCI-slottsen lite? Tack på förhand!

Skrivet av Bamsebjörn:

Tror att det är på grund av att värme stiger, och om kortet sitter med kylaren uppåt så kommer luften stiga och ny varmluft kommer att blåsas in i kortet, när det sitter upp och ner så förekommer inte detta, detta är bara min gissning, kanske inte alls är så

Skrivet av JoeBlack:

En anledning jag kan tänka mig är att damm inte faller ner i kylaren lika lätt som om den hade varit vänd uppåt. Har man å andra sidan dammigt i lådan från första början kommer dammet nog fastna i någon kylfläns i vilket fall...

Detta bör avfärdas direkt eftersom damm inte faller, det far runt så fort det är lite rörelse (och det är det hela tiden av luftflöden i ett chassi), så för att skydda mot damm är inte troligt, däremot så är det Bamsebjörn en trolig förklaring, hurvida det sitter upp & ner är en relativ fråga, i branschen så sitter det ju inte upp & ner, texten på sidan är fortfarande rättvänd när du sätter i det och "Många nya grafikkort"?! De har alltid sett ut så, bara att fläkten inte varit så insluten förr som nu

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

"Många nya grafikkort"?! De har alltid sett ut så, bara att fläkten inte varit så insluten förr som nu

Några nya grafikkort är skitfula och de gamla bryr vi oss inte om! Men, du har helt rätt, jag hoppas att du förstår vad jag menar..

Permalänk
Skrivet av Mozziee:

Som titeln säger. Många nya grafikkort har ju skitsnygg kylare och design, men när man sätter in dem i chassit syns bara ett fult chip eller en backplate! Varför gör man så? Trist om man har fönster i chassit t.ex.. Några kommer säkert säga att korten då kommer för när cpu-kylaren, men det lär väl inte vara ngt problem om man flyttar ner PCI-slottsen lite? Tack på förhand!

Det beror ju helt enkelt på hur designen för datorkomponenter ser ut. PCI-E anslutningen, och därför även kretskortet, har varit den delen som vart överst på korten sedan långt innan man började lägga vikt vid dess utseende.

Skulle någon börja bygga kort som tog plats även uppåt, så skulle det plötsligt uppstå massiv med konflikter om utrymmet i chassit

Men det finns ju BTX om man vill ha korten åt andra hållet...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Du kan ju handla dig ett "gammalt" BTX-chassi där sitter allt upp och ner.
[Edit] Bah, försent.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Du kan ju handla dig ett "gammalt" BTX-chassi där sitter allt upp och ner.
[Edit] Bah, försent.

Mozziee <3 BTX

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av n_sandstrom:

Men det finns ju BTX om man vill ha korten åt andra hållet...

BTX bestämmer bara var cpu-sockeln är i förhållande till grafikkorten.

http://img294.imageshack.us/img294/9357/13atxbtxhc6.gif

Jag tror att du syftar på iATX (inverted-ATX) som på många Lian Li-chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

BTX bestämmer bara var cpu-sockeln är i förhållande till grafikkorten.

http://img294.imageshack.us/img294/9357/13atxbtxhc6.gif

Jag tror att du syftar på iATX (inverted-ATX) som på många Lian Li-chassin.

Nope, korten i är även dem vända.
[Edit] Eller ja så är det, men det gör att även korten sitter med komponenterna/framsidan upp.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Laine:

BTX bestämmer bara var cpu-sockeln är i förhållande till grafikkorten.

http://img294.imageshack.us/img294/9357/13atxbtxhc6.gif

Jag tror att du syftar på iATX (inverted-ATX) som på många Lian Li-chassin.

En del BTX-chassin jag sett har moderkorten vända "uppåner" jämfört med det på din bild. Dvs expansionskort nedtill, I/O-anslutningar upptill till höger, och då även grafikkorten uppåner.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av xfade:

Nope, korten i är även dem vända.
[Edit] Eller ja så är det, men det gör att även korten sitter med komponenterna/framsidan upp.

Skrivet av n_sandstrom:

En del BTX-chassin jag sett har moderkorten vända "uppåner" jämfört med det på din bild. Dvs expansionskort nedtill, I/O-anslutningar upptill till höger, och då även grafikkorten uppåner.

Jag håller med om att standarden beskriver orienteringen som "flipped", men att det är ett krav vill jag inte garantera.
På samma sätt som vissa tillverkare gör iATX-chassin så måste jag utgå från att det finns en tillverkare någonstans som konstruerar iBTX, och därför vill jag inte utgå från att det alltid är roterat 180 grader.

