Void - Gratis spel med reklam

Permalänk
Medlem

Void - Gratis spel med reklam

Svenska Gamersgate ska på måndag lansera ett nytt program som kallas Void. Tanken är att man ska få "testa" spel gratis mot att man kollar på lite reklam innan spelet startar. Finns en massa regler som begränsar användandet, till exempel verkar det som att man bara kan ha tre spel installerade åt gången samt att man måste ha spelet installerat i 14 dagar för att sedan kunna avinstallera det och lägga till ett nytt spel.
Förhoppningsvis kommer det senare någon form av betaltjänst, där man kan betala en dryg hundring i månaden för att slippa reklam samt låsa upp fler platser i den virtuella spelhyllan.

Mer info:
http://www.fz.se/artiklar/artikel/20120526/gratis-spel-at-all...

Officiell sida:
http://se.gamersgate.com/void (än så länge bara en timer som räknar ner till launch, förhoppningsvis så kommer det upp mer info här snart)

Övrig info: Verkar som att det var någon form av stängd beta för USA, Kanada och Skandinavien för ett par dagar sen. Inte hittat några tankar från folk som deltagit dock.

Jag kommer definitivt att testa det på måndag. Sen får vi se hur många spel som finns (snarare hur många spel jag är intresserad av), hur mycket reklam det blir etc. Finns det bara gamla spel som kostar nån hundring känns det ju inte som om man kommer vilja sitta och kolla på en massa reklam varje gång man vill spela, men om det skulle finnas lite nyare titlar kommer jag garanterat använda det.
Lästa på fz.se att det inte kommer vara någon reklam i spelen, utan bara i programmet ("launchern") samt innan man startar spel.
Jag ser mest fram emot en betalversion där man slipper reklamen och alla begränsningar i antal spel samt nätverksuppkoppling etc, skulle utan tvekan betala en hundring eller två i månaden för ett fritt flöde av nya spel!
Vad tror ni? Blir det najs eller bajs? Kommer ni testa det?

Ber om ursäkt om det redan skapats en tråd, jag hittade i alla fall ingen.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

ser mycket intressant ut

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

OnLive finns ju, om inte Void blir något

Permalänk

Jaha ja! Påminner lite om namnet på min klan haha kanske ska stämma dem XD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jaha ja! Påminner lite om namnet på min klan haha kanske ska stämma dem XD

Så länge ni inte har varumärkesskyddat klannamnet är det nog svårt... Håll tyst om erat namn så ni inte blir stämda själva!

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

OnLive finns ju, om inte Void blir något

Men OnLive kan vi väll inte använda här i Sverige? Ännu iaf

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Men OnLive kan vi väll inte använda här i Sverige? Ännu iaf

Vet inte. Prova vettja

Permalänk
Medlem

Men vänta nu.
En tjänst som i princip hyr ut spel mot att du kollar på deras reklam.
Och såklart kan du köpa spelet genom dom om du nu skulle gilla det.
Varför skulle man handla genom dom om spelet är bra ?
Och varför inte bara ladda hem demos istället och slippa reklam ?
Och varför skulle man betala för en tjänst som även vill ha betalt för fullversionerna av spelen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men vänta nu.
En tjänst som i princip hyr ut spel mot att du kollar på deras reklam.
Och såklart kan du köpa spelet genom dom om du nu skulle gilla det.
Varför skulle man handla genom dom om spelet är bra ?
Och varför inte bara ladda hem demos istället och slippa reklam ?
Och varför skulle man betala för en tjänst som även vill ha betalt för fullversionerna av spelen ?

Jag tror du har missförstått konceptet här De kommer ge dig en fullversion som du kan prova under en tid, HELA SPELET, emot att du tittar på reklam innan du spelar det .p

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men vänta nu.
En tjänst som i princip hyr ut spel mot att du kollar på deras reklam.
Och såklart kan du köpa spelet genom dom om du nu skulle gilla det.
Varför skulle man handla genom dom om spelet är bra ?
Och varför inte bara ladda hem demos istället och slippa reklam ?
Och varför skulle man betala för en tjänst som även vill ha betalt för fullversionerna av spelen ?

Det stora problemet med ditt resonemang är att det tyvärr släpps på tok för få demos för PC-spel. Jag skaffade ny dator som klarade av spel igen förra sommaren då jag tröttnat på mitt PS3 och förväntade mig att kunna testa spelen innan jag köpte dem. Besvikelsen blev stor när bara en handfull spel erbjöd detta och då oftast inte de jag ville testa..

Tycker det låter som en trevlig tjänst. Skulle även kunna tänka mig att testa en share ware-liknande tjänst där man kunde få testa spelen till en viss nivå/tid och gillade man det kunde man betala och behålla alla inställningar och sparningar.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det stora problemet med ditt resonemang är att det tyvärr släpps på tok för få demos för PC-spel. Jag skaffade ny dator som klarade av spel igen förra sommaren då jag tröttnat på mitt PS3 och förväntade mig att kunna testa spelen innan jag köpte dem. Besvikelsen blev stor när bara en handfull spel erbjöd detta och då oftast inte de jag ville testa..

Tycker det låter som en trevlig tjänst. Skulle även kunna tänka mig att testa en share ware-liknande tjänst där man kunde få testa spelen till en viss nivå/tid och gillade man det kunde man betala och behålla alla inställningar och sparningar.

Största problemet med hans resonemang är väl dock att det är fullversioner av spelen som man får spela. Dock kan man inte ha hur många spel som helst i sin virtuella bokhylla, vilket gör att Gamersgate antagligen hoppas att folk kommer köpa spel man gillar för att frigöra plats för nya spel.

Av ren nyfikenhet: Är det fler demon på PS3? Finns det "alltid" (typ 9 spel av 10) demon till nya spel som precis släppts alternativt till spel som släpps inom en snar framtid?
Har knappt spelat konsol sen Playstation 2-tiden, har inte en aning om hur det fungerar nu...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

[QUOTE="felxi;12315173"]

Skrivet av LinusNeuman:

Jaha ja! Påminner lite om namnet på min klan haha kanske ska stämma dem XD

Så länge ni inte har varumärkesskyddat klannamnet är det nog svårt... Håll tyst om erat namn så ni inte blir stämda själva!

Jag skulle bara ta det som en komplimang att min klan är så känd så de vet vem jag är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Största problemet med hans resonemang är väl dock att det är fullversioner av spelen som man får spela. Dock kan man inte ha hur många spel som helst i sin virtuella bokhylla, vilket gör att Gamersgate antagligen hoppas att folk kommer köpa spel man gillar för att frigöra plats för nya spel.

Av ren nyfikenhet: Är det fler demon på PS3? Finns det "alltid" (typ 9 spel av 10) demon till nya spel som precis släppts alternativt till spel som släpps inom en snar framtid?
Har knappt spelat konsol sen Playstation 2-tiden, har inte en aning om hur det fungerar nu...

Vet inte riktigt andelen men det kändes som att det rörde sig om 7/10 typ. De flesta större spel i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt vad jag ska göra för att ladda ner skiten... Går jag in på deras hemsida http://se.gamersgate.com/void men där står det följande:

Skrivet av Gamersgate:

GamersGate VOID är äntligen här!

Det är mycket tryck på att vara först in, anmäl dig här så får du en inbjudan så snart det finns plats!

Förstår inte var jag ska anmäla mig för att få inbjudan? Någon annan som lyckats?

Edit: Inser nu att det var mail-rutan nere till vänster man skulle fylla i. Hade tydligen redan gort det, och nu när jag öppnade mailen hade jag fått en inbjudan. Återkommer senare i kväll med tankar om det hela

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Ok, har testat VOID ett tag nu.. Det är alltså inget program utan en webbsida där man kan se sina slotar, ladda ner nya spel etc. Spelutbudet var inget att hurra över, fanns iofs ganske många titlar, men tror inte att det var mer än 5 st som jag kände igen sen tidigare..
Laddade ner ett spel och testade, inte för att jag var intresserad av spelet utan mest för att testa tjänsten. Spelade lite, gick ut ur spelet och tänkte att jag skulle testa att annat spel. Men det går inte. Tydligen får man bara en slot i början vilket gör att jag nu är låst till ett skitspel i 14 dagar till som jag aldrig mer tänker spela.
Att låsa upp nästa slot kostar 10 000 blue coins. Blue coins får man genom att skriva recensioner, betygsätta spel, köpa spel i den "riktiga" Gamersgate-affären etc. Tänkte då gå in och betygsätta samt recensera spelet jag laddade ner för att börja samla på mig lite virtuella pengar. Icke sa nicke, "You can not review void games." står det då.

Reklamen var väl det ända som överraskade mig positivt. Runt en minut reklam om Kia cee'd el. dyl. kan man stå ut med. Som jag skrev i första posten så kommer reklamen bara innan man startar spelet. När spelet väl är igång syns det inga spår av reklam.

Med andra ord är detta i dagsläget ren skit. En slot har man, vill man låsa upp nya måste man betala. Vill man inte betala är man låst till spelet i 14 dagar, innan man kan ta bort spelet ur sloten och sedan välja och vraka bland 8 år gamla titlar som ingen har hört talas om.
Jag tror dock att det finns potential för en tjänst som denna, men inte som det fungerar i dagsläget.

Inget piratsnack! Läs reglerna noggrant i fortsättningen för det kan annars leda till att inlägg raderas och trådar bli låsta.
Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur planerna är, men ett premiumkonto liknande Spotify gissar jag ligger och väntar. Känns spännande och helt rätt i tider som dessa och hoppas att de kan knyta till sig intressanta spel.

Permalänk
Inaktiv

felxi: haha va så dåligt?
Varför måste många leverantörer envisas med att släppa bra tjänster i kasst utförandet? För att tjänsten ska ta fart ska den ju vara gratis och framförallt innehålla lite nyare titlar.

suck hade stora förhoppningar på denna tjänst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

felxi: haha va så dåligt?
Varför måste många leverantörer envisas med att släppa bra tjänster i kasst utförandet? För att tjänsten ska ta fart ska den ju vara gratis och framförallt innehålla lite nyare titlar.

suck hade stora förhoppningar på denna tjänst...

Handlar kanske lite om att det fanns för stora förhoppningar om att kunna ladda ner massor av spel fritt och spela. Som det är nu är utbudet begränsat, och man är från början låst till att bara kunna testa ett spel var 14:e dag. För de som inte vill vara pirater är det ändå ett steg på vägen.

Jag som handlat sen tidigare på Gamersgate har fördelen av att redan ha en bunt coins i lager. Men andra ord premieras tidigare kunder. I övrigt så behöver man inte köpa slots för coins, det går att köpa fulla spel för dem. Man kan se det som att man får en konstant rabatt, eftersom kanske var 20:e spel är gratis.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillar idén men.. utbudet... var... verkligen.. inget.. att höja i granen.

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

felxi: haha va så dåligt?
Varför måste många leverantörer envisas med att släppa bra tjänster i kasst utförandet? För att tjänsten ska ta fart ska den ju vara gratis och framförallt innehålla lite nyare titlar.

suck hade stora förhoppningar på denna tjänst...

Det är garanterat problem med att få utgivare att nappa. Samma problem som vanligt alltså. Spotify, Voddler osv...

Vore intressant med gratishelger och liknande som det skrivs om i artikeln och nyare spel såklart, men man måste börja någonstans. Långsamt luckra upp och få både konsumenter och utgivare att tänka om och se detta som ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

reggade ett konto nyligen men jag e fast med volvo the game kan inte välja något annat heller... (ganska trökigt spel när man inte har ett så bra tangentbord så man kan bromsa och trycka åt vänster samtidigt testade det hemma förut och på annat håll men då med ratt och pedaler var lite roligare men fortfarande inget för mig.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det är garanterat problem med att få utgivare att nappa. Samma problem som vanligt alltså. Spotify, Voddler osv...

Antagligen, men förhoppningsvis blir det bättre med tiden. Man får se Void som en lovande nystartad tjänst, med en hel del kvar att jobba på.

Permalänk

Helt klart lovande, men såg egentligen inget spel som jag var intresserad av. Men förhoppningsvis kommer tjänsten växa och nyare titlar läggas till i utbudet. Som det är nu, är det inget jag kommer att använda fören de har nyare eller åtminstonde större titlar.

Visa signatur

Stationär dator:I5 2500k 3.3GHz/ Cooler Master Hyper 212 Plus/ MSI P67A-C45 B3/MSI gtx 560 ti/ Corsair 8 gb 1600Mhz LP/ Fractal Design Core 3000/ 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ/ Samsung SSD 830 256GB/ BenQ TFT 24'' G2420HDBE/ Windows 7

Bärbar: HP ProBook 4520S/ Ubuntu 12.04