Permalänk

Lägenhet i Stockholm

Tjenare

Nu är det så att jag skall flytta till Stockholm (Tillsvidare anställning, webbutveckling) i Juli/Augusti men har inte så mycket koll på vad som är bästa metoden att hitta en hyreslägenhet där.

Så det jag funderade var att helt klart måste folket på swec veta ifall de finns några lediga lägenheter som antingen nån här kan pusha åt en eller ifall det finns några företag i Stockholm som sysslar med att hitta hyreslägenhet åt folk?

Mitt största problem just nu är att jag bor i Finland vilket gör att mina gå-på-visning möjligheter är avsevärt försämrade och därför skulle jag gärna se ifall man kunde komma åt detta problem på något annat sätt.

Det jag söker är egentligen vad som helst som ligger inom en ~20 minuters radie runt slussen. Det är jag och min flickvän som flyttar tillsammans och storleken av lägenheten spelar inte så stor roll. Max hyran just nu ligger på 8500 kronor, men givetvis kan man böja lite på det med

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

20 minuter från slussen och hyreslägenhet? Vi börjar väl på steg 1 då, har du iaf åtta år eller mer i bostadskö?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

20 minuter från slussen och hyreslägenhet? Vi börjar väl på steg 1 då, har du iaf åtta år eller mer i bostadskö?

Nja, som sagt, jag bor i Finland, vilket gör att bostadskön inte är möjlig för mej innan jag har flyttat (Får inget svenskt personnummer innan man har flyttat). Jag söker alltså inte en lägenhet med förstahandskontrakt (Vilket jag också har förstått att är i princip omöjligt utan flera år i bostadskön) utan snarare andra eller tredjehandskontrakt.

[Edit]
Och med 20 minuters radie så menar jag 20 minuter med tunnelbanan till slussen, inte gå avstånd Glömde att skriva ut det i första posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beije.Bee:

Nja, som sagt, jag bor i Finland, vilket gör att bostadskön inte är möjlig för mej innan jag har flyttat (Får inget svenskt personnummer innan man har flyttat). Jag söker alltså inte en lägenhet med förstahandskontrakt (Vilket jag också har förstått att är i princip omöjligt utan flera år i bostadskön) utan snarare andra eller tredjehandskontrakt.

[Edit]
Och med 20 minuters radie så menar jag 20 minuter med tunnelbanan till slussen, inte gå avstånd Glömde att skriva ut det i första posten

Har för mig att en gammal jobbarkompis använde: http://www.bostaddirekt.com/
Har dock för mig att det är en ganska dyr förmedlingsavgift.

Edit: Hon körde via sitt företag och då var det förmedlingsavgift, vilket det inte var privat.
Men utbudet var mycket större om man körde på företags...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beije.Bee:

Nja, som sagt, jag bor i Finland, vilket gör att bostadskön inte är möjlig för mej innan jag har flyttat (Får inget svenskt personnummer innan man har flyttat). Jag söker alltså inte en lägenhet med förstahandskontrakt (Vilket jag också har förstått att är i princip omöjligt utan flera år i bostadskön) utan snarare andra eller tredjehandskontrakt.

[Edit]
Och med 20 minuters radie så menar jag 20 minuter med tunnelbanan till slussen, inte gå avstånd Glömde att skriva ut det i första posten

Självfallet lär Sentenced ha menat 20 minuter med tunnelbanan. Att få tag i en hyresrätt med endast 20 min pendling till stan räknas som en otrolig lyx och kräver vanligen ca 10 års kötid i hyreskön..
Men att hyra i andra hand har jag hört folk lyckas med genom lite kontakter och dylikt, kanske inte så centralt, men väl inom en timmes pendlingstid eller så.

Sedan finns ju alternativet att "köpa" en lägenhet, dvs att låna och inteckna hela sin framtida livsinkomst på ett trångt råttbo..

Välkommen till Stockholm...Och ja, jag är bitter

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

www.andrahand.se kanske kan vara något? Annars finns det en hel del annonser om andrahandsuthyrning på blocket.

Permalänk
Medlem

När jag fick jobb i Stockholm och skulle börja inom två veckor så hade jag lite bråttom Kollade huvudsakligen Blocket och fick tag i ett boende där jag trivdes så bra att jag fortfarande bor kvar.

