Klardrömmande/Lucid dreaming, OBEs och andra sorters drömmar

Permalänk
Medlem

Klardrömmande/Lucid dreaming, OBEs och andra sorters drömmar

Jag läste lite i den här gamla gamla tråden.
Där diskuterade de lite om det här med klardrömmande. Jag blev väldigt nyfiken och kollade runt lite för att se vad det innebär.
Jag hittade inga trådar om ämnet här på SweClockers och tänkte jag kunde starta en.

Jag har de senaste dagarna försökt att bli "lucid" utan framgång.
Jag tänkte alla Sweclockare kunde dela med sig av sina erfarenheter och tips.

Over and out!
Viktor.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Finns en senare tråd, men hittar den inte vid lätt sökning.
Anyhow. Hade mycket lucida drömmar under en period när jag var yngre, bara barnet. Jag koncentrerade mig starkt medan jag höll på att somna och ganska snart lärde jag mig att bli medveten om att jag drömde. Finns mer att berätta men för att inte tråka ut er så drar jag bara mitt tips från egen erfarenhet:

Koncentrera dig medan du somnar in. Tänk ständigt att du ska kontrollera om du drömmer eller ej. Upprepa.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Har vid ett fåtal tillfällen lyckats bli medveten om att jag drömmer i drömmen utan att vakna upp.

En enda gång "lyckades" jag verkligen få en riktigt klar dröm. Det var en nästan lite religiös upplevelse.
Drömmen övergick från att vara sådär lite luddig och ologisk som drömmar kan vara till att bli raka motsatsen.
Helt plötsligt kände jag mig mer än klarvaken i drömmen, jag drömde att jag flög över ett skogslandskap och det kändes klarare än jag skulle uppleva det i verkligheten..
Jag kände att jag upplevde hela sceneriet på en gång i detalj och hade någon sorts mental koppling till allting jag såg, typ som "the force" i Star wars.

Det är väldigt svårt att beskriva det hela för någon som inte upplevt det och det låter ju onekligen som en beskrivning av någon sorts tripp på droger eller så.
Vet inte riktigt hur jag lyckades få till denna superklara dröm. Har aldrig lyckats upprepa det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Nu inatt, eller det blir väl morgon tänkte jag prova Wake Back To Bed tekniken.WBTB. Vad jag har läst mig till så verkar det som om den är den teknik som det är störst chans att lyckas med.
Ska rapportera imorn hur det gick!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad de olika drömarna är som ni beskriver, men jag tror jag kanske alltid har dem.

Jag kan alltid kontrollera mina drömmar, om något "dumt" händer så kan jag typ "spola tillbaka" i dem och bestämma vad som ska hända istället, lite av "gör om, gör rätt". Om drömarna är klara eller inte har jag ingen aning om, men som oftast så kommer jag ihåg dem när jag vaknar.

Testade Alpha Brain efter att ha sett Joe Rogan snacka så varmt om det, för mig fungerade det inte medans en polare blev helt lyrisk.

Så jag kanske kan skatta mig lycklig över mina "drömkunskaper"

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Hade tidigare återkommande lucida drömmar. Det jag gjorde var att i drömmen aktivt kontrollera utifall jag drömde eller inte. Kunde jag göra ologiska saker, kontrollerat, så kunde jag inse att jag drömde. Sedan var det bara att försöka fokusera på att ändra eller göra något i drömmen tillräckligt mycket så kunde jag få det att hända. Dock var risken hyffsat stor att jag då istället vaknade upp.

Nu har jag dock inte haft drömmar (som jag kommer ihåg... drömmer dock garanterat ändå) alls på senare tid av nån anledning.

Lycka till med drömmandet

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Så jävla sur jag blev i morse. Har nu nästan varje natt försökt olika metoder. Om ni orkar läsa min lilla historia, så varsågoda.

Jag gick och la mig lite tidigare än vanligt. Jag tänkte att jag skulle ge det en "night off" så att säga med mina försök.
Jag somnar som vanligt och tänker inte mer på det. Jag började drömma.
Jag drömde att jag cyklade. Från ett hus till ett annat. En lång cykeltur. Så mycket kommer jag ihåg. När jag väl kom fram till min destination så insåg jag att jag hade glömt en sak och var tvungen att cykla tillbaka den här långa cykelturen. Den var väl på 2-3 timmar skulle jag gissa.
Men helt plötsligt bara var jag framme och insåg genast att något var "fishy". Jag hade ju knappt börjat cykla tillbaka. För första gången i en dröm så kom jag ihåg att gör en s.k reality check. Jag använde mig av en ganska vanlig metod, jag räknade mina fingrar. Jag började med vänsterhanden. Fem fingrar, inget ovanligt. Sen så var det högerhandens tur och där hade jag sju stycken fingrar.
Det var då jag insåg vad som faktist hände. Direkt så fick jag en jättekonstig känsla i hela kroppen och mitt synfält blev bredare. Som om någon drog i en FOV slider i ett spel. Jag blev ganska upphetsad och då blev allt svart. Precis som jag läst att det kan bli om man blir upphetsad. Jag gjorde också det man skulle göra för att "komma tillbaka", jag började snurra. Min syn kom tillbaka. Jag tog några steg framåt.
Sen ringde alarmklockan...
Då blev jag lite halvt frustrerad. Första gången jag faktist lyckas, då kommer alarmklockan och förstör allt.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Så jävla sur jag blev i morse. Har nu nästan varje natt försökt olika metoder. Om ni orkar läsa min lilla historia, så varsågoda.