Hur som! Det jag syftade mest på var att många tar miste på iATX och BTX. Lian Li (som exempel) gör vanligen inte BTX, det är iATX.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Jag håller med om att standarden beskriver orienteringen som "flipped", men att det är ett krav vill jag inte garantera.
På samma sätt som vissa tillverkare gör iATX-chassin så måste jag utgå från att det finns en tillverkare någonstans som konstruerar iBTX, och därför vill jag inte utgå från att det alltid är roterat 180 grader.

Hur som! Det jag syftade mest på var att många tar miste på iATX och BTX. Lian Li (som exempel) gör vanligen inte BTX, det är iATX.

Det stämmer nog bra. Själv har jag inte hört talas om iATX innan, tror jag. Antar att det står för Inverted ATX eller något sådant, och används till vanliga ATX-moderkort?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Nope, korten i är även dem vända.
[Edit] Eller ja så är det, men det gör att även korten sitter med komponenterna/framsidan upp.

Enligt bilden här så sitter fortfarande grafikkortet vad ni kallar "fel" på BTX http://www.hardwaresecrets.com/article/BTX-Motherboards/25

Skrivet av n_sandstrom:

En del BTX-chassin jag sett har moderkorten vända "uppåner" jämfört med det på din bild. Dvs expansionskort nedtill, I/O-anslutningar upptill till höger, och då även grafikkorten uppåner.

Sitter dina kortplatser i chassit och inte på moderkortet?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Enligt bilden här så sitter fortfarande grafikkortet vad ni kallar "fel" på BTX http://www.hardwaresecrets.com/article/BTX-Motherboards/25

Sitter dina kortplatser i chassit och inte på moderkortet?

Mina expansionskort sitter, precis som dom flestas, i en slott på moderkortet, och med en skruv i chassit. Hur sitter dina?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Enligt bilden här så sitter fortfarande grafikkortet vad ni kallar "fel" på BTX http://www.hardwaresecrets.com/article/BTX-Motherboards/25

Det gör den dock inte, anledningen är att du/dem vänt kortet och då kommer även grafikkortet att vändas.

För att i ett stående chassi så monteras moderkortet på andra sidan i lådan jämfört med ATX.

Fläkten på grafikkortet kommer att riktas uppåt och du ser den "snygga" sidan.

[Edit] Min tredje redigering nu. Börjar själv bli snurrig av allt vändande.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Proffsmobbare

Det var inte meningen att dra igång ett fullstort krig här, särskilt inte när vi alla uppenbarligen på samma blad och bara märker ord.

Är det inte mer logiskt att vi kallar formfaktorn på moderkortet för BTX och ATX istället för vilket håll dessa är vända i chassit? Den enda kontrollen som moderkortstillverkaren har när dessa kallar något för BTX är placeringen av processorn i förhållande till expansionsplatser.

Vad vi eller chassitillverkarna gör med moderkortet efter att det lämnar fabriken kan inte tillverkaren ha kontroll över, så det leder väl egentligen bara till förvirring? Vad standarden än säger.

Lian Li använder som sagt beteckningen ATX för åtkomst på vänster sida och iATX för åtkomst på höger sida. Folk har sedan fått för sig att Lian Li använder BTX som standard, detta är inte sant. Det var allt jag ville framföra.

Permalänk

ATX:
Processor överst = GPU-kylare nedåt
Processor nederst = GPU-hylare uppåt

BTX:
Processor överst = GPU-kylare uppåt
Processor nederst = GPU-hylare nedåt

Det borde väl stämma? Reserverar mig för tankefel pga trötthet

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Om man vill ha sin GPU kylare uppåt så får man väl köpa sig en SilverStone Temjin TJ-08 där moderkortet monteras upp-och-ner.

Men det hade varit häftigt om någon tillverkare hade gjort ett spegelvänt graffe. Måste ju vara optimalt för flerkorts-lösningar med kylare åt var sitt håll.

Permalänk

Eftersom det inte blivit nämnt än så kan jag säga att "varm luft stiger"-argumentet antagligen inte alls är anledningen till att grafikkort är som de är, varm luft stiger bara om det är typ helt vindstilla, luften i en grafikkortskylare påverkas inte alls av värmetemperaturer (varm luft och kall luft väger bara LIIIIITE olika) då det är så mycket storm.

Tänk er en person som väger 60 kilo och en som väger 62, om bådar hamnar i en stor fors med vattenfall och grejer så kommer båda personerna ned lika snabbt osv, viktskillnaden kommer inte påverka någonting. Samma sak hos grafikkort!