Men tanken från början vara att bara bo där ett par månader medan jag letade efter något mer permanent. Det är som sagt lättare när man är på plats.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

När du väl fått ditt svenska personnummer kan jag tipsa om bostadssnabben på Stockholms Bostadskö. Där har två av mina polare hittat nybyggen relativt nära stan.
När man väl kommit så pass långt att du fått ett förstahandskontrakt är det bara att börja byta upp sig för att komma närmare stan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Självfallet lär Sentenced ha menat 20 minuter med tunnelbanan. Att få tag i en hyresrätt med endast 20 min pendling till stan räknas som en otrolig lyx och kräver vanligen ca 10 års kötid i hyreskön..
Men att hyra i andra hand har jag hört folk lyckas med genom lite kontakter och dylikt, kanske inte så centralt, men väl inom en timmes pendlingstid eller så.

Sedan finns ju alternativet att "köpa" en lägenhet, dvs att låna och inteckna hela sin framtida livsinkomst på ett trångt råttbo..

Välkommen till Stockholm...Och ja, jag är bitter

Du är bitter med rätta. Den svenska bostadspolitiken är helt sjuk.
Jag har ungefär samma upplevelse som alla andra, bodde i Stockholm ett halvår förra året, var totalt omöjligt att få ens ett andrahandskontrakt (om man nu inte tyckte att 10 000 kr i månaden för en etta var en bra deal), slutade med att jag sov på golvet i vardagsrummet hos en kompis...

Men som sagt, rätt att vara bitter. Den svenska bostadspolitiken har verkligen lyckas att kombinera alla dåliga egenskaper hos en bostadsmarknad med varandra... I princip omöjligt att få ett förstahandskontrakt och en andrahandsmarknad som är helt absurd. Och det låga utbudet löser man med universallösningen en "kö"... Skall man flytta till Stockholm lite mer permanent och vill bo någorlunda centralt i hyresrätt kan man se fram emot att få en lägenhet nånstans runt 2020-25...

Är det inte fantastiskt bra ordnat?

Permalänk

Stockholm är iofs världens 22:a dyraste stad(bubbla på g dock). Problemet med hyresrätter är det sinnessjukt korrumperade kösystemet. Hyresrätter ärvs(förvisso lagligt), hyresgäster köps med fulavgifter och det är inte tillräckligt lönsamt för att bygga nya. Många väljer att placera sina barn i kön direkt när de föds för att på så sätt försöka få en plats.

Permalänk
Entusiast

Ser ungefär lite illa ut i alla storstäder. Jag räknade nyligen efter och jag har sökt över 1000 lägenheter på 8 månader. Inte ens fått gå på visning. Räknar man på statistiken så krävs det 5 år kö för att få något i Göteborg. 40000 aktivt sökande, 120000 står i kö och runt 9000 kontrakt om året. Do the maths...

Det hjälper ju inte att det aldrig byggs några nya hyresrätter heller utan bara dyra skrytbyggen till bostadsrätter som ingen normalt funtad och ekonomiskt ansvarsfull människa vill ge sig in och buda på.

Tyvärr är det väl svårt att lösa rent politiskt med mindre än att staten/kommunerna går in och bygger några nya enorma lägenhetskomplex för privata aktörer verkar ju inte ens vilja ha kvar de hyresrätter som finns nu, än mindre bygga nytt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det hjälper ju inte att det aldrig byggs några nya hyresrätter heller utan bara dyra skrytbyggen till bostadsrätter som ingen normalt funtad och ekonomiskt ansvarsfull människa vill ge sig in och buda på.

Tyvärr är det väl svårt att lösa rent politiskt med mindre än att staten/kommunerna går in och bygger några nya enorma lägenhetskomplex för privata aktörer verkar ju inte ens vilja ha kvar de hyresrätter som finns nu, än mindre bygga nytt.

Det beror på att det inte är lönsamt med att bygga hyresrätter. Hade vi haft en marknadshyra så hade fler hyresrätter byggts, men det hade blivit dyrare att bo i dessa. Så länge hyran regleras kommer det inte att byggas några hyresrätter av privata företag och eftersom det inte är lönsamt är kommuner också väldigt tveksamma till att bygga dessa. Det är inte svårare att lösa än att släppa hyrorna fria.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Valiumballong:

Det beror på att det inte är lönsamt med att bygga hyresrätter. Hade vi haft en marknadshyra så hade fler hyresrätter byggts, men det hade blivit dyrare att bo i dessa. Så länge hyran regleras kommer det inte att byggas några hyresrätter av privata företag och eftersom det inte är lönsamt är kommuner också väldigt tveksamma till att bygga dessa. Det är inte svårare att lösa än att släppa hyrorna fria.

Tyvärr blir det ju lite av ett totalt kaos om man bara släpper regleringen under en kraftig bostadsbrist. Då sticker hyrorna all världens väg och det kommer ju ta minst fem år innan det börjar dyka upp fler hus. Problemet är väl då vad som händer med alla de som kommer tvingas flytta från skenande hyror. Lösningen skulle i så fall vara att ha kvar regleringen på gamla lägenheter men släppa den på nybyggen. Frågan är om det är tillräckligt med motivering för att skapa intresse. Det finns ju redan ett enormt renoveringsbehov av gamla miljonprojektshus också som behöver svälja många många miljoner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tyvärr blir det ju lite av ett totalt kaos om man bara släpper regleringen under en kraftig bostadsbrist. Då sticker hyrorna all världens väg och det kommer ju ta minst fem år innan det börjar dyka upp fler hus. Problemet är väl då vad som händer med alla de som kommer tvingas flytta från skenande hyror. Lösningen skulle i så fall vara att ha kvar regleringen på gamla lägenheter men släppa den på nybyggen. Frågan är om det är tillräckligt med motivering för att skapa intresse. Det finns ju redan ett enormt renoveringsbehov av gamla miljonprojektshus också som behöver svälja många många miljoner.

Det är det som är den tuffa biten. Det blir 3-7 år med kraftigt ökade hyror innan byggena har kommit i kapp och hyrorna stabiliseras. Släpper du hyror fria på nybyggen först så kommer man bygga nya, men inte renovera gamla (som du säger). Då får vi ett gäng nya, schyssta lägenheter samtidigt som gamla lägenheter förfaller.

Jag tror att en lösning vore att staten (inte kommuner) går in och kraftigt ökar andelen byggen för att sedan släppa hyrorna fria. Det är omöjligt att få ihop reglerade hyror och tillräckligt med bostäder därför att det inte är lönsamt. Frågan är vilket som är värst av total bostadsbrist och halvsunkiga hyresrätter eller mindre brist och fräschare lägenheter fast till ett högre pris. Folk vill bo i städerna, då måste det finnas bostäder och det måste finnas hyresrätter för de som inte har möjlighet att ta 80% lån på en bostadsrätt. Det går dock inte så länge vi har reglerade hyror därför att ingen vill investera hundratals miljoner när det inte är lönsamt.

Det är en svår fråga, men svaret är egentligen rätt enkelt: vill vi ha mindre bostadsbrist måste vi släppa hyrorna fria eller så måste staten investera miljarder i förlustaffärer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Valiumballong:

Det är det som är den tuffa biten. Det blir 3-7 år med kraftigt ökade hyror innan byggena har kommit i kapp och hyrorna stabiliseras. Släpper du hyror fria på nybyggen först så kommer man bygga nya, men inte renovera gamla (som du säger). Då får vi ett gäng nya, schyssta lägenheter samtidigt som gamla lägenheter förfaller.

Jag tror att en lösning vore att staten (inte kommuner) går in och kraftigt ökar andelen byggen för att sedan släppa hyrorna fria. Det är omöjligt att få ihop reglerade hyror och tillräckligt med bostäder därför att det inte är lönsamt. Frågan är vilket som är värst av total bostadsbrist och halvsunkiga hyresrätter eller mindre brist och fräschare lägenheter fast till ett högre pris. Folk vill bo i städerna, då måste det finnas bostäder och det måste finnas hyresrätter för de som inte har möjlighet att ta 80% lån på en bostadsrätt. Det går dock inte så länge vi har reglerade hyror därför att ingen vill investera hundratals miljoner när det inte är lönsamt.

Det är en svår fråga, men svaret är egentligen rätt enkelt: vill vi ha mindre bostadsbrist måste vi släppa hyrorna fria eller så måste staten investera miljarder i förlustaffärer.

Tyvärr förfaller ju lägenheterna som det ser ut nu också. Många hus från miljonprogrammet borde renoverats för 10 år sedan och en del hade i dag tjänat på att jämnas med marken för att göra plats för nytt.

Det är inte en helt lätt fråga det där med bostäder. Själv sitter jag fortfarande hemma men ska flytta in hos en kompis i sommar. Sen hoppas jag på att bostadsbubblan spricker om en sådär två år när jag hunnit skaffa examen samt jobbat ihop tillräckligt med pengar för en kontantinsats plus lite extra. Då kanske jag kan köpa mig något för att hitta en hyresrätt finns inte på kartan. Med dagens priser tänker jag inte köpa lägenhet i stan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24