Jag gick och la mig lite tidigare än vanligt. Jag tänkte att jag skulle ge det en "night off" så att säga med mina försök.
Jag somnar som vanligt och tänker inte mer på det. Jag började drömma.
Jag drömde att jag cyklade. Från ett hus till ett annat. En lång cykeltur. Så mycket kommer jag ihåg. När jag väl kom fram till min destination så insåg jag att jag hade glömt en sak och var tvungen att cykla tillbaka den här långa cykelturen. Den var väl på 2-3 timmar skulle jag gissa.
Men helt plötsligt bara var jag framme och insåg genast att något var "fishy". Jag hade ju knappt börjat cykla tillbaka. För första gången i en dröm så kom jag ihåg att gör en s.k reality check. Jag använde mig av en ganska vanlig metod, jag räknade mina fingrar. Jag började med vänsterhanden. Fem fingrar, inget ovanligt. Sen så var det högerhandens tur och där hade jag sju stycken fingrar.
Det var då jag insåg vad som faktist hände. Direkt så fick jag en jättekonstig känsla i hela kroppen och mitt synfält blev bredare. Som om någon drog i en FOV slider i ett spel. Jag blev ganska upphetsad och då blev allt svart. Precis som jag läst att det kan bli om man blir upphetsad. Jag gjorde också det man skulle göra för att "komma tillbaka", jag började snurra. Min syn kom tillbaka. Jag tog några steg framåt.
Sen ringde alarmklockan...
Då blev jag lite halvt frustrerad. Första gången jag faktist lyckas, då kommer alarmklockan och förstör allt.

Lite bump kanske...

Jag kan styra mina drömmar ca en gång i veckan, utan att försöka. Jag brukar då flyga runt, springa jätte fort, hoppa jätte högt osv. Riktigt roligt faktiskt!

Det som faktiskt hjälper mig en del är att när jag ska sova, då tänker jag "Inatt ska jag märka att jag drömmer, och jag kommer kunna styra min dröm". Det brukar funka. Om jag även läser något som har med klardrömande att göra så blir det också lättare.

Ett tips är även att göra "reality checks" dvs försöka trycka fingret genom handen osv för att veta att det är verklighet. När du fått in det som vana kommer du göra det i drömmen, du kommer då märka att du faktiskt drömmer. Eftersom fingret går genom handen i drömmar.

Som du själv säger, får jag också en konstig känsla. Ibland obehaglig. Men det är jävligt skoj att flyga runt och göra som man vill!

Försök utan alarm klocka osv, kör vanligt bara. Det är bättre i längden!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

Detta låter väldigt spännande,läskigt... låter även fejk även om jag inte tror att det är det. När jag läser här så tänker jag på dom där ljudfilerna man lyssnade på förr för att bli "hög"

Själv så brukar jag få konstiga ryck, svårt att beskriva men när jag är väldigt nära att somna eller just har somnat så får jag ett ryck och vaknar. När jag får detta så är det alltid ett ryck och jag blir rätt rädd och pulsen höjs(i verkligheten), kommer aldrig ihåg varför detta händer förutom en gång, då hände detta och jag drömde om att jag blev sparkad i ansiktet och vaknar.

Jag har aldrig kollat på klockan när jag vaknat från ett ryck men jag vet att det handlar om några minuter/tiotal minuter. Jag själv tror att jag drömmer om att jag blir skadad/dödad direkt i drömmen och blir så rädd att jag vaknar.

Hoppas ni förstår vad jag skriver och att någon upplevt samma sak

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Hoppas ni förstår vad jag skriver och att någon upplevt samma sak

Det är vanligare än vad man tror.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Hypnic_jerk

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Jaså, tack för länken

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Detta låter väldigt spännande,läskigt... låter även fejk även om jag inte tror att det är det. När jag läser här så tänker jag på dom där ljudfilerna man lyssnade på förr för att bli "hög"

Själv så brukar jag få konstiga ryck, svårt att beskriva men när jag är väldigt nära att somna eller just har somnat så får jag ett ryck och vaknar. När jag får detta så är det alltid ett ryck och jag blir rätt rädd och pulsen höjs(i verkligheten), kommer aldrig ihåg varför detta händer förutom en gång, då hände detta och jag drömde om att jag blev sparkad i ansiktet och vaknar.

Jag har aldrig kollat på klockan när jag vaknat från ett ryck men jag vet att det handlar om några minuter/tiotal minuter. Jag själv tror att jag drömmer om att jag blir skadad/dödad direkt i drömmen och blir så rädd att jag vaknar.

Hoppas ni förstår vad jag skriver och att någon upplevt samma sak

Får också det ibland , Blir typ arg för att jag var så nära att somna! Oh, flashback! Körde motorcykel på någon konstig motorväg, stannade sedan vid något lager bredvid. Fanns även en skog i närheten. Mer kommer jag inte ihåg, känner igen att det vart en Dune Buggy med i drömmen dock. Detta drömde jag länge sedan, säkert ett halv år minst. Kommer även ihåg drömmar från när jag kanske var 6år? Är 14år nu.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar